Ensimmäinen ja viimeinen nojapyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jormakainen
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Huhti 2019, 18:58
Paikkakunta: Tupos

Ensimmäinen ja viimeinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jormakainen »

Joo.. Olen jonku aikaa lueskellut tätä foorumia takarivistä kirjautumatta ja hetken myös omalla nimimerkillä.
Nojapyörää ei ole ollut tähän asti ollut ja ainoa nojapyörä minkä olen luonnossa nähnyt on Vilijamin tekemä Papan Jopo.
Nuukan tuntuu olevan vaikiaa ostaa mittää, kun pitäis ilman saada pyörän lisäksi mielellään vielä hieman rahaa kaupan päälle.
Muutamien pyörien puihin menneiden ostoyritysten jälkeen päätin koettaa itse hitsata pyörää kasaan.

Lähtökohdat olivat loistavia:
-Budjetti mahdollisimman lähellä 0 euroa
-Käytössä muutama romupyörä
-Puikkohitsikone ilman hitsaustaitoa :?

Yleisesti ottaen olisi ehkä ollut viisainta testailla erillaisia pyöriä ennen rakentamis/ostohommaa, mutta koska oli korona-aika pahimmillaan ja kun on ujo luonne, niin sitten ei testattu etukäteen. Mennään läpi harmaan kiven.
Olisin ehkä halunnut ensin koettaa rakentaa jotain matalaa pyörää jossa maataan aika selällään pyörien välissä, mutta rakentamisen haasteet ja laiska luonne pyrkivät menemään sieltä mistä aita on matalin.
Ensimmäinen yritys oli 28 tuumasilla nastarenkailla oleva naisten pyörä johon hierasin levyn penkiksi ja etuvedon.
Etuveto oli ensiksi hitsattu haarukkaan kolmioksi siten että polkimet kääntyivät mukana. Tässä mallissa oli huomattavia stabiliteettiongelmia ja puomi vaihtu äkkiä kiinteään. Nämä ongelmat jatkuivat osittain myös kiinteällä etupuomilla ja etuhaarukkaa väänneltiinkin edestakaisin tätä ratkottaessa. Ei tullut valmista.
Kiinteässä etupuomissa ja etuvedossa oli myös ongelmana: Jalkajarru ja kääntymisestä johtuvan ketjun elämisen vuoksi ketjunkiristin. Erittäin toimimaton ratkaisu. Mutta kulki jokatapauksessa nastarenkaillakin ihan mukavasti.

Nojis1.jpeg

Tämä sitten kannusti koettamaan seuraavan aihion kanssa. Eka yrityksessä oli havaittavissa takajousituksen puutteesta ikävä selkään potkaisun tunne kanttareita ja kuoppia ylitettäessä ja seuraavaksi aihioksi valikoitui kokojousitettu doberman -maastopyörä.
Tämän aihion hyväksi puoleksi havaittiin myös normaalipyörästä poikkeava runkogeometria josta johtuen runkoa tarvitsi muokata vain vähän. Yläputki on leikattu rälläkällä pois ja jäljelle jäävään rungon osaan hitsattu muutama poikkiputki penkkiä varten. Ja polkimille etupuomi.
Vetotapa aiheutti mietintää. Mielellään olisin pysynyt etuvedossa, mutta käytännössä tuo jousihaarukka vesitti vetävän renkaan istuttamisen eteen.
Mistä helpoin ratkaisu takavedolle? Viedään vasemmalla puolen perus vaihteettoman pyörän osilla veto alkuperäiselle kampikeskiölle. Varmasti raskas ratkaisu ainaskin. Ainoa hyvä puoli tässä on, että sai välitettyä vetoa helposti nopeammaksi, jolloin maastopyörän rattaissa riittää taas välitys maantiellä. Ja ennenkuin joku kysyy, että pyöriikö polkimet auki väärällä puolen - pyörii ainakin jos erehtyy öljyämään kierteet ennenkuin laittaa polkimet paikalleen.
Ja siitähän tämä sitten alkoi muotoutumaan:

doberman1.jpg

Ketjun taittopyörinä on potkulaudan renkaat, joihin on rälläkällä ajettu ura keskelle(Työtapaa en suosittele, itse taittopyörää tuntuu toimivan. Ainakin on hiljainen).
Pyörän paino oli jossain 27 kilon luokassa. Tällä on tarkoitus kokeilla työmatka-ajoa täältä Tupoksesta Ouluun 20 km/suunta tasaisia teitä pitkin.
Penkki vaatii vielä muotoilua ja jonkin vettä pitävän käsittelyn.
Tähän vielä tarakka ja myöhemmin lokasuojat. Tarvittaessa perään jo aiemmin hyväksi havaittu Bob Yak kopio, eli Qeridoo Qx:

doberman2.jpg

Pyörällä on aavistuksen haastava lähtä liikkeelle ja varsinkin pysähtyä. Istuin on aika ylhäällä johtuen minimaalisista runkomuutoksista, 26" renkaista ja jousituksesta. Hitaasti ajo on kiemurtelua, mutta hölkkävauhdista ylöspäin menee ihan mukavasti.

Pyörässä on moni asia tehty tyhmästi tai raskaasti tai muuten epäkäytännöllisesti, mutta käytettävissä olevilla osilla ja työmenetelmillä ei parempaa nyt syntynyt. Pyörä on ennemminki testiversio kun lopullinen pyörä ja tarkoituksena on kokeilla onko nojapyöräily minun juttu ja jos on, niin onko minun nojapyörä tämäntyyppinen vai pitäisikö jonkin olla toisin.

Pyörään on toistaiseksi mennyt rahaa 3 perus ketjun verran eli 10-20 euroa ja takajarruvaijeri < 10 euroa.
Tilauksessa on kapeat renkaat alle, jos tuo rullaavuus parantuisi maastorenkaisiin verrattuna.

Hieman arkailin tätä tänne lisätä, kun olen katsonut toisten työnjälkeä. Mutta lopulta rohkaisin mieleni, jonkunlainen nojapyörä tuokin on huolimatta rujosta ulkoasustaan.

Toivottasti kuvat nyt näkyvät. En nyt löytänyt specsejä, mitä liitettäviltä kuvilta vaadittiin. Tiedän että ne kyllä löytyvätä täältä foorumilta jostain.,..

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Ensimmäinen ja viimeinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Nonni. Hyvältä näyttää, mutta varoituksen sana, rakenteluunkin voi jäädä koukkuun :wink:
Ensimmäisissä pyörissä mullakin oli pieni, n.50e budjetti, mutta jossakin kohti alkoi sitten tympäisemään kun valmiiseen pyörään joutui alkaan vaihtamaan nuukailun vuoksi ihan perus kulutusosaa. Viimeiset on valmistunut sitten useamman satasen budjetilla, hyvin rullaavine kumeineen ja kaikilla uusilla kulutusosilla. Siinä konkurssissa ei enää metrin kahden pätkä huonekaluputkeakaan tunnu missään kun sillä voi välttää turhat kompromissit.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ensimmäinen ja viimeinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Hyvin nuo joukoon sopii. Foorumilla on ollut paljon hurjemman näköisiä virityksiä!

Itse opin aikanaan kantapään kautta ettei useinkaan ole mielekästä yrittää käyttää pystärin runkoa lähtökohtana. Jossain asiassa se hieman auttaa, mutta tuo mukanaan paljon epämieluisia kompromisseja :(
Mielestäni helpoimmalla pääseekin tekemällä metritavarasta päärungon. Haarukkoina voi sitten käyttää pystärin osia, jos löytää sopivat.
Ymmärrän kuitenkin halun käyttää valmiita runkoja mahdollisimman paljon. Tein itsekin niin. Silloin aivan kaikki ei ole "auki", vaan on jotain jonka ympärille voi rakentaa pala kerrallaan.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäinen ja viimeinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jormakainen kirjoitti:

Ensimmäinen yritys oli 28 tuumasilla nastarenkailla oleva naisten pyörä johon hierasin levyn penkiksi ja etuvedon.
Etuveto oli ensiksi hitsattu haarukkaan kolmioksi siten että polkimet kääntyivät mukana. Tässä mallissa oli huomattavia stabiliteettiongelmia ja puomi vaihtu äkkiä kiinteään.

Tuossa oli just se virhe, että puomi vaihtui äkkiä kiinteään. :wink:
MBB:lle pitää antaa aikaa ja kilometrejä. 1000km jälkeen sujuu jo kohtuullisesti ja 10000km jälkeen sujuvasti. Alku on kieltämättä haastavaa, mutta -niin kuin olen monesti jankuttanut- lopussa palkitsee. Varmasti.
Ja kuten Jukka jo tuossa mainitsikin, näyttää siltä että ei tuokaan jää viimeiseksi nojapyöräksesi. :D

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ensimmäinen ja viimeinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

jviirret kirjoitti:

Nonni. Hyvältä näyttää, mutta varoituksen sana, rakenteluunkin voi jäädä koukkuun :wink:
Ensimmäisissä pyörissä mullakin oli pieni, n.50e budjetti, mutta jossakin kohti alkoi sitten tympäisemään kun valmiiseen pyörään joutui alkaan vaihtamaan nuukailun vuoksi ihan perus kulutusosaa. Viimeiset on valmistunut sitten useamman satasen budjetilla, hyvin rullaavine kumeineen ja kaikilla uusilla kulutusosilla. Siinä konkurssissa ei enää metrin kahden pätkä huonekaluputkeakaan tunnu missään kun sillä voi välttää turhat kompromissit.

Ihan sama prosessin kuvaus ja fiilikset. Nyt mennään jo siinä vaiheessa että ajattelin hankkia ihan kaupasta vasta n. kymmenen vuotta vanhaa tekniikkaa - 10 tahi 11 lehtisen pakan siis.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Ensimmäinen ja viimeinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja samuel »

Hyvä!
Tästä se lähtee. Pari pyörää on protoja, sitten alkaa suunnilleen tietämään mitä haluaa ja mikä toimii.

Tuosta fillarin ulkonäöstä: katoppa mun pyörät, kaikki viimeistelemättömiä ja pienessä pintaruosteessa. :D

Sama oli mun saschassa, 7 vuotta protona. Ekaksi etuveto joka muuntui täysjoustoksi.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

jormakainen
Viestit: 7
Liittynyt: 01 Huhti 2019, 18:58
Paikkakunta: Tupos

Re: Ensimmäinen ja viimeinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jormakainen »

IMG_20200723_104353.jpg
IMG_20200723_104358.jpg
IMG_20200723_104455.jpg
IMG_20200723_105913.jpg
IMG_20200724_104746.jpg

Toivottavasti kuvat näkyy.

Pyörä sai kapeammat renkaat alle ja ihan mukava tuolla on tasamaalla ajaa.

Etuketju ei kestäny vaan purkaantui useammasta kohti, niin että tapit irtosivat ketjun linkeistä.
Ketju katkesi ajossa ja tuli äkkipysäys kun kääriytyi eturenkaan juureen. Ei henkilövahinkoja.
Syyksi luulen tuon alkuperäisen pienen taittopyörän vetopuolella, joka ei kantanut kuormaa ketjun keskeltä vaan ketjun sivujen varassa.
Uusilla taittopyörillä ja uudella ketjulla ongelma hävisi.
Vetopuolen taittopyöränä on nyt eturatas kampilaakereineen(raskas, mutta hyvä muuten).
Alapuolelle otettiin taittopyöräksi lastenpyörän takaratas johon tulostin PLA sta kappaleet joihin asemoitiin pari rullaluistimen laakeria sisään.
Hyvin on pyöriny mukana.

Pyörä on raskas joka ei paljoa haittaa jos pysyy tasamaalla.
Mielessä on kuitenkin käynyt seuraavan pyörän tekeminen.
Etujouset, takajouset, keveämpi, enempi kuljetuskapasiteettia. :roll:

Paljonko pyörän korkeus vaikuttaa ilmanvastukseen? Jos kuskin asento on sama, mutta 10 tai 20 senttiä alempana, paljonko se pienentää vastusta?
Tai jos korkeus pysyy samana, mutta rengaskoko kasvaisi 26 -->28, kuinka se vaikuttaisi vierintävastukseen?
Kumpi olisi kannattavampi muutos jos haluaisi päästä ilman sähköä lujempaa tasaisella?
Vai pitääkö mennä low racereihin jotta saisi molemmat?

Jos pysyisi vanhassa mallissa, niin mitä seuraavassa versiossa pitäisi tehdä ohjaukselle?
Nyt ohjaus on ihan vakaa kun pitää kädet tangossa, mutta jo toisen käden löysääminen tekee ohjauksen häiläkäksi ja ilman käsiä ei voi ajaa metriäkään.
Paikallaankin eturatas kääntyy mielellään sivulle.
Pyörän keula laskee hieman jos renkaan kääntää keskeltä 90astetta sivuun.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ensimmäinen ja viimeinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Painopisteen siirtäminen pois eturenkaan päältä rauhoittaa ohjausta kivasti.
Nopeutta saat yksinkertaistamalla voimalinjaa ihan kiitettävästi.
Ilmanvastus yleensä pienenee matalamman pyörän kanssa ja isommat pyörät rullaa hieman kevyemmin, mutta uskaltaisin väittää että voimalinjan yksin kertaistaminen antaa enemmän hyötyä kuin isommat kiekot. Samoin hyvin rullaavat renkaat.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ensimmäinen ja viimeinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Wacky kirjoitti: 04 Kesä 2021, 23:40

Painopisteen siirtäminen pois eturenkaan päältä rauhoittaa ohjausta kivasti.

Mihin perustuu tämä kun en muista aiemmin puhutun painopisteen ja ohjauksen yhteisvaikutuksesta? Etuvetosissa oon aina yrittäny saada painopisteen mahollisimman eteen vetopidon takia kuitenkin ohjaus on yleensä ollut aika rauhallinen.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Ensimmäinen ja viimeinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

PW kirjoitti: 05 Kesä 2021, 07:39
Wacky kirjoitti: 04 Kesä 2021, 23:40

Painopisteen siirtäminen pois eturenkaan päältä rauhoittaa ohjausta kivasti.

Mihin perustuu tämä kun en muista aiemmin puhutun painopisteen ja ohjauksen yhteisvaikutuksesta? Etuvetosissa oon aina yrittäny saada painopisteen mahollisimman eteen vetopidon takia kuitenkin ohjaus on yleensä ollut aika rauhallinen.

Sä vertaat MBB pyörään joka johtaa harhaan koska sä et aja kovaa vauhtia sillä ilman että jalat on polkimilla rauhoittamassa etupyörän liikkeitä. Otappa joskus vaihdissa jalat ja kädet pois ohjaustangolta ja kerro sit miten rauhallinen se on :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ensimmäinen ja viimeinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jormakainen kirjoitti: 04 Kesä 2021, 22:54

Jos pysyisi vanhassa mallissa, niin mitä seuraavassa versiossa pitäisi tehdä ohjaukselle?
Nyt ohjaus on ihan vakaa kun pitää kädet tangossa, mutta jo toisen käden löysääminen tekee ohjauksen häiläkäksi ja ilman käsiä ei voi ajaa metriäkään.
Paikallaankin eturatas kääntyy mielellään sivulle.
Pyörän keula laskee hieman jos renkaan kääntää keskeltä 90astetta sivuun.

Ohjauskulmaa loivemmaksi ja jättö pienemmäksi. Tämä tekee ohjauksesta myös etupainoisemman eli vakaamman. Kaikkien sarjavalmisteisten polkupyörien ohjausgeometria on kopioitu kilpapyöristä, eikä näin ole paras mahdollinen yleiseen arkiliikenteeseen. Ohjauskulman loivennus ja jätön pienennys parantaa jokaisen tehdaspyörän ohjausta.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ensimmäinen ja viimeinen nojapyörä

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jormakainen kirjoitti: 04 Kesä 2021, 22:54

Nyt ohjaus on ihan vakaa kun pitää kädet tangossa, mutta jo toisen käden löysääminen tekee ohjauksen häiläkäksi ja ilman käsiä ei voi ajaa metriäkään.

Tuo johtunee lähinnä siitä, että olet siirtänyt ohjaustangon ohjausakselin etupuolelta sen takapuolelle. Normaalin fillarin ohjausgeometria on suunniteltu eteenpäin osoittavalle stemmille, jolloin eturenkaan painopisteen osuminen ohjausakselin etupuolelle kääntää eturengasta luonnostaan oikeaan suuntaan. Toisin sanoen stemmi on osa ohjausgeometriaa.

Koko pyörän painopiste kuskin kanssa(kuskin napa) taitaa nyt olla jo aavistuksen takapainoinen eli aikalailla ihanteellinen. En muuttaisi.

Vilijami kirjoitti: 05 Kesä 2021, 10:32

Kaikkien sarjavalmisteisten polkupyörien ohjausgeometria on kopioitu kilpapyöristä,

Toi on niin paksu väite, ettet voi edes itse uskoa siihen :roll: Jo paljaalla silmällä huomaa eroja saati sitten mittaamalla.

Vastaa Viestiin