Matalaraaseri

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Matalaraaseri

Viesti Kirjoittaja Härski »

Naapurikylän nojapyörälupauksen kanssa tuumailtu, notta pitäiskö sille sovittaa nopsempaa pyörää alle. Eilen otettiin mittoja ja aamusti jotain tuli paskarreltua jo.

IMG_20210605_125822-01.jpeg
IMG_20210605_125822-01.jpeg (128.15 KiB) Katsottu 3583 kertaa

Pyörästä löytyykin kivasti jotain vanhaa jotsin uutta ja jotain sinistä..

Piti tehdä twistiketjuinen mutta ei taideta jaksaa tehhä 406 vetävää ketjuvölitteistä kiekkoa nyt tähän hätään.. Kaipa tollakin alkuun pääsee takatuupparina..

Ehdoton vaatimus oli siis saada nopea ja matala pyörä vaikka koetin taivutella isompaan eturenkaaseen.

Mites otte kiinnitelly vaneripenkkejä pyöriinne? Itte oon hitssnnu latikan pätköt runkoon poikittain aina levyn molempiin pöihin, mutta jotenkin se tuntuu kolohmolle ja painavalle tyylille... Joriko ruuvas pakoputkipyörässä levyn suorsan runkoon vai? Riittäkö siinä tuenta kallistelua vastaan? Ainakin erillisistä levyistä tehden, täytyy silloin palaset liittää toisiinsa jotenkin.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Matalaraaseri

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kokeilisin isoja (4,9mm reijälle) popniittejä. Kaksipyöräisessä ei oikein saa kallisteluvoimaa välitettyä kiinnitykseen, kuten kolmipyörässä, joten uskon niiden kestävän.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Matalaraaseri

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Vilijami kirjoitti: 05 Kesä 2021, 17:52

Kokeilisin isoja (4,9mm reijälle) popniittejä. Kaksipyöräisessä ei oikein saa kallisteluvoimaa välitettyä kiinnitykseen, kuten kolmipyörässä, joten uskon niiden kestävän.

Kyllä penki niillä pysyy . Itse laitoin Stern seiskan laajakantasille vetoniiteillä kiini . Siinä ovat löystymättä pysyneet . Istuin osa alapäästään neljällä ja puolestavälis selkänojaa kahella.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Matalaraaseri

Viesti Kirjoittaja Härski »

Hyvä idis nuo popparit. Varmaan pitää paremmin kuin pelliruuvi.

Jokuvaan levysoiro sattui löytymään, niin laitoin kuitenkin alunsi ruuveilla et päääsee sovitelee tankoa yms hilppeitä. Näkee sit kun pääsee ajelee että miten käyttäytyy.

IMG_20210605_163654-01.jpeg
IMG_20210605_163654-01.jpeg (136.09 KiB) Katsottu 3506 kertaa

Tää on tosiaan semmonen nuutaman tunnin pikaprojekti ja ensimmäine fillari mistä en ensimmöistäkään suunitelmaa ole tehny. Tehdään nopsaan silmämääräisesti nyt vaan joku rankine, et pääsee poika harjoittelemaan. Muutetaan sitten kun tiedetään mikä ei toimi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Matalaraaseri

Viesti Kirjoittaja jori »

Eilen ajattelin jo sanoa, mutta arvelin tuon taittopyörän väärän paikan olevan vain huolimatonta asettelua. Nyt kuitenkin näyttäisi, että ketjun on tarkoitus todella mennä eturattaalta taittopyörälle yläviistoon. Tuollainen yläviisto ketju pyrkii kääntämään ohjausta vasemmalle polkemisen tahdissa ja noin vinon ketjun tapauksessa aika voimakkaasti jopa.

Minä laittaisin taittipörän paljon taaemmaksi niin, että ketjulinja asettuisi haarukkaputken takapuolelle, keskimäärin (keskimmäisellä takarattaalla) emäputkilinjan suuntaiseksi. Se saattaisi vaatia etuhaarukan kääntämisen takaperin, jottei ketju kolise haarukan yläpäähän ja pientä laittoa myös haarukan droppareissa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Matalaraaseri

Viesti Kirjoittaja Härski »

Siis toi taittopyörä ei liity mitenkään tästä syntyvään fillariin. Se on vaan jäänne edellisestä elömästä, missä noi siniset osat oli mun ensimmösen nojapyörän osia. Semmonen twistiketjuinen lowraceri. Se missä oli 71piikkinen eturatas. Jos kukaan muistaa.

Ja tästähän oli aikomus siis tehdä takatuuppari.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Matalaraaseri

Viesti Kirjoittaja Härski »

Onks jengillä tiedossa paikkaa mistä sais hyviä taittopyöriä nopsaan? Syväri ainakin joskus niitä teki.
Toden näköisesti ei ruveta tilailee ulkomaita myöden mitään hitek rissoja vaan sorffailen jostain muovista samanmoiset kun esim Jorin pakoputkipyörässä.

Olikos niissä muuten keskiharjanne? Muistelen että oli, mutta hampaaton.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Matalaraaseri

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Joo, jori-mallin rissoissa on sileä harjanne. Niiden mittakuvat löytyvät täältä.
Kuva

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Matalaraaseri

Viesti Kirjoittaja Härski »

Jaahas..

Eilen saapui tontille odoteltu elintoimitus ja satiin varattua koko päivä leikkausosastolta.

Koko päivä hääräiltiin elimiä paikoilleen ja päivän päätteksi saatiinkin jo aikaiseksi mukavia sydämentykytyksiä nuoren innokkaan miehen rinnassa.. Ainakin. Ehkä vähän varttuneemmankin.

Ihan ei syntynyt valmista vielä, mutta seuraavalla kerralla kun saadaan aikataulut täsmäämään, niin takuulla otetaan jo ensi askelia..

IMG_20210706_174335-01.jpeg
IMG_20210706_174335-01.jpeg (174.49 KiB) Katsottu 3235 kertaa

Lopputulemaa kun kattelee, niin koko päivä meni muuten pyörivien osien parissa hääräillessä.

Muutama taittopyörä syntyi polven päällä vanhasta rullaluistimen pyörästä ja muutamaa jo olemassa olevaa pyörää sovellettiin vetopuolelle. Yhden vetopuolen rissan sorvailin löytyneestä nailonin kappaleesta..saa nöhdä miten kestää. Isossa vetopuolen taittopyörässä on oikein teräksinen ketjupyörä ja sitä tuli mun joskus koeajettuakin yhden 10tkm ilman onkelmia.

Ei puuttuisi kuin vähän vaijereita- jarruja ja niskatuki... Mutta harmillisesti nöyttää leikkausosaston aikataulut siltä, että tää kaveri ei kerkeä kisoihin..tänä kesänä.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Matalaraaseri

Viesti Kirjoittaja Härski »

.. Muuten..

Noihin jorin rissakuviin ei voi sokeasti luottaa, sillä kuvan mukaisesti tekemällä tulee rissan urasta liian kapea 8- ketjulle.

Harmillisesti tein kuvien mukaisen rissan ja eihön sinne ketju mahtunut. Ysi.. Vai oliko se kymppiketju olisi mahtunut. Hieman tuli rissasta muotopuoli ja kapoinen kun se piti uudelleen kiinnittää ja poskia ohennella kasiketjulle sopivaksi.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Matalaraaseri

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Eipä olis käynyt mielessä, koska itsellä on jorilta ostetut rissat ja olen niitä seiskaketjulla ajellut ilman ongelmia.

Minkä takia keulapuomi on noin kaukana ketjusta? Ylemmäs sojottava olisi ollut hieman kevyempi ja samalla jäykempi. Tietylle ihmiselle tehdessä ei muuttuva keskiönkorkeus käy selitykseksi. Jäljelle jää toki ulkonäkö, joka lienee useimmille tärkeämpi kuin tuollaiset mainitsemani helposti havaitsematta jäävät käytännölliset syyt.

Eikun tuohan on valmis kulma purkuosasta eli olet säästänyt työtä, kun ei ole liitosta tarvinnut tehdä uusiksi :D

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Matalaraaseri

Viesti Kirjoittaja Härski »

Joo..
Puomin suunta on jäänne mun ekasta raaserista, mihin otin mallia Jviiretin yescomista, missä... Jostain syystä puomi on todella alaviistoon. Hmm.. Taisi siinä penkki olla vielä matalammalla kuin tässä ja osaksi siitäkin syystä keskiötä jukka laittanut alemmas. Eikä hän muutenkaan tainnut tykätä korkeasta keskiöstä.

Silloin ensimmäistä pyörää tehdessä ei ihan ollu joka asia selvää, vaan hieman piti mallia kattella. Ja nyt on sitten enää vaan laiskuus, mikä vaivaa tekemistä! :mrgreen:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Matalaraaseri

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti: 07 Heinä 2021, 12:18

.. Muuten..

Noihin jorin rissakuviin ei voi sokeasti luottaa, sillä kuvan mukaisesti tekemällä tulee rissan urasta liian kapea 8- ketjulle.

Harmillisesti tein kuvien mukaisen rissan ja eihön sinne ketju mahtunut. Ysi.. Vai oliko se kymppiketju olisi mahtunut. Hieman tuli rissasta muotopuoli ja kapoinen kun se piti uudelleen kiinnittää ja poskia ohennella kasiketjulle sopivaksi.

Kuva
Kuva
Tuon saman kuvan vein CNC-koneelle ja ihan toimivia tuli. En osaa sanoa mikä on eri tavalla.
Oliko se tämä, vai joku muu. Laita tähän näkyviin se kuva, josta otit mitat.

Noiden mittojen mukaan tulee urasta selvästi väljä. Oletkohan lukenut oikein tuon uran leveyden mitoituskohdan, joka on uran pohjalla, jonka ulkoreunoista alkaa tuo kahden asteen avaus ulos päin molemmin puolin. :?
Minusta jossain oli kyllä tuosta urasta suurennoskin, mutten nyt löytänyt. :(

ED. TÄydennä tähän tuon ketjujen leveystaulukon, niin löytyy samasta paikasta, jos joku joskus soveltaa kuvaa kapeammalle, tai leveämmälle ketjulle.

Polkupyörän ketjujen leveydet.png
Polkupyörän ketjujen leveydet.png (32.05 KiB) Katsottu 3160 kertaa

Ketjun leveyshän on selvästi leveämpi kuin uran pohjan leveys, mutta ketjun levein kohta, eli akseli, on keskiharjanteen yläpinnasta 4 mm korkeudessa ja siis uran pohjalta n. 6 mm. Kahden asteen kulmassa levenevä ura on siis tuolla korkeudella 0,6 mm leveämpi kuin uran pohja, eli 7,1 mm, eli ahdas on. :shock:

Kävin mittaamassa kappaleesta. Uran aukeamiskulma onkin yhteensä kymmenen astetta, eli viisi puolelleen. JOstain syystä tuohon tänne lähetettyyn kuvaan on jäänyt jostain tuo 2 asteen kulma. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Matalaraaseri

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Juu, Yescomissa on selvästi matalan keskiön takia puomi alaviistoon ja keskiö on siinä todellakin voitu laittaa alas, koska ketju kulkee eturenkaan sivuitse. NoComin autotallikopio.

Ekassa pyörässä on tosiaan tärkein asia se, että tekee sen. Ehkä se on jopa ainoa merkitsevä asia :? Kaikki muu on toissijaista ja kokemuksen puuttuessa enemmän tai vähemmän harkitsematon :mrgreen:

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Matalaraaseri

Viesti Kirjoittaja Wacky »

En tiedä mitä Jori käytti ketjunleveyden lähteenä, mutta google antaa tällaisen taulukon ja sen mukaan Jorin piirros on tosiaan liian kapea.

Liitteet
_20210707_145625.JPG
Vastaa Viestiin