Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

eemeli kirjoitti:

On joku muu kuin nelikantti. Myyjän mukaan tarttee jonkun erikoistyökalun. En ole sen koomin jaksanut tutkia. Pitäisi kai...

Laitappa kuvaa . Tai kennen kammet . :?: :?:

sompi
Viestit: 83
Liittynyt: 15 Marras 2015, 12:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja sompi »

Tällainen tuli vastaan facebookin mtb ryhmässä
https://www.4130.fi/avopolkimet/kampien ... va-myytti/

Pohdittu kampien pituutta maastopyöräilyn vai pitääkö sanoa maastopystypyöräilyn näkökulmasta. Asiaa on näköjään maailman laajuisesti melko paljonkin tutkittu ja ilmeisesti varsinkin sähköpyörien vuoksi suuntana on alkanut olla lyhyemmät kammet.

Kun moottori tarjoaa avustusta poljinliikkeen perusteella, se muuttaa ajotekniikkaa nopeasti suuntaan, jossa polkimet halutaan pitää liikkeellä lähes kaikissa tilanteissa, kun ajetaan tasaisella tai ylämäkeen. Ei-toivottujen kampi- ja pohjakosketusten johdosta valmistajat ovat alkaneet speksaamaan pyöriin jo ensiasennuksena entistä lyhyempiä kampia ja 165-milliset veivit ovatkin nykyään jo yleinen näky. Brittiläinen Hope tarjoaa jälkiasennusmallina jopa 155-millisiä malleja. ”Standardia” tai totuttua lyhyemmillä kammilla ajaminen voi tuoda ahaa-elämyksen maavaran ja siitä seuraavan polkemisen vapauden suhteen., vaikka suuri osa eteenpäin vievästä liikkeestä tuleekin sähkömoottorilta.

Jopa 155-milliset :wink:

Performer JC70 (Savenmaa Taipale trike) 2015-17
Cruzbike Silvio S30 2017

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

sompi kirjoitti:

Tällainen tuli vastaan facebookin mtb ryhmässä
https://www.4130.fi/avopolkimet/kampien ... va-myytti/

Pohdittu kampien pituutta maastopyöräilyn vai pitääkö sanoa maastopystypyöräilyn näkökulmasta. Asiaa on näköjään maailman laajuisesti melko paljonkin tutkittu ja ilmeisesti varsinkin sähköpyörien vuoksi suuntana on alkanut olla lyhyemmät kammet.

Kun moottori tarjoaa avustusta poljinliikkeen perusteella, se muuttaa ajotekniikkaa nopeasti suuntaan, jossa polkimet halutaan pitää liikkeellä lähes kaikissa tilanteissa, kun ajetaan tasaisella tai ylämäkeen. Ei-toivottujen kampi- ja pohjakosketusten johdosta valmistajat ovat alkaneet speksaamaan pyöriin jo ensiasennuksena entistä lyhyempiä kampia ja 165-milliset veivit ovatkin nykyään jo yleinen näky. Brittiläinen Hope tarjoaa jälkiasennusmallina jopa 155-millisiä malleja. ”Standardia” tai totuttua lyhyemmillä kammilla ajaminen voi tuoda ahaa-elämyksen maavaran ja siitä seuraavan polkemisen vapauden suhteen., vaikka suuri osa eteenpäin vievästä liikkeestä tuleekin sähkömoottorilta.

Jopa 155-milliset :wink:

Lähetystyö kantaa hedelmää. :D

Jutun kirjoittanut Jukka Mäennenä on minun entisiä oppilaitani. Jatkaa näemmä lähetystyötä alamäki ja temppupyöräilypiireissä. :)

Erityisesti lämmitti tämä Jukan häsäri: #lyhytkampivallakumous :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

sompi kirjoitti:

...Jopa 155-milliset :wink:

Vanhoillista porukkaa... :wink

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja PW »

Eilen yritin irrottaa Tepolle palautettavat ontot kammet mutta meni sormi suuhun kuinkas ja milläs nuo irrotetaan :? Octalink keskiö? En vieläkään oo oppinu/opetellu kaikkia keskiötyyppejä :oops: Questissä oli kait taas joku muu? Kaks erityyppistä ulosvetäjää miulla on, toinen nelikanttiin. Lähteehän se hiustenkuivaajalla :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

PW kirjoitti:

Eilen yritin irrottaa Tepolle palautettavat ontot kammet mutta meni sormi suuhun kuinkas ja milläs nuo irrotetaan :? Octalink keskiö? En vieläkään oo oppinu/opetellu kaikkia keskiötyyppejä :oops: Questissä oli kait taas joku muu? Kaks erityyppistä ulosvetäjää miulla on, toinen nelikanttiin. Lähteehän se hiustenkuivaajalla :roll:

Jos se menee sama ulosvedin , kuin nelikantiin . Niin laita sinne reikään pieni prikka . Joka estää ulosvetimen menemästä kiereosasta akselin sisään . Saakohan tästä nyt selvää .
Niin selviät yhen laisella ulosvetimillä . Joissakin ulosvetimissä on sellainen kuppi , joka estää tämän .
Sitten on malleja , joissa kiinitys pultti toimii kaksitoimisesti . Sekä kiristää kammen ja avaa . Että tässä aluksi .

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1230
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Mä irrottelin tänään kinneristä siinä olleet Rotorin kammet. Kammet oli BB30 keskiöllä ja piti etsiä youtubesta ohje miten kammet saa irti:

Aika kätsu juttu, irrotetaan rattaattoman kammen pultti, ruuvataan sen alla oleva holkki pois (tähän käy sama holkkiavain kuin takaakan irrotukseen), ruuvataan se kampiruuvi takaisin (se menee vähän syvemmälle kuin enne) ja irrotettu holkki ruuvataan sen päälle toisin päin kuin se oli alunperin. Nyt kun ruuvia taas avaa, sen kanta ottaa kiinni holkkiin ja vetää kammen pois. Nerokasta :)

Keskiön ulkopuoliset laakerit on ruuvattu normaalin BSA-keskiölaakeirn kierteisiin. Niiden irrotukseen olisi vissiin joku erikoistyökalu mutta ne lähti ruuvimeisselillä ja kumivasaralla koputtelemallakin.

Ketjun aiheeseen liittyen, irrotetut kammet oli 155mm, ja tilalle meni 130mm nelikanttikeskiöllä. Isoin ratas pieneni 61 -> 52 hammasta.

Pienen testilenkin perusteella tuli kotoinen olo, 155:t on törkeän pitkät kun on noihin lyhyempiin tottunut :) Mulla on nyt 130mm kammet kaikissa mun pyörissä.

Uudemmassa DFXL:ssä ei olisi onnistunut näin helposit, koska niissä on joku epästandardi kapea keskiö. Tässä mun yksilössä keskiökelkkaan menee normaali BSA68 kasettikeskiö.

Pari kuvaa:

IMG_20200501_184123.jpg
IMG_20200501_184123.jpg (452.08 KiB) Katsottu 4195 kertaa
IMG_20200501_182742.jpg
IMG_20200501_182742.jpg (261.62 KiB) Katsottu 4195 kertaa

Markus Heikkilä

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

PW kirjoitti:

Eilen yritin irrottaa Tepolle palautettavat ontot kammet mutta meni sormi suuhun kuinkas ja milläs nuo irrotetaan :? Octalink keskiö? En vieläkään oo oppinu/opetellu kaikkia keskiötyyppejä :oops: Questissä oli kait taas joku muu? Kaks erityyppistä ulosvetäjää miulla on, toinen nelikanttiin. Lähteehän se hiustenkuivaajalla :roll:

Kyseessä siis nämä kammet:

PW_kammet.jpg
PW_kammet.jpg (104.6 KiB) Katsottu 4135 kertaa

Itse en taannoin halunnut ostaa uutta ulosvetäjää tuollaisia Octalinkkejä varten, vaan käytin prikkoja nelikanttikampien ulosvetäjän pään ja keskiöakselin välissä. No tavalliset prikat vääntyili, joten jossain vaiheessa sahasin pyörötangosta (halk. 16 mm) noin 4 millin paksuisen "lätkän", joka on toiminut hyvin. Toki aiheuttaa vähän ylimääräistä näpertelyä, kun pitää aina varmistaa että pysyy kunnolla/suorassa paikoillaan ennen ulosvetäjän kiertämistä kampeen.

kammen_ulosvetäjän_prikka.jpg
kammen_ulosvetäjän_prikka.jpg (103.33 KiB) Katsottu 4135 kertaa
Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja ajou »

Minä ajelin tänään ensimmäiset 20km 135 mm kammilla. Mistä tuo mitta muuten otetaan, kummankin akselin keskipisteestäkö? Oli käytössä ne Hasen kammenlyhentäjät. En nyt ihan riemuiten vielä kiljunut, mutta kokeillaan nyt tämä kevät ;-)
Noita lyhentäjiä saa multa myös vuokralle, jos joku haluaa kokeille eri mittaisia kampia. Kuva

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Keskeltä keskelle. Tällöin ei akselien paksuudet sotke selvää mittaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Keskeltä keskelle. Tällöin ei akselien paksuudet sotke selvää mittaa.

Kammen pituus on tuon mekanismin liikematkan määräävä elementti. Sen liikematka on sama kuin akselien etäisyys toisistaan. Keskeltä keskelle, kuten jooseha kertoi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

Mauriziolle lyhennetyt Shimano Zee -kammet (170 mm -> 130 mm). Menevät kuulemma juniorin maastopystäriin.

shimano_zee_130mm.jpg
shimano_zee_130mm.jpg (158.41 KiB) Katsottu 3769 kertaa

Tuo kampimalli FC-M640 näyttäisi olevan "moderneista" (ei nelikantti) maastokammista yksi parhaista lyhennettäväksi, koska kampi ei ole ontto ja takana oleva kevennysura on melko lyhyt. 170 mm kampiaihiosta saa tehtyä helposti 120-145 mm pitkät kammet.
Kyseessä siis alunperin vähän järeämpään käyttöön (FR/DH) suunnattu 1-rattainen kampimalli (BCD 104 mm).

shimano_zee_takaa.jpg
shimano_zee_takaa.jpg (137.57 KiB) Katsottu 3769 kertaa
ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Minuakin alkaa jo pian houkuttaa tämä kampien lyhentäminen: nojakilla kun ajelee, niin alkaa ketuttaa, kun joutuu veivaamaan mahdottoman isoa ympyrää nojakin 170 millisillä Truvativ Elita -kammilla. Onnistuisikohan niiden lyhentäminen vaikka 140 -millisiksi, joka olisi sama mitta kuin Milanissakin on? Kampia on hieman ohennettu tuosta 140 mm:n kohdalta, mutta... Rattaat ovat näemmä kiinni viidestä kohtaa.

Mitään pitkien kampien tuomaa vääntömomenttia ei tarvita, koska pyörässä on maastopyörän vaihteet - edessäkin on kolme ratasta, joista pienin on, hmm, vartokaa... 30T. Ja suurin takaratas on 34T... Koskaan en ole vielä tarvinnut tuota pienintä eturatasta.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja tm »

ajarmala kirjoitti:

Minuakin alkaa jo pian houkuttaa tämä kampien lyhentäminen: nojakilla kun ajelee, niin alkaa ketuttaa, kun joutuu veivaamaan mahdottoman isoa ympyrää nojakin 170 millisillä Truvativ Elita -kammilla. Onnistuisikohan niiden lyhentäminen vaikka 140 -millisiksi, joka olisi sama mitta kuin Milanissakin on? Kampia on hieman ohennettu tuosta 140 mm:n kohdalta, mutta... Rattaat ovat näemmä kiinni viidestä kohtaa...

Onkohan kyseessä tämän näköinen setti?:
Kuva
Kolmisen vuotta sitten tuollaiset lyhennetty 140-millisiksi...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kampien lyhentäminen ja keskustelua lyhyistä kammista

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tm kirjoitti:

Onkohan kyseessä tämän näköinen setti?:
Kolmisen vuotta sitten tuollaiset lyhennetty 140-millisiksi...

Näyttää tutulta, ettei olisi jopa ihan samanlainen. Mitenkähän nuo saa irti pyörästä? Olisiko jossain hyvä video kampien irrottamisesta?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin