Nojapyörän sähköistäminen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

En tuohon aiemmin kiinnittänyt paljon huomiota, mutta vivussa on pitkä liikerata ja aika alussa jo täydet watit taulussa. Onkohan joku vika? Poljinanturin toimiessa asia ei ole haitannut, vipua on käytetty kun tarvittu täyttä tehoa.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jarcco kirjoitti:

En tuohon aiemmin kiinnittänyt paljon huomiota, mutta vivussa on pitkä liikerata ja aika alussa jo täydet watit taulussa. Onkohan joku vika? Poljinanturin toimiessa asia ei ole haitannut, vipua on käytetty kun tarvittu täyttä tehoa.

Ei varmaan ole mitään vikaa, vaan sieltä softasta saa koodattua eri toimintamalleja mm. kaasuvivulle. Mulla Räntiksessä jos laittaa asetukset -toimii vain polkiessa- sekä -talutusavustin 6km/h polkematta- niin toiminta menee aika kulmikkaaksi, ei ihan on-off mutta ei paljon muutenkaan. Oisko jotenkin niin että ensimmäisen millin liikkeellä tulee 80% tehosta ja loppu liikkeellä portaattomasti jäljellä olevat 20%.

sv
Viestit: 112
Liittynyt: 14 Heinä 2013, 20:10

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja sv »

Toimiiko jos kolmipyörään kun takana on 20" pyörät edessä 24" pyörä tämän tilalle vaihtaisi 20" 500w moottorilla olevan pyörän joka minulla olisi vapaana. Tuleeko jotain ongelmia, esim. polkimet liian alas.

Seppo

sv
Viestit: 112
Liittynyt: 14 Heinä 2013, 20:10

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja sv »

sv kirjoitti:

Toimiiko jos kolmipyörään kun takana on 20" pyörät edessä 24" pyörä tämän tilalle vaihtaisi 20" 500w moottorilla olevan pyörän joka minulla olisi vapaana. Tuleeko jotain ongelmia, esim. polkimet liian alas.

Seppo

Yleensä saa vastauksen vaihka ei kysyiskään, Mutta nyt löytyykö tietoa tai mielipiteitä yllä olevaan kysymykseen.

T. Seppo

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Härski »

Puuttelisilla löhtötiedoilla esitettyyn kysymykseen on vaikea antaa hyödyllistä Vastausta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

Tarkenna kuvausta "kolmipyörästä".

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Deltatrikestä kai kyse? Jos edessä olevan 24" kiekon tilalle vaihtaa 20" kiekon niin keula laskeutuu n.5cm ja kammet vähän vähemmän. Helppo arvioida itsekkin että meneekö ne liian alas.
Lisäksi keulan kulmat muuttuu ja vaikuttaa ohjattavuuteen. Vannejarrukaan ei ilman kiinnityspisteen muutoksia toimi.

Mutta mikä on tämä trike jossa takana on 20" ja edessä 24" kiekko?

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Deltatrikestä kai kyse? Jos edessä olevan 24" kiekon tilalle vaihtaa 20" kiekon niin keula laskeutuu n.5cm ja kammet vähän vähemmän. Helppo arvioida itsekkin että meneekö ne liian alas.
Lisäksi keulan kulmat muuttuu ja vaikuttaa ohjattavuuteen. Vannejarrukaan ei ilman kiinnityspisteen muutoksia toimi.

Mutta mikä on tämä trike jossa takana on 20" ja edessä 24" kiekko?

Luultavasti pystäritrike, jolloin kammet laskevat vain puolet, tai kolmanneksen, eikä pystyssä kulkevassa pystypyörässä tarvita poljinmaavaraa juuri lainkaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

sv
Viestit: 112
Liittynyt: 14 Heinä 2013, 20:10

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja sv »

Joo, Anteeksi, jäi sanomatta että käytettyä pystytrikeä jota olin ostamassa,niissä kaikissa on etupyörä 24".
Minulla on 20" 500w etupyörä jonka aioin laittaa eteen, kun ei itselläni tietoa tuleeko ongelmia. siksi kysely
T: Seppo

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Mitenkäs nuo sähköpyörien momentit on ilmoitettu? Tarkoitetaanko sillä yksinkertaisesti käynnistysmomenttia pyörimisnopeudella 0? Vai onko se alennusvaihteen jälkeen mitattu arvo? Aika paljon momentit vaihtelee,n. 30 -120 Nm. Mistähän suuret erot johtuu, kun kaikissa maksimiteho on tuo 250W?
Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Jarcco kirjoitti:

Mitenkäs nuo sähköpyörien momentit on ilmoitettu? Tarkoitetaanko sillä yksinkertaisesti käynnistysmomenttia pyörimisnopeudella 0? Vai onko se alennusvaihteen jälkeen mitattu arvo? Aika paljon momentit vaihtelee,n. 30 -120 Nm. Mistähän suuret erot johtuu, kun kaikissa maksimiteho on tuo 250W?
Kuva

Ainakin se että 250w mallit ei ole 250w. :D Nämä isompivääntöiset pyörii mun muistaakseni siellä yli 500w asteikolla oikeasti.

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja ajou »

Täältä voisin saada vahvistusta asialleni.

Asiakkaalla on Chrystalyten 250W etumoottori, jonka haarukan korvakkeet ovat murtuneet, koska alkuperäisessä moottorin asennuksessa ( ei minun tekemä) ei ollut asennettu vääntövartta, eli torque armia.
Hankittiin uusi etuhaarukka ja kun asiakas toi pyörän minulle, huomasin, että moottorissa on 12 mm akseli ja haarukassa 10 mm hahlo akselille. Kyseessä on alumiininen joustohaarukka.

Kysymys kuuluu:
Uskallanko hioa haarukan 10 mm hahlon 12 milliseksi? Vääntövarren olen toki suunnitellut asentavani!
Itsellehän tällaisen toki tekisin ja kokeilisin kestääkö, mutta uskallanko asiakkaalle?
Vai olisiko syytä hankkia toinen moottori, jossa on 10 mm akseli?
Kyseessä Hasen Kettwiesel, johon haarukkavaihtoehdot on vähissä.

IMG_4452.jpeg

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja samuel »

ajou kirjoitti:

Täältä voisin saada vahvistusta asialleni.

Asiakkaalla on Chrystalyten 250W etumoottori, jonka haarukan korvakkeet ovat murtuneet, koska alkuperäisessä moottorin asennuksessa ( ei minun tekemä) ei ollut asennettu vääntövartta, eli torque armia.
Hankittiin uusi etuhaarukka ja kun asiakas toi pyörän minulle, huomasin, että moottorissa on 12 mm akseli ja haarukassa 10 mm hahlo akselille. Kyseessä on alumiininen joustohaarukka.

Kysymys kuuluu:
Uskallanko hioa haarukan 10 mm hahlon 12 milliseksi? Vääntövarren olen toki suunnitellut asentavani!
Itsellehän tällaisen toki tekisin ja kokeilisin kestääkö, mutta uskallanko asiakkaalle?
Vai olisiko syytä hankkia toinen moottori, jossa on 10 mm akseli?
Kyseessä Hasen Kettwiesel, johon haarukkavaihtoehdot on vähissä.

IMG_4452.jpeg

Onks akseli varmasti täysin pyöreä 12mm? Mulla on moottoriasa 12mm akseli, mutta se on kyljistä ohennettu että menee 10mm hahloon. Tai haarukan hahlot oli 9,5mm, joutui viilaamaan sen 0,5mm pois.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Hioo siitä akselista? Se ei ainakaan heikkene kun kierteen pohjalta tuskin on kymmentä milliä paksumpi.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörän sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Minä en alkaisi hiomaan kumpaakaan, jos kyseessä on kuitilla tehtävä takuutyö. Jos käy niin, että akselin kiinnitys pettää liikenteessä ja linja-auto joutuu väistämään, menee ojaan, jolloin kymmeniä ihmisiä loukkaantuu tai jopa menehtyy, niin loppuiäksi on velat maksussa.

Harrastehommissa voi sitten itselle tehdä iltahämärissä mitä lystää...

Vastaa Viestiin