Yläemäputkellisessa haarukkaversiossa pitäisi ohjausakseli laittaa jonkin verran sivulle vinoon, että polkuvoimat eivät repisi kohtuuttomasti ohjausta. Kyllä tuo Burrowsin pyöräkin varmasti kiskoo ohjausta -enemmän tai vähemmän- polkemisen tahtiin.
Tämän ketjun pyörään tulee kaksi etupyörää ja rataspakka molemmille puolille, joten polkemisen ja epäsymmetrisyyden yhdessä tuottama momentti kompensoituu toisen puolen, vastakkaiseen suuntaan tuottamalla momentilla.
Tämä toteutuu tietenkin vain, kun molemmilla puolilla on päällä sama vaihde. Pitkillä välityksillä ketjuvoimat ovat niin pieniä, että näitä välityssuhteita varten ei tarvita vetoa kuin toiselle puolelle. Ylämäkiin pienille välityksille kannattaa olla vaihteet molemmille puolille samat.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Yritin tuota juttua tavata, erityisesti ohjauksen osalta. Tehnyt kai kolme versiota mutta en ymmärtänyt, mikä noista on se viimeinen, toimivin?
Tuossako on siis toisella puolen tätä varten tehty ohjausnivel, johon navan akseli jotenkin kiinnittyy ja toiselta puolella napaa vain ohjaustanko? Akselin pitää kai olla aika paksu, 14mm akseleita toispuoleisena käytetty aiemmin foorumillakin.
Hankaloittaako hommaa jos vetävään kiekkoon haluais useamman vaihteen - rataspakan?
Noista kaksi on toispuoleista. Yksipuolisella haarukalla varustettu normaali twistiketjullinen, toinen ulokeakselillinen kiinni saranalla kiinteässä haarukassa. Toisessa sarana-akseli toisella puolen ja toisella puolen on pitkä reikä ja siinä soikeaan suuntaan liikkuva laakerillinen akselin pää.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma