Kamera Scorpioniin

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
pirkkob
Viestit: 55
Liittynyt: 31 Elo 2019, 10:13
Paikkakunta: Helsinki, Viikinmäki

Kamera Scorpioniin

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

Olen katsonut tekemiänne videoita ja minusta ne ovat mukavia. Ajattelin laittaa Scorpiooniini (fs20) myös kameran ja tuottaa katseltavaa. Mutta mihin kameran saa mukavasti sijoitettua, kun ns. luonnollisia paikkoja ei ole?
Kinnereillä on ilmeisen selvää laittaa kamera johonkin pinnalle, mutta minunpa pyörässä sellaisia on kovin vähän. Kypärää ajattelin, mutta se ehkä ei ole hyvä ajatus.
Ilmeisesti pitää hankkia jonkinlainen tanko, joka kiinnitetään johonkin, johon kameran voi kiinnittää, vai?
Sitten seuraava kysymys: millainen olisi helppo ja hyvä kamera. Minulla on aikaisemmilta vuosilta ContourHD, mutta se ei ole helppokäyttöinen. Toki kuva on hyvänlaatuinen jne., mutta...
GoPro Hero näyttäisi olevan joillakin. Onko se helppokäyttöinen, onko siihen kauko-ohjainta tms.? Ja mikä versio? Ainakin Verkkokaupassa on useita versioita...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kamera Scorpioniin

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Gopro ja kaikkiin muihinkin saa kätevästi gopron kiinnitysplikoita vaikka kuin - samanten toki normaaleja neljäsosatuuman ruuvilla kiinnitettäviä palikoita. Sen siis saa kiinni ihan minne haluat.

Kätevä voisi olla myös Osmo Pocket - joita siis juuri sai hintaa 199. Itsekin hankin sellaisen muttei ole vielä vertailumateriaalia. Sen ero on se että se on muutenkin kätsä gimbalilla varustettu pikkukamera.

Avatar
pirkkob
Viestit: 55
Liittynyt: 31 Elo 2019, 10:13
Paikkakunta: Helsinki, Viikinmäki

Re: Kamera Scorpioniin

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

Katselin tuota ehdottamaasi Osmo Pocketia. Kehuvat kovasti, mutta siinä on kiinteä akku. Siis, kun akku tyhjenee, niin se pitää ladata eikä sitä voi vaihtaa toiseen ladattuun akkuun.
Kyllä noita vaihtoehtoja on, mutta sopivaa kameraa en vain tahdo löytää. Tää on tietysti epävarmuutta, mutta kaiketi ilmeisesti kallista hankintaa pitää miettiä.
Pyörässäni on ollut alunperin kolme ratasta edessä, joten siinä on jäljellä tanko, mihin etuvaihtaja on kiinnitetty. Nythän siinä on vain yksi ratas edessä, kun takana on moottori. Varmaan siitä saa jotain apua kameran kiinnitykseen.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kamera Scorpioniin

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kypärä on ihan hyvä paikka, varsinkin trikessä kun kaikki muut kiinnityskohdat ovat kovin alhaalla. Siinä on sekin etu että voit päätä kääntämällä valita mitä kuvaat. Kukaan ei jaksa katsoa pitkään ajovideota jossa näkyy vain edessä oleva tie, pääsääntöisesti kaikki kuvaamisen arvoinen on jossakin muualla kuin tiellä. Tiellä se mielenkiintoisin kohde olet sinä itse pyörinesi, eli kannattaa hankkia myös joku pieni kolmijalka jolla saat kuvattua itseäsi tien sivusta.

Tuossa videossa näkyy ero mikä on pelkällä yhden kuvakulman kypäräkameralla ja sillä että väliin laittaa klippejä muista kuvakulmista: Esimerkki skootterilla-ajosta, mutta sama toimii nojapyörässä. Väitän että ensimmäistä ajo-klippiä ei kukaan jaksa katsoa yli loikkimatta, mutta toinen tismalleen samassa paikassa kuvattu ja saman musiikin pituinen menee tylsistymättä.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
pirkkob
Viestit: 55
Liittynyt: 31 Elo 2019, 10:13
Paikkakunta: Helsinki, Viikinmäki

Re: Kamera Scorpioniin

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

Kiitos vihjeistä jviirret. Kiva video.
Ehkä tuo kypäräkamera sitten kuitenkin on mahdollisuus, kun - todella - trikessa kaikki on niin alhaalla. Kaiketi tienpinta ei kiinnosta kuin tienpitäjää - jos häntäkään. :roll:
Pitänee tutustua Verkkokaupan valikoimiin - se kun näyttää olevan halvimmasta päästä. :D

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Kamera Scorpioniin

Viesti Kirjoittaja wwhv »

kypärään kiinnitettäviä action/sport -kameroita
saa muutamalla kympillä joten ei korkeelta putoa
vaikkei sitten lopulta käyttöön jäisikään.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kamera Scorpioniin

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Niissä ihan halvimmissa ei taida olla minkäänlaista kuvan vakaajaa? Mulla on sellainen toiseksi halvimman hintaluokan kamera SJ5000x, siitä löytyy elektroninen kuvanvakaaja (EIS).

Tuossa videossa näkyy ero: Laittakaa 1080p niin erottuu paremmin. 720p:llä maisema puuroutuu täysin niin ei tärinää tai tärinän puuttumista erota. Videossa näkyy myös hauskasti EIS:n haittapuoli. Juomapulloteline on samassa stemmissä kuin kamera. Ilman EIS:ä kuvattaessa se istuu kuin tatti paikoillaan, mutta EIS:n kans huojuu. Kamera korjaa maiseman heilumista jolloin se heijjaa kiinteitä kohteita päinvastaiseen suuntaan. Lopputulos kuitenkin mun mielestä parempi kuin ilman EIS:ä ja jos kuvakentässä ei olisi mitään kiinteää niin olisi vielä parempi/vakaampi.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Kamera Scorpioniin

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:

Niissä ihan halvimmissa ei taida olla minkäänlaista kuvan vakaajaa? Mulla on sellainen toiseksi halvimman hintaluokan kamera SJ5000x, siitä löytyy elektroninen kuvanvakaaja (EIS).

Eipä minullakaan ole kamerassa kuvanvakaajaa. Mutta ei hätää, ongelmaan löytyy kyllä softapohjainen ratkaisu: kaiken osaava ffmpeg -ohjelma kykenee poistamaan vaappumisen ja tärinän melko yksinkertaisesti:

Koodi: Valitse kaikki

ffmpeg -i foo.mkv -vf vidstabdetect=stepsize=32:shakiness=10:accuracy=10:result=transform_vectors.trf -f null - 

ffmpeg -i foo.mkv -y -vf vidstabtransform=input=transform_vectors.trf:zoom=0:smoothing=10,unsharp=5:5:0.8:3:3:0.4\
 -vcodec libx264 -tune film stabilized.mp4

Ensimmäinen komento analysoi videon ja luo siitä tiedoston, joka sisältää tarvittavat liikkeet tärinän poistamiseksi.

Toinen komento käyttää edellistä tiedostoa ja poistaa videosta tärinän. Tulokset ovat olleet mielestäni varsin hyviä elleivät jopa erinomaisia.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Kamera Scorpioniin

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Eipä minullakaan ole kamerassa kuvanvakaajaa. Mutta ei hätää, ongelmaan löytyy kyllä softapohjainen ratkaisu: kaiken osaava ffmpeg -ohjelma kykenee poistamaan vaappumisen ja tärinän melko yksinkertaisesti:

Mutta tekee sen auttamattomasti liian myöhään. Videon pakkaamisen ja tallentamisen jälkeen :cry: Halpojen action kameroiden Bitrate on aika huono. Tästä syystä heiluva kuva pikselöityy/puuroutuu tallennusvaiheessa. Kameroiden oma EIS korjaa heiluntaa ennen pakkaamista jolloin kuva jopa terävöityy kun kaikkea heilumista ei tarvi pakata ja tallentaa.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kamera Scorpioniin

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Tälleen viran puolesta totean ettei nyt ihan halvimmalla laitteella saa ammattijälkeä vaikka Jeesus sitä pitelisi.

Mieluummin etsisin käytetyn asiallisen laitteen joita onkin hienosti saatavilla. Harrastajat kun tuppaavat harrastamaan enemmän laitteiden vaihtoa, kuin kuvaamista.

Vähän niinkuin itse rakentelen kohtuuttoman paljon ajamisen sijaan.

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Kamera Scorpioniin

Viesti Kirjoittaja wwhv »

itse en huomannut että tuossa alkuperäisessa viestissä
edes haettaisiin ammattijälkeä

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Kamera Scorpioniin

Viesti Kirjoittaja Pastori »

wwhv kirjoitti:

itse en huomannut että tuossa alkuperäisessa viestissä
edes haettaisiin ammattijälkeä

No ei toki. Viestini oli että - samalla hinnalla kuin vaatimattoman uuden laitteen - saa pro tason käytetyn. Se välttänee harrastajalle.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Kamera Scorpioniin

Viesti Kirjoittaja janx »

Toive oli tuottaa katseltavaa. Ei kovin paljon tule katseltua vakaamattomia ajovideoita. Mä liputan kans käytetylle laitteelle, jossa on jonkinlainen kuvanvakaus ja vähintään 1080p kuva.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Saukki
Sisällöntuottaja
Viestit: 1272
Liittynyt: 23 Huhti 2014, 21:46
Paikkakunta: Kälviä
Viesti:

Kamera Scorpioniin

Viesti Kirjoittaja Saukki »

Tänä päivänä enää mikä tahansa kuvanvakaaja ei kelpaa. Ajarmala ehdottama softaratkaisu mikä sinällään kuulostaa kätevältä, ei loppulta kuitenkaan tuota kovin hyvää jälkeä. Kuvasta tulee vääristynyt ja omituinen ja sen lisäksi sitä joutuu rajata paljon (riippuen tietenkin siitä kuinka paljon sitä haluaa vakauttaa).

Mulla on vieläkin käytössä Sonyn action kameroita muutaman vuoden takaa. Niissä on elektroninen kuvanvakautus. Kamerassa itsessään tehtävä vakautus toimii paremmin, koska se perustuu kiihtyvyysanturiin eikä kuvan liikkeen visuaaliseen analysointiin, niin kuin softalla jälkikäteen tehtäessä.

Mutta nämä Sonyn kuvanvakautukset alkaa nykyään olemaan auttamattomasti vanhanaikaisia. Ei ole enään kuva vakaata nykystandardin mukaan. Tällä hetkellä markkinoiden johtava kuvanvakautus (action kameroissa) taitaa olla GoPro Hero 9:ssä. Mutta sillä onkin sitten hintaa yli 500€.

Mä oon tässä kohta toista vuotta suunnitellut kameroiden päivittämistä johonkin nykyaikaisempaan. Mun vanhoissa kameroissa alkaa olemaan kaikkia omituisia ongelmia.
Nyt on kiikarissa DJI Osmo Action, jossa pitäisi olla hyvä kuvanvakain. Ei ihan GoPro Hero 9 tasoa, mutta hintaakin on vaan puolet siitä.

Ehkä pitäis vaan lopettaa tämä suunnittelu ja vaan ostaa sellainen Kuva

Niin ja kameran paikasta. Suosittelen kypärää. Siinä pärjää vähän huonommallakin kuvanvakaimella, koska ihmisen pää toimii luonnollisena vakaimena.

Tästä esimerkkiä miten Sony AS200V kuvsnvakaus toimii, kun kamera kiinnitettynä kypärään:

Saukki
Kaikki linkit
Quatrevelo, Azub Max 26"

"Käläviällä on vain hulluja ja pyöräilijöitä." -Paikallinen sanonta

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kamera Scorpioniin

Viesti Kirjoittaja PW »

Kun lukee nää kommentit tarvittavista huippukameroista, kuvanvakausstandardeista ym en tiedä osaanko enää edes katsoa tubefilmejä, saati että itse kuvaisin kännykällä tubeen sisältöä :shock:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Vastaa Viestiin