Kun purin kruiserin osiksi odottamaan maalia, niin nurkissa pyöri aika läjä osia. Siitäpä tuli ajatus ripustella ne pitkään joutilaana lojuneeseen MWB- runkoon. Kun osat on kiinni jossain niin eivät huku niin helposti No, sitten sovittelemaan. Paksukumi takapyörää varten piti jatkaa takahaarukkaa. Edessä pääsi helpolla kun sattui olemaan vanha 24"Kombi jonka haarukan kaulaputki oli tarpeeksi pitkä. Sen jatkeeksi laitoin taittuvan stemmin, myöskin romulaarista. Penkki sentään täytyi ottaa LWB:stä, tosin se on alunperin ollutkin tässä MWB rungossa. Aika helppo projekti siis, ja ihmeen hyvä ajettava. Täytyy miettiä josko tämän ottaisikin pysyvämmin käyttöön.
Penkki on nykyisin modattu Nazcan comfort.
Asennettu sähköavustus 2019. Uusi nimi voisi olla E-Nix.
Akseliväli 151cm
keskiönkorkeus 78cm
penkin alin korkeus 73cm
jättö n. 8cm
ohjauskulma n. 64 astetta
nojakulma n. 42 astetta
rengaskoot etu 47-507, taka 47-559
EDIT: Nimi "Bonzo" ei musta oikein käy enää kun on ihan normi kummitkin alla. Siis nimetään uudestaan: Feenix. Onhan tämä vähän kuin uudelleen syntynyt kuten tuo tarun lintukin.
EDIT2: Lisätty uusi kuva,
EDIT3: tekniset tiedot lisätty (2020)
Viimeksi muokannut Jarcco, 26 Heinä 2020, 15:41. Yhteensä muokattu 6 kertaa.
Ketjulinja on erinomaisen suora mutta pogottanee jos kuskin päällä ollessa painuu enemmän kuin sentin pari. Tuohon kun laittais ihan tueksi taittopyörän takahaarukan nivelpisteen yläpuolelle niin hipoisi täydellisyyttä. Tilaa rullalle olisi hyvin ja ei tarvi olla kummonen kun taittoa ei tule. Vaikka sorvaa rullaluistimen pyörästä.
Ketjulinja on erinomaisen suora mutta pogottanee jos kuskin päällä ollessa painuu enemmän kuin sentin pari. Tuohon kun laittais ihan tueksi taittopyörän takahaarukan nivelpisteen yläpuolelle niin hipoisi täydellisyyttä. Tilaa rullalle olisi hyvin ja ei tarvi olla kummonen kun taittoa ei tule. Vaikka sorvaa rullaluistimen pyörästä.
Kiitos, Nexus-3:han siinä on. Enemmän pykäliä saisi kyllä olla, ainakin "ryömintävaihde". Taittopyörä olisi asiaa jos olisi oikea iskari, nyt on Amazonin moottorinkannatinkumista tehty mannekiini, joka ei juuri jousta. Nostan takapäätä vähän ylemmäs jotta ohjauskulma jyrkkenee. Näin pyrin vähentämään keulan floppaamista. Tavoitteena on 64 asteen kulma ja alle 100 mm jättö.
Mittoja: aks.väli: 1480 mm, keskiön korko: 770 mm, penkki: 750 mm.
Tässä talven aikana on aika vähän tapahtunut tallissa - uusi etuhaarukka kuitenkin ja takajousituksen optimointia on tehty. Vipusuhde on nyt 1:3,5 kun ennen oli 1:2,5 ja kumilätkä on myös entistä pehmeämpi. Kyyti onkin nyt tasaisempaa, eli muutos on oikeaan suuntaan. Kumi lepää yläpuoleltaan vapaasti runkoa vasten, joten kun pyörää nostaa niin takapyörä haarukkoineen taittuu eteen ja alas. En tiedä onko tästä taitto-ominaisuudesta varsinaista hyötyä, koska ei paljon pienemmäksi mene. Itse tykkää että leveä kustom-vanne ja rengas sopii tähän pyörään. Pykäliä vaan saisi olla enemmän kuin Nexuksen 3. En myöskään pidä jalkajarrusta nojakissa, liikkeellelähtö on hankalaa kun polkimia ei voi pyöräyttää lähtöasentoon takaperin. Nexus 8 napa olisi mutta kaipaa korjausta. Rullajarrunkin siihen saisi, mutta levyjarru ei taida käydä samoihin "spooreihin"?.
Tälläinen on tämä sitten nykykuosissa. Runko on tehty jo v. 2000 paikkeilla, ja syyt miksi sen poistin aikanaan käytöstä olivat vaihtelunhalu, pieni rengaskoko (24/20) ja jonkinlainen epäbalanssi jota nyt korjailin. Muutokset kohdistuivat lähinnä takahaarukkaan: Uudet korvakkeet isommalle levyjarru-kiekolle ja jousituksen muutos kumipala- tyyppiseksi. Keskiönputkea jatkoin 10 cm jotta sain penkkiä eteenpäin. Käytin paljon aikaa hienosäätöön, mm. renkaiden linjaamiseen. Ohjauskulma oli mikä oli, ehkä pari astetta jyrkempi olisi saanut olla, mutta floppia ei ole häiritsevän paljon nytkään. Osat on Alivio- sarjaa megarange 11-34 pakalla joten arvelen pärjääväni yhdellä eturattaalla. Olisi pitänyt ostaa ennemmin Srammin takavaihtaja jossa on vetosuunta eripäin jolloin normaalin pituinen vaijeri ei olisi noin nafti. Jaa meinasi unohtua, Laitoin vielä kuitupenkin, se on Velocraftilta hankittu Nazcan comfort. On tässä paremmin elementissään kuin Jivessä johon sitä ensin kaavailin.
Kävin vaihteeksi ajelemassa soratiellä, kun on taas pyörä joka siihen sopii. Kapeilla ja mutkaisilla sorapätkillä saa mukavasti vauhdin tuntua, mikä on vaihtelua maantien laidan junnaamiseen. Parempaa jousitusta kaipaa vain huonokuntoisimmilla osuuksilla. Tällä olenkin ajellut lähes pelkästään viime aikoina, kun sopii mainiosti kaikille ajoreiteilleni. Pisin lenkki tähän asti on ollut 60 km, en näe mitään estettä etteikö tällä voisi ajella pitempääkin matkaa.
Hienon näköinen ajopeli. Mutta, anteeksi vain, tuo sininen ketjuputki ei oikein sovi muihin väreihin.
Minä maalaisin sen mustaksi. Jos ei muulla, niin edes tussilla.
Istuimen kiinnitys käy kyllä aika koville noiden istuimeen kiinnitettyjen korvakkeiden suhteen. Nojaaminen istuimen yläosaan kovaa ylämäkeen pinnistettäessä repii korvakkeita aika rajusti toisistaan pois päin. Samaan suuntaan vaikuttaa myös takaboksin paino. Joutuvat korvakkeen kinnitykset aika koville. Saattaa se kestää, mutta tiukoille joutuu.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Hienon näköinen ajopeli. Mutta, anteeksi vain, tuo sininen ketjuputki ei oikein sovi muihin väreihin.
Minä maalaisin sen mustaksi. Jos ei muulla, niin edes tussilla.
Ei minustakaan, mutta itsetuntoni on sen toistaiseksi kestänyt Putken ajattelin muutenkin uusia, mistäs olette niitä hankkineet?
jori kirjoitti:
Istuimen kiinnitys käy kyllä aika koville noiden istuimeen kiinnitettyjen korvakkeiden suhteen. Nojaaminen istuimen yläosaan kovaa ylämäkeen pinnistettäessä repii korvakkeita aika rajusti toisistaan pois päin. Samaan suuntaan vaikuttaa myös takaboksin paino. Joutuvat korvakkeen kinnitykset aika koville. Saattaa se kestää, mutta tiukoille joutuu.
Aivan samaa olen funtsaillut ja harkitsen penkissä olevan korvakkeen siirtämistä alemmas. Tällöin korvakkeiden rasitus vähenisi, mutta penkin yläosan kasvaisi. Penkki todennäköisesti sen kestäisi, kun meikäläiseen ei gravitaatio hirveästi vaikuta...
Joo, hyvännäköinen peli. Minusta ei tuo sininen putki ole ollenkaan pahan näköinen. Sehän sopii niin hyvin mustan ja valkoisen kanssa.
Nykyään on Jyväskylästä vaikeaa löytää mustaa putkea. Aiemmin sitä sai Huberilta ja Hytorilta ja kuorma-autojen varaosaliikkeista nimellä öljynpaineputki. Viimeksi jouduin ostamaan sinistä putkea SH22:een. Kun ei näyttänyt hyvältä päällystin sen 30 mm leveällä mustalla teipillä ja on hyvin pysynyt.
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Nykyään on Jyväskylästä vaikeaa löytää mustaa putkea...
Edellisessä elämässä kun Scanialla töissä olin niin paineilmaputket oli mustaa muovia. Muistaakseni 12 ja 16mm halkaisijat oli sillon saatavilla. Kandee kilauttaa ja kysyä sieltä.