Ohjausgeometria

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Ohjausgeometria

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tämän päivän podcastissa käsitellään ohjausgeometriaa. Tässä kuvia selventämään termejä.

Etuprojektio on tadpolen etupyörän ripustuksesta.
Sivoprojektio on kaksipyöräisen etupäästä, mutta kaikki kuvassa näkyvät jutut löytyvät ja toimivat myös monipyöräisten ohjaavissa renkaissa.

Lisäys: kulmat on piiroksissa aika rajut selvyyden vuoksi.

Sivukuvassa on pallot 1 ja 2. Niillä saa käsityksen efektiivisen jätön käsitteestä. Sijoita mielessäsi 10kg kahvakuula vuorotellen kumpaankin palloon ja lähde kallistamaan pyörää kaarteeseen, kumpaan suuntaan ohjaus kääntyy?

Keskustelua tai kysymyksiä otetaan ilolla vastaan.

Liitteet
IMG-20210825-WA0033.jpg
IMG-20210825-WA0032.jpg
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ohjausgeometria

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä nojapyörän kiinteäpuomisen ja kääntyväkeskiöisen ohjausgeometrian havainnekuvat.

Kiinteäpuomisen ohjausgeometria.jpeg
Kääntyväkeskiöisen ohjausgeometria.jpeg
Liitteet
Kiinteäpuomisen ohjausgeometria
Kiinteäpuomisen ohjausgeometria
Kääntyväkeskiöisen ohjausgeometria
Kääntyväkeskiöisen ohjausgeometria

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Ohjausgeometria

Viesti Kirjoittaja Härski »

Hei anteeks.. Musta kaivaantuu välillä esille kamalan tylsä kielipoliisi.
Suomen kieli kun on nii rikas ja kaunis.. Ja kuka sitä käyttää jos me suomalaisetkaan emme..

Löytyisköhän esimerkiksis wheel flopille kiva suomenkielinen kuvaava nimi..

Onlisko se kiepsahdus... Eeeiii. . mikä se nyt olis..

Muille ohjausgeometrian sanoille taitaa sentään jotain sanoja löytyä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Ohjausgeometria

Viesti Kirjoittaja PW »

Jorin kuvat ei näy?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ohjausgeometria

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti: 26 Elo 2021, 10:27

Jorin kuvat ei näy?

Nyt näkyy. Avustin vähän inssiparkaa tekniikassa :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ohjausgeometria

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 26 Elo 2021, 10:27

Jorin kuvat ei näy?

Joo, oli ne ensin siellä, mutta nimet meni väärin päin, ja rupesin niitä korjaamaan ja sitten tuli jotain muuta ja unohdin, että homma oli kesken. :oops:

ED: No nyt siellä on sitten kuvaversiot sekä jpeg-, että png-muodossa. Pastori oli unohdukseni aikana korjannut puutteen. Nyt voi sitten katsoa kuvista, kumpi kuvamuoto on parempi, kun julkaistaan piirroskuvia. PNG-muotoiset ovat selvästi pienempikokoisia tiedostoja.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjausgeometria

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Minkälaisia arvoja nuijapään ohjausgeometriaan suosittelisitte, eli jättö, caster jne? Miten ne saa kotiverstaassa kohdilleen?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ohjausgeometria

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti: 26 Elo 2021, 10:24

Hei anteeks.. Musta kaivaantuu välillä esille kamalan tylsä kielipoliisi.
Suomen kieli kun on nii rikas ja kaunis.. Ja kuka sitä käyttää jos me suomalaisetkaan emme..

Löytyisköhän esimerkiksis wheel flopille kiva suomenkielinen kuvaava nimi..

Onlisko se kiepsahdus... Eeeiii. . mikä se nyt olis..

Muille ohjausgeometrian sanoille taitaa sentään jotain sanoja löytyä.

Oikeassa olet. Kyllä näille pitää suomenkieliset nimet saada. Kuuntelepa podcasti läpi, niin kuulet, että siellä tuosta käytetään suomennusta "lopsahdus". :)

Nuljahdusvara kuulostaa minusta hyvältä käsitteeltä juurikin tuolle mitalle, jota kuvassa nimitetään Wheel flopiksi, joka oikeasti kuvaa tuota liikettä. Hahaa, suomen kieli toimii paremmin tässä käytössä.

Pyörän lopsahdus-, nuljahdus- tai muljahdusvara voisivat olla hyviä ehdokkaita Wheel flopin suomennuksiksi. Kiepahdusta ei voi oikein käyttää, kun se on jo käytössä tietyntyyppiselle taivutuspalkin epästabiilisuusvauriolle (Nurjahdus ja kiepahdus ovat eri tyyppisiä epästabiilisuusvauriotapoja.)

ED: Oho, ehdotitkin kiepsahdusta, etkä kiepahdusta. Kiepsahdusvara voisi myöskin olla ihan hyvä. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ohjausgeometria

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Polkumies kirjoitti: 26 Elo 2021, 11:38

Minkälaisia arvoja nuijapään ohjausgeometriaan suosittelisitte, eli jättö, caster jne? Miten ne saa kotiverstaassa kohdilleen?

Tähän kovasti ollaan suositeltu, että tekisi jonkun muun mallin :) Mutta inssit varmaan osaavat ne arvot listailla kyllä.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjausgeometria

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Pastori kirjoitti: 26 Elo 2021, 12:56

Tähän kovasti ollaan suositeltu, että tekisi jonkun muun mallin :) Mutta inssit varmaan osaavat ne arvot listailla kyllä.

Olen pyöritellyt päässä jotain kolmi- tai nelipyöräistä säältä suojaavaa talvikulkuneuvoa. Helpoin olisi varmaan MBB-delta, mutta miten sellaisen kattaa alapuolelta... Kahden ohjaavan pyörän rakenne on taas paljon vaikeampi. Siitä tulisi moninverroin isompi projekti kuin tähänastiset, joten tämä jääkin varmaan pelkän mietinnän tasolle.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ohjausgeometria

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti: 26 Elo 2021, 12:56
Polkumies kirjoitti: 26 Elo 2021, 11:38

Minkälaisia arvoja nuijapään ohjausgeometriaan suosittelisitte, eli jättö, caster jne? Miten ne saa kotiverstaassa kohdilleen?

Tähän kovasti ollaan suositeltu, että tekisi jonkun muun mallin :) Mutta inssit varmaan osaavat ne arvot listailla kyllä.

Tukholman KTH diplomityössä Lars Viebke suunnitteli hiilikuituisen nuijapääkolmipyörän. Siinä käsiteltiin huolella sekä pituus-, että leveyssuuntaiset ohjauskulmat ja muut dimensiot.
http://www.carbontrikes.com/exjobb/exjo ... viebke.pdf
Tässä pari kuvaa tuosta diplomityöstä.
Kuva

Eturipustuksia.jpg

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Ohjausgeometria

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 26 Elo 2021, 11:38

Minkälaisia arvoja nuijapään ohjausgeometriaan suosittelisitte, eli jättö, caster jne? Miten ne saa kotiverstaassa kohdilleen?

Sarjavalmisteisista voi kopioida syndikaatin hyväksymiä arvoja, MUTTA itse uskaltaisin 60% varmuudella kokeilla caster 45 astetta ja jättö nolla. Camberia ihan hitusen, luokkaa 1 tai 2 astetta. KPI ehkä 30 astetta ja olkapoikkeama reilun renkaan leveyden verran.

Haastavin homma onkin saada nuo kulmat kohdalleen ilman täysmittaista konepajavarustusta.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ohjausgeometria

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tällaiset mitat taisi olla ja syyt niihin:

Caster 12° ja off-set 0cm, jotta ohjaus keskittää sopivasti
Olkapoikkeama 2cm, jotta jarrutus eikä töyssyt ohjaa
Camber -3° jotta saadaan mutkiin vakautta leventämättä pyörää ja kiekot kestävät paremmin

Ja ohjauksessa oli 10% "alennusvaihde", eli ohjaustangon kääntäminen käänsi renkaita hieman vähemmän.

Entäs MacPherson? Siinä lähes kaikki on kiinni raidetangoilla, joista kulmia olisi helpompi säätää. Ehkä isompi työ kuin yhdessä ohjausakselissa, mutta ei olisi niin tarkkaa?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Ohjausgeometria

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 26 Elo 2021, 14:22
Polkumies kirjoitti: 26 Elo 2021, 11:38

Minkälaisia arvoja nuijapään ohjausgeometriaan suosittelisitte, eli jättö, caster jne? Miten ne saa kotiverstaassa kohdilleen?

Sarjavalmisteisista voi kopioida syndikaatin hyväksymiä arvoja, MUTTA itse uskaltaisin 60% varmuudella kokeilla caster 45 astetta ja jättö nolla. Camberia ihan hitusen, luokkaa 1 tai 2 astetta. KPI ehkä 30 astetta ja olkapoikkeama reilun renkaan leveyden verran.

Haastavin homma onkin saada nuo kulmat kohdalleen ilman täysmittaista konepajavarustusta.

Aivan oikein sinulla on takakallistumakulma suurempi kuin sivukallistuma, mikä estää ulomman etupyörän kallistumisen ulos päin kun kääntökulmaa lisätään. Tämä on tärkeää pinnapyörällisessä ajoneuvossa, koska pinnapyörä ei kestä sivuvoimia kovin hyvin. Noin loiva ohjauskulma kuitenkin johtaa siihen, että ulomman etupyörän etureuna siirtyy lähes halkaisijan säteellä kääntyen kohti ajoneuvon keskilinjaa, jossa on trikessä vastassa jalat. Tila loppuu helposti kesken, tai pyörään hyvin leveä etuakseli. Kinnerissä tilaa sisään päin on vieläkin vähemmän.

Tästä syystä kinnereissä käytetään McPherson tyyppistä joustintukea, joka kääntyy kiekon yläreunan yläpuolella, lähellä kiekon sisätasoa sijaitsevan joustintuen yläpään ja virtuaalisen nivelvarsilla toteutetun alanivelen ympäri, jolloin isolla negatiivisella olkapoikkeamalla ulompi kiekko saadaan pakenemaan kauemmas kääntyessään, eikä tarvita niin syviä pyöräkoteloita. Hmm. Saikohan tuosta mitään selvää. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Ohjausgeometria

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Screenshot 2021-08-27 at 8.14.14.png

Tämä meni jo niin kivasti keskusteluksi että tein jo tommoisen teepaitamallin aiheesta!

Vastaa Viestiin