Härski hyppää korkealle

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kaikki bränikkää, toisiinsa käypästä avid- kamaa. Mtb kahva ja satula, eli vetosuhde pitäs passata keskenään(Avid bb7:t olis siis saanu valita road/mtb-mallina, erona lienee ainoastaan toi vetosuhde). Jospa se jalluteho hieman paranee kunhan saa sisäänajon ajettua.

Ilmeisesti vaijereissa/ kuorissakin on -huomattavia- eroja. Tällähetkellä veijarit on varmaan halvimmat mitä löytyy, niin kahvaa puristaessa tuntuu ettei tapahdu muuta kuin naru venyy tai kuori painuu kasaan, jarrutehon muuttumatta juurikaan.Täytynee harkita parempia(mimmosia?) vaijereita sit aikanaan kun tanko ja kahvat löytää paikkas..

Noin 100 km takana ja pikkuhiljaa uskaltaa jo ruveta nostelee tehoja. Ei nopeusmittaria viä. Mut rystyset valkeena joutuu vieläki tangosta pitelee kun yöpimellä ajelee santateitä, koska ei yhtään tiedä millon eturengas haukkaa alta veks.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja Härski »

Jahas täytyyhän sitä sitä käyttö / lenkkipyörässä eväs &juomapulloteline olla. Jos tälläkertaa panostais vähä enemmä kuin edelliseen versioon. Tavoitteena olis saada aerodynaamista etua ja tää kylähullun maine kiirimään pitäjästä pitäjään..

Matsku tulee olee lasikuitua polyesterihartsilla. Muotti muotoonsahattujen vanerilevyjen päälle kiinnitettyjä(miten?) PU-soiroja. Kattoo fiilistä, et jaksaako väsätä vielä oikeen naarasmuotin ja tehdä oikeen vcuumin kans köykäset kylkipuolikkaat, vaiko kaivaako vaan sisukset poies ekasta räpellyksestä.

Alunperin oli meininki tehdä ihan "kisamalli" tyyliin M5, joka lähtee ahterista ja jatkuu takarenkaan taakse. Muotin teko on nyt vaiheessa "perustakaboksi", ja motivaatiokäyrä uhkaavasti laskusuunnassa ja syksy lähestymässä(lasikuituhommat kuuluu tehdä kuivassa ja lämpimässä, ja mä väsään pihalla).

Eli mr. kisamiehet/aerodynaamikot..onks tosta vielä mitään hyötyä, vai ainoastaan typerää näpertelyä(aeromielessä), vai pitäiskö nipistää itteään vielä ja väsätä muotti ahteriin asti? Kaikki kommentit tietty kiinnostaa. Muoto, koko, pituus jne onko sinnepäinkään? Pintahan tulee siis turpoomaan vielä ulospäin noin 3 cm ja pituus noin 10cm uretaanipinnan myötä..Uretaaniin saa sit tehtyä nurkkapyöristykset etureunaan jne..

Pahoittelen heikkoja valaistusolosuhteita.

IMG_2360.jpg
IMG_2360.jpg (93.52 KiB) Katsottu 3401 kertaa

Toi hännän alastippuminen on jääne-vaiko enne?- täysverisen boksin suunnittelusta.

IMG_2361.jpg
IMG_2361.jpg (84.41 KiB) Katsottu 3401 kertaa
IMG_2362.jpg
IMG_2362.jpg (102.57 KiB) Katsottu 3401 kertaa
IMG_2363.jpg
IMG_2363.jpg (92.45 KiB) Katsottu 3401 kertaa
IMG_2366.jpg
IMG_2366.jpg (73.81 KiB) Katsottu 3401 kertaa
IMG_2370.jpg
IMG_2370.jpg (81.71 KiB) Katsottu 3401 kertaa
IMG_2373.jpg
IMG_2373.jpg (97.8 KiB) Katsottu 3401 kertaa
M5_tica_ boxi2.jpg

En ymmärrä et miks noihi aerobokseihin ei laiteta pään taakse mitää. =/ ??

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Rengas kannatttaa ehdottomasti koteloida(tai levyttää). Yläreunassa pinnat menee vastatuuleen tuplanopeudella ajonopeuteen nähden.

Härski kirjoitti:

En ymmärrä et miks noihi aerobokseihin ei laiteta pään taakse mitää. =/ ??

Taitaa oikea muoto ja paikka riippua liikaa kuljettajan pituudesta ja kypärän mallista.
Halutessaan homman voi hoitaa aerokypärällä

Kuva

Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja PW »

Ehkä tuo pään takana oleva osa vois olla leveempikin, koska pääsikin on leveempi - ilmavirta kulkee jouhevammin, ehkä.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja Härski »

PW:

Härski kirjoitti:

Pintahan tulee siis turpoomaan vielä ulospäin noin 3 cm ja pituus noin 10cm uretaanipinnan myötä.

Kävin testiajolla hauskuuttamassa ihmisiä. Haukkoo töyssyissä renkaaseen ja Jorin kans asettama fixivälitys loppu neljänkympin jälkeen, ni eipä osaa sanoo juuta eikä jaata hyödyistä. Ainakaan näillä mbb-kilometreillä vielä. LÄhes viikon tauko tällä ajosta ja ajotekniikka tuntuu parantuneen "itsestään". Enää ei satu sormiin. :D

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Härski kirjoitti:

LÄhes viikon tauko tällä ajosta ja ajotekniikka tuntuu parantuneen "itsestään".

Normaalia oppimisprosessia. Ihminen ei opi harjoitellessaan vaan nukkuessaan, mutta nukkuessa oppiminen edellyttää harjoittelua hereillä ollessa ;)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja Härski »

Takakuvasta katsoen vasta noin puolet pinta-alasta on "aerotettu", mutta sivukuvasta kun katsoo, niin huomaa et selän aluella on loivasta nojakulmasta johtuen varsin loiva Jättökulma. Vois kuvitella et selän puolelle tuleva alipaine täyttyis alakautta ja kylkien ympäri kääntyvä(ja näin pyörteilevä) ilmavirtaus jäis varsin vähäiseksi. Hmm..

Mahtakohan maksaa vaivaa jatkaa muotin vääntämistä. Siihen kylähullun maineeseen ISO spoileri kyl ainaki auttais :mrgreen:

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Kypärä päässä tukka ei jarruta ilmavirtaa. Takaa katsoen katteen olisi hyvä peittää peffa ja kädet. Pään olisi hyvä painya saumattomasti takakatteeseen, jonka pitäisi olla yhtä leveä kuin kypärä. Olisiko lycrainen tarpeeksi löysä kypärätuki hyvä siihen, että kypärä uppoaa mahdollisimman saumattomasti takakatteeseen jättäen minimaaliset häiriöt ilmavirtaan? Katteen olisi hyvä ylettyä penkin alla lähes eturenkaaseen asti. Max 10 cm eturenkaan takaosan taakse ja ei haittaa, vaikka lähemmäksi ylettyy.

Riippuu käyttötarkoituksesta ja tuulenhallintakyvystä, kuinka suuren boksin hanskaa ohjauksen puolesta. Kompromissi aeron ja käytettävyyden välillä.

Jos tekee pienen kiinteän nokan, voi vetää lycraa streamliner tyyliin etuhaarukan ja osan eturenkaan sivuilta, päältä, mutta miten alta säilyttäen ohjattavuuden? Mitä leveämpi aukko eturenkaan käännölle, sitä enemmän aerohaittaa. Lycra takalaatikkoon kiinni mahdollisimman saumattomasti.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja Härski »

Eipä taida aeroilut paljoo kansaa kiihottaa..höh!

vaaka kirjoitti:

Riippuu käyttötarkoituksesta ja tuulenhallintakyvystä, kuinka suuren boksin hanskaa ohjauksen puolesta. Kompromissi aeron ja käytettävyyden välillä.

Käyttöpyränä olis vehe tarkotus pitää. Ja käyttöön tarttis pyörä pian saada, joten taidan tyytyä aluks ihan perustakaboksi versioon.
Todennu täs elämän varrella et ei kannata ottaa liian isoja haasteita kerralla. Eka lasikuituhomma mulle ja voinen olla tyytyväinen jos saan yhtään minkään laista jälkeä aikaiseks. Pirun hyvää harjotusta ainakin saa kun funtsailee noita muottihommia, työtapoja, järjestyksiä yms. Veikkaanpa et tän homman jälkeen sujuu kuituhommat jo huomattavasti vähemmällä päänvaivalla=pystyy tekee monimutkasempia/isompia hommia.(...kinneri, kinneri..kinneri..! :wink: ) Ehkä ens kesänä nokialle sit splitterplatesia yms kehiin..

Tunti tuumailua ja toinen tunti sirkkeliä kuumaliimaa ja rälläkkää, kunnes loppu liima:

IMG_2375.jpg
IMG_2375.jpg (68.33 KiB) Katsottu 3243 kertaa
Olkakuppi
Olkakuppi
IMG_2376.jpg (84.36 KiB) Katsottu 3243 kertaa

Etureuna istuu aikalailla päin olkapäätä.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Härski kirjoitti:

Todennu täs elämän varrella et ei kannata ottaa liian isoja haasteita kerralla.

Ihailtava asenne. Nykyään tuntuu olevan enemmän valloillaa asenne, että helpommalla pääsee kun suunnittelee sellaisen jota ei osaa itse edes aloittaa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Härski kirjoitti:

Eipä taida aeroilut paljoo kansaa kiihottaa..höh!

Kiinnostaa kyllä. Ovat vaan sen verran rakettitiedettä että asiaan pitäisi perehtyä kunnolla. Arpomalla voi jopa saada huonomman lopputuloksen, mutta tästähän on helppo kopioida valmis ratkaisu kunhan olet testannut sen hyväksi :mrgreen:

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Härski kirjoitti:

Eipä taida aeroilut paljoo kansaa kiihottaa..höh!

Toki kiinnostaa! Esim. Nokialla tänä vuonna oli kinnereissä hyvin innovatiivisia aerodynaamisia virityksiä. Ja mitä ilmeisimmin ne myös hoitivat hommansa... Näitä oli mm. tms:llä, rback:lla ja velowagonilla...

Katteen aukot ensin kiinni ja suljetuiksi. Sitten takapää mahdollisimman ohueksi, jotta jättöturbulenssi tulisi mahdollisimman pieneksi. Jo näillä pääsee aika pitkälle.

Loppu on sitten aivan hienoviritystä, jonka vain testit paljastavat. Testit ovat periaatteessa helppoja tehdä, niin kuin olen täällä jo aiemmiin kertonutkin. Ja jos sattuu olemaan käytössä tuulitunneli, niin se on vielä helpompaa...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jooseha kirjoitti:

Arpomalla voi jopa saada huonomman lopputuloksen

Kinneriä tehdessä huomasin että polkupyörien kohdalla tämä on aika vaikeaa. Ruumisarkun muotoinen katekkaan ei hidastanut kolmipyörää.
Kaksi perusperiaatetta: Kate ei saa suurentaa pyörää ja sen muodon pitää olla "yhtenäinen". Kun nämä on saavutettu niin alkaa "henkimaailman hommat" :)

Tämän esimerkkinä olevan katteen hyötyjä vähän epäilen :( Tämähän ei kata mitään, eli putkien, pinnojen, kuskin yms. ilmanvastus säilyy ennallaan. Tokihan perässä oleva sukkula pään ja olkapäiden aiheuttamaa pyörteilyä vähentää, mutta jotta se toimisi suunnitellusti niin ilmavirran pitäisi olla pyörteetöntä ennen katetta. Nyt kattamattomat jalat ja kädet sotkee virtaukset ennen katetta :(
Mutta jos ykköstavoite on saada tavaroille kuljetuslaatikko niin aerodynaaminen on toki paljon parempi kuin "postilaatikko". Eli ei tämä huononna pyörän ilmanvastusta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kyllä pelkästä takaboksistakin kuuluu saatavan aerodynaamista hyötyä.

Kumma ettei siitä nyt ole mitään mittaustietoa.

Voisko vuoltu ottaa jollekin vakiolenkille sen boksin pois niin saatais pikainfoo? Ja sitten tästä valmistuvasta.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Pastori kirjoitti:

Kyllä pelkästä takaboksistakin kuuluu saatavan aerodynaamista hyötyä.

Jep, malleilla jotka peittävät takapyörän. Silloin osa pyörän rakenteista(renkaan etureuna, renkaan takareuna, pinnat, haarukkaputket, jarrut...) jää katteen suojiin, mitä useampia osia sillä saa peitettyä sitä parempi.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin