Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

redline2097 kirjoitti: 27 Huhti 2022, 16:09

Mikä on minimi mitä kammesta voi lyhentää? Poitsulle tarvitsisi BMX-Racing pyörän kampia lyhentää hieman.

20mm on kyllä minimi lyhennys. 9/16 (14mm) poljinkierteiden väliin jää tällöin 6mm. Mielummin jättäisin pari milliä yli tuon 20mm, niin ollaan tukevammalla pohjalla.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

22-23 mm on ollut itsellä minimi, jos kammen päät on tullut pätkittyä pois. Jos ei pätki, niin sitten 20 mm.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

redline2097 kirjoitti: 27 Huhti 2022, 16:09

Mikä on minimi mitä kammesta voi lyhentää? Poitsulle tarvitsisi BMX-Racing pyörän kampia lyhentää hieman.

Ihan vähän ei voi lyhentää, koska uusi reikä pitää saada edellisestä niin kauas, että uuden reiän reunoille jää pitävää materiaalia. Teppo tietää paremmin, mutta teoreettisesti laskien pienin lyhennysmatka = reiän halkaisija + reunalle jäävä matka.

Reikä polkimen kierteelle vie 9/16" eli 14,3 mm tähän vähintään 3 mm reunaetäisyyttä, eli yhteensä 17,3 mm. Sanoisin, että 18 mm on lyhin lyhennysmatka.

175 mm kammista saa siis 157-milliset ja 170 mm kammista 152-milliset.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Härski »

.. Niin..

Tai sitten jos taivuttaa 175mm kampea keskeltä, sanotaan asteen, se lyhenee 2.5 sadasosamilliä..
Kymmen astetta kampi voinee jopa kestää taivuttamista jolloin ne lyhenee 2.5 milliä.

Mutta.. Tyyli vapaa!

Itseasiassa kampi kyllä tolla operaatiolla venyy, mutta kriittiset nivelpisteet lähenee toisiaan em verran. 😁

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ja hitsauskelpoista terästä olevien kampien pituutta voi säätää jokseenkin mielinmäärin. Jatkaa vaikka, jos lyhyiltä tuntuvat tai ottaa palan pois välistä, jos on lyhyet jalat :wink: Laittaa vaan sauman/saumat mahdollisimman lähelle poljinkierrettä, jotta saumaa kuormittava voima on mahdollisimman pieni.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Bafang-kampien sarja jatkuu, tällä kertaa omaan käyttöön eli 4Fattiin.
Aihiot 170-milliset, joihin kokeilumielessä kolmet reiät: 100/120/140 mm.

01.jpg
01.jpg (105.51 KiB) Katsottu 2640 kertaa
02.jpg
02.jpg (246.11 KiB) Katsottu 2640 kertaa
03.jpg
03.jpg (152.06 KiB) Katsottu 2640 kertaa
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tm kirjoitti: 07 Touko 2022, 23:03

Aihiot 170-milliset, joihin kokeilumielessä kolmet reiät: 100/120/140 mm.

Eikö tuohon nyt olisi paremmin sopinut 170 mm:n lisäksi 150, 130 ja 110 mm? Silloin olisivat kaikki neljä kierrepaikkaa olleet hyvin framilla ruuvata polkimet mihin tahtoo...

Saisikohan tuollaisia neljän reiän poljinkampia mistään 170 mm:n Truvativ Elita -kampiin?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

170-millisille ei ole mitään käyttöä tulevassa sähköavusteisessa nelipyörässäni, joten pätkäisin ne turhana pois. 140 mm on tuttu ja turvallinen Quest-kinneristäni, tällä pystyn polkemaan ilman sähköäkin. Vastaavasti 120 mm on sama kuin sähköpyörä-1CV:ssä. 100 mm edustaa tässä itselle uutta kokeilua.

Truvativ Elita (jos samanlainen kuin tässä viestiketjussa aiemmin kuvatut) soveltuu hyvin lisäreikien tekoon, tosin tuosta 110 millin kohdasta en nyt heti mene ulkomuistista varmaksi sanomaan, niin lyhyitä ei aiemmat ole olleet...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Saukin Schlumpf-kammet lyheni 170 -> 140 mm:

Schlumpf_170-140.jpg
Schlumpf_170-140.jpg (177.94 KiB) Katsottu 2192 kertaa
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Oliko nelikantti reikä aivan normaalin kokoinen? Ainakin näyttäisi. Ilmeisesti oikeassa kiinnitys ontolla pultilla jonka läpi sitten mekaniikka vaihtamaan vaihdetta vai liikkuuko koko akseli kampineen sivuttain

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Ihan normaalikokoinen nelikantti noissa kammissa. Mountain Drive -keskiövaihteessa liikkuva vaihteensiirtomekanismi on keskiöakselin sisällä, eli koko akseli kampineen ei liiku sivuttain.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Noi on vissiin aika suorat, siis pieni Q-factor (vaimikäsenytoli, jalkojen harotuskerroin? :mrgreen: )? Eli jos tekis kahdesta normaalista vasemmasta kammesta niin tulee leveämpi kuin noilla Schlumpfin omilla?

Markus Heikkilä

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mahe kirjoitti: 08 Syys 2022, 09:30

Noi on vissiin aika suorat, siis pieni Q-factor (vaimikäsenytoli, jalkojen harotuskerroin? :mrgreen: )? Eli jos tekis kahdesta normaalista vasemmasta kammesta niin tulee leveämpi kuin noilla Schlumpfin omilla?

Leveyteen vaikuttaa tosiaan millaiselle Q-factorille ja akselin pituudelle kampi on tehty, eli joillain kahdella vasemmalla voi jopa saada kapeammat, mutta noi vakiot on aika kapeat joten luultavasti löydät helposti leveämpiä.
Nykyisin myydään reilusti kampipareja joissa ei ole kiinnitystä rattaalle koska monissa keskimoottoreissa käytetään niitä joten kahden vasemman käyttö ei ole tarpeen.

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Nämähän on siis tulossa TSDZ2 keskimoottoriin. Näillä lähes suorilla kammilla ei jää montaa milliä väliä kammen ja moottorin kotelon väliin. Sen verran kerkesin niitä silmäillä, että pitäis sopia, eli jää rako kammen ja moottorin väliin. Mutta lopullinen varmuus asiaan tulee, kunhan Posti saa toimitettua nämä Tepon lyhentämät kammet takaisin tänne.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Mahe kirjoitti:

Noi on vissiin aika suorat, siis pieni Q-factor (vaimikäsenytoli, jalkojen harotuskerroin? :mrgreen: )? Eli jos tekis kahdesta normaalista vasemmasta kammesta niin tulee leveämpi kuin noilla Schlumpfin omilla?

Sellainen kommentti vähän aiheesta sivuun, että Mountain Driven käyttö tuskin onnistuu alkuperäistä leveämmillä (isomman Q-factorin) kammilla: kantapäällä/kengän sisäsyrjällä vaihtaminen (eli keskiakselin päässä olevan "napin" painaminen) ei onnistu jalka polkimella, jos kammessa on taivutusta. Pitää olla suora ja kapea, jotta kantapään käännön sisäänpäin pystyy tekemään myös lukkopolkimien kanssa. Vastaavasti jos kammet lyhentää liian lyhyiksi, niin napin painaminen voi vaikeutua. Riippuu tietysti paljon kengän pohjan sivumuodosta jne. Toki voihan siihen kengän sisäsyrjään liimata/ruuvata tarvittaessa jonkun ulokkeen ko. tarkoitusta varten...

Tätähän ei nyt kysytty eikä oltu edes pohtimassa, mutta mainitsin kuitenkin...

Vastaa Viestiin