Fatbike-nojakki

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Mustasudenkorento kirjoitti:

eihän tuo sinunkaan clwb ohjaus näytä miltään mailman heavyduty installaatiolta... :wink:

Joo, ei todellakaan. Mutta siinä ei voi roikkua, eikä työntää kun antaa stemmistä periksi, eikä sillä käänellä 26" fatbikerengasta suossa ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Mikan pyörässähän on havaittu että lyhyt emäputki ja ohkainen ohjainputki riittää.

Aijaa? Minusta tuntuu etteivät oikeen riitä: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 225#p47915 ;)

Jukka

Joo. Tosiaan. Tommoista lupukkaa alumiinia se ei voi olla. Ja en mä tullut tosiaan suota ajatelleeksi.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Eipä nyt mennä keulimaan liikaa mun tuotoksen ominaisuuksista, kun ei ole käytännön kokemustakaan...

Minun laitteessa on 1" emäputki etäohjauksessa ja siinä Bilteman katkottu etuhaarukka, stemmiputki sen sisällä. Yksikään ei ole taipunut tai murtunut ajaessa, ainoastaan kaatumisesta ne on johtuneet. Minun laitetta ajetaan rennosti penkistä tukea ottaen, tangosta tarvii vähän vetää vain tiukimmissa nousuissa tai tosi tarkasti ajettavissa paikoissa, niissäkin asentoa pidetään enemmän vatsalihaksilla kuin käsillä vetämällä. Pitäähän ohjaamaankin pystyä.

Tanko on kapea ja se riittää hyvin suollakin ajoon. Mutta tätä etäohjausta ei kannata eikä pysty komentamaan raa'alla voimalla, mielummin tarkoilla ajolinjoilla ja nopeilla korjausliikkeillä. Homma on suolla hiukka hankalampaa enemmän nappularenkaalla kuten WTB Bronson.

TM:n etäohjaus on kyllä jykevä, liiankin. Itse teen seuraavan 1-1/8" kierteettömille ohjainlaakereille käyttäen sopivia klemmareita ja käpyä kiristykseen. Erillistä ohjainputkea ei tule vaan se ja stemmi samasta putkesta, on halkaisijaltaan suurempi ja siten tukevampi ilman turhaa painon lisää.

Kertaakaan ajamalla ei kulkuset ole olleet vaarassa. Mutta seuraavaan runkoon laitan etä-emäputken ehkä 5cm kauemmas ja vähän viistompaan.

Samoin tuo ketjun vetopuolen taittopyörä kannattaa laittaa suhteessa haarukan niveleen niin ettei tule bogoa. Hyvin miettimällä voi onnistua ilman aktiivista kiristäjää.

Viimeksi muokannut mhelander, 17 Marras 2013, 00:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

mhelander kirjoitti:

Minun laitteessa on 1" emäputki etäohjauksessa ja siinä Bilteman katkottu etuhaarukka, stemmiputki sen sisällä.

Tämmönen laakerointi se omassa etäohjattavassanikin oli http://www.omanetti.fi/ninajukk/lowlwb.htm Juuri tuo laakerointi kestää taatusti, mutta jos ympärillä olevat rakenteet ovat liian heppoisia niin taiupuilevat ohjatessa häiritsevästi. Keskitytään liikaa kestävyyteen, muttei huomioida missä kohden taipuminen on häiritsevää. Mun pyörän ohjauksessa oli häiritseävää joustoa, onneksi teräs kestää. Ei voi sanoa että olisi johtunut mistään yksittäisestä seikasta vaan oli varmasti useamman tekijän summa. Huonot nivelet, alemman ohjauslaakerin ja "raidetangon" välinen putki liian pitkä, koko rungon huono kiertojäykkyys, ohjausnivelten pieni etäisyys rungon keskilinjasta, kovemmassa vauhdissa tuollainen jättö pitkän akselivälin kans vaati ehkä tarpeettoman paljon voimaa ohjaukseen...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

Hyviä kommentteja, kiitokset. Muutama lisäys: kuvassa oleva etäohjauksen emäputki on normaalia ohuempi, ja tuostakin voisi vielä ohentaa. Vinotuki jäykistää riittävästi ohuenkin putken. Kunhan sitten vaan kestää kaatuilut sivusuunnassa vääntymättä. Laakereina voisi käyttää tavallisten ohjainlaakerien sijaan pieniä urakuulalaakereita, kun tuohon etäohjaukseen ei aksiaalisia voimia tule. Kun emäputki jatkuu ylös, niin sisällä oleva ohjainputki voi olla aikast hentoa tavaraa, kunhan vääntöjäykkyys riittää.

Alaohjaus tuo liikaa leveyttä mahdolliseen maastoajoon ja tekee fillarista kankeamman kääntymään. Ylhäällä olevan tangon kanssa on lisäksi helpompi tasapainoilla hitaassa vauhdissa.

Jos ketjun haluaa linjata niin, ettei ketjuvoima vaikuta jousitukseen (=aiheuta bogoamista), niin vetopuolen ketjun pitäisi kulkea takahaarukan nivelpisteen keskeltä. Ja jottei ketjun pituus muuttuisi jouston mukana, niin paluupuolen ketjun pitäisi kulkea samasta kohtaa. Luonnosta alla. Käytännössä vaan ei voi mennä noin, kun takahaarukan putki osuu ketjun tielle tai ainakin jää tosi lähelle, riippuen toki takahaarukan geometriasta.

Liitteet
Ketjujen linjaus 2.jpg
Ketjujen linjaus 2.jpg (33.98 KiB) Katsottu 3120 kertaa
Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Joo alaohjauksen unohdin itsekin aika lailla heti kättelyssä. Ei sovellu meidän metsissä ajeluun. Ja onpahan varmemmin särkyvää tavaraa kun tulee sitten kaatuiltua, sitä kun tapahtuu lähes väistämättä.

Pikkasen korjataan tuota tiukkaa etäohjauslausuntoa. Että alumiinista ei sitä stemmiä kannata tehdä ellei ole lentokonelaatuista alumiiniputkea käytettävissä. Toisaalta kun tein Biltema-laatuisesta tangon teräsputkesta uuden niin ei se ollut varmaan kuin 50-100g painavampi.

Nyt näyttää tuo ketjun taittopyörästö paremmalta. Ja jos paluupuolelle laittaa erillisen rullan niin ehkä sellaiseen voisi virittää jousella kiristyksen niin olisi ketjun säätö huoltovapaa. Ei vaan tule mieleen heti hyvää mallia mutta on se kyllä tehtävissä.
Tuo napavaihteen käyttö maastossa yksinkertaistaa tosi paljon ja tuo toimintavarmuutta lisää. Mulla ei ole käytännössä särkynyt (stemmin lisäksi) muuta kuin takavaihtaja. Kaikki muu toimii hyvin ja ketjukin pysyy pääosin siistinä.

Ja jos takahaarukkaan tulee tuo kolmio-tuenta molemmin puolin tulee siitä huomattavasti jäykempi kuin mun suorista putkista. Toki painoa tulee vähän lisää, ellei käytä tosi ohutseinäistä putkea. Itsellä on mietinnässä miten tehdä parempi takakeinu jo tähän nykyiseen, sillä saisi menoon tarkkuutta lisää aika helposti.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

Ei ole kauheasti ehtinyt tähän paneutua, alla kuitenkin päivitettyä kuvaa. Penkki on vielä malli trike (=sivutuet), en ole varsinaista penkkiä mittaillut. Etäohjauksen putkea on käännetty vinompaan ja ohennettu (nyt ulkohalkaisija 25 mm). Sisälle mahtuisi vielä 20 millinen putki, jonka luulisi olevan riittävä, kun laakerointi on melkein päistä (=ei taivutusta).

Eturunko painaisi tuossa varustuksessa (detaljeja puuttuu vaikka kuinka) n. 3 kg. Paksut putket on Nojanallen lupailemaa kokoa 50,8x1,5. Takahaarukan saisi nipistettyä kilon tuntumaan, jos käyttäisi Ceewayn ohutseinämäisiä CroMo-putkia. Perusrautakauppatavaralla massa tuplaantuu eikä riitäkään.

Liitteet
Fatbike_nojakki_3D.jpg
Fatbike_nojakki_3D.jpg (37.68 KiB) Katsottu 3051 kertaa
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuota, pääsekö tuohon kyytiin jos tankoa ei saa käännettyä pois edestä?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Pääsee siihen. Mulle ei ollut mitään ongelmia päästä mhelanderin vastaavan tyyppiseen kesällä ja muistelen että itse omistaja on kehunut että siitä on helppo pompata pois ja takas kun täytyy taluttaa.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Wacky kirjoitti:

Pääsee siihen. Mulle ei ollut mitään ongelmia päästä mhelanderin vastaavan tyyppiseen kesällä ja muistelen että itse omistaja on kehunut että siitä on helppo pompata pois ja takas kun täytyy taluttaa.

Näin on. Onhan se hitaampaa kuin maastopystäriin, ainakin aluksi. Kesän cx-kisoissa opettelin homman kunnolla, ainoa hitaus on saada klossit kiinni lukkopolkimiin vauhdissa.

Kaatuessa voi sitten olla ahdasta, siis jos kellahtaa kyljelleen lumipenkkaan, suolle tai mättäälle. Silti vähän on tullut kolhittua koipia sisäpuolelta joten sanoisin että toimii.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Minun mielestä ohjaustankosysteemi on tarpeettoman lähellä kuskia. Mulla on Feenixissä ainakin 10 senttiä edempänä ja penkin kulmakin on lähes sama. Kyytiin varmaankin pääsee, mutta kyllähän nivelöity ohjaustanko sitä helpottaisi. Se verran olen konservatiivinen että laittaisin ketjunkiristäjän, jolloin rissat kannattaisi laakeroida samalle akselille, kuten ekassa versiossa. Ketjulinja menee aika lähellä haarukan putkia, kannattaa jättää tarpeeksi "heilumavaraa". Penkin kiinnitys saattaa aiheuttaa vielä päänvaivaa. Muutoin suunnitelmasi on minusta todella siistin näköinen, eikä kopioitu mistään olemassaolevasta mallista. 8)


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja tm »

Ohjaustangon paikka on tosiaan enemmän ja vähemmän summamutikassa arvattu, tarvii vielä arvioida esim. Slywayssäni istuen ennen rakentamisen aloittamista. Mittailen ensin sen tähän vekottimeen ajatellun penkin, ja päivitän ohjaustangon paikan sen jälkeen.
Nivelöityä ohjaustankoa ei ole myöskään Slywayssä, joten sen puutteeseen on jo tottunut.

Yksi syy ketjunkiristäjän poisjättämisessä on juuri tuo ketjun heilumisen minimointi, tämä toki tuo haastetta rissojen sijoittelulle. Olivat samalla akselilla ensimmäisessä versiossa, mutta "pogoaminen" olisi voinut tulla siinä ongelmaksi. Vielähän tässä on aikaa muuttaa mielipidettään, tiedä vaikka se ketjunkiristäjä lopulliseen versioon ilmaantuisikin :wink: .

Ketjulinja menee läheltä takahaarukan putkia, tarvinnee "kolinasuojat" (pala ulkorengasta tms pehmeää) putkien päälle, jos siltä näyttää.

Penkin kiinnitys ei ole vielä täysin hahmottunut. Yksi vaihtoehto on taivuttaa penkin alle apurunko (putki penkin etukiinnityspisteestä aina ylös selkänojan tueksi). Tähän sitten kiinnityspisteet, joista se kiinnitettäisiin nojakin eturunkoon. Tai vaihtoehtoisesti itse penkkiä pitäisi jäykistää huomattavasti ja laittaa kiinnityspisteet keskenään suunnilleen samalla korkeudelle (=alas) penkin eteen ja taakse.

Keskiön ja penkin välille tarvitaan jonkin verran pituussäätövaraa, vaikka vain yhdelle kuskille sopivan nojakin tekisin. Ajattelin tehdä säädön penkin kiinnitykseen, kun perinteistä keskiönsäätöä ei tähän runkomalliin saa. Tietysti eturungon voisi pätkäistä penkin ja keskiön väliltä ja laittaa sisäkkäiset putket, mutta kokeillaan nyt ensin tuolla penkin säädöllä.

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Jos teet etäohjauksen et taatusti halua siihen saranaa. Mulla on semmonen MP:ssä ja on ok kun käsien paino pitää sen käytännössä lukossa ajaessa. Oli saranan pultti löysällä niin heti tankoa nostaessa katosi tarkkuus ja huteruus tuli tilalle.

Tuossa on kuten mun maasturissa stemmi niin suorassa että sarana ei pysy itsestään lukossa ajaessa, etenkin epätasaisessa maastossa. Puhun kokemuksesta, olen ajanut juuresta katkennella stemmillä kymmeniä kilometrejä, ei toimi maastossa.

Sitten se sarana pitäisi osata tehdä niin ettei nivuset pääse väliin... Sattuu taatusti enemmän kuin muut uhkakuvien variaatiot ;).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Kaitsu62
Viestit: 57
Liittynyt: 11 Marras 2012, 11:21
Paikkakunta: Vaajakoski
Viesti:

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja Kaitsu62 »

Kuinkahan usein noin pitkää ketjua täytyy kiristää? Itsellä ei ole aavistustakaan asiasta...

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Fatbike-nojakki

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kaitsu62 kirjoitti:

Kuinkahan usein noin pitkää ketjua täytyy kiristää? Itsellä ei ole aavistustakaan asiasta...

Riippuu ketjusta. Silloin aikoinaan kun aloittelin nojailu harrastusta ei kiristelystä tarvinnut huolehtia rumpuvaihteisissa pyörissäkään. Sittemmin ketjut ovat heikenneet tai voimat kasvaneet kun hommaa saa tehdä joka voitelun yhteydessä.
Tässä on kuitenkin sen verran ohjareita ettei löysyys varmaan ongelmia aiheuta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin