vph kirjoitti:Avatkaas vähän että mitä rasitusta tuohon yläputkeen - kai se on sama kuin yhdysputki (?) - oikein syntyy, jos siinä on klemmariviritys? Mun pähkäilyllä se putki saa osakseen pelkkää vetorasitusta, mutta ei millään pysty kantamaan mitään vääntöä tai taivutusta, kun se klemmari toimii heti nivelenä, jos vähäsenkin sivulle vääntää tuollaisella metrin vipuvarrella. Ja jos noin olisi, niin tuon putken jykevöittäminen on ihan turhaa painonlisää. Silti se putki näyttää olevan kaupallisissakin aika paksua jöötiä, miksi?
Vai onko niin, että se on paksu sen takia, että voi sitä jalkojen sivuvääntöä ohjaustangolla kammeta vastaan (joka taas sekin tuntuisi aika hullulta energiankäytöltä).
Tässä on vamaan jotain jota en tajua.
Jalat eivät ole putken linjalla, vaan Q-faktorin + polkimen puolikkaan verran kumpikin sivussa tukilinjalta. Tuon matkan takia jalat tuottavat kampikeskiöön ja sitä kautta yhdysputkeen taivutusmomentin, joka kiertää polkimiin kohdistetun voiman mukana ympäri.
Tämä on luonteeltaan pistemomentti, mikä tarkoittaa, että se rasittaa pahiten kampikeskiön kiinnityskohtaa ja rasitus kevenee kohti ohjaustankoa. Ohjaustangon päässä on sitten toinen pistemomentti, jos kuski kiskoo käsillä vastaan.
Vaikka polkija olisi kokenut MBB-kuski, ei tuosta kampikeskiön ja yhdysputken liitoksen pistemomentista pääse eroon. Siihen kohdistuu rasitus, jonka tavanomaisessa pystypyörässä ottaa vastaan satulaputken ja viistoputken ja osin myös ketjuhaarukan tukimomentit yhdessä. MBBssä vähintään viistoputki puuttuu, joten yhdysputken pitää kauan kestääkseen olla kampikeskiöliitoksen lähistöltä luja ja jäykkä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma