Flevotriken tuotekehitys

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Flevotriken tuotekehitys

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tulipa tuossa mieleen, että jos luovuttajapyörän etuhaarukka laitetaan takahaarukaksi, niin miksei takahaarukkakolmiota (penkin putki veks) vois käyttää suoraan etupäähän. Se vähentäis asemointia, kun kampikeskiö ja vetävä kiekko ois jo valmiiksi oikein toisiinsa nähden. Kuskin pituuden säätö vois olla ainoastaan penkissä. Nyt tämä on nopea tehdä, päivässä ajoon helposti. Droppareihin ja vaihdekorvakkoihin menee tuskaisen paljon aikaa, jos ne tekee sarjavalmistetasoisiksi.

Liitteet
EvoFlevo 559-2 muutos.jpg
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Flevotriken tuotekehitys

Viesti Kirjoittaja PW »

Penkin sais alemmas jos nivelen tekis kuten tuossa miun läskissä (kuva ed. sivulla). Vai onko tuo flevon nivel jotenkin tärkeä? Miusta se on vaikea tehdä ja turhan monimutkainen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Flevotriken tuotekehitys

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Pastorilla taisi olla nivel valmiina ja voihan toispuoleisenkin nivelen tehdä helpolla - ihan niin kuin mun pyyttonissa. Flevon nivel on tosiaan tarpeettoman monimutkainen ja työläs valmistettava sekä vaatii kalliit laakerit.

Jaksaako tuo enää nostaa keulaa pystyyn :? Mun kokemuksen mukaan mbb on hieman hankala käyttöinen, jos siinä ei ole ohjaustankoa tai se ei nosta keulaa itsestään pystyyn. Makuasia sano Musti, kun...

Vilijami kirjoitti:

Droppareihin ja vaihdekorvakkoihin menee tuskaisen paljon aikaa, jos ne tekee sarjavalmistetasoisiksi.

Mutta miksi omavalmisteessa pitäisi nähdä vaivaa kaupallisen tason saavuttamiseksi. Sehän moninkertaistaa rakentamiseen käytetyn ajan :roll: Kannattaa keskittyä asioihin, jotka oikeasti merkitsevät.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Flevotriken tuotekehitys

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti:

Penkin sais alemmas jos nivelen tekis kuten tuossa miun läskissä (kuva ed. sivulla). Vai onko tuo flevon nivel jotenkin tärkeä? Miusta se on vaikea tehdä ja turhan monimutkainen.

Pastorilla on hyllyssä valmiina flevon nivel.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Flevotriken tuotekehitys

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vilijami kirjoitti:
PW kirjoitti:

Penkin sais alemmas jos nivelen tekis kuten tuossa miun läskissä (kuva ed. sivulla). Vai onko tuo flevon nivel jotenkin tärkeä? Miusta se on vaikea tehdä ja turhan monimutkainen.

Pastorilla on hyllyssä valmiina flevon nivel.

Mutta luovuttajapyörät alkaa olla loppu. Pitää tutkii vielä.

Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Flevotriken tuotekehitys

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Pastori kirjoitti:

Flevobike on kehittynyt tolleen ilmajousitettuun suuntaan.

Kuva

Mulla oli tuollainen joku vuosi sitten. Oli pehmein pyörä ikinä. Jos olisin tullut sinuiksi jalkaohjauksen kanssa, niin siinä olisi ollut pyörä pitkäksi aikaa.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

paul_n
Viestit: 39
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:20
Paikkakunta: Mansfield - United Kingdom

Re: Flevotriken tuotekehitys

Viesti Kirjoittaja paul_n »

Hi there

What limits are there for tilt bearing placement on a FlevoTrike [ not built from plans ]

I understand I want 0 trail on the tilt axis.

However what about height from the ground or where under the seat would be a good place ?

regards Paul

So many bikes to cut up and so little time .......

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Flevotriken tuotekehitys

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

paul_n kirjoitti: 09 Touko 2021, 00:24

Hi there

What limits are there for tilt bearing placement on a FlevoTrike [ not built from plans ]

I understand I want 0 trail on the tilt axis.

However what about height from the ground or where under the seat would be a good place ?

regards Paul

What you exactly mean tilt bearing placement? I think lower is better.

First, the higher the seat, the easier it is to handle, when you drive tilting trike or bike.
But seat height to bottom bracket is more important, than seat height from the ground. In my opinion ideal measure difference is 100-150mm.
Kuva

paul_n
Viestit: 39
Liittynyt: 09 Kesä 2020, 12:20
Paikkakunta: Mansfield - United Kingdom

Re: Flevotriken tuotekehitys

Viesti Kirjoittaja paul_n »

Hi there

So we have this so far , still needs loads of welding :D

Kuva

Planned seat height will be about 482mm pedal height 635mm I am happy with that.

Front of seat frame will obviously be pivoted on pink BB.

Rear frame spar [ currently to long ] is about 127mm from ground , tilt pivot mounted somewhere on that spar with pivot axis pointing to front wheel contact patch.

Rear of seat frame fastened to other side of tilt pivot.

No suspension planned , this is a very quick prototype.

Paul

So many bikes to cut up and so little time .......

Vastaa Viestiin