Azub 5 konversio ja kunnostus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Azub 5 konversio ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

No niin.

Jori kielsi tuon Kuudee Minin silppuamisen MBBksi.

Jotain tarttis tehdä kun on intoa. Päätin vihdoin tarttua tähän Azub vitosen romun kunnostukseen käyttikseksi.

Kuva

Idea on samalla konvertoida rakkinen 559 kiekolle myös etupäästä.

Ensihätään tarvitsisin apua tuon jouston ja etupään ohjauslaakerin kanssa.

Oliko jollain kokemusta tästä koneesta?

Saukilta jo eilen utelin ja hän oli sitä mieltä että ohjainlaakeri on 1 1/8” threadless ZS44. Tälle tarttisi varmennuksen ja toki kelpaisi vinkki mistä edullisesti tämän saisi.

Sitten tuo takapään joustoelementti - mimmoinen siihen kannattaisi hankkia?

Eipä muuta tällä kertaa vielä. Raportoin illalla miten tuon puomin välyksen saan hoideltua. Sain ihan idiksen millä se voisi kivuttomasti hoitua.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja Härski »

Monta välystä on shimmattu kaljatölkillä tai kovan paikan tullen vaikkapa säilykepurkin pellillä..

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Härski kirjoitti:

Monta välystä on shimmattu kaljatölkillä tai kovan paikan tullen vaikkapa säilykepurkin pellillä..

Joo. Näin on tehty. Tässä on reilumpi välys - pari milliä. En jaksa juoda niin montaa olutta. Työkaveri vinkkasi että laittaisi siihen ison kutistesukan - voisi toimi kätevästi. Käyn kattomassa muovikaupassa.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Ämpäristä leikattu muovisuikalekkin käy. Jos ostettu ämpäri on liian paksua niin kertakäyttöisistä saa ohuempaa.
Luulen että kutistesukka on liian kumimaista, eli puristuu kasaan kun kiristetään.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Itse olen tuollaiset hoitanut muovisuikaleella ämpäristä tai jostain muusta sopivasta muoviastiasta. Iso etu metalliin verrattuna on maalipinnan säilyminen ehyenä :)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Näin toimii nojaoyöräfoorumi - en osannut ajatella tuota kertisämpäriä. Meen kattoon onko täällä keittiöllä joutavia.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nonniin. Etenee.

559 konversio näyttäisi satunnaishaarukalla tehtynä aika asialliselta. Suattaapi kyllä olla että tästä tuleekin yläohjauksella varustettu pyörä.

Kuva

Hydrauliikkafirman halpisstoppari toimii:

Kuva

Kertisämpäristä sai hyvän täytteen etuputkeen:
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja jori »

Katsoitko ketjulinjaa. Kannattanee laittaa kaasujousi (tai puupalikka) takaiskariksi, jotta sen saa viritettyä jäykäksi normaaliajossa, jottei ketjuvoima pompota takapäätä. Kaasuiskarin saa pumpattua kivasti ylikovaksi, jolloin se makaa tavallisesti ääripitkänä vastetta vasten eikä pompota lainkaan, mutta äärimmäinen töyssy tulee kuitenkin iskarilla nielaistuksi, eikä riko paikkoja. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Eiköhän tuossa ole sama ketjulinja, kuin mun Maxissa. Runko ja takahaarukka näyttää lähes identtisiltä. Takahaarukan nivelen akselin päähän tulee ketjun taittopyörä, eli ketju kulkee melko läheltä nivelpistettä, joten ei pompota mitenkään pahasti.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja jori »

Saukki kirjoitti:

Eiköhän tuossa ole sama ketjulinja, kuin mun Maxissa. Runko ja takahaarukka näyttää lähes identtisiltä. Takahaarukan nivelen akselin päähän tulee ketjun taittopyörä, eli ketju kulkee melko läheltä nivelpistettä, joten ei pompota mitenkään pahasti.

Ai jaa, siinä on vetävän ketjun taittopyörä. Se estää kyllä pompotuksen, mutta pitää meteliä ja syö hieman polkemistehoa. Jos laittaa tuon taittopyörän takahaarukan nivelen viereen, voi takahaarukan korkeudella säätää suuremman etupyörän tuoman asentomuutoksen aiheuttaman jätön kasvun pois ja ohjauskulman haarukan mukaiseksi. Tämä tarkoittaa, että etupyörän haukkailutaipumuksen kompensoimiseksi pitää pyörän perää nostaa alkuperäisten kiekkojen 559-406 säteiden erotuksen verran (77 mm). Levällä eturenkaalla vähempikin riittää.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja Härski »

Myös etuhaarakan käännöllä saa muuneettua jättöä. Jos haluu oikein menevän asennon, niin kasvaneen jätön voinee korjata kääntämällä haarukan ympäri. Siis jos käy säkä mittasuhteiden kanssa, sillä aika karkea säätöhän se on.

Voi olla että teen nuorison pyörään sillai, kun siitä tarttis saada perää [satulaa] alemmas..

Eikun hitto.. Sehän menee väärään suuntaan. Unohdetaan edellinen! :D

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Azub 5 konversio ja kunnostus

Viesti Kirjoittaja Pastori »

AZUB5KONVERSIO.png
AZUB5KONVERSIO.png (277.21 KiB) Katsottu 2927 kertaa

Vanerisuikuralla säädetty jättöä konversioon sopivaksi.

Takahaarukka nousee aika pystyyn. Mites toi ketjulinja nyt kuljetellaan? Tuon nivelen tapin kautta?

Vastaa Viestiin