Kallistuva akselisto

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja KlausS »

Katselin, että täältä löytyi pari valmiiksi tehtyä kallistuva akselista trikeä, joista toinen on Eemelin Eemeli1 (deltatrike) ja toinen Bowmonkeyn Tilting trike. Näissä molemmissa on suunnilleen samanlainen kallistusmekanismi. Ymmärtääkseni näiden esikuva on http://fleettrikes.com/blackmax.htm Black Max trike.

Olisin kysynyt onko kukaan tehnyt toisenlaista kallistusmekanismia ja millaisia kokemuksia niistä on? Itseäni kovasti kiinnostaa Munzo TT (tai Kanteltrike), joiden kallistusmekanismista löytyy selkeitä kuvia linkistä: http://wimschermer.blogspot.fi/2012/04/ ... trike.html
Toisin kuin Black Max –tyyppisissä trikeissä, niin tässä kallistuksen lukituksen (linkin kuvassa käytetään rumpujarrua) lisäksi käytetään iskunvaimenninta keskittämään kallistusvivusto. Mitä mieltä olette tällaisesta rakenteesta?

Esko M
Viestit: 184
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Yritin mallintaa Hipparionista kallistuvaa versiota. Ja olen itse asiassa yrittänyt jo monta vuotta. Ohessa kaksi mahdollisuutta:

KallistuvaHipsu5 on nykymallin (Protohippus 2) muunnelma, jossa on leveä raideleveys, mutta johon en ole keksinyt järkevää tapaa säädellä/pidätellä kallistusta. Jonkinlainen käsiohjaus pitäisi olla. Tässä mallissa raideleveys voi olla mikä tahansa -- kapea tai leveä. Mekanismi on lähes sama kuin Paul Sims'in deltassa, hänellä on kuitenkin levyjarru, jolla pystyasennon voi lukita liikennevaloissa. En oikein luota tasapainolla ajoon, koska jäykkä takapää ja 18 vuotta ajoa leppoisalla Hipsulla on osoittanut nykymallin parhaaksi puoleksi sen, ettei tasapanosta tarvitse pahemmin huolehtia.

Animaatio (ei ehkä toimi selaimessa):
http://www.saunalahti.fi/dvinci/KallistuvaHipsu5.avi

Kallistuksen säätelyyn voisi kehittää hydraulisen välityksen, mutta painoa tulee lisää ja on kallista ja hankalaa puuhaa. Työntö-vetotankovälityksestä tulisi myös monimutkainen ja siten painava.

KallistuvaHipsu6 on kapea versio, jonka kalistumekanismi on Z-tyyppinen eli se, jonka ensimmäinen näkemäni versio oli tehty poljinkammesta. Pyörät ovat pituussuunnassa eri kohdilla, sitä kauempana toisistaan, mitä enemmän kallistusta pitää saada. Oheisen mallin kallistuskulma jää aika pieneksi, olikohan maks. 20 tai 25 astetta.

Animaatiot (eivät ehkä toimi selaimessa):
http://www.saunalahti.fi/dvinci/KallistuvaHipsu6.avi
http://www.saunalahti.fi/~dvinci/Kallis ... 6takaa.avi

Ajoergonomia on sellainen, että vasen käsi vakauttaa etupyöräohjausta (pääasiassa jalkaohjaus) ja oikea käsi hillitsee kallistusta. Kun oikeaa kahvaa vetää taakse, pyörä kallistuu oikealle -- ja päivastoin. Näin minusta tuntuu luonnollisimmalta, kun käytössä on vain kaksi kättä.

Animaatiot jäävät minun koneessani vähän kesken, taitaa olla tiedoskoon rajoitus tms. selaimessa.

LISÄYS: Taitaa vikaa olla selainten asetuksissa ja plugineissä. Win XP:ssä animaatiot toimivat, mutta jäävät kesken, kun liitännäisenä on IrfanView. Suoraan kovalevyltä itse IrfanView-ohjelma näyttää kaiken oikein. Paikallisesti Firefox-selaimella nyt myös vanhat, aikaisemmin toimineet AVI-videot jäävät vähän kesken. Win 7 -koneessa kaksi jälkimmäistä animaatiota ei toimi ja ensimmäinenkin vain erillisessä Irfanview-katselupalikassaa (yritin asentaa lisäkkeet). On tämä monimutkaista...

Lisäsin JPG-kuvat ja poistin niiden linkit. Animaatiolinkit jätin, ehkä joskus onnistuu. Cinema 4D V9 -ohjelma näyttää tekevän AVI-animaatiot useammalla tavalla ja muuta kuin AVI'a ei se osaa tehdäkään. Tiedostonmuuto-ohjelmia olen testaillut, eivät näyt toimivan minun käsissäni.

Esko

Liitteet
KallistavHipsu 6, kapea malli, Z-akseli
KallistavHipsu 6, kapea malli, Z-akseli
KallistuvaHipsu6.jpg (60.84 KiB) Katsottu 5097 kertaa
KallistuvaHipsu 5, vapaavalintainen raideleveys
KallistuvaHipsu 5, vapaavalintainen raideleveys
KallistuvaHipsu5.jpg (49.28 KiB) Katsottu 5097 kertaa
tkarttu
Viestit: 163
Liittynyt: 18 Syys 2007, 08:59
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja tkarttu »

Laitetaan vielä yksi esimerkki http://www.raptobike.nl/blog/raptotrike/.

"Stress is when you wake up screaming and you realize you haven't fallen asleep yet"

KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja KlausS »

Esko M kirjoitti:

Yritin mallintaa Hipparionista kallistuvaa versiota. Ja olen itse asiassa yrittänyt jo monta vuotta. Ohessa kaksi mahdollisuutta:

KallistuvaHipsu5 on nykymallin (Protohippus 2) muunnelma, jossa on leveä raideleveys, mutta johon en ole keksinyt järkevää tapaa säädellä/pidätellä kallistusta. Jonkinlainen käsiohjaus pitäisi olla. Tässä mallissa raideleveys voi olla mikä tahansa -- kapea tai leveä. Mekanismi on lähes sama kuin Paul Sims'in deltassa, hänellä on kuitenkin levyjarru, jolla pystyasennon voi lukita liikennevaloissa. En oikein luota tasapainolla ajoon, koska jäykkä takapää ja 18 vuotta ajoa leppoisalla Hipsulla on osoittanut nykymallin parhaaksi puoleksi sen, ettei tasapanosta tarvitse pahemmin huolehtia.

Animaatio (ei ehkä toimi selaimessa):
http://www.saunalahti.fi/dvinci/KallistuvaHipsu5.avi

Kallistuksen säätelyyn voisi kehittää hydraulisen välityksen, mutta painoa tulee lisää ja on kallista ja hankalaa puuhaa. Työntö-vetotankovälityksestä tulisi myös monimutkainen ja siten painava.

KallistuvaHipsu6 on kapea versio, jonka kalistumekanismi on Z-tyyppinen eli se, jonka ensimmäinen näkemäni versio oli tehty poljinkammesta. Pyörät ovat pituussuunnassa eri kohdilla, sitä kauempana toisistaan, mitä enemmän kallistusta pitää saada. Oheisen mallin kallistuskulma jää aika pieneksi, olikohan maks. 20 tai 25 astetta.

Animaatiot (eivät ehkä toimi selaimessa):
http://www.saunalahti.fi/dvinci/KallistuvaHipsu6.avi
http://www.saunalahti.fi/~dvinci/Kallis ... 6takaa.avi

Ajoergonomia on sellainen, että vasen käsi vakauttaa etupyöräohjausta (pääasiassa jalkaohjaus) ja oikea käsi hillitsee kallistusta. Kun oikeaa kahvaa vetää taakse, pyörä kallistuu oikealle -- ja päivastoin. Näin minusta tuntuu luonnollisimmalta, kun käytössä on vain kaksi kättä.

Animaatiot jäävät minun koneessani vähän kesken, taitaa olla tiedoskoon rajoitus tms. selaimessa.

LISÄYS: Taitaa vikaa olla selainten asetuksissa ja plugineissä. Win XP:ssä animaatiot toimivat, mutta jäävät kesken, kun liitännäisenä on IrfanView. Suoraan kovalevyltä itse IrfanView-ohjelma näyttää kaiken oikein. Paikallisesti Firefox-selaimella nyt myös vanhat, aikaisemmin toimineet AVI-videot jäävät vähän kesken. Win 7 -koneessa kaksi jälkimmäistä animaatiota ei toimi ja ensimmäinenkin vain erillisessä Irfanview-katselupalikassaa (yritin asentaa lisäkkeet). On tämä monimutkaista...

Lisäsin JPG-kuvat ja poistin niiden linkit. Animaatiolinkit jätin, ehkä joskus onnistuu. Cinema 4D V9 -ohjelma näyttää tekevän AVI-animaatiot useammalla tavalla ja muuta kuin AVI'a ei se osaa tehdäkään. Tiedostonmuuto-ohjelmia olen testaillut, eivät näyt toimivan minun käsissäni.

Esko

Eikö tuossa KallistuvaHipsu5 olekaan samanlaista heilurirakennetta, mikä on esimerkiksi Black Maxissa tai Eemeli1:ssä?
Ymmärsinkö kuvasta oikein, että myös tuon ylempi, sininen tukivarsi on kiinnitetty pultilla runkoon ja liikkuu vain akselin ympäri? Näin ainakin animaatiossa se näyttäisi toimivan.
Tuo lukitus tuntuu useassa projektissa olevan se suurin ongelma, sillä tavallinen levyjarru antaa kuitenkin jonkin verran periksi. Se mihin levyjarru on tarkoitettu, niin sitä tuskin huomaa, mutta kallistuksen lukituksessa kymmenen sentin valuminen on aivan eri juttu. Kysyisinkin teiltä löytyykö teollisuuteen tarkoitetuista osista tuohon sopivaa ”jarrua”?

Klasu

Esko M
Viestit: 184
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Eikö tuossa KallistuvaHipsu5 olekaan samanlaista heilurirakennetta, mikä on esimerkiksi Black Maxissa tai Eemeli1:ssä?
Ymmärsinkö kuvasta oikein, että myös tuon ylempi, sininen tukivarsi on kiinnitetty pultilla runkoon ja liikkuu vain akselin ympäri? Näin ainakin animaatiossa se näyttäisi toimivan.

Sininen tukivarsi on nivelöity molemmista päistä ja keskeltä. Itse asiassa se pitää tehdä kahdesta osasta, koska se ei pysy kallistuksessa aivat suorana (3D-malli on yksinkertaistus). -- Ai, toimiiko se animaatio?

Pääakseli on alimpana ja kantaa kuormat. Tukivarsi (tai -varret) ottaa pääasiassa puristusvoimia, kurveissa sekä puristusta että vetoa, sen pitää olla aika tanakkaa tankoa tai putkea. Takapyörien akselit ovat pääakselin yläpuolella, jolloin takapyöristä tulee itseoikaisevat, näin ainakin kuvittelen, pienois- tai puumallia en ole tehnyt.

Tavaratilaa on vaikea järjestää, kun on kaikenlaisia vipuja ja pyörät kallistelevat. Tavaratelineen on oltava pyörien yläpuolella tai rungosta on tehtävä pitempi, jolloin retkikamppeet mahtuvat takapyörien ja istuimen väliin ja istuimen alle. Takapään raideleveys voi olla melkein mikä tahansa.

Kallistusjarruun en usko (refleksini eivät riittäisi sen käyttöön), vaan yritän kehittää samantapaisen kallistuksen säätövivun kuin on mallissa 6: vasen käsi hillitsee jalkaohjausta ja oikea kallistusta.

Esko

KlausS
Viestit: 67
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 15:42
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja KlausS »

Esko M kirjoitti:

-- Ai, toimiiko se animaatio?

Esko

Hyvin toimii VLC - mediaplayerilla.

Klasu

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja MM »

Tuosta itseoikaisusta en olisi niin varma. Esko M:n omilla sivuilla on mielenkiintoinen vekotin, tosin takaohjaus eikä ole kallistuva-akselinen, mutta sen kaarteen sisempi pyörä hakeutuu pystyasentoon ja vain ulompi pyörä kallistuu ottamaan vastaan kaarteen sivuttaisvoiman, joka siihen enimmäkseen kohdistuukin. Sisemmän pyörän pystyasento eliminoi sen vinksahduspyrkimyksen, jonka molempia pyöriä samaan suuntaan yhtä paljon kallistava akseli aiheuttaa ja jonka takia asentojarru olisi rakennettava.

http://www.pedersenbicycles.com/vacuum.htm

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja MM »

Takaohjauksen geometrian selvittyä pähkäilyn jälkeen ihmettelin pitkään sitä, miksi ohjaustanko on laakeroitu pitkittäin sen lisäksi, että se toimi normaaliin tapaan vaakasuoralla liikkeellä takapyöriä kääntävänä välitystangon kautta. Tarkoitan edellisen viestin keskimmäistä kuvaa. Mutta sehän antaakin kuskille mahdollisuuden kallistaa eturunkoa lisää rajoitintappien puitteissa ohjaustankoon pystysuunnassa tukeutuen. Koska pitkittäisputki on maan rajassa, ei kallistettu etupyörä ole pysäytettynäkään kovin epästabiili. Alkuperäisessä patenttipiirroksessa pitkittäislaakerointi on vaakasuora, mutta kuvan pyörässä vaakasuorasta vinosti ylös taakse suuntautuva, jolloin eturungon kallistus sen lisäksi, mitä takarunko kallistuu ohjaugeometrian vaikutuksesta, aiheuttaa runko-ohjauksen tapaisen efektin, joka näyttäisi vielä olevan itsestäänpalautuva.

Lisäys: Korjaan käsitystäni kallistelun runko-ohjausvaikutuksesta. Eipä sitä taida olla, kun viistoon ylös nostettu kallistuslaakeriputki näyttää osoittavan etupyörän maahankosketuskohtaan.

Viimeksi muokannut MM, 25 Syys 2013, 13:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Esko M
Viestit: 184
Liittynyt: 16 Marras 2009, 18:09
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja Esko M »

Vacuumin tekstistä:

Riding this machine is a challenge, although it can be done.

Tämä on se, mitä minä haluan välttää. Meillähän on jo kaksipyöräisiä Pythoneita...

Tuosta itseoikaisusta en olisi niin varma.

En minäkään kokonaan. Kuitenkin Hipparion syntyi intuition varassa ja on toiminut jo 91.000 kilometrin matkan). Innoittajana olleen Flevon tapa toteuttaa jalkaohjaus positiivisella traililla tuntui vaaralliselta ja ajattelin asiaa uudestaan.

Takaohjattava trike kuuluu mielessäni edelleen arveluttaviin malleihin, vaikka Joutaa on alettu valmistaa uudelleen. Sen valmistus loppui vuosia sitten tarinoiden mukaan takapään värähtelyohjelmiin ('woblaus').

Esko

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja MM »

Juu. Luin itsekin tuota Vacuumin tekstiä eikä se vakuuttanut. Kuitenkin kiehtoi tuo mahdollisimman alhaalla oleva pitkittäislaakerointi kallistuvan akselin vaihtoehtona, koska sen avulla trikellä voisi ajaa lievästi kaltevalla pinnalla olematta itse koko ajan vinossa.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Pikku hiljaa homma etenee . Kuvia en viellä laita , kun en ole viellä ottanut. Tuleva pyörä rupee hahmottuun hiljalleen. Tilasin tänään 507 32reikäset vanteet projektiin. Nyt pitää sit laittaa mietintä päälle . Lopullisesta etuveto ratkaisuista ja kaikista muista kulmista . Ensin täytyy vain saada vanteet ja päästä ne pinnaan . Niin voi ruveta mallaileen lopullista ratkaisua ja siirtäätämä omaan osioon sen jälekeen STERN ??. :mrgreen:

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nojanalle kirjoitti:

Pikku hiljaa homma etenee . Kuvia en viellä laita , kun en ole viellä ottanut. Tuleva pyörä rupee hahmottuun hiljalleen. Tilasin tänään 507 32reikäset vanteet projektiin. Nyt pitää sit laittaa mietintä päälle . Lopullisesta etuveto ratkaisuista ja kaikista muista kulmista . Ensin täytyy vain saada vanteet ja päästä ne pinnaan . Niin voi ruveta mallaileen lopullista ratkaisua ja siirtäätämä omaan osioon sen jälekeen STERN ??. :mrgreen:

Eikö tämä sopisi vaihtoperäksi siihen edelliseen projektiin?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/ ... 7523_n.jpg
Tämä pyörä on se pohja tulevassa STERN projektissa . :wink: Sen verran tästäettä renkaat on 507 ja takapää tehdään kallistuvaksi . Kaikki on lähes viellä piirustus asteella . Osat rupee oleen kasassa pikkuhiljaa. :roll:

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Aihe alkoi taas kiinnostaa ja tämä viestiketju löytyi. Koitin etsiä ajokokemuksia aika vähin tuloksin. Vai tullaanko kokeilujen jälkeen aina siihen tulokseen, että kaksipyöräiseen verrattuna ei tarjoa mitään etuja?

Etua voisi olla itsekeskittävästä mekanismista jota voisi hallita vivulla. Lähtökohtaisesti Jorin idea laajennettuna myös toiselle puolelle:

Härski kirjoitti:

Ja kun jatkaa tota akselia penkin toiselle puolen ja toteuttaa toisen puolen pyöräntuennan peilikuvana, saadaan systeemi mitä taannoin tarjosin viljamille eliminomaan tien kaltevuuksia. Mikälie etuvetohärveli silloin olikaan kyseessä=\

Täs jorin systeemissä rengas pyrkii hakeutumaan yläkuolokohtaan, joka vaatii vastavoiman ja on siksi raskas käyttää. Jousi voisi toimia apuna vastavoimissa, mut vaihtelevien olosuhteiden takia kädelle jäänee silti liikaa duunia että toi olis käytännöllinen systeemi.

Toi kaipais vielä mekanismia mikä huomiois vaihtelevasta ajonopeudesta johtuvan vaihtelevan kallistustarpeen. Olisko keskipakosäädin pyörän napaan joa riittävän tekninen viritys! =)

Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kallistuva akselisto

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ja ton mun ajatelman johtolankanahan oli että sekä ohjaus että kallistus tapahtuisi samasta vivusta. Kallistushan ei tietenkään vaadi määränsäädintä, mikäli sille on oma hallintalaite ja ohjaukselle oma.

Mä vaan en näe, että sellainen järjestelmä olisi kauhean helposti hallittavissa. Vaatinee jo helikopteripilotin hahmotuskykyä ja mähän en osaa lentää kuin selälleni..

Vastaa Viestiin