Sivu 10/10

Re: Härski hyppää korkealle

Lähetetty: 07 Elo 2020, 07:57
Kirjoittaja Härski

Mun muistaakseni ei alumiinia sais olla päin hiilikuituu :roll:

Rosteri-inserttejähän kuituhommissa vallan käytetään, et se ainakin kestää. Mut otin pinnoihin messinkinippelit. Mitenkähän se pärjäilee kuidun kanssa? Jos siellä kuidun ja nippelin välissä on vain tasoprikka, tulee ne takuulla ottamaan jostain toisiinsa..


Re: Härski hyppää korkealle

Lähetetty: 07 Elo 2020, 08:29
Kirjoittaja mhelander
Härski kirjoitti:

Mun muistaakseni ei alumiinia sais olla päin hiilikuituu :roll:

Jep.

Härski kirjoitti:

Rosteri-inserttejähän kuituhommissa vallan käytetään, et se ainakin kestää. Mut otin pinnoihin messinkinippelit. Mitenkähän se pärjäilee kuidun kanssa? Jos siellä kuidun ja nippelin välissä on vain tasoprikka, tulee ne takuulla ottamaan jostain toisiinsa..

Kaikissa mun hiilikuitukiekoissa on messinkinipat. Eivät ole ainakaan syöpymisen takia pettäneet...

Mutta kun on eri metalleja ja hiilikuitua yhdessä niin jonnin sortin kemiallinen pari voi sinne muodostua kun tiesuolaukset osaavat sinne perille. En silti olisi ylettömän huolissaan mokomasta. Mun kiekot on 5+ vuotta vanhoja suurin osa, vuosittainen rihtaus ja mahdollinen pinnojen kiristys riittää. Pinnoja katkeilee vain "vahingoista", ei itsestään.


Re: Härski hyppää korkealle

Lähetetty: 07 Elo 2020, 09:06
Kirjoittaja Härski

Tuleeko aerokehissä yleensä nippelit näkyviin sieltä sisäkehältä? Periaatteessa aavistuksen sotkee ilmavirtaa enemmän kuin pelkkä läpi menevä pinna.

On hiusten halkomista juu, kunhan tuumailen huvikseni.


Re: Härski hyppää korkealle

Lähetetty: 07 Elo 2020, 12:15
Kirjoittaja mhelander

No mulla on se M5 451 etukiekko ja siinä on nippelit vanteen sisällä, pinnat 2mm tasavahvoja ja nippeli on mutteri jossa muovinen prikka.

Kaikissa muissa vanteissa on messinkinipat ja ne näkyy pinnan puolelta eli pystyy rihtaamaan vaikka päällä on gummit ja paineet sisällä. Ja on itse asiassa suotavaakin rihtata lopullisesti kun rengas on päällä ja ajopaineet sisällä.


Re: Härski hyppää korkealle

Lähetetty: 09 Loka 2020, 21:17
Kirjoittaja Härski

Tulihan se vanne sieltä lopultakin! Hitto alkoi jo usko loppumaan kesken kun lähetyksessä kesti ja kesti.

Jossain neuvottiin [sheldonbrown?] notta hiilivanteisiin kuuluu aina laittaa rikat nippelin väliin. Rosteriset kai ne sit pitäs olla ku ei messinkiprikkojakaan ihan joka nurkalla ole. Hommasin sit 4mm rosreri rikkoja Mut tuumailin niitä pyöritellessä että ei niitäkään uskalla melko koveraa vanteen sisäpintaa vastaan laittaa sellaisenaan.

IMG_20201007_095143-01.jpeg
IMG_20201007_095143-01.jpeg (81.19 KiB) Katsottu 4247 kertaa

Liekkö hätävarjelun liioittelua vaiko mitä, Mut ajattelin viisaimmaksi hieman niihinkin laittaa muotoa. Itseasiassa kävi pieni säkä kun murjoin rikat mutkalle. Eivät olisi muuten mahtuneet vanteen nippelireijistä menemään!

Jotenkin tuntuivat nippelit pyörivän halvatun herkkään, niin en rasvannut pinnojen kierteitä aukkipyörimisen pelossa. Ennemmin teki mieli laittaa lukitetta sinne! Voi olla et johtuu niistä prikoista.

Mitä viisas raati tuumaa.. Menikö sinneppäinkään ja Mahtaako pinnat pysyä kireydessään?

Valmiista ei ole kuvaa, mutta litteitä 2mm pinnoja on 32kpl puolattuna 3 ristiin 55mm syvälle vanteelle


Re: Härski hyppää korkealle

Lähetetty: 09 Loka 2020, 21:46
Kirjoittaja jviirret

Jotenkin tuntuivat nippelit pyörivän halvatun herkkään, niin en rasvannut pinnojen kierteitä aukkipyörimisen pelossa.

Herkästihän ne tuntuu pyörivän kun ovat niin saakelin pieniä. Kierrettä kuitenkin niin pitkästi että kitkaa tulee kun vedetään kireälle. Ei ne ainakaan oikein rihdatussa vanteessa mihinkään itsestään pyöri.


Re: Härski hyppää korkealle

Lähetetty: 01 Heinä 2021, 22:19
Kirjoittaja Härski

.. Noniin..

Eipä mennyt kuin viisi vuotta että sain aikaiseksi sovittaa takapoksia ensimmäistä kertaa fillariin. Kötöstelin tosiaan ihan avolaminoimalla nurkissa pyörineistä lasikuidusta ja vinyylihartsista jonkinlaisen proton millä pääsi testaamaan onko takalaatikon köytössä mitään mieltä..

Poksi oli ihan omalla painollaan ja sisuskumilla viritelty paikoilleen ja sen vuoksi hieman nitisi ajaessa, mutta yllätyksekseni meteli ei asfaltilla ajaessa ollut juuri sen kummempi kuin ilmankaan. Santatiellä ajamista en uskaltanut kokeilla huononkiinityksen ja muutenkin keskeneräisen poksin vuoksi. Pienen pätkön jouduin tietyömaan takia ajamaan sepelillä ja siinä ei räminä kyllä paljoa naurattanut! :D

IMG_20210701_210126-01.jpeg
IMG_20210701_210126-01.jpeg (177.1 KiB) Katsottu 3462 kertaa
IMG_20210701_210043-01.jpeg
IMG_20210701_210043-01.jpeg (186.29 KiB) Katsottu 3462 kertaa

Mutta mutta.. Yhte3nvetona fiilikset oli melko positiiviset. Äänimaailma oli yllättävän hiljainen ja vetäähän se naamaa hymyyn kun yht äkkiä saa fillariin pari.. Kolme kilsaa lisää vauhtia. Kuntoileminen ollut aika satunnaista viimeaikoina, että mitään mahdottomista nopeuksista ei puhuta.. Sellaista 38..40kmh tuntuu menevän tasaisella ilman isompaa pinnistelyä.

Ehkä tota vois lomalla hieman viimeistellä ja tehdä epoksista kevyemmän version!


Re: Härski hyppää korkealle

Lähetetty: 16 Heinä 2021, 12:19
Kirjoittaja Höregrö

wau, nyt on nopeen näköistä! Siitä vaan vähän pakkelia kylkeen, muotit työn alle ja eikun takakatteita myymään nojapyöräilevälle kansalle :)
Miltä kate muuten tuntuu sivutuulessa?


Re: Härski hyppää korkealle

Lähetetty: 21 Kesä 2022, 09:42
Kirjoittaja Härski

Alkaakohan tää sohlo olemaan jo tiensä päässä. Ratkennut hitto kuukauden sisällä jo kaksi kertaa.

Ensin ratkesi stemmi to8stamiseen.. Tälläkertaa ei varoittanut narinalla lainkaan vaan pamahti kerralla poikki, niin että polkimet hipoi maata. Onneksi oli vauhtia vähän ja molemmat kädet tangolla. Rytäkästä selvittiin säkähdyksellä ja 500m taluttamisella pajalle. Ainoat varoitusmerkit oli kummallisen löysä ajotuntuma, mihin en tahtonut löytää syytä mistään.

Eilen puolestaan pyörä narisi taas huolestuttsvan paljon ja ratkeama löytyi rungosta, satulan etureunan kohdalla olevansä sauman raerajalta putken yläpuolelta. Varovasti ajellen selvitiin kotiin asti ilman draamaa. En olisi uskonut että noinkin korkeaprofiilinen putki vielä antaa periksi. :roll:

IMG_20220621_082441.jpg

Kyllä se on uskottava että. Mig sauma on hauras ja ratkeaa vaihtokuormituksessa.. Korjaussaumat tuli tälläkertaa tigillä ja loivalla vahvikepalalla sauman yli.


Re: Härski hyppää korkealle

Lähetetty: 21 Kesä 2022, 11:28
Kirjoittaja jori

Jännittävä kuva-arvoitus. Arvaa, mistä kuvissa löytyvät olennaiset asiat ja miten ne liittyvät toisiinsa. ;)

Pitää korjata, jottei tule kenellekään väärää mielikuvaa. Ilmaisu "Mig sauma on hauras" ei pidä paikkaansa. Hauras tarkoittaa materiaaliominaisuutta, jossa kappale hajoaa yksittäisestä, kolahduksesta (kapeastakin jännityspiikistä).

Tässä kyse on ollut hitsin liittymisvirheestä ns. kylmähitsistä, joka tosiaan tulee MIGillä helpommin kuin TIGillä ja joka tietenkin on erittäin herkkä väsyttävälle kuormitukselle, varsinkin jäykän putken jiirikulmassa. Se ei kuitenkaan ole merkki hauraudesta, vaan liitosvirheestä.


Re: Härski hyppää korkealle

Lähetetty: 21 Kesä 2022, 11:53
Kirjoittaja Härski

Ja selvyydeksi yksikään fillari ei mulla ole ratkennut sauman liitoskohdasta, vaan perusainesta, sauman vierestä hitsisauman lömpövaikutuksen alueelta.


Re: Härski hyppää korkealle

Lähetetty: 21 Kesä 2022, 22:23
Kirjoittaja Polkumies

Onkohan sama edessä minunkin pyörälläni :twisted:

vendetta~3.jpg
vendetta~3.jpg (54.92 KiB) Katsottu 2264 kertaa

Putki taitaa olla suht samaa, mutta minulla on vielä tiukempi mutka.