Airopyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Paavo
Viestit: 92
Liittynyt: 19 Marras 2007, 16:25
Paikkakunta: Helsinki

Airopyörä

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Tässä video väsäämästäni soutupyörästä, nimeltään Airopyörä:

Airopyörä.jpg
Airopyörä.jpg (66.92 KiB) Katsottu 2007 kertaa

Laitteen nimi juontuu pitkistä vetotangoista eli "airoista". Ne on akseloitu alas, jotta airojen yläpään liike olisi mahdollisimman suora. Veto takapyörään tapahtuu vaijerilla, puomin nokassa olevan kääntöpyörän kautta. Takarattaan tilalla on hihnapyörä (eli tässä tapauksessa vaijeripyörä) ja mustekala huolehtii takaisinkelauksesta.
Pyörällä on ajettu nyt viikon verran työmatkaa ja bugeja on korjailtu sitä mukaa -nyt se toimii varsin luotettavasti. Projektin ajatus oli monipuolistaa työmatkaliikuntaa ja siinä hommassa pyörä toimii melkoisen hyvin. Soudun monipuolisuus tuntuu koko kropassa. Aluksi ylämäet olivat myrkkyä, mutta jalkatukien siirto toi soutuun lisää voimaa. Aivan jyrkimmät mäet tarvitsisivat toisen vaihteen.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Airopyörä

Viesti Kirjoittaja Härski »

Voi jumpe! Onneksi olkoon hienosta laitteesta. Moisesta oon haaveillu itekkin silleen puoli leikillään.

Vaikuttaa että olet päätynyt itse suunniteltuihin ratkaisuihin voimansiirrossa ja ohjauksessa yms ratkaisuissa.. Olisikin mukava jos jakaisit kuvien tai piirustusten muodossa tarkempaa tietoa niistä, niin muutkin aiheesta kiinnostuneet voi niistä ottaa oppia.

Osaatko arvioida kuinka suuri ero tällä pyörällä ajonopeudessa on sinun normaaliin pyöräilynopeuteen?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Airopyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Miulle tuli ensin mieleen, kuinka tuolla pääsee liikkeelle/kyytiin ja pysäytettyä/pois kyydistä kun jalat on airojen välissä?
Lisää kuvia toivon myös hienosta laitteesta.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Paavo
Viestit: 92
Liittynyt: 19 Marras 2007, 16:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: Airopyörä

Viesti Kirjoittaja Paavo »

Airopyörä
Airopyörä
airopyora1.jpg (126.2 KiB) Katsottu 1930 kertaa
Takanapa
Takanapa
airopyora2.jpg (129.66 KiB) Katsottu 1930 kertaa
Etupää
Etupää
airopyora3.jpg (127.46 KiB) Katsottu 1930 kertaa
Napa
Napa
airopyora4.jpg (128.53 KiB) Katsottu 1930 kertaa
Pylpyrä
Pylpyrä
airopyora5.jpg (82.07 KiB) Katsottu 1930 kertaa

Kiitoksia kommenteista ja Jorille kiitos videon optimoinnista. Tässä muutama kuva, selventänevät rakennetta.
Airopyörä syntyi oikeastaan laiskuuden tuloksena. Kun olin aikani pyöritellyt päässäni erilaisia rakenteita, olin lopulta niin kyllästynyt miettimiseen että päätin kokeilla yksinkertaisinta ideaa. Runkona on sellaisenaan 28-tuumainen miestenpyörä, johon on istutettu liukupenkki. Ohjauksen päätin tehdä ilman vaijereita ja työntötankoja, vaikka lopputulos oli epävarma: tulisiko pyörästä mahdoton ajettava, kun ohjaus muuttuu päinvastaiseksi airojen yläkuolokohdan molemmin puolin? Onneksi jo ensimmäinen koeajo osoitti toisin.
Ihan alussa ajaminen oli silti melkoista sekoilua, välillä kaaduin lähtiessä ja välillä pysähtyessä -ja varsinkin ylämäissä, joissa vauhti useimmiten tyssäsi kokonaan. Hiljalleen homma alkoi sujua, ja jalkatukien siirto ylemmäs toi ison parannuksen. Ylämäessä pyörää ikäänkuin runtataan jalkaprässin tavoin eteenpäin, tuleehan soudussa suurin osa voimasta juuri jaloista. Kokonaisvaltainen voimantuotto on jollakin alkukantaisella tavalla nautittavaa. Liikkeellelähtö tapahtuu airojen ollessa edessä, toinen kenkä valmiina jalkatuella. Pyörän lähdettyä liikkeelle toisenkin jalan voi nostaa paikalleen. Pysähtymisen teen useimmiten jarruttamalla vauhdin pois ja tiputtautumalla rungon yli toiselle puolelle. Loput vauhdit joutuu juoksemaan pois. Sivistyneempi konsti on kallistaa pyörä toisen jalan varaan, kunhan on varma kaatumissuunnasta. Homma helpottuisi istuimen korkeutta laskemalla, mutta tällöin itse soutuominaisuudet nähdäkseni heikkenisivät.
Voimansiirrosta tuli mielestäni varsin toimiva ja vieläpä kevyt. Vaijeripyörä on tehty kottikärryn vanteesta ja sen halkaisija on n.170mm. Ohuempi apuvaijeri ja mustekala huolehtivat takaisinkelauksesta. Pyörä kulkee tällä välityksellä tuollaista reilua pariakymppiä, joka riittää omaan työmatkailuun.

Tärkein korjauskohde on tuo videollakin kuuluva kloks-ääni. Se johtuu liian harvasta vapaarattaasta (vanteen napaan rakennettu malli), joka pahimmillaan puraisee kiinni vasta kaukana vedon lähtöpisteestä. Ongelma korjaantunee tiheämmällä vapaarattaalla. Muuten pyörä on toiminut luotettavasti enkä ole enää joutunut selvittelemään vaijerisotkuja milloin missäkin puskassa. Tänään laitoin grippiteipit vetotankoon ja hankin ajohanskat känsien ehkäisemiseksi.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Airopyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Hieno peli!
Yksinkertaisia ja halpoja, mutta ilmeisen toimivia ratkaisuja. Arvostan.

Vastaa Viestiin