Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Viesti Kirjoittaja ajou »

Polkumies kirjoitti: 27 Tammi 2021, 20:06

Penkki keikkuu auttamatta sivulta sivulle. Ovaalissa ei riitä suoraa kylkeä, jota vasten kulmaraudat tukisivat. Taaemmat kulmaraudat tosin ottavat vastaan vain vertikaalivoimia.

Siirsin nämä mietteeni tänne, kun en viitsinyt "häiritä" Polkumiehen rakenteluketjua:
Onkohan kukaan miettinyt trikeen sellaista penkkiä, joka keinuisi tarkoituksella sivuttain? Tarkoitan sellaista, jossa ajaja olisi aina vaaterissa, vaikka tie ja sen myötä trike olisivatkin kallellaan. Varsinkin pienet maantiet on usein niin kuperia tai mutkissa sisäkurviin päin kallellaan, että se tuntuu joskus jo epämukavalta, varsinkin, kun selän välilevyt ei ole enää nuoruuden vetreässä kunnossa. Pohdin tätä viime kesän Puumalan kierroksella, pääkaupunkiseudun pyöräteillä tämä ilmiö harvemmin häiritsee.

Tuli tässä kirjoittaessa vielä mieleen, että sellainen penkkihän voisi auttaa myös vauhdikkaissa kurveissa helpottamalla kuskin kallistumista. Olis varmasti helpompi rakentaa kuin kokonaan tilttaava trike!
Piirtelin Tinkercadilla karkeat pikaversiot ajatuksestani. Tuohon penkin alatukeen pitäisi tietysti laittaa jotkut rullat, jotka samalla estäisivät penkkiä nousemasta ylöspäin. Kolme rullaa ajais asian. Sehän voisi olla myös helposti lukittava keskiasentoon jollain ohjaustangosta vaijeriohjatulla jousisokalla, silloin kallistuksen voisi ottaa käyttöön vain tarvittaessa. Kuvissa kallistusta on nyt toki ihan liikaa, mutta periaate selvinnee ;-) Mitäs insinöörit tuumaa?

Kallistuva penkki 1.png
Kallistuva penkki 2.png
Kallistuva penkki.png
Putkirullat.png

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Viesti Kirjoittaja jori »

Hajatelmia ideastasi

  1. Onkohan tuo ongelma todellinen, vai johtuuko se siitä, että Arcus on korkea ja sen jousituksesta puuttuu kallistelunvakaaja, jolloin kori kallistuu jousien varassa kallistuksen suuntaan sitä enemmän, mitä vinompi alusta on.
  2. Penkin nivelöintipiste pitäisi olla sellaisella paikalla, ettei painopiste siirry kallistuksen mukana vastakkaiseen suuntaan ja aiheuta jousitetussa (kallistuksenvakaajattomassa) trikessä lisää kallistusta vastakkaiseen suuntaan.
  3. Jos tuo ensimmäinen päätelmä pitää paikkansa olisi ehkä kuitenkin helpompi kallistaa jousitettua trikeä kuin pelkkää istuinta.
  4. Nivelpisteen voi siirtää kuvasi mukaisesti kaarikiskolla, mutta myös nivelnelikulmiolla.

PS. Kokeilin samalla tuota Markdownia. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Viesti Kirjoittaja Härski »

Polvi-yms jalkanivelet ei välttämättä tykkää jos kampien pyörimistaso ei ole vartalonsuuntainen. :?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Viesti Kirjoittaja Härski »

Minunkin mielestä olis helpompi tehhä esim etuakselista kallistettavissa oleva.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Penkki kallistuisi, mutta polkimet ja ohjaustanko eivät? Pää siirtyisi kun penkki kallistuu, eli peilit pitäisi myös säätää.
Kaikki ratkaistavissa/siedettävissä olevia asioita, mutta minua ehkä kuitenkin häiritsisi vähemmän kallellaan istuminen kuin vinksin vonksin olevat hallintalaitteet ja polkimet.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Viesti Kirjoittaja jooseha »

jviirret kirjoitti: 29 Tammi 2021, 10:03

Penkki kallistuisi, mutta polkimet ja ohjaustanko eivät?

Tuossa on paha ongelma. Penkin heiluminen kääntää käytännössä ohjausta :(

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

[quote=jori post_id=145078 time=1611905866 user_id=14]

  1. Onkohan tuo ongelma todellinen, vai johtuuko se siitä, että Arcus on korkea ja sen jousituksesta puuttuu kallistelunvakaaja, jolloin kori kallistuu jousien varassa kallistuksen suuntaan sitä enemmän, mitä vinompi alusta on.

[/quote]

Aina kallellaan kulkevan kolmi- ja nelipyörän ongelma on todellinen. Lyhyessä koeajossa ei häiritse, mutta pitkässä vuosien ja tuhansien km aikana tympäisee ihan oikeasti. Enhän muuten olisi kiinnostunut pohtimaan ja rakentamaan telemark akselia tai muuta kallistuvaa kolmipyörää. En kaipaa kallistuksia vauhdikkaita mutkia varten, vaan nimenomaa suoraa ajoa varten.

Miksi nämä lainaukset epäonnistuvat (softapäivityksen jälkeen) sillointällöin? Ennen ei tällaista ongelmaa ollut. En ymmärrä mitä teen väärin?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 29 Tammi 2021, 12:42
jori kirjoitti: 29 Tammi 2021, 09:37
  1. Onkohan tuo ongelma todellinen, vai johtuuko se siitä, että Arcus on korkea ja sen jousituksesta puuttuu kallistelunvakaaja, jolloin kori kallistuu jousien varassa kallistuksen suuntaan sitä enemmän, mitä vinompi alusta on.

Aina kallellaan kulkevan kolmi- ja nelipyörän ongelma on todellinen. Lyhyessä koeajossa ei häiritse, mutta pitkässä vuosien ja tuhansien km aikana tympäisee ihan oikeasti. Enhän muuten olisi kiinnostunut pohtimaan ja rakentamaan telemark akselia tai muuta kallistuvaa kolmipyörää. En kaipaa kallistuksia vauhdikkaita mutkia varten, vaan nimenomaa suoraa ajoa varten.

Miksi nämä lainaukset epäonnistuvat (softapäivityksen jälkeen) sillointällöin? Ennen ei tällaista ongelmaa ollut. En ymmärrä mitä teen väärin?

Joo, oikeassa olet. Ilmaisin itseäni hieman väärin, mikä korostuu, kun listasta otetaan erilleen tuo ykköskohta.
Tarkoitukseni oli sanoa, että Arcuksen korkea painopiste ja jousitus ilman kallistelunvakaajaa tuottaa jousittamattomaan, matalapainopisteiseen trikeen verrattuna paljon suuremman kallistuman.

Aivan samaa mieltä olen tuosta kolmipyörän ajoasennon trimmauksen tarpeellisuudesta. Omassa Iskiaspyörässäni oli tällainen trimmi jo 2000-luvun ensivuosina. Toteutus oli tietenkin narulla. :mrgreen:

PS. Lainaus näytti toimivan lainauksen lainauksessani. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Viesti Kirjoittaja ajou »

jori kirjoitti: 29 Tammi 2021, 09:37

Hajatelmia ideastasi

  1. Onkohan tuo ongelma todellinen, vai johtuuko se siitä, että Arcus on korkea ja sen jousituksesta puuttuu kallistelunvakaaja, jolloin kori kallistuu jousien varassa kallistuksen suuntaan sitä enemmän, mitä vinompi alusta on.

Ei tämä olen Arcuksen (ICE Sprint X:n) ongelma, vaan jokaisen triken. Sama ilmiö häiritsee minua myös etujousittamattomassa Azub Triconissa, jolla sen Puumalan reissun ajoin.
Noissa mun kuvissa on ihan liikaa tuota kallistusta, kyse on minun selkääni ajatellen ehkä 3-5:sta asteesta. Kyllä lantio sen verran myöten antaa, että polvet ja nilkat ei ole tuossa se ongelma, siis jos joutuu ajamaan pidempään vinossa asennossa. Ihan sama tilanne kallellaan olevassa tiessä nytkin, minun pitää pitää yläkroppa suorassa, kun koko trike on kallellaan, jolloin alaselkään tulee ihan sama vääntö. Jos penkki kallistuisi edes tuon 3-5 astetta sivusuunnassa, niin helpottaisi asiaa, koska vääntö tulee silloin lantioon, eikä selkään.
En tosiaankaan ole varma, auttaisiko tämä viritelmä asiaa, mutta ongelma on todellinen. Varmasti ongelma tuntuu myös kinnereissä, joissa tietenkin voi nojata olkapäätä siihen kylkeen, jolloin se ei tunnu samalta kuin trikeissä.

Onko siis totta, että tämä ei ole koskaan häirinnyt muita trikekuskeja kuin Viljamia ja minua? Saariston rengastielläkin kaikki pikkutiet oli kärjistetysti sanoen niin kuin olisi kaljapullon kylkeä ajanut :lol:

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Viesti Kirjoittaja jori »

Vastasin Artsin viestiin samaan aikaan kun hän kirjoitti omaansa. Vastaus siis Artsin viestin yläpuolella. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

ajou kirjoitti: 29 Tammi 2021, 08:53

Mitäs insinöörit tuumaa?

Minun mielestäni tuota kannattaisi kokeilla, mutta ei vapaaehtoisesti heiluen, vaan lukittavalla vivulla liikuttaen. Silloin ei polkuteho häviä penkin heilutukseen. Sanoisin että maksimikallistustarve olisi 3 astetta. Jorin ehdottama nivelnelikulmio olisi yksinkertaisempi, keveämpi ja helpompi valmistaa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Olisiko järkevämpää tehdä etujousituksesta epäsymmetrisesti säädettävä :? Tällöin ajoasento ei mene kieroksi, kun koko laite olisi suorassa.
Mä olen vähän skeptinen pelkän penkin kallistuksen kanssa. Epäilen että ainakin itselleni tulisi jatkuvasta kierossa polkemisesta vaivoja ja pw:llähän oli kiero mbb, joka aiheutti ennen oikaisua polvi- tai lonkkavaivoja.

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Viesti Kirjoittaja ajou »

Minkälainen on nivelnelikulmio? Ei sano mulle mitään!

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Viesti Kirjoittaja jori »

ajou kirjoitti: 29 Tammi 2021, 14:34

Minkälainen on nivelnelikulmio? Ei sano mulle mitään!

Netistä löytyy paljon tavaraa englanninkielisellä termillä "four bar linkage", tai spesifimmin tähän tapaukseen "triple/double rocker mechanism". Tämä on tällä palstalla tunnetumpi sanalla "virtuaalinivel", mutta myös tältä foorumilta löytyy nivelnelikulmio-haulla. Tässä animaatio, josta selviää periaate.
Tuo mekanismi liikkuu hetkellisesti, kuten vaakasuora (istuinosa) olisi nivelöity tukivarsien jatkeiden risteyskohdan ympäri. Tuo risteyskohta tietenkin liikkuu, mutta tässä on kyse niin pienestä kulmaliikkeestä, että myös tuo kiertymäpisteen liike on haitattoman pieni. Sinun tapauksessasi nuo pystysuorat varret ovat yhtä pitkät ja varsin lyhyet. Tässä symmetrinen liikemekanismi, jossa sinun tarkoitukseesi ylimääräinen osa suoraviennin toteuttamiseksi.

Tee pahvista, tai jäätelötikuista malli ja liitä kappaleet toisiinsa nastoilla tai nuppineuloilla ja kokeile, niin hahmottuu, mistä tuossa on kyse. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Mitä nojapyörän rakentamisessa pitäisi miettiä.

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Mahtaakohan kallistuvaa penkkiä saada toimimaan kunnolla? Kallistuva runko toimii varmasti, useita esimerkkejä löytyy. Tuossa yksi:
https://youtu.be/-pidQFy1Lm8
http://kazebikes.com/


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Vastaa Viestiin