CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja PW »

jori kirjoitti: 07 Tammi 2022, 20:10
PW kirjoitti: 07 Tammi 2022, 20:01

Ei kai siinä mitään kummaa ole jos osaa ja tietää. Mie yksinkertasena vaan kyselen ku en tiijä, enkä osaa :mrgreen:
Onnistuuko tuo suunnanvaihto myös alennusvaihteellisessa moottorissa? Vaihdetaanko vaan piuhat keskenään?

Alennusvaihteellisessa sisäinen vapaakytkin ei anna pyörittää napaa takaperin. Siksi tuossa samuelin laitteessa ratas olikin pultattu moottorin kanteen kiinni ja vapaaratas kiekon navassa hoiti rullauksen.

Ei nyt mee miun kaaliin :? Jos tuo Samuelin pyörän moottori pyörii normaaliin suuntaan, eikö se silloin pyöri myötäpäivään? Pakki päällä kun moottori pyörii?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 07 Tammi 2022, 20:38
jori kirjoitti: 07 Tammi 2022, 20:10
PW kirjoitti: 07 Tammi 2022, 20:01

Ei kai siinä mitään kummaa ole jos osaa ja tietää. Mie yksinkertasena vaan kyselen ku en tiijä, enkä osaa :mrgreen:
Onnistuuko tuo suunnanvaihto myös alennusvaihteellisessa moottorissa? Vaihdetaanko vaan piuhat keskenään?

Alennusvaihteellisessa sisäinen vapaakytkin ei anna pyörittää napaa takaperin. Siksi tuossa samuelin laitteessa ratas olikin pultattu moottorin kanteen kiinni ja vapaaratas kiekon navassa hoiti rullauksen.

Ei nyt mee miun kaaliin :? Jos tuo Samuelin pyörän moottori pyörii normaaliin suuntaan, eikö se silloin pyöri myötäpäivään? Pakki päällä kun moottori pyörii?

Moottori on tuossa oikein päin ja kuvassa näkyvä ratas on pultattu moottorin vasemmalle, eli "väärälle" puolelle.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja PW »

Niinpä tietennii - olinpa taas tyhmä :oops:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 07 Tammi 2022, 21:45

Niinpä tietennii - olinpa taas tyhmä :oops:

Et sinä tyhmä ole, sinulla on vain liian pieni näyttö, josta ei näy yksityiskohtia. En minäkään oikeasti tiedä, oliko tuo noin. Arvasin vain. Saisi samuel kurkistaa Nojapyöräfoorumia välillä, jotta voisi sitten kumota tai vahvistaa päättelimmekö oikein.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuosta Samuelin moottoriratkasusta vielä: ymmärsin Paksutinketjusta, että vapaaratas on ainoastaan moottorin sisällä - kiekoonkin on ratas pultattu. Ei selvinny miksi on halunnu ketjun vasemmalle, kai sen olis voinu oikeellekin laittaa - mutta mitä väliä kunhan toimii :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti: 08 Tammi 2022, 09:35

Tuosta Samuelin moottoriratkasusta vielä: ymmärsin Paksutinketjusta, että vapaaratas on ainoastaan moottorin sisällä - kiekoonkin on ratas pultattu. Ei selvinny miksi on halunnu ketjun vasemmalle, kai sen olis voinu oikeellekin laittaa - mutta mitä väliä kunhan toimii :mrgreen:

Vasemmalla on ainakin jarrulevyn pulttikiinnitys, johon ketjurattaan kiinnitys on aika yksinkertaista?

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja samuel »

Koko viikonloppu on mennyt autoa hitsatessa, leimasetä teki pari isoa reikää helmaan. :evil:

Mutta asiaan.
Moottori oli siksi renkaan päällä koska pinnat lähti yhtä leveältä moottorista ja vanteesta.
Moottori oli oikein päin ja ratas kiinni jarrulevyruuveissa. Kyseessä on etunapamoottori joten rattaalle ei ole paikkaa toisella puolella.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 20 Touko 2022, 09:43

Kulutus oli siis 11 wattituntia, mikä on hämmentävän vähän omiin kokemuksiini verrattuna. Minulla menee tuon kaupunkipyöräni kanssa myös sama 11 Wh/km, vaikka pyörä painaa vain 25 kg ja ukko 115. Ehkä nappularenkaat hieman lisäävät kulutusta. Sekin tietenkin vaikuttaa, että Teppo polkee ahkerammin kuin minä. :mrgreen:

Sulla on ilmeisesti vieläkin nappikaasu?
Nopeus ja täyskiihdytykset vievät paljon sähköä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 20 Touko 2022, 10:37
jori kirjoitti: 20 Touko 2022, 09:43

Kulutus oli siis 11 wattituntia, mikä on hämmentävän vähän omiin kokemuksiini verrattuna. Minulla menee tuon kaupunkipyöräni kanssa myös sama 11 Wh/km, vaikka pyörä painaa vain 25 kg ja ukko 115. Ehkä nappularenkaat hieman lisäävät kulutusta. Sekin tietenkin vaikuttaa, että Teppo polkee ahkerammin kuin minä. :mrgreen:

Sulla on ilmeisesti vieläkin nappikaasu?
Nopeus ja täyskiihdytykset vievät paljon sähköä.

Joo, ajan lähes koko ajan "kaasu pohjassa". Moottori on nimellisesti 36V, mutta käytän sitä 6s litiumilla, eli noin 24 V jännitteellä. Ei sitä tuolla jännitteellä ole varaa paljon laskea. Tietysti liikkeellelähdöt olisivat vähän taloudellisempia, jos olisi säädin. Nappikaasu on kuitenkin yksinkertaisempi. Vähän kehitin "nappikaasuani". pujotin kuparisormuksen kytkentäpinnaksi ohjaustankoon, kun alkoi alumiinitanko oksidoitumaan niin pahasti, ettei aina ottanut kunnolla virtaa läpi. Nyt toimii hienosti. :D

Nappikytkinkö.jpg

Kuvassa näkyy tuo jarrukahvojen siirtäminen ohjaustangon mutkiin. Tuolla muutoksella jarrujen liikematka laajeni huomattavasti, eikä niitä tarvitse säätää niin lähelle, että vähänkin vemppaava kiekko koko ajan hälppisi jarrupaloihin. Nyt jarrukahvan pää tulee ohjaustangon sivuitse limittäin, jolloin vetomatka on huomattavasti lisääntynyt. Tuo toimii vieläpä progressiivisesti niin, että pidemmälle kahvaa vedettäessä nivelkulmat muuttuvat niin, että jarruvoima tehostuu. Tuossa siis toteutuu kaikkien jarrunsuunnittelijoiden unelma pitkästä liikematkasta ja suuresta voimasta.
Tangossa näkyy mustana entisen jarrukahvan paikan aikana muodostunut sähkönkytkentäkohta, joka karheutensa ja alumiinioksidin takia välillä kipinöi näyttävästi, kun läksin valoista. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja jori »

Siirsin nuo kaksi edellistä viestiä tuolta Tepoin 1CV-ketjusta tänne, kun eivät koskeneet sen ketjun aihetta. Kaikenlaisia kirjoittelijoita täällä, kun sotkevat toisten ketjut omilla höpinöillään. :oops: Onneksi on jämäkkä valvoja huomauttamassa tästä. :mrgreen:

Ihmeen paljon nuo sähkönkulutukset vaihtelevat ajotyylin suhteen. Kävin kaverin luona Annalassa. Läksin vähän vajaalla akulla ja ajoin siksi vähän varovasti, kun kuvittelin tuon 11Wh/km pitävän paikkansa. No ei pitänyt alkuunkaan.

Matkalla kului 6S akusta 2,08 Ah, joka vastaa vain 48Wh, mikä tuolla vajaan 21 km matkalla vastaa vain 2,3 Wh/km kulutusta. Siis alle neljäsosa kulutuksella tein tuon reissun lyhyempiin uimahallireissuihin verrattuna. :shock: Näkyy se polkeminen vaikuttavan kulukseen aika merkittävästi. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 469
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Tuota sormus kytkentää voisi parantaa käyttämällä relettä, niin kipinöinti vähenee :)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja tm »

ukram2 kirjoitti:

Tuota sormus kytkentää voisi parantaa käyttämällä relettä, niin kipinöinti vähenee :)

Taitaa jori seurata tässä "Keep It Simple" -periaatetta: jokainen ylimääräinen osa on potentiaalinen vikaantumiskohde Kuva.

Jos tuosta saisi vielä kytkentävaiheen virtapiikin "kuristettua" pienemmäksi (ja maksimivirtaa rajoitettua muutenkin), niin tuohan olisi ihan passeli ylämäkiavustin kevyeen käyttöön.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tehovastus kuristukseen?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

Tehovastus kuristukseen?

Jorin kertomilla virroilla tarvisi varmaan olla aika iso tehovastus... entäs jos tuossa olisikin vaan kaksi piuhaa: ensin kytketään ohuempi, joka toimisi tuona "vastuksena". Kun on päästy liikkeelle tai saatu muuten vaan vauhtia lisää (=kuormitus on laskenut), niin sitten olisi varsinaisen paksun piuhan vuoro? Sitä en sitten tiedä saavutettaisiinko tuolla mitään mainittavaa hyötyä...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: CF-MBB-tandem perhepyörän puoliskoiksi

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ja vastus yleensäkin on huono tehonsäätö, tai ainakin epätaloudellinen.

Vastaa Viestiin