Polkupyörä laissa

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Polkupyörä laissa

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Liikenne- ja viestintäministeriön asetus kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista (1250/2002) määritteli aika monta asiaa polkupyörän rakenteesta. Nyt sen alussa Finlexissä lukee: Asetus on kumottu lailla 1042/2014, joka on voimassa 1.1.2015 alkaen. Linkkejä seuraamalla pääsee Ajoneuvolakiin 11.12.2002/1090.

Tietääkö kukaan paremmin mitä pyörien rakenteista ja varusteista nyt määrätään? Ja missä nämä heijastin-, valaisin- ym. vaatimukset nyt ovat? Ne olivat ennen juuri tuossa nyt kumotussa asetuksessa.

Ajoneuvolaissa on kaksi vaatimusta: käyttöjarru ja äänimerkinantolaite (20§ 2 ja 11).

Polkupyörä määritellään kuten ennenkin "yhden tai useamman henkilön tai tavaran kuljettamiseen valmistetuksi, vähintään kaksipyöräiseksi, polkimin tai käsikammin varustetuksi moottorittomaksi ajoneuvoksi". Samassa pykälässä on sähköpyörä kuten ennenkin lisäys, että "polkupyöräksi katsotaan potkupyörä tai muu vastaava moottoriton ja istuimeton ajoneuvo, jolta koon tai käyttötarkoituksen vuoksi on tarpeeellista edellyttää polkupyörää koskevien keskeisten turvallisuusvaatimusten, kuten heijastin- ja valaisinvaatimusten täyttymistä".

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Polkupyörä laissa

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hopea kirjoitti:

Tietääkö kukaan paremmin mitä pyörien rakenteista ja varusteista nyt määrätään?

Ainakin lamppu saa nykyään olla myös kuljettajassa...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Polkupyörä laissa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Annettu entisen asetuksen sisältö aken päätettäväksi. Täällä on jossain linkkikin sisältöön.
Jokseenkin samana säilyi sisältö. Suurin ero taisi olla tuo Jukan mainitsema lievennnys otsalampun käyttöön. Kumma juttu että viranomaispäätöksellä annetaan lievennys lakiin :o

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Polkupyörä laissa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vaatimukset voi lieventyäkin. Esimerkiksi muutama vuosi sitten poistui moottoripyörän lokasuojapakko.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Polkupyörä laissa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

http://www.finlex.fi/fi/viranomaiset/normi/454001/41962 siinä linkki voimassa olevaan lainsäädäntöön.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Polkupyörä laissa

Viesti Kirjoittaja jori »

Hopea kirjoitti:

"polkupyöräksi katsotaan potkupyörä tai muu vastaava moottoriton ja istuimeton ajoneuvo, jolta koon tai käyttötarkoituksen vuoksi on tarpeeellista edellyttää polkupyörää koskevien keskeisten turvallisuusvaatimusten, kuten heijastin- ja valaisinvaatimusten täyttymistä".

Hitto, mitä poliisivaltiojuridiikkaa. Varataan viranomaiselle oikeudet päättää, mikä on laillista. :evil:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

TKorho
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 402
Liittynyt: 30 Touko 2009, 00:52
Paikkakunta: Tampere, Hervanta

Re: Polkupyörä laissa

Viesti Kirjoittaja TKorho »

Jos se vaappuu kuin ankka ja rullaa kuin ankka?

Olet teknisesti oikeassa, mutta tulkinnan negaatio taitaa olla, että laitteelta EI edellytetä polkupyörätasoista turvallisuusvaatimusta? Kyllä minä tykkään että mäkiautolla ja potkupyörällä voisi olla myös heijastinvaatimukset, jos se käyttötarkoituksessaan ajelee yleisillä teillä.
On kuitenkin muiden ajoneuvo-lakien vastuulla määritellä niihin liittyvien ajoneuvojen vaatimusmäärittely. Lavean lainsäädännön vastapuoli on tietysti erittäin tiukasti määritelty lainsäädäntö, joka ei sekään ole kansalaiselle hyvä. Silloin pitää tadpole määritellä erikseen kaksipyörästä ja kinneristä. Ja tietysti näille tulisi vielä omat rakenteelliset lakivaatimuksensa. Luultavasti määrittelemättömillä ajoneuvoja ei saisi olla.

Olisi tietysti huumoriarvoa nähdä oikeustapaus, jossa käyttötarkoitusta joudutaan määrittelemään... esim Hervannan mäkihärvelikisat!

Mieleeni tuleva ongelmatilanne voisi olla sellainen, missä poliisi vittuillakseen haluaa määritellä potkulaudan polkupyöräksi, ja alkaa tivaamaan heijastimia ja valoja. Rullapotkukelkka saattaisi myös muodostua kiistakapulaksi. Rollaattoriin valot ja kaksi jarrulaitetta!

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Polkupyörä laissa

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllä minusta on aivan aiheellista vaatia pyörätuolilla Lukonmäen kaistaa laskevaan tuoliin valot ja jarrut, ehkä jopa soittokello. :D

Ansa on - kuten huomasitkin- käyttötarkoituksessa, ei käytössä. Kuka määrittelee laitteen käyttötarkoituksen, suunnittelija kaiketi. Moottoripyöriä ja autojakin käytetään ja on jopa alun perin suunniteltu muuhunkin kuin liikennekäyttöön. Maastossa niiltä ei tietenkään vaadita turvavarusteita liikenneolosuhteiden mukaisesti, vaan maasto-olosuhteiden.

Entäpä potkupyörä, potkulauta, rullalauta, pyörätuoli ja rollaattori, nojapyörä, käsipyörä, soutupyörä. Se, mihin suunnittelija ne on suunnitellut, ei estä niiden käyttämistä liikenneväylillä. Pitäisikö ne nyt tästä syystä määritellä polkupyöriksi. Mielestäni ei, vaan pitäisi kokonaan lopettaa epätoivoinen jaottelu vuohiin ja lampaisiin ja vaatia turvavarusteet käytön, ei käyttötarkoituksen mukaan. Jos pyörällä ajaa jalkakäytävällä kävelyvauhtia, ei ole mitään syytä vaatia siltä polkupyörän turvavarusteita vain koska se näyttää polkupyörältä.

Meistä jokainen tietää, miten kummallisesti ihmiset näkevät nojapyörän. Pitäisikö meidän antautua tuollaisen asiantuntemattoman mielivaltaisen määrittelyn alaiseksi. Mielestäni ei. Säännöt väylien, ei kulkupelien mukaan. Maassa maan tavalla.

Tässä aiheesta aiemmin: http://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.ph ... 44&#p45244
Tässä vielä lisää: http://nojapyorafoorumi.fi/search.php?k ... +manifesti

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Polkupyörä laissa

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Suomi joutuu jossain vaiheessa muuttamaan nykyistä säädöspohjaa. Olemme varmaan ainoa maa maailmassa, missä jokainen tiellä luvallinen laite pitää olla säännöissä määritelty ja muilla vehkeillä ei tiellä liikuta. Muualla on enemmän tuollainen Jorin ajattelun mukainen systeemi, jossa katsotaan liikkujan ja ympäristön turvallisuutta. Jos ne eivät vaarannu, liiku millä haluat.

Toisaalta jotkut säännöt erilaisiin ajoneuvoihin tulevat maamme verotuksen käytännöistä. Niiden kanssahan on järjen tai kätevyyden etsiminen täysin turhaa...

Löytyihän se määrittely, tuolta Trafin papereista. Sinne on kopioitu vanhan asetuksen teksti ja varmaan asenteet vielä tarkemmin. Mikään ei siis ole muuttunut, äänimerkinantolaitteeksikin on edelleen määritelty soittokello. Se siis pitää olla, vaikka olisi millainen varustus sen lisäksi.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Polkupyörä laissa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Hopea kirjoitti: 03 Kesä 2015, 10:44

Suomi joutuu jossain vaiheessa muuttamaan nykyistä säädöspohjaa. Olemme varmaan ainoa maa maailmassa, missä jokainen tiellä luvallinen laite pitää olla säännöissä määritelty ja muilla vehkeillä ei tiellä liikuta. Muualla on enemmän tuollainen Jorin ajattelun mukainen systeemi, jossa katsotaan liikkujan ja ympäristön turvallisuutta. Jos ne eivät vaarannu, liiku millä haluat.

Toisaalta jotkut säännöt erilaisiin ajoneuvoihin tulevat maamme verotuksen käytännöistä. Niiden kanssahan on järjen tai kätevyyden etsiminen täysin turhaa...

Löytyihän se määrittely, tuolta Trafin papereista. Sinne on kopioitu vanhan asetuksen teksti ja varmaan asenteet vielä tarkemmin. Mikään ei siis ole muuttunut, äänimerkinantolaitteeksikin on edelleen määritelty soittokello. Se siis pitää olla, vaikka olisi millainen varustus sen lisäksi.

Eikö tämä määre ole muuttunut , nykyään puhutaan äänimerkistä . Joka varsinkin sähköpyörien yleistyessä on aika yleinen varuste niissä . Nykyiset soittokellot on uhrattu muotoilun altarille. Ääni ei ole tärkein , jos ei siis laatukaan . Itse olen kokeillut monenlaisia pyörissäni , suurinmalla osalla kilkatus on kuin pieru saharassa. Ei kuulu muun liikenteen melusta olenkaan . Pitää löytää sellainen mistä lähtee mökää. Nuo korvat tukoksissa kulkevat kansa eläjät tukkii kaikenlaista härpäkettä korvien tukkeeksi .

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Polkupyörä laissa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Äänimerkinantolaite on nykyisen ajoneuvolain vaatimus polkupyöräänkin.

Vastaa Viestiin