Putken liittäminen - osa 1 - takahaarukka

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Olin mä sen ensin aatellu tolleen tuolta putkesta tukea. Tai kuten tuossa toisessa ketjussa kyselin, mutta kuorma lienee silloin liian kova tuolle liitoskohdalle.

Joo, älä, mulla on "higracerissa"( http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer.htm ) noin ja on ihan järjetön idea jos napaan tai lähelle sitä onnistuu.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuota juuri arvelinkin sinun olevan aikeissa tehdä. Vaikuttaa kuitenkin vähän työläältä tavalta saada aikaan suora ja hyvin sovitettu takahaarukka. :?
Mietipä sellaista versiota, jossa etuhaarukkaa ei puretakaan kahdeksi osaksi, vaan ainoastaan puretaan turhat pois. paksu putki litistetään sovitetaan etuhaarukan keskiosa soikeaan putken sisään sopivalta matkalta ja juotetaan kiinni. Kestää varmasti, minkä haarukka muualtakin ja on paljon helpompi tehdä niin, että tulee suora ja nätti. Eikä tarvitse tulpata runkoputken päätä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti:

Tuota juuri arvelinkin sinun olevan aikeissa tehdä. Vaikuttaa kuitenkin vähän työläältä tavalta saada aikaan suora ja hyvin sovitettu takahaarukka. :?
Mietipä sellaista versiota, jossa etuhaarukkaa ei puretakaan kahdeksi osaksi, vaan ainoastaan puretaan turhat pois. paksu putki litistetään sovitetaan etuhaarukan keskiosa soikeaan putken sisään sopivalta matkalta ja juotetaan kiinni. Kestää varmasti, minkä haarukka muualtakin ja on paljon helpompi tehdä niin, että tulee suora ja nätti. Eikä tarvitse tulpata runkoputken päätä.

Mie tein pw2:sen jotensakin näin , oli helppo tehä.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jori kirjoitti:

Tuota juuri arvelinkin sinun olevan aikeissa tehdä. Vaikuttaa kuitenkin vähän työläältä tavalta saada aikaan suora ja hyvin sovitettu takahaarukka. :?
Mietipä sellaista versiota, jossa etuhaarukkaa ei puretakaan kahdeksi osaksi, vaan ainoastaan puretaan turhat pois. paksu putki litistetään sovitetaan etuhaarukan keskiosa soikeaan putken sisään sopivalta matkalta ja juotetaan kiinni. Kestää varmasti, minkä haarukka muualtakin ja on paljon helpompi tehdä niin, että tulee suora ja nätti. Eikä tarvitse tulpata runkoputken päätä.

Toihan on mainio idis. Mulla onkin periaatteessa tohon sopiva haarukka. Mä olin miettinyt kuinka saataisiin haarukka installoitua suorana putken sisään. Luovuin kun ajattelin että se painaisi niin kauheesti. Pitää mennä pelastamaan raato tuolta hangesta :) Muuta tarvittavat palikat siitä jo napsin.

Italian ukkelin ekassa pyörässähän on tehty silläviisiin että siihen haarukan päähän on operoitu putken kokoinen "sovite":

Kuva
Kuva

Tässä ekassa vaihtoehdossa ei muuten tarvittis purkaa mitään, mulla on noi palikat jo valmiina. Johonkin nekin voisi käyttää :) Kyllä toi jonkinmoisella jigillä suoraksi tulisi.

BTW:
Tässä Kanadalaisessa Nitro kloonissahan on muuten jänskä tuo takaosan kolmio. Näkyy olevan kanssa valmis haarukka.

Kuva

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Olin mä sen ensin aatellu tolleen tuolta putkesta tukea. Tai kuten tuossa toisessa ketjussa kyselin, mutta kuorma lienee silloin liian kova tuolle liitoskohdalle.

Joo, älä, mulla on "higracerissa"( http://www.kotinet.com/ninajukk/highracer.htm ) noin ja on ihan järjetön idea jos napaan tai lähelle sitä onnistuu.

Jukka

Illalla mietinkin että olikos siinä sun pyörässä noin. Olihan se. Mikä tuossa on järjetöntä - onko se hutera? Tuossa sun pyörän takaosan konseptissahan ei ole kestävyyspulmaa?

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Illalla mietinkin että olikos siinä sun pyörässä noin. Olihan se. Mikä tuossa on järjetöntä - onko se hutera? Tuossa sun pyörän takaosan konseptissahan ei ole kestävyyspulmaa?

Runko kyllä kestää, mutta vaneripenkin selkänoja loivalla nojakulmalla "oikeaa". Siihen tulee melko julma päittäis veto ja tukiputkeen taas kova kasaan painava voima. Molempien pitää olla paljon jämäkämpiä kuin tukien tullessa navasta. Lisäksi tuo vino tuki ei anna selkänojalle kiertojäykkyyttä. Tuossa pyörässä on nyt yksityikohdat hiottu niin että tuon rakenteen kans voi turvallisesti elää, mutta vastaisuudessa en vastaavaa rakennetta käytä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja PW »

Joo, mie käytin tuommosta "sovitetta" mutt muistaakseni vaan yhden hitsasin sinne putken päähän ja tein siitä tiukan. En muista hitsasinko sitä reijän läpi putkeen kiinni. Rungon päätä lyttäsin haarukkaan kiinni ja hitsillä umpeen. Sovitteeksi löyty joku sopiva osa jota ei paljon tarvinnu hioa ni mahtu 50mm putken sisälle. Luultavasti tuo oli jostain vanhasta pyörän keskiön laakeripesä tai vastaava joka sopi tuohon tarkotukseen.

Petri

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Ei sinne mitään ylimääräistä tukea tarvita sisään. Rakenne on aivan yhtä luja, vaikka liitos olisi vain soikeaksi puristetun putken ja haarukan käyrän välillä. Juotoskin riittää mennen tullen. Haarukan ruoto, puhumattakaan sovitusholkeista on pelkkää lisäpainoa ilman konstruktiivista lisäarvoa. Kyllä sen haarukan suoraan saa ilman sitä ruotoakin. Saahan sitä asetella kohdalleen miten kauan haluaa. Sitäpaitsi välttämättä runkoputken loppupää ei ole oikeassa suunnassa rungon kokonaissuoruuden suhteen. Parempi tehdä jigi, johon kiinnitetään pyörät paikoilleen ja haarukka kiinni kiekkoon ennen kuin liimaa sen kiinni runkoputkeen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tuo on parempi idis toi ilman ruotoa toki - ja se putken litistäminen - mulla on se poljinkeskiön putken pää litistetty vähän ja tätähän kutsutaan jo disainiksi :)

Mulla on semmoinen jigi tuossa valmiina johon saa haarukan kiinnin vaakasuuntaan laitettuun kierretankoon - sen siis voi kiristää paikalleen. Itse runkoputken saa vaakaan ja kirrattua paikalleen.

Ohessa selvittävä kuva päältäpäin ja sivulla sitten selvittävää tietoa palikoista.

jigi_demo.jpg
jigi_demo.jpg (40.33 KiB) Katsottu 3905 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Putken liittäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo on oikein hyvä, mutta kaikkein tärkeintä emäputken täsmällistä poikittaisuutta takahaarukkaan nähden tuo ei varmista. Siksi suosittelen sitä kiekoista palkin kylkeen kiinnittämistä ensisijaiseksi jigimalliksi. Kiekot ovat luonnostaan kohtalaisen suorassa kulmassa akseliinsa nähden. Jos eivät ole, se näkyy kyllä selvästi vähän pyöräyttämällä. :) Jos teet hienon jigin ilman kiekkoja, täsmällisten kohtisuoruuksien varmistaminen on paljon vaikeampaa. Kun etuhaarukka on etukiekossa kiinni suorassa ja etukiekon vanne alareunastaan kiinni samaa tasoa vasten kuin takakiekonkin, voi varsinainen runko olla siinä välissä lähes millainen tahansa. Itse olen käyttänyt 100 x 100 neliöputkea maassa. Putken kylkeen olen kiinnittänyt kiekot kahdella liimauspuristimella per kiekko.
Kuva
En nyt löytänyt sopivampaa kuvaa, mutta jotenkin tähän tapaan. Itselläni palkki vain toisella puolella ja kiekot liimauspuristimilla sen kyljessä. Liimauspuristimen pitkät varret toimivat jigin jalkoina ja pitivät sen pystyssä hitsauksen ajan.
Kuva
Tällaisessa kaikki on kiinni siitä, kuinka suoraan olet saanut nuo akselinkuvauspultit.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
irakas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3850
Liittynyt: 26 Touko 2008, 17:19
Paikkakunta: Vaajakoski

Re: Putken liittäminen - osa 1 - takahaarukka

Viesti Kirjoittaja irakas »

Tällainen jigi on minullakin ollut aina:

Kuva

Tässä SH14

Sakari

Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason

http://www.flickr.com/photos/saholm/ ja http://www.flickr.com/photos/15504224@N07/ SH26

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Putken liittäminen - osa 1 - takahaarukka

Viesti Kirjoittaja jori »

Juuri noin, paitsi että puutavaran suoruuteen ei kannata luottaa. Helposti akselivälin matkalla lankussa on monen asteen kierous, joka sitten kopioituu suoraan valmiiseen pyörään.

Siksi suosittelen -ja käytän itse- teräksistä palkkia ohjaavana pintana ja puristan kiekot sitä vasten irtopalikoilla ja liimauspuristimilla. Sopiviin paikkoihin palkin kylkeen poratut reiät joihin kierretangot, jotka menevät myös palikoiden läpi olisi tietysti siistimpi ratkaisu. Molemmat pyörät palkkia vasten oman kadella kierretangolla / pitkällä pultilla kiinnitetyn telkensä taakse.

Kyllähän lankkukin tietysti käy, kunhan varmistaa sen suoruuden asettamalla kaksi palikkaa poikittain lankun päälle pyörien kohdalle ja katsomalla lankun pään suunnasta. Tämä kierous ja käyryys eivät kuitenkaan pysy puutavarassa vakiona, vaan muuttuvat lämpötilan ja kosteuden mukana jatkuvasti, joten suoruus pitää varmistaa joka kerta erikseen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

juhani.tenhunen
Viestit: 34
Liittynyt: 05 Heinä 2017, 22:31

Re: Putken liittäminen - osa 1 - takahaarukka

Viesti Kirjoittaja juhani.tenhunen »

irakas kirjoitti:

Tällainen jigi on minullakin ollut aina:

Kuva

Tässä SH14

Sakari

Onpa hauska löytää kuva SH-14:stä tekovaiheessa.

Sent from my iPad using Tapatalk

Vastaa Viestiin