Mistä rataspakka?

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
pirkkob
Viestit: 55
Liittynyt: 31 Elo 2019, 10:13
Paikkakunta: Helsinki, Viikinmäki

Mistä rataspakka?

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

Ajattelin laittaa pari vaihdetta lisää ja kaikki menikin hyvin siihen asti, kunnes hain sopivaa rataspakkaa. Tarkoitus on löytää Sramin tai muu vastaava 11 lehtinen rataspakka 11-28/30/32 mallia MTB. 11-42 löytyy kyllä pilvin pimein ja Sramin Red 11-30, sillä on hintaa vain runsaasti yli 200€. Se hivenen puuduttaa. Toki nää muutkin palikat kyllä maksoi, mut ...
Ai, miksi rattaat. Tuossa vanhassa on liian pitkät välit parin vaihteen kohdalla ja ne on juuri se mikä harmittaa, kun sopivan pyörityksen rytmi katoaa ja kun ajaa ryhmässä.
Näkyykö jossain järkevällä hinnalla pakkaa?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mistä rataspakka?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Eli minkä mallinen vapaaratas sulla on? Sram ja shimano käyttää osittain eri kiinnitystä alkaen 11-lehtisissä taas ja sramin XD mallin kasetit on usein erittäin suolaisen hintaisia.
Kaikki alle about 32 piikkisellä isoimmalla rattaalla myydään maantie kasetteja 11 lehtisissä joten katso siltä puolelta koska takavaihtajat ei vaan virallisesti toimi kunnolla niin pienten rattaiden kanssa. Todellisuudessa maastopuolen takavaihtaja toimii aikalailla ongelmitta kunnes isoimman rattaan koko menee alle 28 piikkisen.

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Mistä rataspakka?

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Tarkoittaako " pari vaihdetta lisää " siirtymistä 9 tai 10 lehtisestä pakasta 11 lehtiseen? Jos näin, niin vapaaratasrunko jää lyhyeksi. Jotkut mtb 11 lehtiset tosiaan käyvät kai suoraan tuohon vanhaan runkoon, maantieversio kaipaisi pidempää runkoa/uudempaa napaa. En tiedä mahtuisiko pakasta koneistaa vähän pois takapuolelta materiaalia isoimman rattaan ottamatta kiinni pinnoihin.

Avatar
pirkkob
Viestit: 55
Liittynyt: 31 Elo 2019, 10:13
Paikkakunta: Helsinki, Viikinmäki

Re: Mistä rataspakka?

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

Minulla on nyt 8-lehtinen Sram. Joku mtb-rataspakka, jossa oli suurin ratas yli 40, kävi kyllä ihan suoraan, mutta jotkut ehdottavat tosiaan maantiepakkaa ja ne taas ei sovi. :?
Mä asun tällaisella kukkulalla, joten sellainen 28-32 isoin ratas on tarpeen. Kiekko on 20". Taas noista suurempaa en tarvitse kotiin pääsemiseksi. Toki jos tarjoaa sähköä enempi, niin meneehän pyörä lyhyemmällä, mut toi väli olis sopiva. Sillä pääsee myös nää tavanomaiset kukkulat toki sutien ja menee isommallakin, kun tarjoilee avustusta. Mä kyllä tykkään ajella pienillä avustuksilla, niin saattaa kunto nousta. :)
Kuten mainitsin Sramin Red -sarjasta löytyy ihan sopiva, mutta... Shimanoissa on tarjolla noita 11-42 pakkoja.
Tärkein syy vaihtoon on mainitsemani parin vaihteen sopimaton väli. :(

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Mistä rataspakka?

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Onko tässä nyt käsillä todellinen ongelma? -minun mielestäni- kannattaisi vaan totutella eri kadensseihin. Jopa sinkulalla ajaminen onnistuu, joten kahden vaihteen liian suuri väli useampivaihteisessa pyörässä on lähinnä henkisen puolen juttuja. Lihasfysiikka kyllä oppii jos opettaa. Toki jokainen saa käyttää rahansa ja tarmonsa miten haluaa, mutta tarjoilen tässä edullista ja henkisen kasvun vaihtoehtoa. :wink:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mistä rataspakka?

Viesti Kirjoittaja jori »

Olen Vilijamin kanssa samaa mieltä, mutta vastaan teknisestä näkökulmasta.

Vaikka ketjuvaihteita lasketaan piikeittäin, vaihteen muutos riippuu tuon piikkimäärän suhteellisesta osuudesta rattaan kokoon. Kuvan 11-pakassa on pienimpien rattaiden piikkimäärän ero 2 piikkiä, mikä 11-piikkiseltä 13-piikkiselle vaihtaessa vastaa 18% vaihteen pienenemistä. Sama yhden ratasvälin vaihtaminen kahden suurimman kesken on 4 piikkiä, mikä kuitenkin on vain 10,5%välityssuhteen muutos. Suurimmat välit ovat siis pienimpien takarattaiden välillä vähän alle 20%.

Liian suuret vaihdevälit voidaan helposti korjata kahdella tavalla. Vaihdetaan eteen suurempi eturatas, jolloin yleisimmin käytetyt vaihteet siirtyvät takarataspakalla suuremmille rattaille, siis pienemmille suhteellisille eroille. Tai laitetaan eteen kaksi ratasta, joiden kokoero on 5-9%, jolloin eturatasta vaihtamalla voidaan vaihdeväli puolittaa. Samaan tapaan, kuin kuorma-auton vaihteistossa (ainakin ennen vanhaan).

5% ero on esimerkiksi 38-piikkisen ja 40-piikkisen välillä ja 9% 36-piikkisen ja 39-piikkisten välillä. Kolmella eturattaalla saa takavaihteiden välit jaettua halutessaan jopa kolmeen osaan. :D

ED. Kirjoitin 11-pakasta, mutta sama pätee kaikkiin takaratasmääriin, puolittavien (tai kolmeen jakavien rattaiden) kokoero on vain hieman suurempi. Jos 11-lehtiselle puolitus vaati tuon 2-3 piikkiä, niin 8-pakalla ehkä piikin enemmän. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Re: Mistä rataspakka?

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Esitän eriävän mielipiteen. (Siis olen eri mieltä, kuin Jori ja Viljami)

Mun mielestä on erittäin kiva, jos on pienet vaihteiden välit sillä normaalilla matkanopeusalueella. Siitä syystä laitoin Questiin Sramin 10 vaihteisen 12-28 takapakan. Se eroaa muista vastaavista 10 vaihteisista pakoista siten, että siellä on välissä tuo 16 piikkinen ratas, joka sattuu osumaan just sopivasti siihen mun normaalin matkavauhdin kohdalle. Mielestäni on erittäin mukavaa, kun voi pitää kadenssin suunnilleen samana vaihteesta ja nopeudesta riippumatta.

Sram 10 speed 12-28: 12,13,14,15,16,17,19,22,25,28,

Mutta kohta mulle tulee Quattrovelo, johon ei saakaan etuvaihtaja, mutta jossa pitää kuitenkin olla laaja vaihdeskaala, koska mulla on tarkoitus ajaa sillä myös talvella. Eli en voi valita siihen tuollaista tiheää pakkaa, koska sitten ei riitä vaihdeskaala. Joudun siis opettelemaan ajamaan jollakin väärällä kadenssilla.

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
Ralii
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 504
Liittynyt: 06 Tammi 2009, 20:14
Paikkakunta: Espoo

Re: Mistä rataspakka?

Viesti Kirjoittaja Ralii »

Mulla jäi pythonin huiput suoralla 48kmh tän asian takia. Vieläkin oon katkera prkl.

Eli tohon jakso ihan hyvin ja sit ku vaihto vikalle vaihteelle ni olikin liian suuri ja alko vauhti hiipua. Toisaalta eturatasta vaihtamalla olis tästäkin päässy. :mrgreen:

Optima Baron | 1kw Velogatti

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Mistä rataspakka?

Viesti Kirjoittaja Wacky »

pirkkob kirjoitti:

Minulla on nyt 8-lehtinen Sram. Joku mtb-rataspakka, jossa oli suurin ratas yli 40, kävi kyllä ihan suoraan, mutta jotkut ehdottavat tosiaan maantiepakkaa ja ne taas ei sovi. :?
Mä asun tällaisella kukkulalla, joten sellainen 28-32 isoin ratas on tarpeen. Kiekko on 20". Taas noista suurempaa en tarvitse kotiin pääsemiseksi. Toki jos tarjoaa sähköä enempi, niin meneehän pyörä lyhyemmällä, mut toi väli olis sopiva. Sillä pääsee myös nää tavanomaiset kukkulat toki sutien ja menee isommallakin, kun tarjoilee avustusta. Mä kyllä tykkään ajella pienillä avustuksilla, niin saattaa kunto nousta. :)
Kuten mainitsin Sramin Red -sarjasta löytyy ihan sopiva, mutta... Shimanoissa on tarjolla noita 11-42 pakkoja.
Tärkein syy vaihtoon on mainitsemani parin vaihteen sopimaton väli. :(

Sram Red on maantiesarja, katso vaikka sramin sivuilta. 11-lehtisissä alle 32 piikkisellä isoimmalla rattaalla olevat kasetit on kaikki maantiepakkoja koska valmistajat on vetänyt siihen maantie ja maaston rajan. Eli osta 11-28 tai 11-32 maantie pakka, mutta ole tarkkana koska vapaarattas muuttuu kun siirrytään 8/9/10-lehtisestä -> 11-lehtiseen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mistä rataspakka?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:

Jopa sinkulalla ajaminen onnistuu

Ylämäet väkisin vääntäen, tasaisella hidastellen ja alamäet rullaten :)
Kolme vaihdetta niin on vähän sama meininki, aina ei ole mukavaa vaihdetta niin tulee vähän hidastettua jotta joku sopii mukavimmalle kadenssille.

Kahdella eri maantiepyörällä tuota työmatkaa ajellut kesällä, silloin kun en aja kickbikellä. Toinen on sinkula jossa sellainen välitys että kohtuudella pääsee suurimman mäen ylös kun vispaa hyvät alkuvauhdit. Toisessa on "putkipakka", eli rattaat yhden piikin nousulla, pl. suurin joka kasvaa kahdella, etuvaihtaja ei ole toiminnassa. Kyllähän tällä vaihdepyörällä ajaa työmatkan selvästi nopeammin, varsinkin kun nuo välitykset sopii just mun kadenssiin ja nopeuteen mitä kykenen pitämään yllä. Ajamisessa on ajamisen meininki. Ehkä juuri siksi tulee useammin ajettua sinkulalla :lol:

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mistä rataspakka?

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Jopa sinkulalla ajaminen onnistuu

Ylämäet väkisin vääntäen, tasaisella hidastellen ja alamäet rullaten :)
Kolme vaihdetta niin on vähän sama meininki, aina ei ole mukavaa vaihdetta niin tulee vähän hidastettua jotta joku sopii mukavimmalle kadenssille.

Kahdella eri maantiepyörällä tuota työmatkaa ajellut kesällä, silloin kun en aja kickbikellä. Toinen on sinkula jossa sellainen välitys että kohtuudella pääsee suurimman mäen ylös kun vispaa hyvät alkuvauhdit. Toisessa on "putkipakka", eli rattaat yhden piikin nousulla, pl. suurin joka kasvaa kahdella, etuvaihtaja ei ole toiminnassa. Kyllähän tällä vaihdepyörällä ajaa työmatkan selvästi nopeammin, varsinkin kun nuo välitykset sopii just mun kadenssiin ja nopeuteen mitä kykenen pitämään yllä. Ajamisessa on ajamisen meininki. Ehkä juuri siksi tulee useammin ajettua sinkulalla :lol:

Näkyyköhän tuo minun edellisen viestini selvitys piikkimäärien suhteellisuudesta lainkaan, kun vastaukset tuntuvat koskevan vain ensimmäistä riviä. :shock:

Yhdenkin piikin erot takapakan rattailla ovat nekin suhteellisia ja siksi pienimmän ja toiseksi pienimmän suhteellinen muutos on paljon suurempi –noin kaksinkertainen– kuin suurimman ja toiseksi suurimman välityssuhde-ero.

Pieniä vaihde-eroja haluavan kannattaa siis valita suuri eturatas, jotta tavallisin ajonopeus ajetaan suhteellisen suurilla takarattailla, joiden suhteelliset erot ovat pienet ja välityssuhde-erot myös. Useammalla eturattaalla välityssuhdepykäliä voi vielä tuostakin pienentää, jos tuntuu tarpeelliselta.

Hauska tämä Jukan viesti. Se kuuluu samaan sarjaan pitkärunkoisten pyörien kehumisen kanssa. Aina kehutaan, miten hyviä ja mukavia ovat ajaa, mutta käytännössä ajellaan silti niillä "huonommilla" lyhytrunkoisilla. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Mistä rataspakka?

Viesti Kirjoittaja Härski »

Teoriapohjalta toimiva idea puolittaa vaihdevälit kahdella eturattaalla, mutta käytännössä toimimaton. Eihän kukaan jaksa vaihtaa joka toinen kerta molemman pään rattaita yhtä aikaa.. Ja sekasinkinhan siinä pian menee!
Siks maastopiolella on siirrytty 1x järjestelmään että vaihtaminen olis aina mahdollisimman loogista ja nopeaa.

Mä oon aina pyrkinyt suosimaan suurempaa ketjunopeutta just Jorin mainitsemista syistä ja Ärsyttää kun nykyään ei saa pienimmän vaihteen yli 12 hampaisia rataspakkoja. Joskus oli mulla ajossa 14-25 kymppipakka ja sillä ei tullu hyytymisiä vaihteiden välillä!

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Mistä rataspakka?

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Härski kirjoitti:

Teoriapohjalta toimiva idea puolittaa vaihdevälit kahdella eturattaalla, mutta käytännössä toimimaton. Eihän kukaan jaksa vaihtaa joka toinen kerta molemman pään rattaita yhtä aikaa.. Ja sekasinkinhan siinä pian menee

Hankkii sähkövaihtajan, niin on helppoa: Velogi esittelee Shimano Di2:n

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mistä rataspakka?

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:

Hauska tämä Jukan viesti. Se kuuluu samaan sarjaan pitkärunkoisten pyörien kehumisen kanssa. Aina kehutaan, miten hyviä ja mukavia ovat ajaa, mutta käytännössä ajellaan silti niillä "huonommilla" lyhytrunkoisilla. :wink:

Vedit sitten offtopiciksi, mutta pakko vastata.

Ei mene ihan noin. Geopyörän(LWB) takakiekon viimeisen hajoamisen jälkeen tein Porkkanan(SWB) ja nojapyöräily on loppunut lähes kokonaan :cry: Meni hauskuus ja rentous.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Mistä rataspakka?

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Pienten välityserojen ystäville löytyy tietysti myös "junnupakkoja". Miche valmistaa jopa 16-18 piikkisellä pienimmällä rattaalla olevaa. Kalliita ovat tosin 11 lehtisinä:

https://www.ebay.co.uk/itm/Miche-Primat ... 1717530737
https://www.bike-components.de/en/Miche ... te-p56168/

Halvin?:

https://hollandbikeshop.com/en-gb/brand ... -11-speed/

E: Taitavat olla vieläkin irtolehtipakkoja? Mulla ainakin oli 8 Lehtinen Miche joskus joka oli irtiolehdillä. Näistä ei siis ainakaan saa koneistamalla sopivia lyhyeen vaparirunkoon. Shimanollakin on kyllä omat versionsa aiheesta, niissä yleensä suurimmat lehdet ovat "spiderin" päällä jota voisi koneistaa. Näin ainakin paremman pään pakoissa kuten xt/ultegra.

E2: Sveitsiläinen Edco valmistaa "monoblock" pakkaa ja pidempää lukkorengasta jolla 11 Lehtinen käy lyhyeen runkoon. Ei ole halpa tietenkään.

https://edco.bike/collections/customize ... ocknut-red

Vastaa Viestiin