Suunnitelmissa on MBB-pyörä. Tärkein ominaisuus olisi opettelun jälkeen kyky ajaa vakaasti ilman käsiä. Lisäksi haluaisin istuimen olevan suhteellisen ylhäällä ja pystyssä, jotta pyörällä on mukava ajaa liikenteessä, ja taittuvan mahdollisimman pieneen tilaan ja nopeasti, ilman mitään mutterien irroittelua.
Olen lukenut materiaalia jalkaohjattavista, esimerkiksi lähes kaikki tämän foorumin flevoa ja pythonia käsittelevät ketjut läpi. Flevo taitaa vaatia aina ohjauskumin, joka vaikeuttaa taittamista. Olen nyt luonnostellut korkean pythonin kaltaista pyörää. Kokeneempien kommentit tähän suunnitelmaan ovat tervetulleita:
Päärunko olisi 50501,5-palkkia, etu- ja takahaarukka esim. 40201,5. Lokasuojille on varattu 5cm tilaa renkaiden ympäriltä. Mitoitettu suunnilleen 110cm xseamin kuskille. Taakse kumijousitus. Ohjausnivel kuten täällä: 50*1,5 pyöreää huonekaluputkea, M20-pultti ja urakuulalaakerit, väliholkki halki sahattu pätkä samaa putkea.
Pyörä taittuu kääntämällä eturengas ohjausnivelen ympäri taakse ja takarengas jousitusnivelensä kautta alaspäin, idea täältä. Penkki ja selkänojan tukipalkki olisi irroitettavissa pikalukituksella, hieman kuin kuntosalipenkin säätö. Kokoa saa edelleen pienennettyä renkaat irroittamalla. Rungon suunnitelmaa hienosäätämällä saa ehkä vielä muutamia senttejä pois. Kuvaan on merkattu punaisella laatikko, jonka sisään pyörä suunnilleen taittuu.
Pyörään tulisi napavaihteet, jotta jarruttaminenkin onnistuu ilman käsiä. Tavarateline kiinni penkin selkänojaan.
Kysymyksiä:
1) Kuinka vaikeaa tällaisella korkealla pythonilla on oppia ajamaan, kun käsiä ei saa maahan harjoitellessa? Jonkinlainen "ohjaustanko" tähän tulee vaihteenvalitsimille ja jarruille. Se voisi olla eturungossa kiinni ja auttaa ohjaamisessa harjoitteluvaiheessa.
2) Millainen negatiivinen jättö on optimi? Tällaisessa korkeassa pyörässä sitä voi säätää suht vapaasti. Keskittävä voimahan kasvaa suuremmalla negatiivisella jätöllä, mutta mahdollinen huippunopeus laskee?
3) Missä on ohjausnivelen optimisijainti penkkiin nähden? Liian edessä jalkaohjaus ei onnistu, liian takana jalat taas päätyvät pitkälle pyörän eteen ja niiden paino kaataa keulan? Kaikki tämä riippuu kai kuskin painostakin, tässä tapauksessa reilu 90kg.