Sivu 1/5

406 CF

Lähetetty: 12 Elo 2019, 20:45
Kirjoittaja Vilijami

Vävypoika toi 622 pyörän, ku oli kaatopaikalle menossa. Ajattelin kokeilla selkänojatonta CF geometrian ajopeliä. Jos onnistuisin ajamaan sellaisella lähikauppa ajoja. Vaihdoin taakse 406 kiekon, jolloin tuli jo lievä cf. Kävin kääntymässä postilaatikolla. Ajaminen sujui kohtalaisesti, mutta jalat ei yllä maahan jos penkki on riittävän ylhäällä. Siispä runkomuutoksia suunnittelemaan. Rungon viistoputkesta ja takahaarukan yläputkista 14cm pätkät pois. Satulaputki alhaalta poikki. Eteenkin 406 kiekko.
Alla kuvamanipulaatio valmiista tuotteesta.


Re: 406 CF

Lähetetty: 12 Elo 2019, 21:19
Kirjoittaja jori

Hauskan näköinen. :)
Melko takapainoinen tuosta kuitenkin noin tulee ja tarvitset varmaan lyhyemmät kammet. 8)

Minun lyhytkampipystärikokeiluni on osoittanut, että aivan lyhyet kammet vaativat riittävän korkean (suuren etäisyyden) kampikeskiön ja satulan väliin. Matalalla satulalla 105 mm kammilla ei jaksa ajella ylämäkiä, mutta kun satulan nostaa riittävän korkealle, mäkien kiipeäminen on pelkkää huvia.

Jos joskus rupean itselleni tuunaamaan baaripyörää, täytyy runkoa muuttaa siten, että kampikeskiö lasketaan 75 mm alemmaksi kuin samassa pyörässä pitkillä kammilla, jottei polkimet ja siten myös satula ei ole ylempänä kuin normikampisessa. Haittaa jo melkoisesti kyytiin nousemista, kun tarkakalla on banaanilaatikollinen ostoksia ja satula 70 mm korkeammalla. Ei tahdo jalka enää nousta yli. Yhdet housutkin tuossa hommassa jo repäisin haaruksista, kun väkisin nostin jalan satulan ja ruokalaatikon yli. :oops:


Re: 406 CF

Lähetetty: 11 Syys 2019, 13:28
Kirjoittaja Vilijami

Nyt sain tämän hitsailtua nippuun. Tulipa helppo ajella :D


Re: 406 CF

Lähetetty: 11 Syys 2019, 15:07
Kirjoittaja Härski

Heh. Keulimispyörä!

.. Meinaan.. Painoa näyttää olevan takana kokolailla riittävästi. Muuten kiva.


Re: 406 CF

Lähetetty: 11 Syys 2019, 17:05
Kirjoittaja jori
Härski kirjoitti:

Heh. Keulimispyörä!

.. Meinaan.. Painoa näyttää olevan takana kokolailla riittävästi. Muuten kiva.

Hieno tuli. :D

Minunkin silmään aika takapainoinen, mikä ainakin ulkonäön puolesta huutelisi paksumpaa takarengasta. Mahtuisiko tuohon 60 mm rengas. Samoin satua voisi olla vähän massiivisempi. :shock:


Re: 406 CF

Lähetetty: 11 Syys 2019, 17:54
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Minunkin silmään aika takapainoinen, mikä ainakin ulkonäön puolesta huutelisi paksumpaa takarengasta. Mahtuisiko tuohon 60 mm rengas. Samoin satua voisi olla vähän massiivisempi. :shock:

Mulla taitaa olla 55mm big apple jemulissa kun vaan löydän. Satulaksi ajattelin ddk:n leveän cruiser-mallin. B-kaupasta 15,90€


Re: 406 CF

Lähetetty: 11 Syys 2019, 23:06
Kirjoittaja kuparinen
Vilijami kirjoitti:

Nyt sain tämän hitsailtua nippuun. Tulipa helppo ajella :D

Hupshuijaa, kammet aika matalalla... kurvat vain rullataan :wink: Tähän sopisi se Jorin lyhytkampisaarna... Muistanpa kun 70-luvun retkipyörällä ensi kertaa pökkäsi kampi maahan, siitä suoraan naamalleen soralle. Ei sentään vaatinut uutta passikuvaa.


Re: 406 CF

Lähetetty: 12 Syys 2019, 08:49
Kirjoittaja Vilijami
kuparinen kirjoitti:

Hupshuijaa, kammet aika matalalla... kurvat vain rullataan :wink: Tähän sopisi se Jorin lyhytkampisaarna...

Ei kai tästä mikään kilpapyörä ollutkaan tulossa :mrgreen:
Maisemien katseluajossa ei ongelmaa. Monissa lasten pyörissä on ihan normaalia, että kampi käy ala-asennossa yhtä lähellä maata kuin tässä, eikä se tunnu lapsia haittaavan. Ideana koko pyörässä oli, että yksikätisellä ja puolitoistajalkaisella kuskilla yltää jalat tukevasti ja nopeasti maahan satulassa istuen. Oikealla nojapyörällä en oikein pysty ilman lukkopolkimia ajamaan, koska huono jalka ei pysy polkimella. Pystypyörässä polkimet ovat liikaa satulan alla ja koko ajan pelottaa, että huono jalka lipsahtaa polkimelta ja iskee naaman ohjaustankoon. Tätä on edeltänyt noin viisi kaksipyöräistä testiversiota. Tämä on tähän mennessä paras.

Käyttötarkoitus on siis mahdollisimman helppo, kevyt ja pienikokoinen pyörä muutaman kilometrin lähiliikkumiseen. Ajamaan pitää pystyä ilman erikoisvarusteita (=lukkopolkimet). Pyörän tulee sopia standardi pyöränkuljetustelineisiin autossa, junassa, caravan kulkineissa jne. Vielä kun tähän saisi kätevän taittelumekanismin, niin hyvä olisi. Eli Brompton tällä geometrialla :D


Re: 406 CF

Lähetetty: 12 Syys 2019, 18:08
Kirjoittaja Vilijami

Nyt on 55mm big apple takana ja cruiser satula. Pysyy pystyssä polkimen varassa, ku oikein asettelee.


Re: 406 CF

Lähetetty: 16 Syys 2019, 17:08
Kirjoittaja Vilijami

Perun pahat puheeni halpis-etuvaihtajista. Niistähän saa loistavat jarruraudan- ja jarruvaijerinkuoren kiinnikkeet :mrgreen:
Acerassa oli just oikean muotoinen ja kokoinen reikä rullajarrun raudan kiinnitykseen.


Re: 406 CF

Lähetetty: 09 Huhti 2020, 16:16
Kirjoittaja Vilijami

Satulaputken tein pidemmän ja stemmiin jatkopala. Alkoi olla ryhdikäs ajoasento. Yhtään etukumarammassa asennossa ei ajaminen tunnu luontevalta.


Re: 406 CF

Lähetetty: 09 Huhti 2020, 19:03
Kirjoittaja jori

Kenet sinä olet komentanut kuvaan mannekiiniksi. Ei tuo ainakaan sama hemmo ole kuin avatarkuvassa. :wink:


Re: 406 CF

Lähetetty: 09 Huhti 2020, 19:16
Kirjoittaja Vilijami
jori kirjoitti:

Kenet sinä olet komentanut kuvaan mannekiiniksi. Ei tuo ainakaan sama hemmo ole kuin avatarkuvassa. :wink:

-23kg ja pitempi/harmaampi parta. :D


Re: 406 CF

Lähetetty: 09 Huhti 2020, 19:21
Kirjoittaja jori
Vilijami kirjoitti:
jori kirjoitti:

Kenet sinä olet komentanut kuvaan mannekiiniksi. Ei tuo ainakaan sama hemmo ole kuin avatarkuvassa. :wink:

-23kg ja pitempi/harmaampi parta. :D

Sama muutos tapahtumassa kuin Pastorilla kymmenen vuotta sitten. PW ei ole keventynyt noin paljon, mutta parta taas on harmaantunut enemmän. :mrgreen:


Re: 406 CF

Lähetetty: 09 Huhti 2020, 19:21
Kirjoittaja PW

Miekin katoin, ett mies pienenee samaa tahtia ku pyörä ;)