Tadpole suoraohjauksella

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Dzeipas
Viestit: 36
Liittynyt: 17 Helmi 2014, 07:24
Paikkakunta: Kempele

Tadpole suoraohjauksella

Viesti Kirjoittaja Dzeipas »

Talvella on tullut väsättyä seuraavaa trikeä, kun perheessä on ilmennyt kiinnostusta nojailuun. Ensimmäisen version (viewtopic.php?f=3&t=5710) purin osiin maalausta varten, ja siinä samalla sain kopioitua rungonmuodon seuraavaan projektiin. Tällä kertaa yritin päästä vähän helpommalla ja hyödyntää enemmän valmiita osia. Ensimmäiseenhän rakentelin olka-akselit ja takahaarukan nivelöinnin itse. Nyt hyödynsin romupyöristä päri emäputkea ja takahaarukan nivelineen joustoperäisestä pyörästä. Lisäksi ketjulinjaan vetopuolelle ostin Kiinasta BMX-vapaarattaan ja sovittelin sen sisään laakerin.

Ensimmäisessä trikessä on edelleen vain takajarru ja olen sen kanssa oppinut operoimaan. Sain pyynnön että tähän uuteen projektiin pitää olla jarrut myös eteen, eli sellaiset on tehty. Myös taustapeilit on tulossa molempiin ohjaustankoihin, ja tavarateline tulee tällä kertaa kiinni suoraan runkoon.

Testauksen aikana on huomattu, että penkki on tulevalle käyttäjälle "toisesta päästä liian pitkä". Kypärä osuu penkkiin ja painaa päätä eteenpäin. Mitään niskatukea ei ole vielä kehitelty, ja en osaa sanoa voisiko sillä jotenkin ongelmaa ratkaista. Joutuuko tässä vielä sahaamaan kuitupenkkiä lyhemmäksi tai hommaamaan uuden penkin.

Molemmat triket on nyt maalattu lopulliseen väriin ja kokoaminen on meneillään. Tässä pari kuvaa:

Liitteet
runko kopioitu.jpg
puomin kiinnitys.jpg
etujarrujen haarukat.jpg
ketjun keskilinjan hakemista.jpg
keula jigissä.jpg
idler osat ja mitat.jpg
sivuprofiili.jpg
molemmat jouset.jpg
osat omilla paikoillaan.jpg
koeajo suoritettu onnistuneesti.jpg
Dzeipas
Viestit: 36
Liittynyt: 17 Helmi 2014, 07:24
Paikkakunta: Kempele

Re: Tadpole suoraohjauksella

Viesti Kirjoittaja Dzeipas »

Maalattujen osien käsittely ja niistä triken kokoaminen on aika mukavaa puuhaa.

osia valmiina kasauspöydällä.jpg

En tunteja laskenut mitä itse pyörän suunnitteluun ja rakentamiseen kului ennen maalausvaihetta, mutta pelkkä valmiin pyörän kasaaminen vei vajaan pari päivää. Koska käytin osia vanhoista pyöristä, jonkin verran ylimääräistä aikaa meni esim. likaisten vaihtajien puhdistamiseen ja liikkuvien osien rasvaamiseen.

valmis koeajoon 01.jpg
valmis koeajoon 02.jpg

Pyörää pöydällä rakentaessa en kiinnittänyt huomiota tuohon ketjun paluulinjaan ja kuinka alhaalle se lopulta tuli. Takavaihtajakin raapii lähes maata, mutta tuollainen se alkuperäisessä osienluovuttaja pyörässä oli. Alunperinhän ketju on lähtenyt paljon enemmän yläviistoon, mutta nyt pitkä ja painava ketju lähtee jo alaviistoon.

Joissakin ICE:n trikeissä on ihan vain 10cm pätkä ketjun suojaputkea noin takahaarukan nivelöinnin kohdalla, ja sellaista ajattelin kokeilla. Silloin tuota ensimmäistä suojaputkea pitää vähän lämmittää ja vääntää enemmän ylöspäin. Miten muuten tuota linjaa voisi parantaa? Saako takavaihtajissa jotenkin kirittyä jousia että ketjulinja oikenisi? Vai kuoleutuuko ne vain vanhuuttaan ja kireyttä saa vain ostamalla uuden takavaihtajan?

Vastaa Viestiin