Sähkövaihteet

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Sähkövaihteet

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kokemuksia näistä?

Itse olen vähän miettinyt Archerin D1X:n asentamista kinneriin (https://archercomponents.com/). Realisoituu jos realisoituu sitten kun tulee aika vaihtaa ketju ja muut voimansiirtokomponentit.

Kinnerissä tuon sijoittelu tuottaa päänvaivaa, kun vaihtajayksikön pitäisi olla sellaisessa paikassa että virtanappiin ylettyy ja paristojen vaihto onnistuu vaivattomasti. Toisaalta vaihtajan vaijeri ei saa olla liiankaan pitkä. Valmistajan mukaan metri-puolitoista toimii ihan hyvin, sillä tuon saisi vedettyä kiinni esim. oikeassa pyöräkotelossa oleviin juomapullokiinnikkeisiin joita en käytä mihinkään.

Stapanilla taisi olla Quest XS:ssä Archerin systeemi? Jotain häikkää siinä oli räyskälän kisoissa, selviskö? Käyttökokemuksia?

Markus Heikkilä

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Sähkövaihteet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kyseistä masiinaa oli todella ärsyrtävä säätää ainakin Tapanin versiota osittain johtuen kinneristä ja osittain siksi että softa oli typerästi toteutettu. Kinneri käytössä sen säätäminen on ärsyttävää koska pitäisi nähdä millä vaihteella ollaan samalla kun polkemalla vaihteita vaihdetaan joka tuottaa luonnostaan vähän ongelmia ilman kameraa tai toista henkilöä.
Se mikä softassa ärsytti oli sen typerä ominaisuus että jokainen vaihde pitää säätää itse aivan nollasta asti, eikä säätö seuraavalla vaihteella jatku siitä mihin edellinen vaihde oli todettu jo olevan. Eli aina kun lähdet seuraavaa suurempaa rattaan säätöä hakemaan se aloitettiin pienimmältä rattaalta :twisted: Tämän kun yhdisti kinnerin vaikeuteen nähdä millä vaihteella mennään niin ehkä ymmärtää että elin voi alkaa kasvamaan otsaan.
Ja tähän kaikkeen kun yhdistää sen että se hukkassi joskus vaihteet kuten Tapanille kävi räyskälässä niin siinä on mukava soppa keitettynä.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sähkövaihteet

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Ihan vaan tälleen maaseutukaupungista saakka kysyn = että onko niissä vaihteissa jotain vikaa? Miksi vaihtaa toimivaa?

Avatar
Stapani
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 848
Liittynyt: 16 Touko 2008, 20:43
Paikkakunta: 00920 Helsinki

Re: Sähkövaihteet

Viesti Kirjoittaja Stapani »

En tiedä onko softapäivityksessä tullut apuja tuohon säätöhommaan......polviongelmien takia voi olla että kinneriä ei tänä kesänä juuri pahemmin ajella. Archerin hyviä ominaisuuksia on mukava ja nopea vaihtaminen. Jos joskus mun polvet vielä pelittää, niin en kyllä vaihda pois. Paljon mukavampi kuin vanha systeemi. Huonoa taisi olla tässä vanhemmassa Archerissa se, että esim. 10440 akkuja ei ihan helposti ollut saatavilla.Tai oli mutta oli vähän lyhyempiä kun Suomen Akut Oy:stä (Tikkurila) löytyneet. Olivat siellä tosi ihmeissään, mutta tekivät mulle kyllä virityksen...... Jos Mahe ostat, ota samalla vara-akku paketti, ei muistaakseni ollut kallis.

Tapani

Catrike Speed 3x26 2011
Quest XS Carbon 2015 "Kinuski"

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähkövaihteet

Viesti Kirjoittaja jori »

Stapani kirjoitti: 02 Kesä 2021, 12:02

En tiedä onko softapäivityksessä tullut apuja tuohon säätöhommaan......polviongelmien takia voi olla että kinneriä ei tänä kesänä juuri pahemmin ajella. ...

Parempaa keinoa polvien terapiaksi kuin polkeminen oikeasti lyhyillä kammilla ei ole. Katsoin foorumin historiasta, että olit tehnyt lyhytkampikokeilusi varsin varovaisesti (135 mm) ja hätäisesti vaihtanut takaisin pitkiin 155 mm ja lopulta 165 mm kampiin nopeasti takaisin.

Laita vaan oikeasti lyhyet kammet, eli noin 100 mm. kinneriisi ja pienennä eturatas n. 30 piikkiseksi. Huolehdi myös siitä, että polvet eivät mene liian suoraksi, kun polkaiset, niin pysyy kadenssi riittävän korkealla, eikä tee mieli ajaa liian suurilla vaihteilla runttaamalla.

Polvet pysyvät kunnossa, kun niitä liikuttaa, hajoavat, kun pitää liian kauan paikoillaan staattisella kuormalla. Paljon liikettä ja maltillisesti voimaa parantaa kaikki nivelvaivat. Jalkaterän asento vaikuttaa erittäin paljon polveen. Jos tuntuu ajossa –tai vaikka kävellessä– kipua polvessa, muuta HETI jalkaterän asentoa.

Jos tähän tulee enemmän kuin yksi vastaus, siirrän polvivaivakeskustelun omaan ketjuunsa. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Sähkövaihteet

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Pastori kirjoitti: 02 Kesä 2021, 09:52

Ihan vaan tälleen maaseutukaupungista saakka kysyn = että onko niissä vaihteissa jotain vikaa? Miksi vaihtaa toimivaa?

Minkä takia te rakentelijat kokoajan väsäätte uusia pyöriä? :D

Uutuuden viehätyksen lisäksi:

  • Kinnerin vaihdevaijeri on tolkuttoman pitkä ja sen vaihtaminen hirvittää ajatuksena jo etukäteen. Tolle vehkeelle riittäis lyhyempi pätkä jonka voi vetää helppoa reittiä.
  • En ole edelleenkään kiertovaihtajien suuri fani. Kinnerin tilleriin ei vaan oikein ilman metallitöitä saa järkevästi muita asennettua joten noilla on pärjättävä. Kuvittelen, että pari peukalollla käytettävää kytkintä olisi mukava systeemi.
  • Takavahtajan säätäminen sitten kun takarattaat tai vaijeri menee vaihtoon tai pahimmassa tapauksessa vaihtajan jousi katkeaa ja koko mekanismi menee vaihtoon (tunnettu ongelma Sram X0 -vaihtajilla) ärsyttää myös jo etukäteen ajatuksena. Väittävät että toi archer olisi helppo säätää mille vaan rataspakka-vaihtajakombinaatiolle. Voi olla myyntipuhettakin, sen takia kyselin kokemuksia. Saadut kommentit ei rohkaisseet :D

Wackyn ja Stapanin säätökommenteista:

Ymmärtääkseni nykyiseen Archeriin saa sellaisen lähetinyksikön josta saa niitä vaihteiden välejä säädettyä ajon aikana ihan niillä peukalonapeilla, ei tartte kännykän ruutua raapia. Eli jos takana rutisee niin säätötila päälle ja haetaan ylösalas-nappuloilla oikea kohta ja vekotin muistaa sen. Varma en ole, pitää selvittää ennenkuin hommaan jos hommaan.

Markus Heikkilä

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sähkövaihteet

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Mahe kirjoitti: 02 Kesä 2021, 16:34
Pastori kirjoitti: 02 Kesä 2021, 09:52

Ihan vaan tälleen maaseutukaupungista saakka kysyn = että onko niissä vaihteissa jotain vikaa? Miksi vaihtaa toimivaa?

Minkä takia te rakentelijat kokoajan väsäätte uusia pyöriä? :D

Touche!

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Sähkövaihteet

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Minulla on XShifter joka oli ymmärtääkseni Archerin esikuvana. Kehitysprojektin läpivienti idean isältä Kickstaterin kautta epäonnistui ja kesti viisi vuotta. Samalla kehittäjä pilasi täysin oman ja laitteen maineen. Myi laitteen noin vuosi sitten erilliselle yritykselle. Nyt myynnissä on laitteen 3. versio ja kokemukseni mukaan se toimii hyvin. Helppo asentaa, nopea, erittäin tarkka, jokaista vaihdetta voi säätää millin kymmenyksen tarkkudella. Mukana tulee kaksi akkua ja painonappeja on kolmea erilaista saatavissa. Android ohjelma on kommenttien mukaan hyvä, itsella iphone versio joka myös toimii. Cell Cycling toimittaa, sain nopeasti. Äänikomennotkin siinä pitäisi olla, en ole kokeillut toimivatko. Akku riittää hyvin ja puhelimesta näkee varaustilan. En ole kokeillut muita sähköisiä vaihtajia joten ei ole vertailutietoa.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Sähkövaihteet

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Kas, toi XShifter oli tuttu tuote, mutta kuten sanoit alkuperäisen kickstarter-kamppiksen ongelmat pilasi sen maineen. En ollutkaan huomannut että nyt sitä saa ihan verkkokaupasta. Pistetään harkintaan, XShifterissä on joitain etuja Archeriin nähden:

  • Huomatavasti edullisempi
  • Sikäli kun ymmärsin oikein, systeemi herää automaattisesti, ei tartvitse muistaa painaa virtanamiskaa?
  • USB-ladattava akku, voi ladata vaikka reissun päällä virtapankista eikä tarvitse kuskata erillistä laturia / tarvitse välttämättä kahta akkua. Valojen takia mulla on iso virtapankki aina mukana, siitä riittää virtasta hyvin vaihtajallekin hätätilanteessa.

Markus Heikkilä

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Sähkövaihteet

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Jo, herää automaattisesti. Usb lataus. Akku riittää kyllä todella pitkään ja kaksi akkua tulee paketissa. Ollut kevään ajossa ja on pysynyt säädöissä eikä ole ollut virhetoimintoja. Napissa on nappiparisto 2032, senkin on luvattu kestävän kauan.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Sähkövaihteet

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Millaset kiinnikkeet siinä XShifterin paketissa tulee mukana? Tuolta verkkokaupasta ei oikein selvinnyt eikä siellä ollut oikein vaihtoehtojakaan tarjolla.

Markus Heikkilä

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Sähkövaihteet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mahe kirjoitti: 02 Kesä 2021, 16:34
  • Takavahtajan säätäminen sitten kun takarattaat tai vaijeri menee vaihtoon tai pahimmassa tapauksessa vaihtajan jousi katkeaa ja koko mekanismi menee vaihtoon (tunnettu ongelma Sram X0 -vaihtajilla) ärsyttää myös jo etukäteen ajatuksena. Väittävät että toi archer olisi helppo säätää mille vaan rataspakka-vaihtajakombinaatiolle. Voi olla myyntipuhettakin, sen takia kyselin kokemuksia. Saadut kommentit ei rohkaisseet :D

Suosittelisin muuten vaihtamaan samalla jos uusit sähköiseen vaihteistoon niin takavaihtajan shimanon kytkimelliseen malliin, niissä toimii kytkin paljon järkevämmin ja se on säädettävissä.

Mahe kirjoitti: 09 Kesä 2021, 08:32

Millaset kiinnikkeet siinä XShifterin paketissa tulee mukana? Tuolta verkkokaupasta ei oikein selvinnyt eikä siellä ollut oikein vaihtoehtojakaan tarjolla.

Veikkaisin että se on ihan nippusiteillä, koska vaijeri on kuoressa laite ei väännä itseään irti kiinnikkeistä toiminnallaan.

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Sähkövaihteet

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Mukana tulee kuvan mukaiset kiinnikkeet, tuo punaisella "kumilla" päälystetyttyä läpyskää joita on kolmelle eri putkikoolle ja juomapullokiinnike. >Ne siis ruuvataan kiinni vaihtajaan. Läpyskä runkoon noita tarrjoja käyttäen ja vielä esim. nippusiteillä kiinni.

Liitteet
kiinnikkeet
kiinnikkeet
Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Sähkövaihteet

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Wacky kirjoitti: 10 Kesä 2021, 07:51
Mahe kirjoitti: 02 Kesä 2021, 16:34
  • Takavahtajan säätäminen sitten kun takarattaat tai vaijeri menee vaihtoon tai pahimmassa tapauksessa vaihtajan jousi katkeaa ja koko mekanismi menee vaihtoon (tunnettu ongelma Sram X0 -vaihtajilla) ärsyttää myös jo etukäteen ajatuksena. Väittävät että toi archer olisi helppo säätää mille vaan rataspakka-vaihtajakombinaatiolle. Voi olla myyntipuhettakin, sen takia kyselin kokemuksia. Saadut kommentit ei rohkaisseet :D

Suosittelisin muuten vaihtamaan samalla jos uusit sähköiseen vaihteistoon niin takavaihtajan shimanon kytkimelliseen malliin, niissä toimii kytkin paljon järkevämmin ja se on säädettävissä.

Löytyykö näitä kymppivaihteisina ja pitkällä häkillä? DFXL vanhanmallinen swingarm on kai vähän kranttu vaihtajien suhteen, että mitkä mahtuu liikkumaan ottamatta kiinni swingin päähän / kinnerin lattiaan.

Ja olikos takapakat nyt yhteensopivia vai ei SRAM/Shimano (se varapakka mikä mulla on valmiina on joku sunrace, mutta intercitybikelta hommattu)?

Mulla on siis 10v pakka, ketju ja ketjurullat sekä iso eturatas valmiina hyllyssä odottamassa vaihtoa, mutta ajan noi nykyiset loppuun ensin. Ja sitten sen vaihdon yhteydessä voi harkita jos jonkun tämmösen sähkölaitteen hommaisi.

Markus Heikkilä

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Sähkövaihteet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Mahe kirjoitti: 10 Kesä 2021, 16:18

Löytyykö näitä kymppivaihteisina ja pitkällä häkillä? DFXL vanhanmallinen swingarm on kai vähän kranttu vaihtajien suhteen, että mitkä mahtuu liikkumaan ottamatta kiinni swingin päähän / kinnerin lattiaan.

Sitä en tiedä onko ne shimanon vaihtajat sopivia swingarmiin. Kuvia tarttis niin vois veikkailla ja voidaan joskus treffata ja vertailla livenäkin. Shimanolta löytyy kaikilla kolmella häkki mitalla, SG = Keskipitkähäkki ja SGS = pitkähäkki
Shimanolla ei vain ole käsittääkseni kiertovaihdekahvoja tarjolla joka on suurin syy siihen ettei niitä käytetä yleensä kinnereissä, mutta vaihtajan vaihdemäärän ja pakan lehtien määrällä ei ole hirveesti väliä jos siirtyy sähköiseen vaihtajaan kunhan pitää huolen että valittu ketjun leveys toimii sekä pakassa että vaihtajassa ilman ongelmia. Suosittelisin pitäytymään ketjussa pakan lehtimärän mukaan ja takavaihtaja voi olla ainakin yhden vaihteen pielessä tästä joissain tapauksissa enemmän varsinkin jos esim. vaihtaa rissat sopiviksi. Sähkövaihteet kun ei välitä vetosuhteista samallailla kun vivut ja vaihtajat keskenään.
Jos päädyt pitäiytyä nykyisten vaihdekahvojen kanssa niin sitten shimanon vaihtaja ei tule oikein kysymykseen. Ihan vaijerikäyttöisesti löytyy shimanolle ainakin tangonpää vipujatai peukalovipuja jotka voisi toimia kinnerissäkin jos et halua sähkövaihtajaa, mutta haluat vaihtaa kiertokahvat pois.
https://www.microshift.com/products/com ... end-thumb/

Mahe kirjoitti: 10 Kesä 2021, 16:18

Ja olikos takapakat nyt yhteensopivia vai ei SRAM/Shimano (se varapakka mikä mulla on valmiina on joku sunrace, mutta intercitybikelta hommattu)?

10-vaihteiseen asti ne on kaikki Shimanon HG-mallisella vapaaratasrungolla, eli kaikkien valmistajien rataspakat on siihen asti ristiin sopivia. 11-lehtiset onkin sit mielenkiintoinen viritelmä jossa HG-vapaaratasta hieman muokattiin ja siihen saattiin ylimääräinen millimetri tilaa jolla saatiin 11-lehtiset mahtumaan. 12 vaihteisiin on tullut oman mallisia vapaaratasrunkoja sekä SRAMilta että shimanolta, mutta HG-vapaarattaallekin löytyy 12-vaihteisia pakkoja. Tämän lisäksi shimanon ja SRAMin pakat on vain lähes yhteensopivia kun pakat on 0,5 mm eri paksuisia.

Mahe kirjoitti: 10 Kesä 2021, 16:18

Mulla on siis 10v pakka, ketju ja ketjurullat sekä iso eturatas valmiina hyllyssä odottamassa vaihtoa, mutta ajan noi nykyiset loppuun ensin. Ja sitten sen vaihdon yhteydessä voi harkita jos jonkun tämmösen sähkölaitteen hommaisi.

Näinhän se kannattaa tehdä.

Vastaa Viestiin