Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ja tässä meille kaikille toi Cruzbike tilting testijuttu: https://cruzbike.com/blogs/blog/tilting ... pe-testing

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pastori kirjoitti:

Tässä sulle itelles muistiin se kohta missä Luggarion goes telemark: viewtopic.php?f=3&t=4227&hilit=luggARIO ... 40#p112181

Kiitos. Lukaisin läpi. En muistanutkaan, että kanttareiden ja muiden epätasaisuuksien ylitys helpottui telemarkperällä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vilijami kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Kampirattaaseen jarrulevy kiinni, niin saa kallistuksen lukituksen liikkeellelähtöä ja pysähdystä varten.

Kävin sommittelemassa jarrulevyä kampirattaan kylkeen. Ei ollutkaan ihan tuosta vaan operaatio. Jarrulevyn kiinnitysreikäpiiri on aika pieni ja kiinnityspultit osuu helposti keskiön mutteriin. Pitäisi ainakin olla mahdollisimman leveä 66mm muhviin tuleva keskiöakseli. Sorvaria tarvis jälleen.

No mutta, tarviiko siinä koko jarrulevyä? Eikö jarrusatulalla vois puristaa suoraan kampiratasta?

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vilijami kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:

Kampirattaaseen jarrulevy kiinni, niin saa kallistuksen lukituksen liikkeellelähtöä ja pysähdystä varten.

Kävin sommittelemassa jarrulevyä kampirattaan kylkeen. Ei ollutkaan ihan tuosta vaan operaatio. Jarrulevyn kiinnitysreikäpiiri on aika pieni ja kiinnityspultit osuu helposti keskiön mutteriin. Pitäisi ainakin olla mahdollisimman leveä 66mm muhviin tuleva keskiöakseli. Sorvaria tarvis jälleen.

No mutta, tarviiko siinä koko jarrulevyä? Eikö jarrusatulalla vois puristaa suoraan kampiratasta?

Hyvä idea - levy voi olla paksu - joten siihen voisi rustata jarrulevyn jossa on soveliaasti rattaan pulttijako!

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Viesti Kirjoittaja Härski »

Ja kuka sen kallistusjarrun käskee tekemään jarrulla. Jos kerta rakenteessa on valmiina ratas niin kai sen hyviä ominaisuuksia kannattaa hyödyntää. Kallistuksen saa vallan lukkoon kun tunkee kapuloita rat..

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Härski kirjoitti:

Ja kuka sen kallistusjarrun käskee tekemään jarrulla. Jos kerta rakenteessa on valmiina ratas niin kai sen hyviä ominaisuuksia kannattaa hyödyntää. Kallistuksen saa vallan lukkoon kun tunkee kapuloita rat..

Magura. Jarrujen jumala.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Yöllisiä koneinsinöörin mietteitä. :D

Esimerkki 1. Rakennetaan kallistusnivel jäykkään taka-akseliin ja sitä kallistetaan 45 astetta. Laitetaan jarrulevy ja satula poikittain kallistuksen lukitukseen.
Esimerkki 2. Rakennetaan telemark taka-akseli ja sitä kallistetaan 45 astetta. (170mm kampi x 2 eli 340mm korkeuseroa. Akseliväliksi tulee normaalilla keskiöllä ja kammen päihin pultatuilla navoilla suunnilleen sama 340mm) Laitetaan jarrulevy ja satula pitkittäin (kampirattaan paikalle) kallistuksen lukitukseen.

Esimerkissä yksi jarrulevy kääntyy 45 astetta. Esimerkissä 2 jarrulevy kääntyy 90 astetta. Telemark akselin kallistuksen eston vaatima jarruteho on vain puolet, koska välitys on kaksinkertainen. Menikö ajatus oikein?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Viesti Kirjoittaja Härski »

Tosta Sepustuksesta en tiedä mitään, mutta momenttilaskun nyt pitäis sulle olla perushuttua.

Vääntövarsi kertaa voiman kohtisuora komponentti niveleen nähden..

Eikö?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Viesti Kirjoittaja PW »

Jos telemarkperään haluaa kallistusjarrun, saisko sen värkättyä keskiörattaasta ja ketjusta - ajossa ketju olis löysällä vaikka kuminauhan perässä, kallistus jarrun sais päälle kun ketjun kiristää, jarrukahvalla tai jollain muulla, vielä patentoimattomalla, maailmaa järisyttävällä keksinnöllä :? :mrgreen: Rataskin olis jo kätevästi valmiina kiinni kammissa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Härski kirjoitti:

Tosta Sepustuksesta en tiedä mitään, mutta momenttilaskun nyt pitäis sulle olla perushuttua.

Vääntövarsi kertaa voiman kohtisuora komponentti niveleen nähden..

Eikö?

Joo, mutta tuo kohtisuora komponentti tässä vähän onkin se moniulotteinen juttu.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
Härski kirjoitti:

Tosta Sepustuksesta en tiedä mitään, mutta momenttilaskun nyt pitäis sulle olla perushuttua.

Vääntövarsi kertaa voiman kohtisuora komponentti niveleen nähden..

Eikö?

Joo, mutta tuo kohtisuora komponentti tässä vähän onkin se moniulotteinen juttu.

Joo, on se niin moniuloitteinen, että takapyörät kääntyvät rungon kallistuessa enimmillään 45 astetta vinoiksi oikealle tai vasemmalle riippuen kallistussuunnasta ja lisäksi ohjaavat takapäätä kallistuksen mukaan.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mä kyseenalaistan koko kallistusjarrun tarpeen. Liikkeessä kaksipyöräisellä pysyy kyllä pystyssä ja paikallaan käyttöjarru estää tuossa rakenteessa kallistumisen. Kallistuminenhan vaatii takapyörien pyörimistä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Viesti Kirjoittaja jori »

jooseha kirjoitti:

Mä kyseenalaistan koko kallistusjarrun tarpeen. Liikkeessä kaksipyöräisellä pysyy kyllä pystyssä ja paikallaan käyttöjarru estää tuossa rakenteessa kallistumisen. Kallistuminenhan vaatii takapyörien pyörimistä.

Tämä on hyvä idea. Kaksipyöräisissä, tai kallistuvissa kolmipyöräisissä pitäisi olla kunnollinen seisontajarru. Kolmipyöräiset pysyvät pystyssä tällä ja kaksipyöräiset paljon yksinkertaisemmalla seisontatuella. (Yhdistetty turvaviiri ja seisontatuki)

Pöh, muistin tuota suluissa olevaa jo aiemmin tarjonneeni, mutten löytänyt. :(

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti:

Mä kyseenalaistan koko kallistusjarrun tarpeen. Liikkeessä kaksipyöräisellä pysyy kyllä pystyssä ja paikallaan käyttöjarru estää tuossa rakenteessa kallistumisen. Kallistuminenhan vaatii takapyörien pyörimistä.

Vaatis takajarrut. Ja edelleen esitän huolen siitä, että telemark perän jarrut saattavat vauhdista jarruttaessa aiheuttaa tahatonta kallistumista.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Peridootti (sensuroimaton höpöketju)

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Pöh, muistin tuota suluissa olevaa jo aiemmin tarjonneeni, mutten löytänyt. :(

Olet tarjonnut jo aiemmin :D

Vastaa Viestiin