Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Talvipyörässä pitäisi olla suht pysty ajoasento, koska vaakasuoraan maatessa tuuli puhaltaa lahkeista sisään, hengitys huurustaa silmälasit ja tasapainoilu on haastavaa, eikä jalkoja saa nopeasti maahan.
Runko pitää olla matalalla, ehkä 20cm korkeudella maasta, että pilkkihaalareissa talvisaapas nousee helposti sen yli.

Kervelossa on ihan hyvä ajoasento tällaiseen. Mutta tuota etunapaa ei löydy romulavoilta.

Liitteet
79DA2A28-F333-4795-A7EE-977CDD1F0DCD.jpeg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tällainen fat-seminojapyörä tai CF vois olla suunittelun pohjana.

Liitteet
02D7494F-BF6B-41A0-8484-53EB13036D47.jpeg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Trisledin maxissa ois etuveto-twistiketjuratkaisu ”väärinpäin”. Silloin taakse tulisi vetävä sähkökiekko. Muutenkin etuveto antaisi mahdollisuuden erilaisiin perävaihtoehtoihin bike, trike, tandem, rahti, ymym.

Liitteet
36F50AB4-E97F-42D3-BEA0-1B2BB1B17293.png
36F50AB4-E97F-42D3-BEA0-1B2BB1B17293.png (103.75 KiB) Katsottu 1520 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

F’lowroller malli olisi myös kiinnostava, mutta pystymmällä ajoasennolla. Mitenkähän tuohon matala runkovaatimus yhdistetään? Täytyisi ehkä piirellä ja/tai tehdä romuinstallaatoita?

Liitteet
BA780325-8F1F-4510-A2AF-F9EF27AE69B2.jpeg
BA780325-8F1F-4510-A2AF-F9EF27AE69B2.jpeg (45.68 KiB) Katsottu 1518 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ja jotta ei olisi liian helppoa, niin ohjaustanko tulisi asettua tähän tapaan kädet alaviistoon ja kyynärpäästä suht suoraan. Tässä 406 CF:fässä pystyn pitämään huonoa kättä ohjaustangolla.

Liitteet
5BDF9A19-B26D-445E-B097-7D27381282FF.png
5BDF9A19-B26D-445E-B097-7D27381282FF.png (1.03 MiB) Katsottu 1514 kertaa
Viimeksi muokannut Vilijami, 24 Syys 2021, 17:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Twisterin ohjaustanko on liian korkealla, että huono käsi pysyisi siinä muutamaa kilometriä pidempään. Tankoa ei pysty tässä enää laskemaan, muuten polvi ottaa tankoon. Joo’o tiedän että lyhemmät kammet (nyt 152mm) auttaisi hieman :wink:

Liitteet
A3F66710-B5F7-473B-A423-60D0F9FD51C9.png
A3F66710-B5F7-473B-A423-60D0F9FD51C9.png (1.08 MiB) Katsottu 1512 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Vilijami kirjoitti: 24 Syys 2021, 17:30

Kuva

Tuosta saat maksiminojakulman kallistamalla miestä muttet käsivarsia. Aika pian kädet ottaa polviin. Penkin täytyy siis olla korkealla, koska keskiötä ei voi laskea alemmas. Pyörästä tulee pitkä, takapainoinen tai kääntyväkeskiöinen.
Ennakkoluulottomalle sähköapumiehelle Flowroller voisi tosiaan olla kiinnostavan lyhyt lähtökohta. Moottori taakse, niin johon kulkee ja taas on ihmisillä aivot solmussa pyörää katsellessaan :mrgreen: Ohjauksen sopivuus liukkaalle tosin arveluttaa :?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Eli nojakulma ois tuota luokkaa. Ja tuossa kuvassa on 170mm kammet.

Liitteet
DC692B42-98B9-4C92-9A30-FA283A4A9EC3.jpeg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Etukiekkoa pitäisi siis siirtää tuon verran eteenpäin ja vastaavasti takakiekkoa, että molemmilla renkailla ois suunilleen edes sama kuorma.

Liitteet
2AE5C90E-9EE1-47C6-BD1B-B0C80FE56EA2.jpeg
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 824
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Liittyisikö ketjun aiheeseen...

Olen miettinyt itsetehtyä hihnavetoa (noja)pyörään. Huoltovapaus houkuttelisi varsinkin talvipyöräilyssä. Kaupalliset kuten Gates Carbon Drive ovat kalliita eikä hihnan pituus muutenkaan riittäisi kuin MBB:hen tai pystypyörään.

Kokeilin kerran mersun hihnavetoista mainospyörää, jossa oli auton V-hihna ketjun tilalla. Polkutuntuma oli vähän löysä, kun poljinta polkaisi kovempaa, mutta ehkä sillä pärjäisi.

Ensimmäinen ongelma on, löytyykö mistään helposti ja halvalla niin pitkää hihnaa, että se riittäisi takavetoiseen nojapyörään?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pikatulema :D

Liitteet
426B0D4B-7096-4552-BA48-2F4CB814053E.jpeg
Viimeksi muokannut Vilijami, 24 Syys 2021, 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Polkumies kirjoitti: 24 Syys 2021, 19:51

Liittyisikö ketjun aiheeseen...

Olen miettinyt itsetehtyä hihnavetoa (noja)pyörään. Huoltovapaus houkuttelisi varsinkin talvipyöräilyssä. Kaupalliset kuten Gates Carbon Drive ovat kalliita eikä hihnan pituus muutenkaan riittäisi kuin MBB:hen tai pystypyörään.

Kokeilin kerran mersun hihnavetoista mainospyörää, jossa oli auton V-hihna ketjun tilalla. Polkutuntuma oli vähän löysä, kun poljinta polkaisi kovempaa, mutta ehkä sillä pärjäisi.

Ensimmäinen ongelma on, löytyykö mistään helposti ja halvalla niin pitkää hihnaa, että se riittäisi takavetoiseen nojapyörään?

Nähdäkseni ei liity mitenkään Viljamin talvipyörään eli olis vaikka oman ketjun paikka.
Mutta kysymykseen. Hihnoja kyllä löytyy ja helposti. Hae vaikka iikoohoolta 4 metrinen, niin ei pituus lopu heti kesken :mrgreen:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Hyvä. Pääset huomenna hitsaamaan :D

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 24 Syys 2021, 19:51

Liittyisikö ketjun aiheeseen...

Olen miettinyt itsetehtyä hihnavetoa (noja)pyörään. Huoltovapaus houkuttelisi varsinkin talvipyöräilyssä. Kaupalliset kuten Gates Carbon Drive ovat kalliita eikä hihnan pituus muutenkaan riittäisi kuin MBB:hen tai pystypyörään.

Kokeilin kerran mersun hihnavetoista mainospyörää, jossa oli auton V-hihna ketjun tilalla. Polkutuntuma oli vähän löysä, kun poljinta polkaisi kovempaa, mutta ehkä sillä pärjäisi.

Ensimmäinen ongelma on, löytyykö mistään helposti ja halvalla niin pitkää hihnaa, että se riittäisi takavetoiseen nojapyörään?

Näyttää 13mm leveää kiilahihnaa löytyvän ainakin 4 metriä pitkänä.
https://www.virtasenkauppa.fi/kiilahih ... 00-mm-7593

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Talvi(kaksi)pyöräpohdintaa

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mites tuo jättö?
Vähempikin piisais... Mut.. Sit kasvaa taas tilleri, mikä taas huonontaa ohjattavuutta.. .. Tai jos taittaa haarukkaa nii ketjuvoimat vetelee...

Elä vielä ala hitsaamaan! Tuumataan ny tovi.

Vastaa Viestiin