Mbb- pyörien keularakenteet

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Kuva
Pastorin Kostossa samanlainen mutkaputkiratkasu - tuon jotuu ehkä kopioimaan, jatkossa. Tehnee hommasta helppoa ja tulee takahaarukoillekin jotain käyttöä, jopa alumiinitakahaarukoille :mrgreen:
Muok. Pastorilta tulikin tarkempi selvitys rakenteesta, kiitos.

Etuosan kiinnitys mutkaputkella on tehty näin.

  • Mutkaputki menee satulaputken tilalle etukolmioon.
  • Putki kiinnitetään pakoputkiklemmarilla stemmiin.
  • Stemmi on katkaistu ja siihen on hitsattu latta johon on porattu klemmarille reiät.

Ohessa kuva jossa stemmi kuvattu takaa ja pikkukuva näyttää ko. kohdan sivulta.

mutkaputki.jpg
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja PW »

Missä semmonen mutkaputkikauppa on :? :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti:

Missä semmonen mutkaputkikauppa on :? :wink:

Pitäiskö tunnustaa. Mun hieno mutkaputki oli roskalavasta :)
Sattuman kaupalla siis kiva kaari. Oli vissiin ollut jollekin opiskelijalle vääränsorttinen. Kiitos tästäkin.

EDIT. ja toi stemmin kulmat on nyt hiottu pyöreiksi. Oli vähän terävät - pari kertaa sukkikset jo nirhautui.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti:
PW kirjoitti:

Missä semmonen mutkaputkikauppa on :? :wink:

Pitäiskö tunnustaa. Mun hieno mutkaputki oli roskalavasta :)
Sattuman kaupalla siis kiva kaari. Oli vissiin ollut jollekin opiskelijalle vääränsorttinen. Kiitos tästäkin.

EDIT. ja toi stemmin kulmat on nyt hiottu pyöreiksi. Oli vähän terävät - pari kertaa sukkikset jo nirhautui.

"Sattuman kauppassa" onkin monipuolinen valikoima - jos hyvin sattuu :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Sattuman kauppaan pitää mennä avoimella mielellä, että hoksaa parhaat tarjoukset.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pastori kirjoitti:

PLUSSAA: Helppo tehdä - todella tanakka.

Onko oikeasti todella tanakka :? Mun pyyttonissa on ketjuputket suunnilleen samassa kulmassa ja yläputki on hieman paksumpi kuin tuossa, 35mm. Siinä keula notkuu selvästi voimakkaasti polkiessa :(

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jooseha kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

PLUSSAA: Helppo tehdä - todella tanakka.

Onko oikeasti todella tanakka :? Mun pyyttonissa on ketjuputket suunnilleen samassa kulmassa ja yläputki on hieman paksumpi kuin tuossa, 35mm. Siinä keula notkuu selvästi voimakkaasti polkiessa :(

On se - ei notku. Tässä on tosin erittäin tanakka toi kapee haarukka. Olisko sillä vaikutusta asiaan.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:
Kehitysehdotus.JPG

Kehitysversio Helsinkinojakille, voisko olla tällanen - simppeli rakentaa :?

Räyhäkän teit tuolleen, mutta ilman pyöränosia. Pistä analysoiden sekin ja pwyytton ja.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

PLUSSAA: Helppo tehdä - todella tanakka.

Onko oikeasti todella tanakka :? Mun pyyttonissa on ketjuputket suunnilleen samassa kulmassa ja yläputki on hieman paksumpi kuin tuossa, 35mm. Siinä keula notkuu selvästi voimakkaasti polkiessa :(

Onhan tuo rakenteena selvästi jämäkämpi ku sun pyyttoni.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti:

Onhan tuo rakenteena selvästi jämäkämpi ku sun pyyttoni.

Evo-mbb notkui tuollaisen kolmion kanssa myös. Siinä oli kyllä jatkettu ketjuhaarukka, mutta yläputki oli puolestaan järeämpää tavaraa kuin pystärien satulaputki.
Kiiltomadossa tuntui myös vähän joustoa lyhennetyillä ketjuputkilla. Laitoin sen kokonaan selvästi notkuvan ohjaustangon piikkiin, mutta nyttemmin uskon myös keulan yläputken joustaneen. En huomannut tutkia asiaa kunnolla ennen pyörän purkamista.
Jaloissa tuntuu olevan ihmeesti voimaa taivuttamaan terästä :mrgreen:

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja vph »

Avatkaas vähän että mitä rasitusta tuohon yläputkeen - kai se on sama kuin yhdysputki (?) - oikein syntyy, jos siinä on klemmariviritys? Mun pähkäilyllä se putki saa osakseen pelkkää vetorasitusta, mutta ei millään pysty kantamaan mitään vääntöä tai taivutusta, kun se klemmari toimii heti nivelenä, jos vähäsenkin sivulle vääntää tuollaisella metrin vipuvarrella. Ja jos noin olisi, niin tuon putken jykevöittäminen on ihan turhaa painonlisää. Silti se putki näyttää olevan kaupallisissakin aika paksua jöötiä, miksi?

Vai onko niin, että se on paksu sen takia, että voi sitä jalkojen sivuvääntöä ohjaustangolla kammeta vastaan (joka taas sekin tuntuisi aika hullulta energiankäytöltä).

Tässä on vamaan jotain jota en tajua.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja jori »

vph kirjoitti:

Avatkaas vähän että mitä rasitusta tuohon yläputkeen - kai se on sama kuin yhdysputki (?) - oikein syntyy, jos siinä on klemmariviritys? Mun pähkäilyllä se putki saa osakseen pelkkää vetorasitusta, mutta ei millään pysty kantamaan mitään vääntöä tai taivutusta, kun se klemmari toimii heti nivelenä, jos vähäsenkin sivulle vääntää tuollaisella metrin vipuvarrella. Ja jos noin olisi, niin tuon putken jykevöittäminen on ihan turhaa painonlisää. Silti se putki näyttää olevan kaupallisissakin aika paksua jöötiä, miksi?

Vai onko niin, että se on paksu sen takia, että voi sitä jalkojen sivuvääntöä ohjaustangolla kammeta vastaan (joka taas sekin tuntuisi aika hullulta energiankäytöltä).

Tässä on vamaan jotain jota en tajua.

Jalat eivät ole putken linjalla, vaan Q-faktorin + polkimen puolikkaan verran kumpikin sivussa tukilinjalta. Tuon matkan takia jalat tuottavat kampikeskiöön ja sitä kautta yhdysputkeen taivutusmomentin, joka kiertää polkimiin kohdistetun voiman mukana ympäri.

Tämä on luonteeltaan pistemomentti, mikä tarkoittaa, että se rasittaa pahiten kampikeskiön kiinnityskohtaa ja rasitus kevenee kohti ohjaustankoa. Ohjaustangon päässä on sitten toinen pistemomentti, jos kuski kiskoo käsillä vastaan.

Vaikka polkija olisi kokenut MBB-kuski, ei tuosta kampikeskiön ja yhdysputken liitoksen pistemomentista pääse eroon. Siihen kohdistuu rasitus, jonka tavanomaisessa pystypyörässä ottaa vastaan satulaputken ja viistoputken ja osin myös ketjuhaarukan tukimomentit yhdessä. MBBssä vähintään viistoputki puuttuu, joten yhdysputken pitää kauan kestääkseen olla kampikeskiöliitoksen lähistöltä luja ja jäykkä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tämä on helmi ketju, kun rakentamisen vaikeustaso, haastert sunnittelussa ja käytössä tulevat selväksi ja vertailu on helppoa. Minua kiinnostaa RR:n kestävyyskokemukset, kun 12 kg on hyvä juttu. Myös Kuudee kosto kiinnostaa ajaa 18 astetta 171 cm lyhyehköt jalat. Ongelmana vain 0 m kaksipyöräisen MBBin ajoa ja yhtä paljon taitoa. Paljonko se painaa?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja Pastori »

En oo Kostoo punninnut. Voin sen tehdä viikonloppuna. Ite lähdin sillä ajeleen liikenteeseen 300m pihatreenin jälkeen. Helppoo on.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Mbb- pyörien keularakenteet

Viesti Kirjoittaja PW »

vaaka kirjoitti:

Tämä on helmi ketju, kun rakentamisen vaikeustaso, haastert sunnittelussa ja käytössä tulevat selväksi ja vertailu on helppoa. Minua kiinnostaa RR:n kestävyyskokemukset, kun 12 kg on hyvä juttu.

Eipä sillä ole ajettu juuri mitään. Kiekot on palautettu Start sosseen alle ja hyvä niin kun vanhin poikakin on sen myötä vähän kiinnostunu pyöräilemään.
Joo vertailu eri mbbmallien välillä on helpompaa, en tiedä helpottaako tää "parhaan mallin" löytämistä :? No se tietyst riippuu, millasta pyörää haluaa - itsellä se onkin ollu suunnittelussa hankalinta kun yrittää ahtaa samaan pyörän liikaa = kaikki maholliset ominaisuudet :oops:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin