uudella_stongalla_IMAG0218.jpg (95.12 KiB) Katsottu 5679 kertaa
Ideana olis rakentaa CLWB, jossa siis 20-tuumaiset renkaat. Olen ostanut 20" lasten maastopyörän, jossa on 12-vaihdetta. Hitsaukseen on käytettävissä ydintäyte-MIG. Viimeisen tiedon mukaan myös TIG-hitsaukseen saattaisi järjestyä välineet.
Lisähuomiota, ehdotuksia ja mielipiteitä siis kaivataan.
Käyttötarkoitus: lyhyet kauppareissut ja pidemmät alle 50km retket kaupunkialueella kuntoilumielessä
Viimeksi muokannut janx, 21 Helmi 2024, 20:15. Yhteensä muokattu 13 kertaa.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Saakohan mistään valmiita 20" takakiekkoja, johon saisi jopa rataspakan kiinni?
Kysymys on kai enimmäkseen hinnasta. Jos saat jostain vanteen ja navan, voit joko itse alkaa rakentaa kiekon niistä, tai viedä pyöräkorjaamolle rakennettavaksi. Käsittääkseni tyypillinen hinta kiekon rakentamiselle osista on noin 30€. Osat voivat sitten olla vanhoista romuista, tai ihan uusia, osien hinta 0-1200€ (romut vs uusi rohloff)
Ideana olis rakentaa CLWB, jossa siis 20-tuumaiset renkaat. Vaihteita voisi olla ainakin 7, mutta en tiedä onko riittävä määrä. Olen pohtinut, että käyttäisin aihiona 20" lasten pyörää. (Onko sinulla nurkissa joutilaana?) Täysjousto olis tietysti kiva, mutta takajoustokin riittäisi. Nyt kaipaisin teiltä vinkkejä ennen kun alan itse pilaamaan hyviä tarvikkeita. Hitsaukseen on käytettävissä ydintäyte-MIG.
Ongelmia, joita on tullut mieleeni, niin yleensä 20" lasten pyörässä ei ole vaihteita tai vain kolme vaihdetta. Tavoitteena olis siis saada ainakin 7 tai enemmän. Saakohan mistään valmiita 20" takakiekkoja, johon saisi jopa rataspakan kiinni?
Lisähuomiota, ehdotuksia ja mielipiteitä siis kaivataan. Laitan parempia suunnitelmia heti, kun ehdin paremmin paneutumaan asiaan.
Jos aikoo pärjätä pystypyörän vakio-osilla, laittaisin takakiekoksi 26" sekä helpommin saavutettavan riittävän välityksen että rataspakkauksella varustetun kiekon saamisen kanssa. 7 vaihteella ei mäkisessä maastossa tahdo pärjätä.
Miksi muuten CLWB eikä SWB?
sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Muuten 20" lasten pyörän osia olen käyttänyt melkein kaikissa 7:ssä rakentamassani nojakissa. Kokonaanhan ei tarvitse rajoittua lasten pyörän osiin vaan voi tarpeen mukaan käyttää isompienkin pyörien osia, joita on helpommin saatavillakin.
sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Lastenpyörästä minä tekisin. Harmi kun bilteman valikoimista on poistunut täysjousto lastenpyörä jossa avovaihteet, hintaakaan ei ollut kuin n.160euroa. Tuossa esimerkki, joskin kallis, että on niitä avovaihteellakin: http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/ind ... ts_id=1566
Mieluummin laittaisin kuitenkin jäykän etuhaarukan, kun sen rakeakin pitää muuttaa. Tuollaisessa "täpärissä" ois takaiskariki valmiina, joskin varmasti laadultaan heikko. Vakio osista kun tekee, niin komponentteja voi vaihdella laadukkaampiin sitä mukaa kun halvemmat hajoaa.
Kolme vaihdetta on tosiaankin hieman liian vähän jos on vähänkään mäkiä. Riippuu tietenkin kuinka matalan tekee, jos on korkeahko, niin leikkaa sopivasti huippunopeuksia joten vähäsemmälläkin vaihemäärällä pärjää. Seitsemällä on riittävästi pohjanmaan mäissä, kunhan välitysalue on riittävän laaja ja oikein "skaalattu".
Jos päädyt rumpuvaihteeseen, niin kammet pitää laittaa samaan osaan takapyörän kans tai voi tulla ongelmia ketjun kireyden kans.
Takajousituksen laittaisin ehdottomasti. Takarengas kantaa tuollaisessa huomattavan osan painosta, joten auttaa sen kestämisenkin kans.
Seitsemällä on riittävästi pohjanmaan mäissä, kunhan välitysalue on riittävän laaja ja oikein "skaalattu".
Ainakin minun makuuni vaihteita on määrällisesti ihan liikaa, skaala vaan ei riitä. Itselleni nopeusalue 5-50 km/h pitäisi saada katettua jollain about 60-85 rpm veivauksella. Eli 7 vaihdetta reilulla 700% skaalalla jo kelpaisi. Ei vaan ole sellaista. Lähes poikkeuksetta tulee vaihdettua pari pykälää kerralla.
jviirret kirjoitti:
Jos päädyt rumpuvaihteeseen, niin kammet pitää laittaa samaan osaan takapyörän kans tai voi tulla ongelmia ketjun kireyden kans.
Kiristäjää voi käyttää myös napavaihteen kanssa. Ja jos takana on napavaihde, se kiristäjä voi olla myös muualla kuin takan, esim Anthrotechissä se on keskellä, toimii samalla paluupuolen ketjun ohjaimena.
Napavaihde, kiristäjä ja edessä 2-3 ratasta on aivan toimiva systeemi, vähän kuin Sram Dualdrive, mutta juuri toisin päin. Tietysti napavaihteissa on hyötysuhdeongelma, mutta kaikkea ei voi saada.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Ongelmia, joita on tullut mieleeni, niin yleensä 20" lasten pyörässä ei ole vaihteita tai vain kolme vaihdetta. Tavoitteena olis siis saada ainakin 7 tai enemmän. Saakohan mistään valmiita 20" takakiekkoja, johon saisi jopa rataspakan kiinni?
Itse lähtisin teetättämisen kautta: pyöräkauppias pyytää muutaman kympin kiekon pinnaamisesta. Jopooni teetinkin aikoinaan 22" 7-vaihteisen takakiekon nexus-navalla. Navalle tuli hintaa viisi kymppiä ja kiekon kasaamiselle kolme vannekehän kanssa. Tekijänä oululainen Pyörämestari.
Lähinnä noiden lastenpyörien kanssa hirvittää kestävyys: fillari on tehty 30-kiloiselle tirppanalle pieniin vauhteihin, joten jos tällainen 0,1 -tonninen paviaani vetää sen osista kasatulla fillarilla hurmoksissaan viittäkymppiä päin kanttikiveä, niin jotain on vain pakko särkyä pahasti.
Siksipä suosittelisin tsekkaamaan myös bmx-fillarien osia. Ovat tehtyjä raskaaseen ajoon eivätkä ole pahoissa hinnoissa. Vaihteiston saaminen on toki sitten vaikeampaa. (tosin nexus-navassa on 36 reikää, ja 36-reikäisiä 20" kehiä kyllä löytyy...)
Kiristäjää voi käyttää myös napavaihteen kanssa. Ja jos takana on napavaihde, se kiristäjä voi olla myös muualla kuin takan, esim Anthrotechissä se on keskellä, toimii samalla paluupuolen ketjun ohjaimena.
Miten kiristäjä toimii/kestää jos käytetään jalkajarrua, vai pitääkö automaattisesti pistää käsijarru?
Lähinnä noiden lastenpyörien kanssa hirvittää kestävyys: fillari on tehty 30-kiloiselle tirppanalle pieniin vauhteihin, joten jos tällainen 0,1 -tonninen paviaani vetää sen osista kasatulla fillarilla hurmoksissaan viittäkymppiä päin kanttikiveä, niin jotain on vain pakko särkyä pahasti.
No tuskin siinä kestää mikään pyörä tai tuollaisen törmäyksen kestävää pyörää ei ole järkevä edes yrittää tehdä. Tommonen lastenpyörän rengas tuossa mun lowracerissa on edessä(kantaa 70% kuormasta) ja ei se tasaisella mitään rikkoontumisen merkkejä osoittanut. Ehdottomasti pitää olla alumiinivanne, tällaisia ei ole rikkoontunut ainoatakaan, toisin kuin teräsvanteita.
Tommosessa clwb:ssä eturengas on aika kevyesti kuormattu, joten varmastikkin kestää ja jos taakse tulee jousitus niin pehmentää kummasti terävimmät iskut siellä.
Epäilen myös että 20" lastenpyöriin ei erikseen tehdä heikkoja kiekkoja, vaan niissä käytetään näitä 120kg:n kestäviä "citypyörien" kiekkoja. 16" sensijaan on heikompia, niissähän on pinnojakin vähemmän.
Napavaihde kaksipyöräisessä on epämukava sen takia, että liikkeelle lähdettäessä poljinta ei saa oikeaan kohtaan keskiötä taaksepäin pyörittämällä kuten ulkovaihteessa on mahdollista. Napavaihteen sisustan huolto onnistunee vain harvalla harrastajalla.
Sakari
Sakari
You were born an original.
Don´t die a copy!
John Mason
Napavaihde kaksipyöräisessä on epämukava sen takia, että liikkeelle lähdettäessä poljinta ei saa oikeaan kohtaan keskiötä taaksepäin pyörittämällä kuten ulkovaihteessa on mahdollista. Napavaihteen sisustan huolto onnistunee vain harvalla harrastajalla.
Napavaihteita on myös ilman jalkajarrua, vapaarattaalla varustettuna.
Napoja ei tarvitse ihan jatkuvasti toki huoltaa, mutta jos halua on ehdottomasti huoltaa itse, niin sitten on pakko pysyä ketjuvaihteisissa.
Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python
"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Napavaihde kaksipyöräisessä on epämukava sen takia, että liikkeelle lähdettäessä poljinta ei saa oikeaan kohtaan keskiötä taaksepäin pyörittämällä kuten ulkovaihteessa on mahdollista.
Tuo on totta, lisäksi jos käyttää rumpujarrua niin jarrutus teho saattaa jäädä aika pieneksi jos polkimet on väärässä asennossa.
Napoja ei tarvitse ihan jatkuvasti toki huoltaa, mutta jos halua on ehdottomasti huoltaa itse, niin sitten on pakko pysyä ketjuvaihteisissa.
No perushuolto, napa auki, pesu ja uudelleen rasvaus on kyllä melko simppeli homma napavaihteeseenkin. Jalkajarrun haittapuoli on myös huoltotarpeen lisääntyminen, kaikki jarrupöly kun jää sinne vaseliinien sekaan pyörimään.
Siinä missä ketjuvaihteen voi osa kerrallaan uusia joutuu napavaihteen uusimaan kerralla kokonaan.
Jos aikoo pärjätä pystypyörän vakio-osilla, laittaisin takakiekoksi 26" sekä helpommin saavutettavan riittävän välityksen että rataspakkauksella varustetun kiekon saamisen kanssa. 7 vaihteella ei mäkisessä maastossa tahdo pärjätä. Miksi muuten CLWB eikä SWB?
Totta puhuakseni ihan ensimmäisenä minun pitää käydä testaamassa molempia pyörätyyppejä. (Olen menossa Sähköpyörään käymään, kunhan aikataulut osuu yksiin.) CLWB vaikuttaa helppoajoisemmalta ja ketterämmältä. Lisäksi ajatuksena minua ei jostain syystä houkuta polkea ylöspäin, että jos SWB:n polkimet saa tarpeeksi alas, niin ehkä sekin voisi olla mitä kaipaan.
Entäpäs jos tekisi 20/24? 24 tuumaiseen takakiekkoon näyttää jo saavan melkein mitä vaan ja käytettynä on täysjoustonakin myynnissä, mitä nyt keltaista pörssiä ohimennen vilkaisin.
Tavasti kyseli, että mitä osia ajattelin 20" käyttää, niin mahdollisimman paljon. Ensimmäisenä tulisi mieleen eturengas, etuhaarukka ja osa rungosta tai kokonaan runko jatkettuna... suunnittelut ovat tosiaan vielä kesken. Pyörien rakentelussa olen täysi ummikko, joten toistaiseksi mennään täysin insinöörin alun tuntumalla.
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut) CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Entäpäs jos tekisi 20/24? 24 tuumaiseen takakiekkoon näyttää jo saavan melkein mitä vaan ja käytettynä on täysjoustonakin myynnissä, mitä nyt keltaista pörssiä ohimennen vilkaisin.
No pyörästä tulee ainakin 4"(10cm) pidempi, jos jousituksen haluaa. Jos taas vertaa 20/20 jousitettua 24/20 jäykkään niin mahdollista tehdä jopa yhtä lyhyt. Tosin tällöin taka-akseli on 2" edempänä ja paino entistä enempi takapyörällä. Ilmeisesti tasaisemman painonjakauman vuoksi kaikissa kaupallisissa valmisteissa ei ole pyritty minimoimaan pyörän pituutta? Liukkaalla ja lumessa ajettaessa tulee ainakin ongelmia jos painojakauma ei ole tasainen.