Härski hyppää korkealle

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13074
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Tuohan on nerokas, poljettava keulavaunu. :D
Keskustelukin on helppoa, kun päät ovat lähekkäin verrattuna pystypyörän peräpyöräviritykseen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1409
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja Härski »

Joops, lapsihan on silloin terve kun se leikkii, eiks ni?
Tänään oli sateista niin jouti hetken askartelemaan.
Jokunen aika sitten dyykkasin kivan läjän coroplastia, mitä ikinä Liekkin suomeksi. Jotain Muovikennolevyä kuitenkin mistä on kiva askarella mitä mieleen juolahtaa ja tänään askarreltiin sit levytykset renkaisiin.

image.jpg

Levyt on pienillä nippusiteillä vetty toisiinsa joka neljännen pinnan kohdalta. Eturenkaan kiekkoja ei tarvinnut edes halkaista ison kekireiän vuoksi.

Metriäkään en ole vielä ajanu, mut näyttää sade jo lakanneen ja on sopivan puuskainen tuuli lähteä testaamaan, et vieläkö toi pysyy hanskassa..

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5978
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Näyttää nopealta!

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1409
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kiitos. Sopivalla kuvakulmalla saa rättisitikankin näyttään hyvältä.

Mutta aiheeseen. Eka lenkki tuli käytyä ja täytyy sanoa että olen positiivisesti yllättynyt mokomiin virityksiin. Olivat täysin äänettömät, vaikka ennakkoluulo oli et tommoset vaan kumisee ja rämisee korvat hajalle hyödyn ollessa marginaalinen. Varmaan ovatten sopivan pehmosta tavaraa ja eivät siten rämise. Minkähän laista mekkalaa vastaavat kuidusta tehdyt levyvanteet pitää?

Ja se hyöty.. Eilen tuli ajettua pitkä "kovavauhtinen" lenkki ja tänään oli tarkoitus vaan käydä pyörittelemässä. Eihän sitä sit malttanut uudenkarheilla virityksillä mitään himmailla, vaan tuli nautittua huomattavasti kevyemmästä kulkemisesta. Mitään tarkkaa mittausdataa mulla ei ole heittää, mut pelkkään nopeusmittarin tietoon nojaten tuntui tänään kulkevan kovempaa kuin eilen, matalammalla sykkeellä(mutu)! Pitkästä aikaa tommonen kolmenkympin keskari ylittyy keposesti. Eka kertaa tällä vehkeellä. Hieman hätäistä tietysti yhden lenkuran perusteella tällaista raporttia on sepustaa, voihan olla et mulla oli vaan tänään "päivän kunto" kohdillaan.

Valitettavasti puuskainen tuuli kerkesi laantua ennenkuin pääsin baanalle, niin tuulen vaikutuksesta ohjaukseen en osaa vielä sanoa mitään. Tuli jotenkin sellainen olo kovaa ajaessa et eturengas menee kuin sirkkelin terä halkaistaan ilmaa. Eli keula pyrki pitämään tietyn suunnan, eikä vatkannut tuttuun tapaan puolelta toiselle polkemisen tahtiin.

Paluuta entiseen ei ole näköpiirissä!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13074
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti:

Paluuta entiseen ei ole näköpiirissä!

:D Fakiiri oli itsekin ihmeissään. :D Innostus paistaa läpi tekstistä. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1423
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja samuel »

Hyvä että toimii.
Viime vuonna nokialla oli molemmat vanteet levytetty ja pari kertaa meinas pyörä lähtee lapasesta puuskan osuessa kohdalle.
Tuli parin metrin sivuvippaus.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Juu ottaisin pintakaasulla ekat tuulisen sään ajot, kun tuuli nappaa helposti. Kannattaisiko lisätä Ängesevä turvallisuuden vuoksi? Hullut propsit nippusidekiinnityksestä! Saatan pölliä käyttöön tuollaisen hehe. Mitä raati sanoo pinnojen vääntymis/löystymisriskistä, paljonko levyt aiheuttavat nykimistä pinnoihin esimerksi kuoppaan kovaa ajettaessa? Pitäisikö lisätä siteitä tai kiinnittää kiekkoon vaikka teipillä. Kiekkokinnitystä mietin tuulen levyn ja vanteen väliin vääntämään pääsyn estämiseksi.

NikoK
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 638
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 12:17
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja NikoK »

vaaka kirjoitti:

Mitä raati sanoo pinnojen vääntymis/löystymisriskistä, paljonko levyt aiheuttavat nykimistä pinnoihin esimerksi kuoppaan kovaa ajettaessa

Sanoisin että virityksen vaikutus pinnoihin/vanteelle on mitätön.

Azub Max, Cruzbike Vendetta V20

https://www.instagram.com/nikoakoskela/

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17562
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja PW »

Komee on ainakin 8)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja vaaka »

NikoK kirjoitti:
vaaka kirjoitti:

Mitä raati sanoo pinnojen vääntymis/löystymisriskistä, paljonko levyt aiheuttavat nykimistä pinnoihin esimerksi kuoppaan kovaa ajettaessa

Sanoisin että virityksen vaikutus pinnoihin/vanteelle on mitätön.

Silloin sitä uskaltaa kokeilla kiekon keston puolesta itsekin joskus varmaan. Tiedä mitä hullutuksia tulee mieleen tehdä talvikaudella.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1409
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ei pyörään kannata turhaa kuollutta painoa kasata.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Ei ole kuollutta, jos ajamisesta tulee eläväistä :D Tai kuolevaista, jos tuuli nykii ohjauksesta. Aggressiivisella aika-ajotangon asetuksilla pyörä on selvästi entistä nopeampi, joten työmatkan juuri ekaa kertaa tehneenä kiinnostaa aerokypärän ja levyn vaikutuksen kokeilu osastolla joskus. Aero kevensi ajoa ja paransi kiihtyvyyttä. Pitää katsoa maksimivauhtitestiä, josko huomenna olisin palautunut. Lisämassa kehittää kuntoa. Jos oikein havaitsin yhdellä vaihteella nousi pitkän matkan tehojen vaihde. Valoissa kello 03 seisten jäin 36 min säästellyllä suorituksella 1:38 enkasta vihreästä aallosta läpi kaikki tiskissä mennen. Oli säästeltävä, kun ekaa kertaa uskaltauduin töihin noidan nuolen jälkeen. Jopa ylämäkiin kiihdytys parantui aeroparannuksella.

Sellainen lisäys, että tuplaetu aeroon työmatkalle, kun ekaa kertaa juoksureppu selkärepun sijaan selässä. Mittaukset Sports Trackerillä vakiolenkistä kertoivat selvästä tappiosta selkärepun kanssa. Pelkkä ajoasennon muutos ei selitä etua, mutta analysoimatta työmatkamittausta tietokoneesta, voi perstuntumafiilis vaihteen kasvusta olla väärä. Saattaa olla parempikin. Oikeasti maksimiveto tarvitaan sprinttiin datan keräykseen, kun jäin alle 2 km/h Sports Trackerin maksimista tasamaasuorituksesta myötätuulessa tasamaalla Velolla myötätuulessa. Vaihteet 10 ST vs 5 Polarin tietokoneella. Viisi vaihdetta on iso ero, kun ähkyssä vedin velolla puntit (Jopen äänellä pussit) tyhjinä penkistä vs putkelta kymppivaihteella.

Jos levytys ja kypärän päivitys tuovat kevyemmät työmatkat ja lyhyehköt lenkit sekä sprinttihupia, ei ole turha asia. Naapuri usutti Cycle Glub Helsingin Pepen tempoon osallistumiseen. Saatan koeajaa reitin huomenna, jos en intoudu pitkään vetoon. Se epäilyttää käden ja ylävartalon keston kannalta, kun painopiste siirtyi eteen alemmas noiden osien kannateltavaksi. Pitkän ajon sieto pitää testata joskus, mutta täysvoimaisena. Keskimatka olisi väsymyksen huomioiden maksimi järkevä huomenna huolimatta ehkä vikasta huippusäästä tänä vuonna.

Jos tri pyörää levyttää, saa dataa nojakillekin päätelmien pohjaksi.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1409
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja Härski »

No nyt se sohlo porsi! :?

Hetken aikaa kuulunu hassua narinaa ja arvellu narinan johtuvan huonosta keskiölaakerista. Mut ei ei se voinu olla keskiö, kun pyörä narisi seinäävasten töniessä.

image.jpg

No stemmihän se siellä rutisi vanhuuttaan.

Elikkäs tästä voidaan todeta ettei normi(?)kokoinen stemmi kestä vähänkään reippaampaa käyttöä. Eikös toi vastaava kohta ole jossai maastopyörissä tms vähän jytympää tekoa? Toi tais olla himan päälle parikytä milliä jalkaisijaltaan ja kesti meiläisen käsittelyssä arviolta 6000 km.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5978
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Laita umpitangon pätkä sisälle vahvikkeeksi?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1409
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja Härski »

Vilijami kirjoitti:

Laita umpitangon pätkä sisälle vahvikkeeksi?

ei jaksa säätää. täytyy päästä ajamaa silloin kun intoa piisaa ja viimeaikoina on piisannut! Autoparka seisoo kateellisena parkissa. :(

Itseasiassa toi oli korjattu TIG-llä jo ennen edellisen viestin lähettämistä. Saapas näkee kuinka pitkään uusii vaivan. Jännä ilmiö sinällään, kun nasahti keskeltä putkea, eikä klemmarin tahi sauman vierestä. Em oireet viittais vääntöväsytykseen, mut katkeamismuoto taas ei..

Löytyyköhän foorumin rasitusvauriospezialisteilta syvällisempää analyysia? enivei, väsytysmurtuma, eli liikaa liian suria jännitysvaihteluita. tars varmaa opetella pyörittämään-- :mrgreen:

Vastaa Viestiin