Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:

Ketjuhan taipuu sivuttain tuotakin enemmän. Kääntösäteestä saisi vielä pienemmän, jos ketjulle rakentaisi sivuohjaimet, jotka estäisivät rattailta tippumisen.

Totta ei ne kaarteet kovin jyrkkiä ja pitkiä ole. Ehkä ainoa ongelma olisi alikulkutunnelien päissä olevat jyrkät nousuun lähtevät kaarteet. Muut paikat meisi helposti. Tuo kaksi astetta ei sekään ole vielä kuin osa "ristiin vedättämisestä", eli ketjuvaihtella pieni etu ja pieni taka, tai molemmat isolla, jossa kulma on suurimmillaan noin kuusi astetta. Tuo kahden asteen kulma on valittu, jotta sillä lyötäisiin vähän ällikällä niitä, jotka eivät ole hahmottaneet, miten pieniä ohjausliikkeet yleensä ovat. Voisi tuo ohjauskulma olla myös vaikkapa viisi yhdellä ratasparilla. Ketjuvaihteellisessa pitää kuitenkin varautua siihen, että vaihteen takia ketju on valmiiksi vastasuuntaan vinossa, joten tuota kuutta astetta ei voi käyttää vakiona. Nokian rata-ajoon riittäisi hyvin alle asteen ohjauskulma. +-0,6 astetta.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Viesti Kirjoittaja PW »

Olisko tuo aste 559kiekolla, vajaa 3cm (päässä laskien,) 0,6astetta olis reilu 1cm karkeesti :roll: aika vähän :roll: mihinkäs kääntyviä takapyöriä tarvittiinkaan? :mrgreen: Vois tehdä lentävään 200m kisaan simppelin kinnerin. Taas tää meni oftopiciks :oops: :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti:

Olisko tuo aste 559kiekolla, vajaa 3cm (päässä laskien,) 0,6astetta olis reilu 1cm karkeesti :roll: aika vähän :roll: mihinkäs kääntyviä takapyöriä tarvittiinkaan? :mrgreen: Vois tehdä lentävään 200m kisaan simppelin kinnerin. Taas tää meni oftopiciks :oops: :wink:

Ei ole offtopicia, vaan ns. pelikentän kartoitusta. :)

650 mm kiekon rengas kääntyy kauimpana nivellinjasta yhden asteen kääntökulmalla vajaan 6 mm sivulle. Katteen aukossa, jonka pituus on vaikkapa 220 mm tuo liike on vain 2 mm luokkaa, koska ollaan niin lähellä kääntöakselia. Kiekon heitosta ja kiekon ja katteen joustoista aiheutuva aukon välystarve on suurempi.

Takapyörien kääntyvyyttä tarvitaan, kun tehdään arkikäyttöön soveltuva kinneri samalla tekniikalla.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuota vähän piirtelin - suhteita, kiekkojen paikkoja ym. Penkkiä ei voi laittaa, niin eteen, ett vetävällä kiekolla olis maksimi paino, muuten jarruttaessa eturatas napaa maahan :? ainakin etujarrulla :roll: Kisapyörässähän tuolla ei oo merkitystä mutt käyttöpyörässä on ja sillon 2T3 olis taas parempi :roll:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kokeile Petri kolmipyörällä. Rajoita kääntyvyys narulla vaikka tuohon 5 asteeseen ja testaa pärjäiskö sillä arkiajossa. :D

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Kokeile Petri kolmipyörällä. Rajoita kääntyvyys narulla vaikka tuohon 5 asteeseen ja testaa pärjäiskö sillä arkiajossa. :D

Niin, onhan miulla testipyörä - sillä on kaikenlaista testattu. Arkiajossa tietyst olis mukava jos pyörä kääntyy jyrkemmin - päässäni vaan pyörähti ajatus, ett kisakinnerissä ei tartteis ja olis simppeli tehdä.
Taas on liian monta ideaa päässä :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Viesti Kirjoittaja jooseha »

PW kirjoitti:

Arkiajossa tietyst olis mukava jos pyörä kääntyy jyrkemmin - päässäni vaan pyörähti ajatus, ett kisakinnerissä ei tartteis ja olis simppeli tehdä.
Taas on liian monta ideaa päässä :mrgreen:

Mites olisi mbb? Pääsee pw:llekin esittämään mbb:tä :mrgreen:
Jos ei tarvitse kääntyä kuin aste tai kaksi, niin etupää mahtuisi kääntymään katetta kohtuuttomasti levittämättä. Olisi helppo tehdä, kun ei tarvitse yhtään erikoisosaa. Rättikatekaan (edes hieman joustavaa kangasta) ei varmaan esteisi noin pientä kääntymistä, vaikka olisikin kiinnitetty sekä etu- että takaosaan :?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Viesti Kirjoittaja PW »

jooseha kirjoitti:
PW kirjoitti:

Arkiajossa tietyst olis mukava jos pyörä kääntyy jyrkemmin - päässäni vaan pyörähti ajatus, ett kisakinnerissä ei tartteis ja olis simppeli tehdä.
Taas on liian monta ideaa päässä :mrgreen:

Mites olisi mbb? Pääsee pw:llekin esittämään mbb:tä :mrgreen:
Jos ei tarvitse kääntyä kuin aste tai kaksi, niin etupää mahtuisi kääntymään katetta kohtuuttomasti levittämättä. Olisi helppo tehdä, kun ei tarvitse yhtään erikoisosaa. Rättikatekaan (edes hieman joustavaa kangasta) ei varmaan esteisi noin pientä kääntymistä, vaikka olisikin kiinnitetty sekä etu- että takaosaan :?

Tuossakin on ideaa :mrgreen: Jos ja kun ohjauksen rajottimen ottaa pois, voi sitä käyttää arkena, ainakin ilman katetta :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Viesti Kirjoittaja jori »

Kevät tulee ja minun tekee mieleni rakentaa ajoneuvo. Tämä idea on ollut jo niin monta vuotta ollut "kohoamassa", että lienee aika ruveta leipomaan. Otin muutaman kuvan ja tilasin Pastorin kyydissä saassin keulabulbin. Eiköhän se tuosta ala kehkeytyä. Varsinkin kun työmatka suorastaan huutaa tällaista peliä ainakin kesäksi.

Liitteet
Nelipyöräkinneri2.jpg
Nelipyöräkinneri2.jpg (227.68 KiB) Katsottu 2928 kertaa
Nelipyöräkinneri3.jpg
Nelipyöräkinneri3.jpg (232.21 KiB) Katsottu 2928 kertaa
Nelipyöräkinneri4.jpg
Nelipyöräkinneri4.jpg (206.59 KiB) Katsottu 2928 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Viesti Kirjoittaja Härski »

Jes! Tätä rojektia seuraan innolla...

vaaka
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3069
Liittynyt: 10 Maalis 2015, 08:13

Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Viesti Kirjoittaja vaaka »

Tuosta on vaikka mihin, mutta reputinko ekan luokan matematiikan, vai onko kuvassa yli neljä rengasta?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joo, tätä odotellaan innolla! Olen itse pohtinut pitkään, miten etukiekkojen 2 asteen ohjausnivelöinti on tarkoitus toteuttaa keveästi ja yksinkertaisesti. Mieleeni on tullut kaksi pythonkeulaa rinnakkain ja kampiakseli väliin, mutta ilman ohjausniveliä. Runkoputki joustaisi tuon kaks astetta ja siinä ois sitten keskityskin valmiina. Saiko tästä mitään tolkkua?

Piirrän äkkiä pikakuvan...

Liitteet
4ws.jpg
4ws.jpg (16.21 KiB) Katsottu 2874 kertaa
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Viesti Kirjoittaja PW »

vaaka kirjoitti:

Tuosta on vaikka mihin, mutta reputinko ekan luokan matematiikan, vai onko kuvassa yli neljä rengasta?

Jigissä on kolme kiekkoa ja rakennettavassa pyörässä neljä = seitsemän yhteensä :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti:

Joo, tätä odotellaan innolla! Olen itse pohtinut pitkään, miten etukiekkojen 2 asteen ohjausnivelöinti on tarkoitus toteuttaa keveästi ja yksinkertaisesti. Mieleeni on tullut kaksi pythonkeulaa rinnakkain ja kampiakseli väliin, mutta ilman ohjausniveliä. Runkoputki joustaisi tuon kaks astetta ja siinä ois sitten keskityskin valmiina. Saiko tästä mitään tolkkua?

Piirrän äkkiä pikakuvan...

Kuullostaa mahottomalta jos runkoa pitää taivuttaa ohjatessa? Runko kumiletkusta - vääntyilee vaikkei kääntäskään:? Jos raudasta ni ohjaustanko/vipu pitää olla pitkä ja järee:?
Kaksipäinen pyyttoni olis muuten hyvän kuulonen ratkasu, itselle ongelma kohta on kampiakselin nivelöinti, niin ett kääntyy:?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nelipyöräohjattu etuveto 4WSFD

Viesti Kirjoittaja PW »

Härski kirjoitti:

Jes! Tätä rojektia seuraan innolla...

Tietysti miekin seuraan, tulossa taas jotain mullistavaa :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin