Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nixor
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Tammi 2016, 19:23
Paikkakunta: Kaarina

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Nixor »

Tein ovaalirattaan 2.3mm alumiinista. Levy oli alunperin laitekotelosta. Se on aika jäykkää eikä taivu kovin helposti mutta ei kuitenkaan katkea taivuttaessa. Rattaan hampaita sai muotoiltua hyvillä sivuleikkureilla ja levyä oli aika helppo viilata. Rattaassa on 28 hammasta, 30% ovaali, kiinnitysreiät 35° kulmassa ja bcd 74mm. Reiät tein akkuporalla, kaikki eivät ihan osuneet kohdalleen ja reikiä sai viilata. Ohensin joka toisen hampaan 2mm paksuksi mattopuukolla.

IMG_20210602_233310_resize_46.jpg
IMG_20210602_233310_resize_46.jpg (385.42 KiB) Katsottu 2105 kertaa
IMG_20210604_153702_crop_82_resize_44.jpg
IMG_20210604_153702_crop_82_resize_44.jpg (682.66 KiB) Katsottu 2105 kertaa
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Härski »

No jopas!

Ompas se hyvän nököinen! Hyvän valmiin ohjelman olet ilmeisti jostain bongannu näiden tekekemiseen käyttäen hyväksi paperitulostetta?

Nixor
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Tammi 2016, 19:23
Paikkakunta: Kaarina

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Nixor »

Käytin sitä Sprocket ohjelmaa josta oli puhetta aikaisemmin tässä viestiketjussa. Rattaan hampaat muotoilin rautasahalla ja viilalla. Mallina käytin 22 hampaista pyöreää ratasta. Muita käyttämättömiä mulla ei ollut. Jätin hampaat hieman leveämmiksi kun malliratas oli niin pieni.
Kokeilin ratasta muutaman kilometrin, jyrkemmät mäet pääsin helpommin ylös. Ketju liikkui muuten hyvin mutta tarttui välillä kiinni rattaaseen paluupuolelta isoimmilla vaihteilla. Ilmeisesti takavaihtaja ei kiristä ketjua silloin tarpeeksi. Etuvaihtaja toimi hyvin ovaalin ja 37 hampaisen pyöreän rattaan kanssa. Vaihtaminen onnistui muuten hyvin mutta ketju ei aina osunut kohdalleen niin että kapea kohta osuu kapeaan hampaaseen.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Nixor kirjoitti: 05 Kesä 2021, 01:47

Vaihtaminen onnistui muuten hyvin mutta ketju ei aina osunut kohdalleen niin että kapea kohta osuu kapeaan hampaaseen.

Leveä-kapea hammat rattaat ei todellakaan ole tarkoitettu käyttää siihen että niille vaihdetaan vaihteita. Eli niitä käytetään ainoastaan yhden eturattaan vaihteistoissa juuri tuosta syystä ettet voi olla kunnolla varma että ketju vaihtuu rattaalle juuri oikein.

Nixor
Viestit: 69
Liittynyt: 17 Tammi 2016, 19:23
Paikkakunta: Kaarina

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Nixor »

Kokeilin ajaa isommalla kuormalla. Laitoin peräkärryn kiinni ja kuljetin yhden lipaston. Hitaasti ajaessa tuntui hyvältä, mutta isommalla kadenssilla pyörittäminen ei kunnolla onnistu. Vähän kevyempi saisi vielä olla. Pienempää ovaalia en tee, 11-42 pakka riittänee.
Seuraavan rattaan koko pitäisi päättää. Se tulisi 3. rattaaksi. Minkä kokoinen ja kuinka ovaali kannattaa tehdä? Etuvaihtajan otan pois jos ei muuten mahdu. Olisko 45 hammasta 15% ovaali hyvä? Teen 2mm alumiinista niin ei tarvii ohentaa hampaita. Jos laitan alumiinilevyyn Positiv 20 lakkaa niin sais helpommin jäljennettyä merkinnät. Kaavasta pitää vaan tehdä negatiivi. Syövytän ferrikloridilla.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jori »

Ketjupyörän hammastuksen voi tehdä näinkin, jos ei huvita porailla tarkasti, eikä ole käytössä jyrsinkoneita.

Videolla tehdään pyörään hillittömän suuri eturatas pelkästä rälläkällä leikatusta peltilevystä, johon hitsataan pienemmästä eturattaasta rälläkällä irrotettua hammasnauhaa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 03 Maalis 2022, 10:29

...Videolla tehdään pyörään hillittömän suuri eturatas pelkästä rälläkällä leikatusta peltilevystä, johon hitsataan pienemmästä eturattaasta rälläkällä irrotettua hammasnauhaa.

Onnistuuhan se noinkin, palapelin kokoaminen :D .
Hyvin keksitty!

Vastaa Viestiin