Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Kampipajalla ollut hiljaista viime elokuun jälkeen, nyt pääsi viimein puhaltelemaan pölyt ja hämähäkinverkot pois työkaluista: Tepa76:lle lähti Sram S600 vasen kampi tuplarei'illä 152/130 mm, rattaanpuolen kierteillä. Sähköavusteiseen siis päätymässä. Toisen puolen kampi oli jo olemassa.

Sram_S600_152-130mm.jpg
Sram_S600_152-130mm.jpg (125.58 KiB) Katsottu 2763 kertaa
hsl
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Kesä 2021, 15:19

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja hsl »

Moi
Olen sähköistämässä Helkama Kolmikko pyörää Bafang keskimoottorilla. Ongelma on että Bafangin standardikammet (170mm) ovat liian pitkät. Onnistuuko niiden lyhennys 150mm? Tietenkin yksi mahdollisuus on korvata alkuperäiset jollakin muulla kampisarjalla ja lyhentää ne. Ongelma on moottorin ulkonema, ettei nappaa kiinni kampi moottoriin. Osaatko auttaa?

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja samuel »

hsl kirjoitti: 14 Kesä 2021, 15:42

Moi
Olen sähköistämässä Helkama Kolmikko pyörää Bafang keskimoottorilla. Ongelma on että Bafangin standardikammet (170mm) ovat liian pitkät. Onnistuuko niiden lyhennys 150mm? Tietenkin yksi mahdollisuus on korvata alkuperäiset jollakin muulla kampisarjalla ja lyhentää ne. Ongelma on moottorin ulkonema, ettei nappaa kiinni kampi moottoriin. Osaatko auttaa?

Morjensta ja tervetuloa foorumille.
Otatko kuvan kammista, erityisesti takapuolelta niin nähdään että onko niissä kevennyssyvennystä? Mulla antaa liittää 1600x1200pikselin kuvan.

145mm ainakin onnistuu niin jää riittävästi materiaalia reiän ympärille. Lopullisen sanan saat nimimerkiltä TM joka näitä lyhennyksiä on eniten tehnyt.

-Henri

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

hsl kirjoitti:

Moi
Olen sähköistämässä Helkama Kolmikko pyörää Bafang keskimoottorilla. Ongelma on että Bafangin standardikammet (170mm) ovat liian pitkät. Onnistuuko niiden lyhennys 150mm? Tietenkin yksi mahdollisuus on korvata alkuperäiset jollakin muulla kampisarjalla ja lyhentää ne. Ongelma on moottorin ulkonema, ettei nappaa kiinni kampi moottoriin. Osaatko auttaa?

Katso viesti #606, siellä oli yhdet Bafangin kammet lyhennetty. Näyttävätkö samalta kuin sinun kampesi?

Minimilyhennys on 23 mm, eli maksimissaan 147 mm pituiset saisi tuollaisista 170 millisistä aihioista.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

tm kirjoitti: 14 Kesä 2021, 23:43
hsl kirjoitti:

Moi
Olen sähköistämässä Helkama Kolmikko pyörää Bafang keskimoottorilla. Ongelma on että Bafangin standardikammet (170mm) ovat liian pitkät. Onnistuuko niiden lyhennys 150mm? Tietenkin yksi mahdollisuus on korvata alkuperäiset jollakin muulla kampisarjalla ja lyhentää ne. Ongelma on moottorin ulkonema, ettei nappaa kiinni kampi moottoriin. Osaatko auttaa?

Katso viesti #606, siellä oli yhdet Bafangin kammet lyhennetty. Näyttävätkö samalta kuin sinun kampesi?

Minimilyhennys on 23 mm, eli maksimissaan 147 mm pituiset saisi tuollaisista 170 millisistä aihioista.

Mitähän tm tarkoitat tuolla "viesti #606"? En kyllä löytäs tuolla ohjeella viestiä?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä ketjussa on Bafangin kampia lyhennelty näissä viesteissä.
viewtopic.php?p=124409#p124409
viewtopic.php?p=137253#p137253

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

hsl
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Kesä 2021, 15:19

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja hsl »

Terve taas! Iso kiitos kaikille hyvistä vastauksista! Olen tosiaan aloittamassa Helkama Kolmikon sähköistyksen, mutta en ole vielä tilannut sähköistyssarjaa. Olen pari vuotta sitten sähköistänyt oma iäkkään Scott-maastopyöräni Bafangin 1000w moottorilla, ja siitä tuli todella pätevä peli! Siinä nuo kammet ovat juuri samanlaiset kuin noissa kahdessa viimeisessä linkissä. Helkamaan ei ole tarkoitus laittaa 1000 wattista vaan joko 250 tai 500w, mutta niissä on täysin samat mitat ja kammet.
Kiitos vielä kerran neuvoja tarjonneille, tilaan nyt tuon sähköistyssarjan ja palaan asiaan, kun olen sen saanut. Sitten selvitetään, miten ja minne kammet toimitan sekä muut asiat.

-Harri-

hsl
Viestit: 3
Liittynyt: 14 Kesä 2021, 15:19

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja hsl »

Kampi1.jpeg
Kampi2.jpeg

Tuossa vielä linkit näihin nykyisiin kampiin.
https://www.dropbox.com/s/ke1q5zfuo2r4 ... 2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/nwf4df5csuu8 ... 3.jpg?dl=0

  • Harri

Lisäsin linkit kuviksi viestiin -jori

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuvat lisätään viestiin editointitilan alapuolella välilehdestä "Liitteet".
Ensin valitaan tiedosto ja painetaan latauksen jälkeen "Näytä viestin yhteydessä".

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

Mitähän tm tarkoitat tuolla "viesti #606"? En kyllä löytäs tuolla ohjeella viestiä?

Nuo viestinumerot taitaakin näkyä pelkästään Tapatalkin puolella, ei selaimella katseltaessa... pahoittelut tästä. No hyvä että oikea kuitenkin löytyi.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

hsl kirjoitti:

... Kiitos vielä kerran neuvoja tarjonneille, tilaan nyt tuon sähköistyssarjan ja palaan asiaan, kun olen sen saanut. Sitten selvitetään, miten ja minne kammet toimitan sekä muut asiat...

Laita yksityisviestiä minulle sitten, kun kammet saapuneet, niin sovitaan loput.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Kampipajaan ilmaantui italiaanokammet, pirkkob:n Campagnolo Athenat. Alkuperäisten reikien kaveriksi tuli holkitetut, koska ontot kammet kyseessä. Reiät 170/147 mm.

Campagnolo_Athena_170-147mm_etu.jpg
Campagnolo_Athena_170-147mm_etu.jpg (178.36 KiB) Katsottu 2460 kertaa
Campagnolo_Athena_170-147mm_taka.jpg
Campagnolo_Athena_170-147mm_taka.jpg (214.75 KiB) Katsottu 2460 kertaa
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja janx »

Sattumalta osui eteen kammenlyhentäjät.
https://www.ergofit.at/index.php/hilfsm ... etail.html

Kammenlyhentäjä.PNG
Kammenlyhentäjä.PNG (243.26 KiB) Katsottu 2347 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Sarjassa pikaiset kampioperaatiot lisäilin äsken oman Quest #536:n hyllyssä olleisiin alkuperäisiin kampiin uudet reiät 150 mm kohdalle. Nämä vaihdetaan päikseen Laalli12:n Quest #668:n kampiin (sama malli 170 mm) Räyskälässä tulevana viikonloppuna, SM-kisojen jälkeen.
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

Nojanalle kirjoitti: 29 Heinä 2021, 16:24

Uusi shimano 32 ratas vaihdettu , tuon kuttaperkan sijalle. . Jotenkin tuntuu helpommin pyörivän tuo shimano . Vaikka siinä nyt on 2 hammasta enenmän kuin ajemmassa. Samalla laitoin kolmannen rattaan eteen . Pitäs välitykset riittää , isompaankin mäkeen .
Eressä nyt 26--32--36 , niillä kerkee aivan hyvin . En tykkää muutenkaan mistään voima rattaista. Pyörittäminen on ihan mukavaa, kun sen opettelee .
Takaa löytyy kuusi ratasta välillä 24-------------13. Siinä on nallen väiltys . Onhan siellä lisä helpotus yksi vaihde navan
sisällä . :twisted: :twisted: :twisted: Vai pitäskö käyttää sana kertoja. 8) 8) 36 vaihdetta käytössä .

Katselin Nojanallen Stern MBB retki // Peräkärry ketjussa Nallen valitsemia välityksiä laskurilla ja havaitsin, ettei nuo mitenkään erityisen lyhyet ole. Lyhin vaihde 2,25 metriä/kierros. Pakoputkipyörässäni on pienin välitys 3,2 m on aivan liian suuri. Kaupunkipyörässäni 2,1 metriä, mikä on sopiva ilman kuormaa ajeluun. Pakoputkipyörässä välitys on niin suuri, etten oikein jaksa ajaa noilla välityksillä veivata muualla kuin Virossa ja Pohjanmaalla. Ihmettelin Nallen jalkavoimia, kun tuota välitystä käyttää peräkärryn kanssa Jyvässeudulla. :shock:

Sitten muistin, että Nallella on 170 mm kammet, mikä poljinvoimien mielessä vastaa Pakoputkipyöräni 115 kammilla välitystä 1,42 m ja asiointipyöräni 102 kammilla välitystä 1,35 metriä. Tuosta saankin hyvän referenssin pienimmän Pakoputkipyörään hankittavan keskiörattaan kooksi, joksi tulisi alle 20 hammasta. Tuollaista ei ole, liekö edes 21-piikkistä eturatasta. Sitäpaitsi tuo on aivan turhan pieni välitys kaksi metriä riittää pienimmäksi välitykseksi, kun kuormat ovat normaaleja matkatavaroita.

Tämä tarkoittaa siis sitä, että lyhyillä kammilla ei välityksen tarvitse olla lähelläkään kammen pituuden suhteessa pienennetty, eikä poljinnopeus siis tarvitse nousta samaan kuin normaalipituisilla 170 mm kammilla, mitä se tietenkin olisi, jos välitykseksi tarvittaisiin nuo alimmat pituudet. Polkeminen lyhyillä kammilla on siis monessa mielessä rauhallisempaa touhua kuin pitkillä. Vaikka kadenssi nouseekin, ei sen tarvitse nousta kammenpituuksien suhteessa, koska suorempi jalka kykenee suurempii voimiin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin