E-Nix (MWB 26-24)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: E-Nix (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jarcco kirjoitti: 27 Kesä 2021, 14:39

Painoa ja kokoa on liikaa, kuljettaminen vaatii peräkärrin tai pakettiauton. Tälläinen on erittäin vaikea tehdä kokoon taittuvaksi.

Helppo tuo olisi muuttaa taittopyöräksi, jos vaan sattuisi löytämään valmiin nivelen :D Tuohon rungon suoran osan takaosaan kun nivelen laittaisi, puolittuisi pyörän pituus. Ketjut taittuisivat aivan hyvin rungon mukana. Vielä eteen taittuva ohjauskannatin ja irrotettava penkki, niin menisi lähes jokaiseen henkilöautoon. Mutta sen nivelen löytäminen ei ole kovin helppoa :(

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: E-Nix (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Harvoin on tarvetta kuljettaa pyörää autolla. Katkaistavarunkoisesta on osat lainattu muihin kun ei ole sitäkään tarvinnut.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: E-Nix (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Jarcco kirjoitti: 25 Heinä 2019, 13:43

... Kaiken kaikkiaan kitti on päällisin puolin kohtuullista laatua, hinta huomioiden. Kestävyyden sitten aika näyttää.
https://www.yosepower.com/en/category/R ... or-50.html

Ja aika näytti että kesti 2 vuotta ja 2500 km. Range putosi puoleen kertaheitolla. Varausta näyttävät palkit putoaa neljästä kahteen parin kilsan ajolla. Arvioisin että on ladattu noin 50 kertaa täyteen. Normaalisti latasin kun oli 1 palkki jäljellä, nyt kokeilin ajaa akun tyhjäksi asti. Pihistellen pääsi vielä liki 50 km, viimeisessä mäessä varmaan joku suojapiiri katkaisi virrat. Joten tulikohan kiinalaiset kennot tiensä päähän vai voiko olla joku muu vika? Toki vieläkin voi ajella sen reilun 30 km pienellä avustuksella - saa nähdä kuinka kauan.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: E-Nix (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuulostaa siltä, että sieltä on mennyt vain yksi, sarjaan kytketty kenno (kennoryhmä) sököksi. Sen kuolleen kennon voi vaihtaa sieltä välistä uuteen, jolloin akun muille kennoille saadaan lisää elinikää melko runsaastikin. Litiumkennoilla tuo yksittäinen huono kenno siellä sarjassa ei samalla tavalla rasita kunnossa olevia kennoja kuin aiemmissa nikkelipohjaisissa akuissa, joissa muisti-ilmiö tappoi sarjaan kytketyt muut akut, kun ensimmäinen akku tuossa sarjassa alkoi temppuilla. Litiumakut vain tykkäävät, kun ne ladataan tiheästi. Se tuossa kuitenkin on ongelmana, ettei tuollaista puolikuntoistakaan akkua kannattaisi jättää pitkäksi ajaksi varastoon täysin ladattuna, vaan ajaa aina hieman. Samuel on näitä puolikuntoisia akkuja purkanut ja tietää tästä enemmän.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: E-Nix (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja samuel »

jori kirjoitti: 30 Elo 2021, 09:59

Samuel on näitä puolikuntoisia akkuja purkanut ja tietää tästä enemmän.

Kyl mää Joria komppaan eli ehkä ylsi kennorivi simahtanut. Ei muuta kuin akku auki ja kennojen mittaus. Tuossa mitä luiltavimmin 18660-kennot eli päälle päin tuskin mitään näkyy. Mulla tosiaan omasta akusta pussilennot oli paisunut.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: E-Nix (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

samuel kirjoitti: 30 Elo 2021, 15:15
jori kirjoitti: 30 Elo 2021, 09:59

Samuel on näitä puolikuntoisia akkuja purkanut ja tietää tästä enemmän.

Kyl mää Joria komppaan eli ehkä ylsi kennorivi simahtanut. Ei muuta kuin akku auki ja kennojen mittaus. Tuossa mitä luiltavimmin 18660-kennot eli päälle päin tuskin mitään näkyy. Mulla tosiaan omasta akusta pussilennot oli paisunut.

Taitaa olla Hailongin akku, tai sen kopio. Videolla näkyy https://www.youtube.com/watch?v=Ruhh8Z2A7iw avattuna. Nämä ei ole minulle tuttuja hommia, suinpäin ei kannata alkaa tekemään normaalilla yritys ja erehdys- menetelmällä. Paljonko kennojen jännite muuten saa vaihdella?
Hailongin akuissa on valmistusvika joka voi aiheuttaa tulipalon, videolla väitetään: https://www.youtube.com/watch?v=iwPBb4hmvmc


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: E-Nix (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja samuel »

Mitä nyt pikaisella etsinnällä löysin niin levossa jännite-ero saisi olla 0,05V ja käytön aikana 0,1V.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: E-Nix (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Purkasin kennot esille ja mittailin, osassa oli 4,1 V, muutama ryhmä näytti nollaa. Mitatessa pitää varoa ettei yhdistä pienen liittimen piikkejä. En arvannut alkaa enempää touhuta, joten vein sen osaavalle kaverille joka purki eristeet ympäriltä ja mittaili suoraan kennoista. Akussa on 10 sarjaan kytkettyä 5 kennon ryhmää joista yksi oli pimeänä. Voi olla että syypää on kuvaan merkattu mustunut kenno. Lisäksi löytyi yksi irrallinen lataukseen liittyvä johto, tod. näk. irronnut purettaessa. Päätettiin että vaihdetaan nuo 5 kennoa, purkamatta muita. Kaveri tuumasi ettei uusien kennojen tarvitse olla samalla kapasiteetilla kuin vanhat (2500 mAh). Jossain ohjeissa tosin sanotaan että pitää olla samoja, tiedä häntä. Tuohon on tarkoitus laittaa käytettyjä kennoja. Kehikossa olisi 2 vapaata paikkaa, voisikohan ne ottaa käyttöön jos ryhmien Ah:t ei kerran tarvitse olla samat?

Vinkkinä sanoi laittavansa aina kennojen päihin eristerinkulat. Ne suojaavat oikosululta pistehitsauksessa, koska akun oma eriste on ohut ja rikkoutuu helposti. Käytettyjen kennojen päät pitää hioa tasaiseksi vaikka dremelillä jotta kontakti on varma. Muuten akkuhommat ei ihme laitteita vaadi, yleismittari ja pistehitsauskone riittää pitkälle. Osaamista enemmänkin.

Liitteet
20220116_162550.jpg
20220116_162550.jpg (340.71 KiB) Katsottu 3191 kertaa
20220116_162455.jpg
20220116_162455.jpg (269.25 KiB) Katsottu 3191 kertaa
20220116_111126.jpg
20220116_111126.jpg (323.56 KiB) Katsottu 3191 kertaa

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: E-Nix (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Molemmista päistä oli 5:n kennon rinnankytketty ryhmä pimeänä. Kaveri fiksaili tilalle jostain työkalusta puretut Samsungin 2000 mAh kennot. Akun teoreettinen kapasiteetti siis pieneni 500 mAh. Range lyhenee 4 %, eli tuskin edes huomaa. Ei voi myöskään olla varma onko alkuperäisissä kiina-akuissa edes ollut luvattua kapaa.
Talvipyöräily ei ole koskaan napannut, mutta päätin kuitenkin ajella akun vajaammaksi säilytystä varten. Rengastus oli mallia kesä, mutta ajoasennon suhteen tilanne parani pienemmällä 20" etukiekolla jolloin hallittavuus tuli helpommaksi pystymmän ajoasennon vuoksi. Eilen tiet oli vielä polenteilla, tänään olisi mahdollista kokeilla paksussa lumessa etenemistä, mutta taidan jättää väliin. Lyhyellä testilenkillä en havainnut mitään eroa avustuksen toiminnassa entiseen. Sellainen huomio vain, että peukkukaasulla polkemisen voi lopettaa ja meno jatkuu niin kauan kun liipasinta painaa:) Sen päällesaaminen toki vaatii kampien liikettä.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: E-Nix (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja samuel »

Jarcco kirjoitti: 30 Tammi 2022, 12:32

Molemmista päistä oli 5:n kennon rinnankytketty ryhmä pimeänä. Kaveri fiksaili tilalle jostain työkalusta puretut Samsungin 2000 mAh kennot. Akun teoreettinen kapasiteetti siis pieneni 500 mAh. Range lyhenee 4 %, eli tuskin edes huomaa. .

Rinnan kytketyt lasketaan kapasiteetin puolesta yhteen, eli 10 x 500mah on 5Ah alenema.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: E-Nix (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

samuel kirjoitti: 03 Helmi 2022, 09:14
Jarcco kirjoitti: 30 Tammi 2022, 12:32

Molemmista päistä oli 5:n kennon rinnankytketty ryhmä pimeänä. Kaveri fiksaili tilalle jostain työkalusta puretut Samsungin 2000 mAh kennot. Akun teoreettinen kapasiteetti siis pieneni 500 mAh. Range lyhenee 4 %, eli tuskin edes huomaa. .

Rinnan kytketyt lasketaan kapasiteetin puolesta yhteen, eli 10 x 500mah on 5Ah alenema.

Näinhän se on ja toki tämän verran sähkötekniikkaa osaan, tarkoitin yksittäistä kennoa. Kokonaiskapasiteetti siis putosi 12,5 Ah --> 12 Ah.
Eli wattitunnit putosi 450 -->432.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: E-Nix (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Korjattu akku tilttasi jo ajat sitten, mutta vikaa ehdin tutkia vasta ja 2 vanhaa kennoahan siellä taas oli pimeenä. Tuohon pitäisi vaihtaa kaikki kennot, mutta se ei ole taloudellsesti järkevää. Vaikka sähköpyörällä on ajeltu vain noin puolet kilsoista, ei sitä enää oikein ilmankaan pärjää, joten uusi patteri piti Yoselta tilata. Uuden pitäisi olla vastaava Hailong- tyypin akku, joten käynee vanhaan kiinnitykseen.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: E-Nix (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Liekö nämä jutut väärässä osastossa, kun ei tässä nyt varsinaisesti mitään uutta rakenneta. Pieniä parannuksia sentään muhii mielessä, että jotenkin liittyy tähän rakenteluosioon. Alla tämän hetken tilanne. Tarkoitus on poistaa penkin musta tukirauta ja kiinnittää se suoraan alkuperäisiin kiinnikkeisiin, jolloin se siirtyy pari senttiä eteenpäin. Samalla voisi pikkuisen loiventaa penkin kulmaa, jotta ikävä eteenpäin valuminen loppuu. Puhelimelle pitäisi löytää paikka navigointia varten, ehkä akun eteen taikka ohjainkannattimeen joku putkennysä.
Niin uusi akku oli samanlainen liitännältään joten ohjainta en vaihtanut. 3000 km sähköavustuksella tuli täyteen.

Liitteet
20220829_183542.jpg

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: E-Nix (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Latauksen jälkeen oli virta hukassa ja niin vaan oli uusikin akku sökönä. Otin yhteyttä myyjään ja sainkin sieltä ohjeita mitä kannattaisi mittailla. Sulakevikaa kovasti epäiltiin, mutta eipä ollut se, tai kaksihan siellä on 10A ja 30A mutta molemmat ehjiä. Lopulta vika löytyi päävirtakytkimestä. Vanhassa akussa ei sellaista ollutkaan, joten voisi varmaan jättää poiskin? Yoselta lupasivat lähettää uuden, mutta ei ole vielä tullut. Tiettyä DIY- henkeä on oltava näiden halvimpien sähkösettien kanssa.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: E-Nix (MWB 26-24)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jarcco kirjoitti: 16 Touko 2023, 18:58

Tiettyä DIY- henkeä on oltava näiden halvimpien sähkösettien kanssa.

No onneksi kuitenkin voi DIY henkeä harrastaa halpisten kans. Kalliimmissa merkkilaitteissa se on yritetty estää tai ainakin vaikeuttaa valmistajan parhaan kykynsä mukaan.

Vastaa Viestiin