Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mahe kirjoitti:

Oisko jotain linkkiä siihen "poraviilaan" että millanen työkalu on kyseessä, en ihan hahmota?

Kyse tuollaisista porakoneeseen/paineilmatyökaluun kiinnitettäviä "viiloja": http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/Hioma ... kpl-20540/

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Varmaan tarkoitettiin näitä. Pirusti on eroja noissakin. Ruko merkkiset tuntuis toimivan...

http://www.motonet.fi/fi/kategoria/620/ ... -ja-raspit

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Mahe »

No jotain tollasta oon miettinytkin, mutta onkos vastaavaa työkalua olemassa joka hiois "päällä" eikä "kyljellä" niinkun noi? Voisi olla kätevämpää laittaa terä pylväsporaan, poran taso parin millin päähän ja sitten liikutella ratasta siinä alla?

On vähän terminologia hakusessa amatöörillä :)

Markus Heikkilä

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tämmöinen viesti löytyy samalta sivulta kuin tuo tekemisen kuvaus :wink:
Lisäksi turvallisuus asiaa työtavasta

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mahe kirjoitti:

No jotain tollasta oon miettinytkin, mutta onkos vastaavaa työkalua olemassa joka hiois "päällä" eikä "kyljellä" niinkun noi? Voisi olla kätevämpää laittaa terä pylväsporaan, poran taso parin millin päähän ja sitten liikutella ratasta siinä alla?

Yleensä pylväsporakoneissa saa tason käännettyä pystyasentoon. Käännät sen niin ja laitat sitten parin millin päähän terän sivusta. Jos haluat tehdä hampaista kärkeä kohti kapenevia voi tason laittaa myös johonkin muuhun kulmaan.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2745
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja tavasti »

Mahe kirjoitti:

Pari kuvaa omista rattaista, kokeilin että meneevät kampiin kiinni, vähän voi vielä muotoilla jos haluaa hifistellä :) Kampina 152mm Suginot. Hampaita 50 ja 36, ovaaliudet vastaavasti 10% ja 15%. Molemmissa 5 astetta ennakkoa

Hampaat (kaikki 86) on viilattu jonkunlaiseen muotoon, olikin melkonen homma :) Nyt tarttis keksiä miten kätevimmin saan hampaat ohennettua, vinkkejä?

Aika maltillinen olet ovaaliudessa ollut, mutta niinhän ne suosituksetkin on kilpapyöräilyyn onkin. http://www.highpath.net/highpath/cycles ... tml#choose

Itse ohensin ihan viilalla, meneehän siinä vähän aikaa, mutta ei muistaakseni kohtuuttomia.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Sato koko illan, oli tylsää ja jouduin harrastaa nojapyöräilyä sisällä tietokoneen äärellä.
Synty tommonen.

52ovula
52ovula

Mitä raati on mieltä, pyörisköhän noi alaraajat tolla vähä köykäsemmi, vai lipsahtikoha liikaa klappia?
Jos tuli niin ei se mitään, tälle viikolle luvattiin kolmea saderintamaa...

Kiitti Jukka, eka kertaa luonnas kuvan tekstiin sujauttaminen!

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Härski kirjoitti:

Mitä raati on mieltä, pyörisköhän noi alaraajat tolla vähä köykäsemmi, vai lipsahtikoha liikaa klappia?

Mikäli korvaat sen 71-piikkisen tuolla, on varmasti kevyempi pyörittää :mrgreen:

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Härski »

jooseha kirjoitti:

Mikäli korvaat sen 71-piikkisen tuolla, on varmasti kevyempi pyörittää :mrgreen:

Siis sitähän ei korvaa mikään mahti maan päällä! :mrgreen: Kiva sil on alamäes vähä muille liikkujille tuottaa ihmettelemistä! Mut jos tekis uude kaverin sille vähä normaalinpaa ajoa varte..

Kröhöm... Siis tossa ei oo vielä huomioitu vetävän ketjun ja jalan kuolleen kulman vaihe-eroa.Eiks se silleen menny, et jalan ollessa suorana rattaan matalin kohta on 5 astetta edellä rattaan ja ketjulinjan tangenttia?

Mistä se 5 asteetta on oikee repästy, onks urbaanilegendaaa vai löytyykö jostai oikein tutkimuksia aiheesta? Kattelin vaan tossa hiljattain yhtä kampisettiä, jossa oli vaihe-eeroa luokka parikyt astetta. Tokihan siinä voi olla hienoisia henkilökohtasia mieltymyseroja, mut se 20-30 astetta näytti jo aika moiselta erolta. Hmm..

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Härski kirjoitti:

Siis tossa ei oo vielä huomioitu vetävän ketjun ja jalan kuolleen kulman vaihe-eroa.Eiks se silleen menny, et jalan ollessa suorana rattaan matalin kohta on 5 astetta edellä rattaan ja ketjulinjan tangenttia?

Juuri noin, koipi suorana pitää rattaan olla "pienin" vetävän ketjun suhteen.

Ennakko tarkoittaa tosiaan ratasta jolloin kampi on sitten sen 5 astetta jäljessä. Eli merkkaat pyöreään rattaaseen sen nollakohdan ja siitä ovaalia ratasta käännetään 5 astetta vastapäivään eli ketjun tulosuuntaan.

KuvaKuva
Kampi ennakolla | Kampi jäljessä

Härski kirjoitti:

Mistä se 5 asteetta on oikee repästy, onks urbaanilegendaaa vai löytyykö jostai oikein tutkimuksia aiheesta? Kattelin vaan tossa hiljattain yhtä kampisettiä, jossa oli vaihe-eeroa luokka parikyt astetta. Tokihan siinä voi olla hienoisia henkilökohtasia mieltymyseroja, mut se 20-30 astetta näytti jo aika moiselta erolta. Hmm..

Tuo luku on about sama mitä Rotor suosittaa kun aloittaa ovaalien rattaiden kanssa. Yllättäen samaa mieltä on HighPath engineering joka aikanaan teki tilauksesta noita ovaaleja Eggring-rattaita. Kattele täältä lisää heidän erittäin selkeää esittelyä ovaaleista rattaista ja mittaustavoista.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Noin. Lopultaki riipustus alkais olee kuosis. Yötämyöten kun istuu putken ääressä ja silmät ristissä piirtelee, ni herkästi tulee "pikkuvirheitä". Meinas vaan tulla kaupantekiäisiks yks ylimääräinen kiinnityshole! Noh, sattuhan noita.

Vähän mallinsin ojennetun jalan ja ketjun välistä kulmaa ja sain tulokseks noin 19 astetta. 5;n asteen jätöllä se tekee pulttikehälle 24 asteen käännon rattaan päälinjaan nähden.

Ovula522.jpg

Pitäisköhän noita aikanaan tehä jokunen ylimääräinen?

Jos tulis sit ens kesänä nokialle hankkian hattu päässä koväänisesti kaupustelemaan..

...Ja noi viimeiset lauseet on ihan mun omaa kieltä, ja ne tulkitaan seuraavasti: Mikäli joku palstalaisista on kiinnostunut hankkimaan itseleen kyseistä ratasta, voin muodollista korvausta vastaan (koettaa) tehdä niitä myös jakoon. Hammaskehää en ryhdy muuttamaan. Mun atk-taidoilla on liian hidasta piirtää jokaiselle kokonaan oma ratas, mutta kiinnityksen detaljit vois viel uusiks piirtää jos jotai sattuis kinostamaan.

..Sori ei tää ollukkaan kauppatori.. :D

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Härski kirjoitti:

Noin. Lopultaki riipustus alkais olee kuosis. Yötämyöten kun istuu putken ääressä ja silmät ristissä piirtelee, ni herkästi tulee "pikkuvirheitä". Meinas vaan tulla kaupantekiäisiks yks ylimääräinen kiinnityshole! Noh, sattuhan noita.

Ai sulla on 4-sorminen kampisarja ? No käyhän nekin, yleensä maantie- ja muut kammet on 5-sormisia ja vasta tuoreet maastokammet on olleet 4-sormisia...

Härski kirjoitti:

Vähän mallinsin ojennetun jalan ja ketjun välistä kulmaa ja sain tulokseks noin 19 astetta. 5;n asteen jätöllä se tekee pulttikehälle 24 asteen käännon rattaan päälinjaan nähden.

Kannattaa muuten tulostaa tuo kuva 1:1 kokoisena vaikkapa läpinäkyvälle kalvolle ja käydä sovittelemassa sitä nykyisen rattaan päälle kun ketjut on paikallaan ja kampi oletetussa jalka suorana asennossa.

Kun tuohon ei tule niitä säätöreikiä niin tulis varmuus ettei tarvi astevirheen takia tehdä uutta. Itse tein varman päälle 144 BCD rattaat ekalla kerralla niin että kiinnitysreikiä oli 35 joten 1-2 asteen tarkkuudella sai ne justeerattua kohdalleen.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Miä tiä noista kammista. Paikallisen romu-ukon kasasta ne on.

Mul on CAD-kuva koko fillarista ja siinä niitä kuvia tuli jo mallailtua. Tuskinpa paljoo heittää.

Sitäpaitti mul ei oo tulostinta!

(mun tulosteet tulostetaan yleensä työpaikalla ja ne tuppaa olee peltiä!) :mrgreen:

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Härski kirjoitti:

Mul on CAD-kuva koko fillarista ja siinä niitä kuvia tuli jo mallailtua. Tuskinpa paljoo heittää.

No hyvä, eiköhän se sitten kerralla onnistu...

Härski kirjoitti:

Sitäpaitti mul ei oo tulostinta!

(mun tulosteet tulostetaan yleensä työpaikalla ja ne tuppaa olee peltiä!) :mrgreen:

No tuohan olis paljon parempi. Me työstökoneettomat kotinäprääjät tulostellaan paperille noi reijityskaaviot ja sitten teipataan levyn pintaan ja sittä sitten...

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Itse tehdyt rattaat / kokemuksia ovaaleista rattaista?

Viesti Kirjoittaja PW »

http://www.deferredprocrastination.co.u ... y-k-drive/
Ratas ei oo ovaali mutt jalkojen liike on - ja polvet ei juuri nouse. Kampi systeemi on ollu esillä ennenkin mutt en muista tuota videoo.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin