Hase Kettwiesel sähköistäminen

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojaski
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Loka 2021, 17:43

Hase Kettwiesel sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Nojaski »

Minulla on Hase Kettwiesel trike ja ajattelin laittaa siihen sähköavut.
Päällimmäisenä mielessä sähkömoottorin laittaminen etupyörään (20 tuumaa).
Aku tai akkupari myös etupyörään telineeseen niin painoakin tulisi muuten kevyelle etupyörälle.
Osaatteko suositella tähän jotain 250W moottoria?
Onko muita ehdotuksia Hase Kettwieselin sähköistykseen.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pitääkö sarjan olla hyvä vai halpa?
Haluatko valmiin sarjan (asennettuna?) toimivalla takuulla vai tee-se-itse rakennussarjan?
Kuinka pitkä matka on akunkesto oltava yhdellä latauksella?

Nojaski
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Loka 2021, 17:43

Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Nojaski »

Mieluummin hyvä.
Nopealla googlaamisella löytyi esim. https://yosepower.com/products/36v-250w ... -motor-kit.
Noin 200 € hinta tuntuu edulliselta. Akku tietty lisäksi.
Mikä mahtaa olla laatu?
Ei tarvitse olla asennettu.
Tuo akun tai akkuparin asentaminen etupyörän varaan on ehkä sellainen idea, ettei ihan valmiita ratkaisuja löydy.
Akun ei tarvitse olla kovin suuri, riittävyys 20 km matkalle OK.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Yosepowerilla (takamoottori navassa) on ajettu jo pidemmän aikaa. Ei valittamista.
Allekirjoituksesta löytyy Paseo -ketju.

Viimeksi muokannut janx, 06 Loka 2021, 19:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mulla on ollut just tuo Yosepower 406 (20”) kokoisena kolmipyörän eturenkaana.
Toimii ja on yllättävän riuska liikkumaan, mutta ei se mikään hillittömän hienostunut ole.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tässä ois edullinen koko pyörä elintenluovuttajaksi.
https://www.tori.fi/uusimaa/Taitettava ... ?ca=18&w=3

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti: 06 Loka 2021, 19:58

Mulla on ollut just tuo Yosepower 406 (20”) kokoisena kolmipyörän eturenkaana.
Toimii ja on yllättävän riuska liikkumaan, mutta ei se mikään hillittömän hienostunut ole.

24V järjestelmä on vähän turhan epävääntävä.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Nojaski
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Loka 2021, 17:43

Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Nojaski »

Akkuratkaisuksi voisin ajatella satulan tapaista ratkaisua niin, että eturenkaan kummallakin puolella olisi yksi akku.
Olisi tasapainoinen ja painopiste pysyisi aika alhaalla.
Onko ajatuksia sopivista akuista?
Ripustus pitäisi ideoida ja tehdä joku proto.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

https://www.cycmotor.com/x1-stealth Olisko tuo hyvä? Hongkongilainen keskiömoottori...

Nojaski
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Loka 2021, 17:43

Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Nojaski »

Tuo olisi yksi vaihtoehto, jos laittaisin keskiömoottorin, mutta nyt suunnitelmissa on vain etupyörämoottori.
Toinen juttu: suunnitelmissa on laittaa kaksi akkua rinnan. Youtoubessa ym olen törmännyt siihen, että suositellaan
mokkulaa, joka suojaa akkuja suurilta jännite-eroilta. Taitavat olla diodipohjaisia ratkaisuja.
Onko kokemuksia näistä ja suosituksia hyvistä?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Oisko tämmönen katkaisija helpoin ratkaisu? Eka akulla ajaa kohteeseen, perillä kääntää kytkintä ja ajaa toka akulla kotiin.

https://www.biltema.fi/veneily/veneen- ... 2000041888

Liitteet
52580F4B-E18F-4BBB-8072-8734ED9EEF0A.jpeg
52580F4B-E18F-4BBB-8072-8734ED9EEF0A.jpeg (14.59 KiB) Katsottu 2490 kertaa
Nojaski
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Loka 2021, 17:43

Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja Nojaski »

Toi Bilteman kytkin näyttää ihan pätevältä.
Itse katselin tätä videota: https://youtu.be/9zILIYZwDAE

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Minustakin akkujen kytkeminen rinnan on hyljeksittävä ajatus, tosin esim. akkupakettia rakentaessa ei voi välttyä kytkemästä kennoja rinnakkain. Diodikytkentä on jo parempi, tarvii vaan melko järeät diodit. Tuo Bilteman kytkin joka tarjoaa rinnankytkentää ei siis ole hyvä idea, ja voi tuottaa tuhoa vahingossa, tai ainakin palaneen sulakkeen.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Hase Kettwiesel sähköistäminen

Viesti Kirjoittaja jori »

ukram2 kirjoitti: 11 Loka 2021, 21:50

Minustakin akkujen kytkeminen rinnan on hyljeksittävä ajatus, tosin esim. akkupakettia rakentaessa ei voi välttyä kytkemästä kennoja rinnakkain. Diodikytkentä on jo parempi, tarvii vaan melko järeät diodit. Tuo Bilteman kytkin joka tarjoaa rinnankytkentää ei siis ole hyvä idea, ja voi tuottaa tuhoa vahingossa, tai ainakin palaneen sulakkeen.

Selittäisitkö tarkemmin. Miksei rinnan. Mikä on se ilmiö, miksi se on haitallista.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin