Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Hoplaa.

Oletko rakentamassa uutta pyörää ensi kesäksi? Mikäli olet, niin me podcastin studiojoukkue haluttaisiin päästä hommaan mukaan seuraamaan ja tekemään kuulokuvia projekteista.

Ilmianna itsesi tai kaveri meille jo nyt - ollaan niin hitaita tyyppejä että kerittäis sit paremmin.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Itekkö tässä nyt pitää ruveta pyörää rakentamaan :)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja PW »

Pastori kirjoitti: 05 Syys 2021, 15:44

Itekkö tässä nyt pitää ruveta pyörää rakentamaan :)

Kuka muu muka! :wink:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja samuel »

Vastahan tässä suunnittelen tuumailua että mitä sitä rakentais. :)
Tai onhan se jo ollut 6 vuotta tiedossa mitä rakentais, tukevampirunkoisen täysjouston.
Tässä vaan on muutama muu pyörä tullut rakennettua siinä välissä. :D

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti: 05 Syys 2021, 16:54
Pastori kirjoitti: 05 Syys 2021, 15:44

Itekkö tässä nyt pitää ruveta pyörää rakentamaan :)

Kuka muu muka! :wink:

Joku!

samuel kirjoitti: 05 Syys 2021, 18:32

tukevampirunkoisen täysjouston.

Oma runko on tässä päässyt välissä vähän tukevoitumaan.

juhani.tenhunen
Viestit: 34
Liittynyt: 05 Heinä 2017, 22:31

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja juhani.tenhunen »

Mulla olis tarkoitus tehdä Rosinantesta (SH14) uusi versio. Homma on kypsynyt hitaasti ja en ole varma miten taidotkaan riittää. Ensimmäistäkään kuvaa ei ole tehty.
Tarkoitus olisi pudottaa painosta muutama kilo, tehdä siitä kääntyvä keskiöinen, levyjarrut ja suurentaa etupyörä 26”:ksi (sama kuin takapyörä), mutta säilyttää nykyinen geometria.
Jostain syystä haluan säilyttää toispuoleisen takapyörän kiinnityksen (vaikka ei siinä mitään etua saada aikaan).
Pohdinnan alla on lähes kaikki: materiaali teräs, alumiini, hiilikuitu, puu vai joku hybridi; runko yksi putki, useampi vai esimerkiksi trussimainen rakenne (saisko trussilla keveyttä menettämättä jäykkyyttä - miten tämänkin testaa?).
Projekti ei vielä ole alkanut, ja voi olla ettei vielä tällä kaudella alakaan, olenhan aika hidas ryhtymään hommiin ja hidas tekijä, varsinkin kun lähes kaikki täytyy ensin opetella. Uskon tosin, että löydätte jonkun aktiivisemman projektin, tästä voisi tulla aika kiusallinen juttu.

juhani.tenhunen
Viestit: 34
Liittynyt: 05 Heinä 2017, 22:31

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja juhani.tenhunen »

Ainiin, hyvää tarinaa podissanne. Olen niitä kuunnellut nyt viimeistä lukuunottamatta.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

juhani.tenhunen kirjoitti: 19 Syys 2021, 16:55

Pohdinnan alla on lähes kaikki: materiaali teräs, alumiini, hiilikuitu, puu vai joku hybridi; runko yksi putki, useampi vai esimerkiksi trussimainen rakenne (saisko trussilla keveyttä menettämättä jäykkyyttä - miten tämänkin testaa?).

Rungon osuus koko pyörän painosta on kovin pieni.
Lataappa puntarin päälle kaikki osat mitkä irtoaa rungosta, niin yllätyt niiden painosta.
Näitä osia kun alkaa keventämään, niin budjetti pompsahtaa helposti.
Perusmarkettiosiin verrattuna hinta kohoaa aika helposti 10 kertaiseksi.

juhani.tenhunen
Viestit: 34
Liittynyt: 05 Heinä 2017, 22:31

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja juhani.tenhunen »

Vilijami kirjoitti:
juhani.tenhunen kirjoitti: 19 Syys 2021, 16:55

Pohdinnan alla on lähes kaikki: materiaali teräs, alumiini, hiilikuitu, puu vai joku hybridi; runko yksi putki, useampi vai esimerkiksi trussimainen rakenne (saisko trussilla keveyttä menettämättä jäykkyyttä - miten tämänkin testaa?).

Rungon osuus koko pyörän painosta on kovin pieni.
Lataappa puntarin päälle kaikki osat mitkä irtoaa rungosta, niin yllätyt niiden painosta.
Näitä osia kun alkaa keventämään, niin budjetti pompsahtaa helposti.
Perusmarkettiosiin verrattuna hinta kohoaa aika helposti 10 kertaiseksi.

Totta, olenkin puntaroinut niitä ja etuhaarukka rojuineen etuvetoisessa on paljon. Rengaskoon kasvattaminen lisää tietysti painoa. Ensimmäiset arviot pelkästään rungon materiaalin vaihdolla raudasta alumiiniin tai hiilikuituun vähintäänkin puolittaisi rungon painon. (En ole ottanut huomioon vahvuuksia ja jäykkyyksiä, jotka tietysti voivat nostaa painoa.)Nyt runko painaa 3200g ja etuhaarukka n. 1000g.
Jos halutaan käyttää kierrätettäviä materiaaleja niin alumiini jää vaihtoehdoksi tai jos trussirakenteella ja teräksellä saisi painoa alas olisi se ehkä mieluisin vaihtoehto ja jos se olisi myös aerodynaamisesti järkevä.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3846
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Oman kokemuksen pohjalta väittäisin että voit saada kokopyörästä 2 kg pois suht helposti, mutta pelkästä rungosta ja etuhaarukasta vaatii todella paljon taitoa jos et meinaa käyttää hiilikuitua. Lähtisin keventämään mm. penkistä ja kiekoista myös koska niistä saa yleensä todella paljon pois. Toki jos sulla on jo hiilikuituinen penkki niin vaikeaksi menee keventää suuria määriä, mutta lasikuituinen (n. 1,2kg) vs. hiilikuituinen (n. 700g) niin pystyt säästämään n. 40% painosta hiilikuituisella suht helposti.
Ei kananttaisi rajoittua keventämään runkoa ja etuhaarukkaa pelkästään koska niistä pelkästään säästämällä sulla tulee erittäin vaikeeta säästää 2kg.

Esim. Vendetta mbb pyörän päärunko-osa, ilman etuhaarukkaa yms. painaa 1,6kg alumiinista. Veikkaisin että etuhaarukka puomineen painaa toisen mokoman joten 3,2kg koko rungolle kun sulla on se on 4,2 kg joten kaksi kiloa ei ole helppo saavuttaa pelkällä etuhaarukalla ja rungolla.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Sulla on niin hieno pyörä - etten itse lähtisi olleskaan sitä paloittelemaan. Rupea tekemään kokonaan uutta ja minimoimaan siten painoa pienemmäksi?

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Pastori kirjoitti: 21 Syys 2021, 19:51

Sulla on niin hieno pyörä - etten itse lähtisi olleskaan sitä paloittelemaan. Rupea tekemään kokonaan uutta ja minimoimaan siten painoa pienemmäksi?

Yleensähän on niin, että painoa saa helpommin ja edullisemmin pois itse kuskista...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

ajarmala kirjoitti: 22 Syys 2021, 07:09
Pastori kirjoitti: 21 Syys 2021, 19:51

Sulla on niin hieno pyörä - etten itse lähtisi olleskaan sitä paloittelemaan. Rupea tekemään kokonaan uutta ja minimoimaan siten painoa pienemmäksi?

Yleensähän on niin, että painoa saa helpommin ja edullisemmin pois itse kuskista...

Jep. Itselleni kävi niin että, ensimmäisen ja toisen nojapyörän välillä ei ollut enää niin väliä pyörän painon suhteen kun oma paino oli pudonnut 15 kiloa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja jori »

Kaiken suunnittelun lähtökohta on tehdä se mahdollisimman edullisesti kaikessa mielessä. Keveyteen pyrkiminen säästää materiaalia –oli se sitten mitä tahansa– ja pienempi valmispaino säästää energiaa hyvin monessa vaiheessa.

Tämä ei kuitenkaan saa olla suunnittelun kaiken ylittävä tavoite, vaan ainoastaan suunnittelueettinen tavoite. Pitää olla tasapuolinen ja tehdä valinnat niin, että mahdollisimman vähällä panostuksella saavutetaan maksimaalinen tulos. Siksi painon pudottaminen yksinomaan rungosta tai etuhaarukasta on aivan turhan riskin tuottamista toimivuudelle ja kestävyydelle verrattuna sillä saavutettuun etuun.

Turhat pois kaikista osista (ja osapuolista) on paljon parempi tapa keventää ja parantaa tuotosta*.

*Mikä olisi tähän sopiva sana kuvaamaan saksan sanaa konstruktion, englannin design ja ranskan conception sanoja. Yleisesti ehkä konsepti. :?
Näissä ITE-piireissä (DIY) sana "tekele" saattaisi olla sopiva. :mrgreen:

Tästä rakenneratkaisujen ja materiaalien vaikutuksesta kokonaisuuden painoon, jäykkyyteen ja lujuuteen löytyy käsittääkseni yleistajuinen lehtiartikkeli googlehaulla "Mikä runkoa turvottaa". Se on Pikajalka lehden artikkeli vuodelta 2006. Pikajalan numero 10 sivu 29.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Nojapyörää keksimässä - rakenteluprojektien kartoitusta

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti: 22 Syys 2021, 10:57

*Mikä olisi tähän sopiva sana kuvaamaan saksan sanaa konstruktion, englannin design ja ranskan conception sanoja. Yleisesti ehkä konsepti. :?
Näissä ITE-piireissä (DIY) sana "tekele" saattaisi olla sopiva. :mrgreen:

Con + struktio: yhdessä + rakenne. Olisiko se sitten yhdysrakenne? Tai pelkkä rakenne? Teelmä? Kyhäelmä?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin