Kiekon kasaus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Kiekon kasaus

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Sillä sivulla, missä törmäsin Cliffhangeriin, ei ollut noita leveämpiä paremmin tandemia kestäviä vanteita. Cliffhangerkin on 90$. Ei muuta erikoista kuin leveys ja sitä kautta kantokyky. Eilen surffailin vanteenkasaussivuja ja 165 kgn yksittäiselle kuskille yksi paikka sanoi Cliffhangeria mahdollisesti toimivaksi, mutta ei välttämättä pitkäkestoiseksi ratkaisuksi. Kun perhettä on kyydissä, ei kannata riskeerata vanteen hajoamista noin nopeassa laitteessa, jossa on noin kovat kauramoottorit. Siten teidän yhteispainonne paremmin tietävänä sinun kannattaa katsoa vanteen rakenteen kestävyyttä Cliffhangerin leveydestä ylös.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Kiekon kasaus

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Velogin Youtube- kanavalla kiekon kasausohjeet:
https://youtu.be/Ct-l1xWN1dg
Pro- tason ohjeet saattaa kauhistuttaa vasta-alkajia koska kaikki tehdään vimosen päälle oppikirjan mukaan :)
Joka tapauksessa hyvä tsekata jos asia on ajankohtainen.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiekon kasaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Jarcco kirjoitti:

Velogin Youtube- kanavalla kiekon kasausohjeet:
https://youtu.be/Ct-l1xWN1dg
Pro- tason ohjeet saattaa kauhistuttaa vasta-alkajia koska kaikki tehdään vimosen päälle oppikirjan mukaan :)
Joka tapauksessa hyvä tsekata jos asia on ajankohtainen.

Olipa kerta kaikkiaan hyvä ohjevideo. Huolella selitettiin paitsi se, mitä pitää tehdä, myös se, miksi niin tehdään.:D
Kun tietää, miksi jotain tehdään, on tekemisen käytäntö pelkkää nippelitietoa. :mrgreen:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiekon kasaus

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Minkäs takia vetävään kiekkoon tarvitaan ristiin pinnoja, mutta muuten ei? Eikö lujasta jarrutuksesta tule kuitenkin kovemmat voimat kuin polkiessa?

Siis jos esim. takavetoisessa on edessä on suoraan pinnat ja takana ristiin. Eikö tiukka jarrutus etujarrulla rasita etukiekon pinnoja enemmän kuin polkeminen rasittaa takakiekon pinnoja?

Levyjarru jarruttaa samoin kuin polkeminen kiihdyttää - suoraan navasta. Vannejarru on monimutkaisempi ajatella :?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Kiekon kasaus

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kyllä tarvii olla ristiin.

Tottakai - navasta- hidastaminen vaatii pinnoilta momentinsiirtokykyä siinä missä kiihdyttäminenkin.

Vannejarrulla jarruttaminenkin tuottaa momentin pinnojen kautta, mut suuruusluokka on noin kymmnysosa navasta jarruttamiseen nähden.

Mistä moinen väite ettei muka tarvittaisi ristiinpuolausta?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiekon kasaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti: 09 Tammi 2021, 18:24

Vannejarrulla jarruttaminenkin tuottaa momentin pinnojen kautta, mut suuruusluokka on noin kymmnysosa navasta jarruttamiseen nähden.

En ymmärrä. Mitä momenttia laakeroitu napa välittää vannejarrulla jarrutettaessa ja minne?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kiekon kasaus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei napa vältä momenttia minnekään, mutta Härski tarkoitti varmaan pinnojen ja navan omaa hitausmomenttia. Tämän suuruus on kyllä erittäin pieni, sanoisin suuruusluokaksi ehkä sadasosa (tai vähemmän) napajarrun aiheuttamasta momentista.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiekon kasaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 09 Tammi 2021, 21:00

Ei napa vältä momenttia minnekään, mutta Härski tarkoitti varmaan pinnojen ja navan omaa hitausmomenttia. Tämän suuruus on kyllä erittäin pieni, sanoisin suuruusluokaksi ehkä sadasosa (tai vähemmän) napajarrun aiheuttamasta momentista.

Nuo hitausmomentit aiheuttavat kyllä niin pieniä momentteja navan ja vanteen välille, ettei sen takia vannejarrulliseen etupyörään mitään ristiinpuolusta tarvita.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiekon kasaus

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Yritin siis kysyä, miksi eturenkaaseen ei tarvitse ristiinpuolausta jarrutusvoimia vastaan (erityisesti levyjarrulla), kun takarenkaaseen kuitenkin tarvitsee polkemisvoimia vastaan.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kiekon kasaus

Viesti Kirjoittaja tm »

Polkumies kirjoitti: 10 Tammi 2021, 00:48

Yritin siis kysyä, miksi eturenkaaseen ei tarvitse ristiinpuolausta jarrutusvoimia vastaan (erityisesti levyjarrulla), kun takarenkaaseen kuitenkin tarvitsee polkemisvoimia vastaan.

Kyllä tarvitaan ristiinpuolaus aina levyjarrun kanssa...

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiekon kasaus

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

No niin minun järkeni mukaan tarvitseekin. Onko säteittäisesti puolatut etukiekot sitten aina vain vannejarrulle?

Vannejarrulla pinnoihin kohdistuu lähinnä säteittäisiä voimia jarrutuksessa? Samanlaisia kuin kuskin paino aiheuttaa, mutta eri suunnassa. Ja levyjarrulla nimenomaan kiertäviä, joita vastaan ristiinpuolaus auttaa. Ajattelenko oikein?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiekon kasaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 10 Tammi 2021, 14:28

No niin minun järkeni mukaan tarvitseekin. Onko säteittäisesti puolatut etukiekot sitten aina vain vannejarrulle?

Vannejarrulla pinnoihin kohdistuu lähinnä säteittäisiä voimia jarrutuksessa? Samanlaisia kuin kuskin paino aiheuttaa, mutta eri suunnassa. Ja levyjarrulla nimenomaan kiertäviä, joita vastaan ristiinpuolaus auttaa. Ajattelenko oikein?

Täsmälleen oikein. :D
No, jos hiuksia halutaan halkoa, kiertämistä ilman kappaleen liikkumista sanotaan vääntämiseksi. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kiekon kasaus

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Mitenkäs noi voimat menevät vannejarrulla jarruttaessa? Jarrusta voima vanteeseen myötäpäivään ja maasta kitka vastapäivään? Jarrun voiman (ja momentti, voimien varret suht samat) suurempi, koska kiekon pyöriminen vastapäivään hidastuu.

avlv6.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiekon kasaus

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 10 Tammi 2021, 14:44

Mitenkäs noi voimat menevät vannejarrulla jarruttaessa? Jarrusta voima vanteeseen myötäpäivään ja maasta kitka vastapäivään? Jarrun voiman (ja momentti, voimien varret suht samat) suurempi, koska kiekon pyöriminen vastapäivään hidastuu.avlv6.jpg

Dynaamiset hidastuvuusvoimat voi unohtaa pieninä. Tuo on lähes pelkkää statiikkaa. Voidaan käsitellä kvasistaattisena ilman merkittävää virhettä.

Olet piirtänyt etupyörään vaikuttavat tangentin suuntaiset voimat, joiden suuruussuhteet riippuvat vain vaikutussäteistä. Renkaan ja tien välissä voima on hieman pienempi, koska vanne on muutaman sentin lähempänä etuakselia. Tuosta puuttuu pyörää jarruttava voima taakse päin, jarrun sijainnin ja siksi vinon jarrupalavoiman takia etupyörää haarukasta alas painava komponentti ja haarukan tyveen vaikuttava jarruvoiman reaktiovoima ja tietysti varsinainen jarruttava voima, joka tulee etukiekon aksein kautta etuhaarukan droppareihin yhdessä jarrupalojen reaktiovoiman vastavoiman kanssa. Haarukkaa taivuttaa siis taakse jarruvoimaan nähden noin tuplavoima.

Kvasistaattisen tarkastelun virheen, eli dynaamisen tarkastelun tuomat ylimääräiset hitausvoimat voi arvioida vertaamalla pyörän ja kuskin massaa jarrutettavan kiekon kiertävään massaan (lähinnä vanne ja rengas), eli noin pari prosenttia voimista on dynaamisia.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kiekon kasaus

Viesti Kirjoittaja jori »

TÄssä havainnekuva tuosta edellisestä selityksestä.

avlv6.jpg
avlv6.jpg (66.19 KiB) Katsottu 3808 kertaa

Punaiset voimat ovat siis lähes saman suuruiset. VIhreät voimat vaikuttavat haarukkaan, puhaiset kiekkoon. Alempi vihreä on punaisten summa ja ylempi ylemmän vastavoima. Harmaalla näkyy akselin kautta haarukan droppariin tulevan voiman komponentit.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin