Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja jori »

ajarmala kirjoitti: 22 Syys 2021, 17:19
jori kirjoitti: 22 Syys 2021, 10:57

*Mikä olisi tähän sopiva sana kuvaamaan saksan sanaa konstruktion, englannin design ja ranskan conception sanoja. Yleisesti ehkä konsepti. :?
Näissä ITE-piireissä (DIY) sana "tekele" saattaisi olla sopiva. :mrgreen:

Con + struktio: yhdessä + rakenne. Olisiko se sitten yhdysrakenne? Tai pelkkä rakenne? Teelmä? Kyhäelmä?

Hyviä ehdotuksia. Suomen kielen käsitteet rakenne, teelmä ja kyhäelmä ovat kuitenkin konkreettisempia ja pikemminkin jälkeen päin kuvailevia sanoja. Latinapohjaisten kielten sanojen design ja konstruktion tai conception merkitys on enemmän vasta suunniteltua tapaa liittää yhteen esineitä. Samoin kuin saksan sana Entwurf tai englannin Layout, jotka joskus on suomennettu sanalla uloslyönti, joka ei ymmärrettävästi ole jäänyt elämään. :roll:

Suomen kielessä ei ole hyviä sanoja kuvaamaan matkaa johonkin tulokseen silloin kun matka on kesken. Suomi soveltuu paremmin kuvailemaan olemassaolevaa. Latinapohjaiset, prepositioita käyttävät kielet, sen sijaan kuvaavat aina jotenkin menemistä johonkin suuntaan ja siksi soveltuvat paremmin aikomusten ja suunnitelmien kuvaamiseen.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 22 Syys 2021, 18:34

Suomen kielessä ei ole hyviä sanoja kuvaamaan matkaa johonkin tulokseen silloin kun matka on kesken. Suomi soveltuu paremmin kuvailemaan olemassaolevaa. Latinapohjaiset, prepositioita käyttävät kielet, sen sijaan kuvaavat aina jotenkin menemistä johonkin suuntaan ja siksi soveltuvat paremmin aikomusten ja suunnitelmien kuvaamiseen.

TULEMA

Raamatun vanha suomennos : ”Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman.” :D

Tekele, teelmä ja kyhäelmä ovat vähätteleviä, mutta tulema on määrätietoinen johonkin vahvasti tähtäävä ilmaus.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13801
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja jori »

Nyt on hyvä. Täytyy makustella tuota ja ottaa koekäyttöön suunnitelman korvaajana. Ei tuo kuitenkaan kerro vielä sitä, että näkökulmaa, joka sanassa "konsepti" paistaa kauniisti läpi. Tulema on tuossa mielessä kovin tarkka, jopa yksityiskohtiaan myöten. Konseptissa vain pääperiaatteet. Otetaan tulema kuitenkin käyttöön ja katsotaan, jos vaikka leviäisi. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1633
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Härski »

Katsotaan... Mitä tuleman pitää!

Hiffasin ilokseni että käytän säännölisesti itsekkin vilijamin ehdotusta. Ehken eri tarkoituksessa mutta kumminkin.

juhani.tenhunen
Viestit: 34
Liittynyt: 05 Heinä 2017, 22:31

Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja juhani.tenhunen »

ajarmala kirjoitti:
Pastori kirjoitti: 21 Syys 2021, 19:51

Sulla on niin hieno pyörä - etten itse lähtisi olleskaan sitä paloittelemaan. Rupea tekemään kokonaan uutta ja minimoimaan siten painoa pienemmäksi?

Yleensähän on niin, että painoa saa helpommin ja edullisemmin pois itse kuskista...

:D ihan hyvä pointti, mutta minun tapauksessa tulos tuskin toisi toivottua lisäarvoa.
Kokonaan uusi on ajatus, tarkoitus olisi vain muutama buki ja samalla yrittää keventämistä sieltä täältä höyläämällä. Istuin on nyt lasikuitua, kiekot ja renkaat vaihtamalla painoa saisi toki pois.
Mutta tulkitsenko oikein näitä kommentteja ettei minun kannattaisi unohtaa koko homma?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Yritetään kertoa että projekti ei tule tuottamaan toivottuja tuloksia ainakaan painon kannalta joten kyseenalaistetaan aika vahvasti motivaatio alkaa paloitella vanhaa.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja PW »

juhani.tenhunen kirjoitti: 24 Syys 2021, 01:59
ajarmala kirjoitti:
Pastori kirjoitti: 21 Syys 2021, 19:51

Sulla on niin hieno pyörä - etten itse lähtisi olleskaan sitä paloittelemaan. Rupea tekemään kokonaan uutta ja minimoimaan siten painoa pienemmäksi?

Yleensähän on niin, että painoa saa helpommin ja edullisemmin pois itse kuskista...

:D ihan hyvä pointti, mutta minun tapauksessa tulos tuskin toisi toivottua lisäarvoa.
Kokonaan uusi on ajatus, tarkoitus olisi vain muutama buki ja samalla yrittää keventämistä sieltä täältä höyläämällä. Istuin on nyt lasikuitua, kiekot ja renkaat vaihtamalla painoa saisi toki pois.
Mutta tulkitsenko oikein näitä kommentteja ettei minun kannattaisi unohtaa koko homma?

Älä ihmeessä unohda hommaa, äläkä jätä rakentamatta.
Jostain syystä joillakin on tässä käsitys, että olet pilkkomassa nykyisen pyöräsi vaikka kirjoitat suunnittelevasi "uutta versiota".
Tämä on keskustelufoorumi, vastauksen saa vaikka ei kysyisikään ja jos kysyy, vastaus voi olla erilainen ku mitä toivoo :mrgreen:
Tsemppiä uuden pyörän suunnitteluun ja rakentamiseen :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Olen samaa mieltä, että älä ihmeessä jätä rakentamatta, mutta yleensä painon säästössä keskitytään itse runkoon. Tätä vain tarkoitin, että välttää pettymyksen lopputulemassa, kun huomioi kokonaisuuden. Uskomattoman paljon tulee painoa myös ”turhista” osista, kuten lokasuojat, vaijerit, kahvat, lamput, tarakat, jne.
Kyseiset turhat osat pilaavat myös pyörän ulkonäön. :wink:

juhani.tenhunen
Viestit: 34
Liittynyt: 05 Heinä 2017, 22:31

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja juhani.tenhunen »

Kiitokset tsempeistä. Taisin niitä kerjätä. Tarvitsis ensin aikaa ja sitten keskittymiskykyä, molemmista pulaa.

Sent from my iPad using Tapatalk

Vastaa Viestiin