Ketjupyörän reikäpiirin mitoitus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Ketjupyörän reikäpiirin mitoitus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuli ei-pyörähommissa vastaan sellainen ongelma, että miten mitoitetaan ketjupyörä jos a) ketju on valmiina b) hammasluku on tiedossa?
Cad ohjelmahan laskee tuon sekunnissa, mutta jos ei ole cadia käytettävissä?
Tein itselleni tuosta muistilapun, joka on liitteenä.
Keksittekö vielä jotain toista tapaa? Vaikka sellaista jossa pärjäisi pelkästään harpilla ja viivottimella, mutta ilman laskinta?

Liitteet
Reikäpiiri.jpg
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Ketjupyörän reikäpiirin mitoitus

Viesti Kirjoittaja Härski »

Hmm..

Cädillähän noita on tullu tehtyä, ja mitä tommosta ihmettelemään kun sullakin taitaa siihen osaaminen olla.

Periaatteessa harpilla saa iteroimalla etsittyä oikean jakoypyrän mutta tarkasti ja kerralla mieli saada oikein vaatii ton laskemisen minkä oletkin jo tehny.

Cadillä kun tekee nii ei tarvii oikeestaan mitään laskea, vaan riittä oikea päättelyketju ja piirron tarttumiskomentojen hyväksiyttö.

Muistaakseni piirrän rattaat siten, että piirrän summittaisen säteen suuntaisen viivan jonka kopioin halutulla hammasluvulla keskipisteen ympäri. Sen jälkeen peilaan 1/8 tuuman päähän pystylinjasta viivat molemmin puolin ja säteensuuntaisten viivojen kohdalla on tulevien ketjurullien keskipisteet. Sit vaan hampaan muoto näiden välille. Sen jälkeen siivotaan apuviivat ja kopsataan hammas keskipisteen ympäri halutun hammasluvun verran.

Ammattipiirtäjät voi olla tyylistä huvittuneita, mut mä oon ainaki pärjännyt tollee ihan riittävän hyvin.

Ovaalirattaassa on vielä vähän muutakin ihmeteltävää..

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ketjupyörän reikäpiirin mitoitus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jostain syystä kehittelen aina maailmanlopun dystopioita päässäni: "Kuinka tämän tekisin ilman modernin maailman höpötyksiä?" :mrgreen:

Härski kirjoitti:

Muistaakseni piirrän rattaat siten, että piirrän summittaisen säteen suuntaisen viivan jonka kopioin halutulla hammasluvulla keskipisteen ympäri. Sen jälkeen peilaan 1/8 tuuman päähän pystylinjasta viivat molemmin puolin ja säteensuuntaisten viivojen kohdalla on tulevien ketjurullien keskipisteet. Sit vaan hampaan muoto näiden välille. Sen jälkeen siivotaan apuviivat ja kopsataan hammas keskipisteen ympäri halutun hammasluvun verran.

Ammattipiirtäjät voi olla tyylistä huvittuneita, mut mä oon ainaki pärjännyt tollee ihan riittävän hyvin.

Tuohan on ihan loistava tyyli. Itse käytin cadin monikulmiotyökalua, johon asetetaan kulmien (eli hampaiden) määrä ja kulmien etäisyys (eli ketjun jako) toisistaan.

Viimeksi muokannut Vilijami, 28 Heinä 2020, 08:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Ketjupyörän reikäpiirin mitoitus

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Joo, monasti huvittaa, kun ihmiset ovat niin tottuneita koneiden käyttämiseen, että tekevät asiat vaikeimman kautta ihan vain sen takia, että sen voisi tehdä koneella :lol:

Vastaa Viestiin