Putken liittäminen - osa 1 - takahaarukka

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Putken liittäminen - osa 1 - takahaarukka

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Iltaisin kun kyynelehdin itseäni uneen ja pohdin mitä minusta tulee isona. Olen myös sivujuonteena hetken pohtinut runkoputken päähän tulevan toisen putken liittämistä.

Iso putki voisi olla vaikka se 2 tuumainen 1.5mm seinämäinen putki - siihen tulee sitten pienempi putki kiinni.

Onko rakenteen keston kannalta merkitystä tekeekö sen:

  1. liittämällä pienempi putki isomman pintaan - niin että se on sovitettu kaaren muotoon (tai neliöputkessa ihan suorana vaan)
  2. poraamalla isoon putkeen pienemmälle reikä ja kolvaamalla se kiinni sekä sisä että ulkopuolelta

Ohessa selkeyttävä kuva.

putken_liittaminen.png
putken_liittaminen.png (7.58 KiB) Katsottu 3760 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Onko rakenteen keston kannalta merkitystä tekeekö sen:

  1. liittämällä pienempi putki isomman pintaan - niin että se on sovitettu kaaren muotoon (tai neliöputkessa ihan suorana vaan)
  2. poraamalla isoon putkeen pienemmälle reikkä ja kolvaamalla se kiinni sekä sisä että ulkopuolelta

Jos hitsaus/juotostekniikka on tekijällä hallussa niin 1 vaihtoehto on kaiken jären mukaan kestävämpi. Ei voi mitenkään kestävyyttä parantaa se, että toiseen putkeen porataan iso reikä kylkeen.
Kun hitsaustekniikka on hallussa tunkeutuu sauma kyllä riittävästi ja hitsauksen pinta-ala on suuri, ei tarvita saumaa kahdelle puolelle.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ok.

Täähän selvis nopeesti. Nyt voin nukkua yöni rauhassa tältä osin.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Poraa kuitenkin pieni reikä sen ison reiän sijaan, jotta jos hitsattavan putken toinen pää on (jo) ummessa niin kaasut ei laajene putken sisällä ja vaikeuta hitsausta.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:

Ok.

Täähän selvis nopeesti. Nyt voin nukkua yöni rauhassa tältä osin.

Vähän nopeemmin ku apteekin hyllyltä :D 5min kysymyksestä vastaukseen :D Tosin mie sain joskus Jukalta vastauksen ongelmiini neljässä minuutissa :D

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

En täysin ymmärtänyt, mihin suuntaan pikkuputkea kuormitetaan, mutta Sakarin kolmipyörän takahaarukkaan liittyvässä tarkastelussa pintaan hitsattu putki oli lähes yhtä jäykkä, kuin kokonaan paksumman putken läpi menevä ja molemmin puolin hitsattu, varsinkin, jos liitos ei ole aivan paksun putken päässä, tai paksun putken pää on tulpattu.

Jos tarkoitat liitosta, johon tulee takahaaurkka kiinni, eli pikku putkessa on heti liitoksen jälkeen noin 90 asteen mutka ja liitos ottaa vastaan enimmäkseen leikkausvoimia ison putken kyljen suunnassa, on arvio vieläkin varmemmalla puolella. Jukan ohje on siis täysin oikea.

Tässä kuitenkin vielä linkki kolmipyöräisen takahaarukkarakenneanalyysin tulokseen. http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... toja#p7244

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

En täysin ymmärtänyt, mihin suuntaan pikkuputkea kuormitetaan, mutta Sakarin kolmipyörän takahaarukkaan liittyvässä tarkastelussa pintaan hitsattu putki oli lähes yhtä jäykkä, kuin kokonaan paksumman putken läpi menevä ja molemmin puolin hitsattu, varsinkin, jos liitos ei ole aivan paksun putken päässä, tai paksun putken pää on tulpattu.

Ymmärsin vielä että tässä tapauksessa ei olisi tarkoitus viedä ohuempaa putkea kokonaan paksumman läpi vaan ainoastaan toisesta sen seinämästä. Liekö kyse pyörän rungosta ollenkaan, kun eihän tuollaisen 50mm putken sisään mahdu hitsaamaan kunnolla mitään :roll:

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Ei tää putken liittäminen niin yksinkertainen asia ole. Mikä on käyttökohta ja mistä materiaalista nää putket on. Juottamalla kyllä onnistuu sisäpuoleltakin , toisin täytyy sit hallita se aika hyvin . Hitsaaminen vaatii kyllä fakiirin . :roll: Jos aikoo sen sisäpuolelta hitsta. :mrgreen:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ok.

jviirret kirjoitti:
jori kirjoitti:

En täysin ymmärtänyt, mihin suuntaan pikkuputkea kuormitetaan, mutta Sakarin kolmipyörän takahaarukkaan liittyvässä tarkastelussa pintaan hitsattu putki oli lähes yhtä jäykkä, kuin kokonaan paksumman putken läpi menevä ja molemmin puolin hitsattu, varsinkin, jos liitos ei ole aivan paksun putken päässä, tai paksun putken pää on tulpattu.

Ymmärsin vielä että tässä tapauksessa ei olisi tarkoitus viedä ohuempaa putkea kokonaan paksumman läpi vaan ainoastaan toisesta sen seinämästä. Liekö kyse pyörän rungosta ollenkaan, kun eihän tuollaisen 50mm putken sisään mahdu hitsaamaan kunnolla mitään :roll:

Jukka

Kutakuinkin näin. Takahaarukka on tekeillä.

Tässä tarkennukset:

Kyse on siis pyöreästä 2 tuumaisesta runkoputkesta johon mulla on irralliset etuhaarukan palaset (ei siis yhtenäistä palikkaa, vaan 2 identtistä kurvia) - joista siis tarkoitus tehdä takahaarukka.

Materiaali terästä ja liitostapa on kovajuotos - teoriassa siis tuosta avoimen putken päästä on mahdollista se juottaminen - eritoten jos irtopalikat on lähempänä putken päätä.

Ohessa drafti:

liitos.png
liitos.png (16.96 KiB) Katsottu 3690 kertaa

Tässä vielä vastaavan henkisestä kohdasta kuva.

Kuva

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Epäilen kyllä tuon liitoksen kestämistä . Vaikka messinkillä juotettaessa siittä tulee sitkeä . Johtuu paljon viellä tuleeko haarukalle muita tuentoja .

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Aa, siis juottamalla, ei hitsaamalla. Silti minusta tuntuu että liitos on yhtä luja putken kylkeen tehtynä kuin läpi vietynäkin. Eikös haarukkaputkien seinämävahvuus ole 2mm, eli juotokselle tulee sitä kauttaa enempi pinta-alaa?
kai tuohon sekänojan tuet tulee, jolloin taakse muodostuu kolmiorakennetta ja liitoksen ei tarvi ihan yksin kantaa kuormaa?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Juu. Ei tämä siis ittekseen kaikkea kuormaa ole kantamassa.
Joku tämmöinen oranssin viivan kaltainen standardinomainen tuki siihen tulee.

tuki.jpg
tuki.jpg (14.73 KiB) Katsottu 3658 kertaa

Kuten vaikka tässä isommassa Jivessä.

takatuki.jpg
takatuki.jpg (31.38 KiB) Katsottu 3658 kertaa
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ehkä parempi kuva tuosta liitoksen tienoolta on toi Corsan kuva, aika lähelle runkoputken päätä noi haarukan palikat voi liittää:

corsa.jpg
corsa.jpg (40.44 KiB) Katsottu 3658 kertaa
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tilanne muuttuu kun rakenne on kolmio. Poraa siihen isompaan putkeen kaasureikä . Juotos sovitus pitää olla todella tarkka. Käytäkö hopeaa, vai messinkiä juottamiseen. Yksi vaihtoehto on fosvorikupari. Siihen saadaan sellaista sitkeyttä liää saumaan, ja juotos lämpötila olisi vähän alhaisempi. :lol:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

tuki_or.jpg
tuki_or.jpg (15.54 KiB) Katsottu 3628 kertaa

Olin mä sen ensin aatellu tolleen tuolta putkesta tukea. Tai kuten tuossa toisessa ketjussa kyselin, mutta kuorma lienee silloin liian kova tuolle liitoskohdalle.

Messinkiä mulla on varastossa jo juotosmateriaaliksi.

Vastaa Viestiin