Toistaiseksi rakentamattomat pyörät

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Toistaiseksi rakentamattomat pyörät

Viesti Kirjoittaja vph »

Pastori kirjoitti:
vph kirjoitti:

Ohessa jopoistettu suunnitelma :)

Jokuhan sen nopsaan laskisi kuinka paljon kevyempi on jopo :)

En ihan saa kiinni mikä tässä oli pointti? Noitahan on maalima täynnänsä noita painavia jopoja.

Kaikki asiat ei aina välttämättä ole niinkuin niiden luulee tietävänsä olevan. Lasketut painot alla. Kummatkin painot ilman keulaa, emäputkea ja härpäkkeitä, jotka oletetaan olevan ihan samoja:

Jopo (45 / 1.5 putkesta, penkin tuet 16 / 0.8 ) = 2600 g
Nitkahdusvahvistettu CrMo putkihässäkkä (25.4 / 0.8 ja 16 / 0.8 ) = 1620 g

Painavampihan tuo jopo siis näyttäisi olevan. Ja paljon, sellaset 1000 grammaa on ero! Pastorin jopon painoa nostaa se, että takahaarukkakin on paksua jöötiä. Mutta sellaiseksi se oli kuvassa jopoistettu.

Laskuissa käytetyt painot:
Jopon paksuputki : 1610 g/m,
Jopon penkin tuet ja putkihässäkän mixteputket : 257 g/m
Putkihässäkän tuumainen (Columbus Gara): 427 g/m

Edit: jos jopon tekisi 40 / 1.2 rööristä, niin sen paino tippuisi 1930 grammaan. 40 / 1.0 putkella pääsisi jo lähes samaan painoon kuin ohutputkihärdelli.

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Toistaiseksi rakentamattomat pyörät

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Aika ohuita ja pienihalkaisijaisija putkia käytät verrattuna muihin pyöriin nojassa. Jos kestää, hyvä. Ei ole kompetenssia ja kokemusta arvioimaan kestävyyttä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Toistaiseksi rakentamattomat pyörät

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kisapelin ois varmaan hyvä olla jäykkärunkoinen, mutta sunnuntaikruiserin voi tehdä hyvinkin hentoisesta materiaalista, siinä ei rungon jousto haittaa.
Mielestäni pitäis aina tehdä liian heikko, melkein särkyvä rakenne ja vahvistelee sitten jos on tarpeen. Painoa tulee, jos tekee varmanpäälle-asenteella.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RE: Re: Toistaiseksi rakentamattomat pyörät

Viesti Kirjoittaja Pastori »

vph kirjoitti:
Pastori kirjoitti:
vph kirjoitti:

Ohessa jopoistettu suunnitelma :)

Jokuhan sen nopsaan laskisi kuinka paljon kevyempi on jopo :)

En ihan saa kiinni mikä tässä oli pointti? Noitahan on maalima täynnänsä noita painavia jopoja.

Kaikki asiat ei aina välttämättä ole niinkuin niiden luulee tietävänsä olevan. Lasketut painot alla. Kummatkin painot ilman keulaa, emäputkea ja härpäkkeitä, jotka oletetaan olevan ihan samoja:

Jopo (45 / 1.5 putkesta, penkin tuet 16 / 0.8 ) = 2600 g
Nitkahdusvahvistettu CrMo putkihässäkkä (25.4 / 0.8 ja 16 / 0.8 ) = 1620 g

Painavampihan tuo jopo siis näyttäisi olevan. Ja paljon, sellaset 1000 grammaa on ero! Pastorin jopon painoa nostaa se, että takahaarukkakin on paksua jöötiä. Mutta sellaiseksi se oli kuvassa jopoistettu.

Laskuissa käytetyt painot:
Jopon paksuputki : 1610 g/m,
Jopon penkin tuet ja putkihässäkän mixteputket : 257 g/m
Putkihässäkän tuumainen (Columbus Gara): 427 g/m

Edit: jos jopon tekisi 40 / 1.2 rööristä, niin sen paino tippuisi 1930 grammaan. 40 / 1.0 putkella pääsisi jo lähes samaan painoon kuin ohutputkihärdelli.

No. Täähän oli minuutin skissi. Mutta sit tehdäänkin se monotubena ohuesta putkesta sinne takahaarukkaan :)

Ohessa Jukan 559 racerin takapää.

Kuva

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Toistaiseksi rakentamattomat pyörät

Viesti Kirjoittaja PW »

Eikös paksun putken idea oo se ett mitä isompi halkasija, sitä ohuempaa putkea vois käyttää.
1,5mm putkee käytetään koska sitä on helpoiten saatavilla ja helpompi hitsata ku alle millin putkee.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RE: Re: Toistaiseksi rakentamattomat pyörät

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Pastori kirjoitti:

Painavampihan tuo jopo siis näyttäisi olevan. Ja paljon, sellaset 1000 grammaa on ero! Pastorin jopon painoa nostaa se, että takahaarukkakin on paksua jöötiä. Mutta sellaiseksi se oli kuvassa jopoistettu.

No. Täähän oli minuutin skissi. Mutta sit tehdäänkin se monotubena ohuesta putkesta sinne takahaarukkaan :)

Ohessa Jukan 559 racerin takapää.

Kuva

EDIT: Jospa laskentatoimessa siis käytettäisiin samaa seinämävahvuutta.

Eiks tässä nyt ollut idiksenä se että koneessa on 25 millistä putkee x 2 - jotenkin siis tuli vaan mieleen että tuplasti paksumpi - saman seinämävahduuden putki lyhemmässä mitassa nyt tuottaisi väistämättä kevyemmän ja jäykemmän rakenteen.

Estetiikka nyt sitten on eri juttu. Oiken viehättäviä noi putket tolleen taivutettuina. Tykkään myös mixte tyyppisistä pyöristä.

Bointsi olis siis vaan tää perusprotoilu. Nopeempi - simppelimpi tehdä ja siis kevyempi ja jäykempi.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: RE: Re: Toistaiseksi rakentamattomat pyörät

Viesti Kirjoittaja vph »

Pastori kirjoitti:

EDIT: Jospa laskentatoimessa siis käytettäisiin samaa seinämävahvuutta.

Eiks tässä nyt ollut idiksenä se että koneessa on 25 millistä putkee x 2 - jotenkin siis tuli vaan mieleen että tuplasti paksumpi - saman seinämävahduuden putki lyhemmässä mitassa nyt tuottaisi väistämättä kevyemmän ja jäykemmän rakenteen.

Bointsi olis siis vaan tää perusprotoilu. Nopeempi - simppelimpi tehdä ja siis kevyempi ja jäykempi.

Oma idikseni oli tietty käyttää painon laskennassa noita Columbuksen putkia, joiden perusteella tein skissin ja kerroin kuvan yhteydessä. Toisaalta jopossa sellaista putkea, jota tiedän olevan saatavilla ja josta nuo käsittääkseni tavataan tehdä. Tottakai painon voi laskea vaikka allahiumista tehdyille putkille, mutta kun niitä on vaikea löytää, niin ...

Tuossa monotube-haarukassa on taas omat haasteensa. Vaatii aika tarkkaa duunia ja menettää pikalinkkujen ja valmiskiekkojen käyttömahdollisuuden. Onko se kovin helppo malli sitten enää - osaamisasia kai. Kevyempi se ei oikeasti ole, ellet jostain löydä ja käytä allahium-putkia.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: RE: Re: Toistaiseksi rakentamattomat pyörät

Viesti Kirjoittaja samuel »

vph kirjoitti:

Oma idikseni oli tietty käyttää painon laskennassa noita Columbuksen putkia, joiden perusteella tein skissin ja kerroin kuvan yhteydessä. Toisaalta jopossa sellaista putkea, jota tiedän olevan saatavilla ja josta nuo käsittääkseni tavataan tehdä. Tottakai painon voi laskea vaikka allahiumista tehdyille putkille, mutta kun niitä on vaikea löytää, niin ...

Tää on taas tätä, eli jostain muistaisin lukeneeni että nykyjopon runkoputkessa olisi sisäisiä jäykisteitä.
Mistään en sitten kuukkelin kuvahaulla kuvaa löytänyt tukea muistikuvalleni...

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: RE: Re: Toistaiseksi rakentamattomat pyörät

Viesti Kirjoittaja Pastori »

vph kirjoitti:
Pastori kirjoitti:

Tuossa monotube-haarukassa on taas omat haasteensa. Vaatii aika tarkkaa duunia ja menettää pikalinkkujen ja valmiskiekkojen käyttömahdollisuuden. Onko se kovin helppo malli sitten enää - osaamisasia kai. Kevyempi se ei oikeasti ole, ellet jostain löydä ja käytä allahium-putkia.

Edit.

Enivei. Piis and love.
Mä en tästä teemasta enää jatka.

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Toistaiseksi rakentamattomat pyörät

Viesti Kirjoittaja vph »

Älä ny, vähän pakko olla millintarkka, jos painoja laskee. Laitoin laskuihin näkyville myös vaihtoehtoisia putkikokoja ja niiden painoja, kun paha oli arvata skissistäsi putkikokoja ja realistinen painoasia oikeesti kiinnosti itseäni muutenkin kuin saivartelumielessä - enhän mä pahalla! Halusin tosiaan tsekata tuon "jopomalli on aina kevyempi" legendan todenperäisyyden. Ei vedetä herneitä kumminkaan puolin - nythän on perjantaikin ja kaikkee.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Toistaiseksi rakentamattomat pyörät

Viesti Kirjoittaja Pastori »

vph kirjoitti:

Ei vedetä herneitä kumminkaan puolin - nythän on perjantaikin ja kaikkee.

Eihän toki.

Meidän pitää vissiin rakennella jotkut pyörät että voidaan tutkii tätä oikeesti.

Onneksi mulla on jo allahiumit hankittu sekä runkoon että haarukkaputkiin (taitaa olla columbuksen) :)

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Toistaiseksi rakentamattomat pyörät

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Ainoaksi nojakiksi kelpaava jäykkä isorenkainen takaveto on tekemättä. Tilaa leveille renkaille ja levyjarrut niin kiekkoja vaihtamalla on helppoa muuttaa pyörä ajoalustalle sopivaksi.

Jos joku pitää normifillarin putka helposti löydettävänä, niin guugle löytää yhtä helpolla normaalia ohutseinäisempiä ohutseinäputkia. Ainakin 45x1 näytti löytyvän helpolla nettimyynnissä vieläpä eu:n alueelta. En tilannut. Seuraava tulee normaalista 2" putkesta, niin ei runko notku :twisted:

Avatar
vph
Sisällöntuottaja
Viestit: 1164
Liittynyt: 14 Loka 2014, 10:49
Paikkakunta: Provence-Alpes-Côte d'Azur ja Espoo

Re: Toistaiseksi rakentamattomat pyörät

Viesti Kirjoittaja vph »

jooseha kirjoitti:

Jos joku pitää normifillarin putka helposti löydettävänä, niin guugle löytää yhtä helpolla normaalia ohutseinäisempiä ohutseinäputkia. Ainakin 45x1 näytti löytyvän helpolla nettimyynnissä vieläpä eu:n alueelta.

Erikoistavaraahan nuo ohuet putket tosiaan on, tilaamaan joutuu niinkuin kaiken muunkin "erikoistavaran". Mulla on tässä lähelläni "Ranskan suurin rautakauppa", eikä sieltä löydy kuusiokolopulttejakaan kuin muutamaa hassua kokoa, kaikki muu on kuulemma "erikoistavaraa". Onneksi on netti.

Tämä on melkein jo mainospuhetta, mutta:
Briteistä Ceeway:ltä löytyy noita normifillarin putkia hyvä valikoima. Niillä on varastossa vanhaa Gara-sarjaakin (halpa perus CrMo, ei butted), jota Columbuksen omassa kataloogissa ei enää ole. Garaa saa 35 mm halkaisijaan saakka ja joitakin kokoja saa 1500 m pitkinä tankoinakin (ainakin 35 mm ja 28.6 mm), mutta pääosin ovat lyhyitä juuri omaan tarkoitukseensa sopivan mittaisia pätkiä. Olen käsittänyt, että Ceeway olisi harrastajien keskuudessa hyvin laajalti käytetty ja luotettava ostospaikka. Kertovat sivuillaan, että euroopan alueelle 10 kg toimituksen rahti olisi 19 puntaa (mikä kuulostaa niin edulliselta, että että on ehkä vanhaa tietoa). Linkki:http://www.ceeway.com/index.htm ja sieltä "Columbus tubing".

Hillshead
Viestit: 41
Liittynyt: 30 Syys 2009, 19:34
Paikkakunta: Teuva

Re: Toistaiseksi rakentamattomat pyörät

Viesti Kirjoittaja Hillshead »

Tarttis se hiili- tai lasikuitu kinnerikin tehdä.

savenmaan rento 2009 - , Nazca pioneer 2013 - , Kinneri recut 3.0 2016- , Kinneri recut 3.1 2017- , Kinneri Strada 2017- 2022, Kinneri Quattro velo 2021-

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Toistaiseksi rakentamattomat pyörät

Viesti Kirjoittaja tm »

Fatbike-nojakki odottelee tallissa rakentelun jatkamista, maantie-mbb olisi myös mukava projekti, työmatka"kinneri" kolmella tai neljällä pyörällä tarvii jossain vaiheessa laittaa (samalla voisi kokeilla sarjahybridi-voimansiirron), tässä näitä nyt aluksi. Avus-kinneririntamalla on sentään jotain konkreettista tapahtumassa, mutta toisaalta niitäkin on ajateltu tehtäväksi useampi kappale, joten onhan niitä toistaiseksi rakentamattomia pyöriä aika monta :lol: .

Vastaa Viestiin