Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Nojanalle kirjoitti: 09 Marras 2022, 10:14

Hyvä kysymys . Vielläkö otetaan tää ilman laatu kysymys huomioon . Niin alkaa oleen kyseen alaista koko hiekotus.
Eikö hesassa kokeiltu jotain ainetta pyöräteillä taanoin . En tiedä toimikoo muualla , vai siellä hyvin . Kun tästä kokeilusta ole sen enenpää kuultu.

Joo, mietin ihan hiekottamisen kaikkia kustannuksia: levitys, poisto, vaikutus ilmanlaatuun... jos annettaisiin jokaiselle kuntalaiselle joka talvi ilmaiseksi liukuesteet kenkiin, ei siitä tulisi kovin isoa kustannusta. Nastarenkaat maksaa hieman enemmän, mutta ne voisikin jättää halukkaiden itse maksettaviksi, kun harva talvipyöräilijä tosiaan tykkää sepelistä.

Hesassa käytetään suolausta, joka pitää muutaman tärkeimmän reitin sulana pienellä pakkasella. Se myös syövyttää pyörän komponentit pilalle. Ei hyvä, jos minulta kysytään. Keskittyisivät auraamaan reitit hyvin.

koiravahti
Viestit: 42
Liittynyt: 09 Elo 2021, 10:39
Paikkakunta: Joensuu

Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja koiravahti »

Polkumies kirjoitti: 09 Marras 2022, 10:59

Joo, mietin ihan hiekottamisen kaikkia kustannuksia: levitys, poisto, vaikutus ilmanlaatuun... jos annettaisiin jokaiselle kuntalaiselle joka talvi ilmaiseksi liukuesteet kenkiin, ei siitä tulisi kovin isoa kustannusta. Nastarenkaat maksaa hieman enemmän, mutta ne voisikin jättää halukkaiden itse maksettaviksi, kun harva talvipyöräilijä tosiaan tykkää sepelistä.

Hesassa käytetään suolausta, joka pitää muutaman tärkeimmän reitin sulana pienellä pakkasella. Se myös syövyttää pyörän komponentit pilalle. Ei hyvä, jos minulta kysytään. Keskittyisivät auraamaan reitit hyvin.

Hiekoitus ja suolaus jatkuu niin pitkään kun kunnilla on vastuu korvata liukastumisista koituneet kulut kaikissa tapauksissa missä väylälle ei ole tehty suolausta ja/tai hiekoitusta -> tienpitäjä kylvää torjuntaa varmuuden vuoksi vaikka ei olisi oikeasti tarvetta. Samasta syystä väyliä ei voi jättää edes osin hiekoittamatta vaikka moni potkukelkkailija, pyöräilijä jne. sellaista jatkuvasti toivoo.

Minusta liukkaudentorjunta pitäisi lopettaa jalkakäytävillä ja pyöräteillä lähes kokonaan ja käyttää säästyneet resurssit oikea-aikaiseen loskan ja lumen poistoon. Kaatumiset syntyy lähes poikkeuksetta loskakeleillä kun satanutta lunta/loskaa ei aurata pois ja ne jäätyy seuraavilla pakkasilla syviä uria ja jalanjälkiä täynnä olevaksi polanteeksi jota ei saa edes tiekarhulla jyystämällä turvalliseksi.

Suolallahan nämä saisi sulatettua. Jos käytetään edullista tiesuolaa niin samalla pilataan pohjavedet ja tieinfran teräsrakenteet (ja fillarit siinä sivussa). Helsingissä ja muutamissa muissa kaupungeissa tätä on ratkottu käyttämällä Kaliumformiaattia. Ja sehän onkin ihan hyvä aine pohjaveden kannalta. Muut ominaisuudet ei sitten oikein osu. Varsinkin hinta suhteessa vaikutusaikaan. Jäisillä keleillä suolaus pitäisi tehdä 2 * vrk ja hinta on yli kymmenkertainen tiesuolaan verrattuna.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Koiravahti kirjoittaa viisaita. Näyttää siltä, että voin jättäytyä sivuun, kun nuoremmat ovat ottaneet samat tavoitteet kuin minulla on ollut. ;)

Useampaan kertaan olen esittänyt murskeen sijaan puuhakkeen levittämistä tielle liukkautta torjumaan. Puuhake jää kellumaan veden pinnalle, eikä uppoa lammikon pohjaan, jossa se ei lammikon jäädyttyä auta ketään liukastumista vastaan.

Olen samaa mieltä, että tärkein asia, joka tässä hiekoitusasiassa voitaisiin korjata, on tuo manttaalilain ajalta periytyvät lakiperiaate, että kiinteistön haltija on vastuussa tien kunnossapidosta.

Kiinteistön omistajan vastuu oli ihan järkevää aikana, jolloin tietyöt tehtiin lapiolla. Näin ei kuitenkaan nykyään tehdä, vaan siihen on ihan omat erityiset koneensa, joita on vain ammattilaisilla. Miksi siis vaatia tien (jalkakäytävän) ylläpitoa kaupunkikerrostaloyhtiöltä uhkaamalla vahingonkorvausvaateilla, jotka eivät periaatteessa kuulu eurooppalaisen lain mukaan olosuhteiden luojalle, vaan vastuu on periaatteessa aina sillä, joka tekee, eli tässä tapauksessa menee kävelemään ao. alueelle.

Taloyhtiö ei varsinaisesti hyödy tuosta kävelyliikenteestä, vaan se on sille pelkkä rasite. Yleinen lakiperiaate on, että hyötyjä vastaa kustannuksista. TÄssä tuo ei päde, kun kustannukset rasittavat kiinteistöä ja ainoa joka tästä hyötyy, on kaupunkiyhteisö kokonaisuutena. Siksi myös kustannusten pitäisi olla jalkakäytävien kunnossapidosta kunnan vastuulla. Kunta ei näitä tietenkään halua, kun laki älyttömien tanssikengillä liukastelevien ihmisten vammoista on kävelyolosuhteiden luojalla. :evil:

Kunta ei ota näitä kustannuksia, vaan vetoa kiinteistönomistajan vastuuseen, jonka mukaan, yleisen oikeusperiaatteen vastaisesti, olosuhteiden luoja on vastuussa, eikä toimija ja hyötyjä, eli tässä tapauksessa kävelijä. Tuo laki korruptoi koko kunnossapitotoimialan. :evil:

Tässä aiempia kirjoituksiani tästä aiheesta:
Tässä tarkemmin lakiasiasta.
Hiekoittamisesta.
https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... 81#p102181
https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... 11#p116411
Fiksumpaa kevlin kunnossapitoa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Tuo kunnossapito velvoitteen siirtäminen kiinteistöiltä kunnalle ei ratkaise ongelmaa kun ei ne kunnat ylläpidä kohtia joissa on myös pyörätie ainakaan paremmin kuin kiinteistöt joista osa sentään hoitaa työnsä kunnolla. Toki siirto poistaisi vähän alueiden välisiä ongelmia, mutta se ei korjaa sitä suurempaa ongelmaa joka on liukkauden torjumisen yli mitoitus aurauksen kustaanuksella.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti: 10 Marras 2022, 20:03

Tuo kunnossapito velvoitteen siirtäminen kiinteistöiltä kunnalle ei ratkaise ongelmaa kun ei ne kunnat ylläpidä kohtia joissa on myös pyörätie ainakaan paremmin kuin kiinteistöt joista osa sentään hoitaa työnsä kunnolla. Toki siirto poistaisi vähän alueiden välisiä ongelmia, mutta se ei korjaa sitä suurempaa ongelmaa joka on liukkauden torjumisen yli mitoitus aurauksen kustanuksella.

Kunnat eivät huolehdi kunnossapidosta, koska se on kunnille vapaaehtoista. Vain jalkakäytävien kunnossapito on korvausvelvollisuuden uhalla sanktioitu.

Kun se ei ole pakollista ja osa tulee kiinteistöjen pakollisen liukkaudentorjunnan takia hoidettua, voi kunta olla piittaamaton. Jos jalkakäytävien hoito ei olisi kiinteistöille pakollista, joutuisi kunta ottamaan kantaa jalkakäytävien kunnossapitoon samalla tavalla kuin nyt ajoratojen hoitoon, eli myös jalkakäytävien kunnossapito organisoitaisiin ammattilaisten hoitoon. Työ olisi kokonaisuutena rationaalisempaa.

Nykyisessä tilanteessahan kiinteistötraktoreilla ajetaan kiinteistöltä toiselle kauha ylhäällä, kun kukaan ei tuolta osuudelta maksa mitään. Lumi sinttaantuu tiehen, tai kevariin kiinni paltteiksi ja haittaa myöhempää aurausta. Järjettömyys rehottaa.

Jos laki ei pakottaisi kiinteistöjä hoitamaan jalkakäytäväosuuksiaan, kunta joutuisi hoitamaan homman organisoidusti, joka ei varmaan olisi täydellistä, muttei ainakaan heikommin hoidettua kuin nyt, jolloin yksittäiset kiinteistöt tilailevat aurauksia yrittäjiltä sinne ja tänne.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä hieno tapa reagoida heikosti hoidettuun kunnalliseen pyöräilyväylien kunnossapitoon. Kanadalainen kaveri rakensi sähköavusteiseen tavarapyöräänsä lumiauran ja ajaa sillä itselleen ja perässä samaa tietä tuleville parempia ajo-olosuhteita. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Hieno idea :) paljonkohan kuluu wattitunteja kilometrillä?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Epäilen toimivuutta raskaassa sohjoisessa lumessa johon renkaat uppoaa, mutta etenimen on todella raskasta jolloin tosta olisi eniten hyötyä.
Kevyt pakkaslumi nyt menee ihan helposti ilmankin

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kärkiaura toimii sitä paremmin mitä kovempi vauhti. Tuntuu tosielämän käytössä, että nopeuden kasvaessa tehon tarve pienenee? Polkupyörään noita joskus rakenneltiin ja pyöräkuormaajalla pukkaillut. Mutta kokonaisuutena reilusti tehoa vaativa.

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Tappajasepelinkestävän ja hyvin rullaava polkupyörän renkaan kehittäminen

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Ostin hybridipyörään "hile" renkaat (Hile W240 32-622), joissa nastoja on "neljässä rivissä" Tuntuu pitävän hyvin, mutta varmaankin upottaa ts. ei rullaa pehmeässä lumessa... Melkein tekisi mieli hankkia vielä fatbike lumisia kelejä varten... Nythän pk-seudulla talvi 1.0 on jo ohi, ja ei tietoa tuleeko 1.1 versiota.

Vastaa Viestiin