työkalut, kuusioavaimet

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

työkalut, kuusioavaimet

Viesti Kirjoittaja ki »

pitää tilata kadonneen kolmen mm kuusioavaimen tilalle uusi. Kiinasta postit on helposti avaimia kalliimmat, siksi kannattaa yrittää tilata kerralla tarvittavat. Mulla on kuuteen mm:n asti avaimia. Onko esim 8 mm koko sellanen standardikoko mitä todennäköisesti tulee myöhemmin tarvitsemaan

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: työkalut, kuusioavaimet

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

ki kirjoitti: 06 Loka 2021, 21:29

pitää tilata kadonneen kolmen mm kuusioavaimen tilalle uusi. Kiinasta postit on helposti avaimia kalliimmat, siksi kannattaa yrittää tilata kerralla tarvittavat. Mulla on kuuteen mm:n asti avaimia. Onko esim 8 mm koko sellanen standardikoko mitä todennäköisesti tulee myöhemmin tarvitsemaan

Kiinasta tilaamalla niihin tulee nyt alvi ja postin käsittelymaksu, eli kalliiksi tulee. Erityisesti tuo postin käsittelymaksu on kallis halvoille pientavaroille. Löytyisikö avain vaikka viereisestä motonetistasi? Tai biltemasta? Tai tokmannista? Jos se niissäkin on kaksi kertaa kalliimpi kuin Kiinasta tilaamalla, niin sitten vaan Kiinasta... Edellyttäen, että kyseistä artikkelia edes myydään niissä... Usein on niin, että tavaraa ei löydy Suomesta vaan ainoastaan Kiinasta. Silloin on turha haukkua Kiinasta tilaavia siitä, että ei tueta paikallisia kivijalkakauppoja.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: työkalut, kuusioavaimet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

8 mm kuusiokoloa löytyy kammen pulteista ja seisontuen kiinnitys pulteista.

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: työkalut, kuusioavaimet

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Esim Puuilosta sarjan 2- 10 mm saa alle 4 euroa, en itse edes ajattelisi tilaavani Kiinasta. Kestävät käyttöä oikein hyvin.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: työkalut, kuusioavaimet

Viesti Kirjoittaja Härski »

Muutenkin kannattaa välttää aivan halvimpia mahdollisia työkaluja. Niillä ei saa kuin murheita aikaiseksi kun eivät kestä käyttöä.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: työkalut, kuusioavaimet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Härski kirjoitti: 07 Loka 2021, 08:03

Muutenkin kannattaa välttää aivan halvimpia mahdollisia työkaluja. Niillä ei saa kuin murheita aikaiseksi kun eivät kestä käyttöä.

Olen ihan samaa mieltä.
Jos joku haluaa laadukkaat kuusiokoloavaimet suosittelen Wera merkkiset hex plus kuusiokoloavaimet. Ne on tavallisia parempia, niillä saa välillä jopa tavallisten kuusiokoloavainten pyöristämät ruuvit vielä auki ja kantojen pyöristäminen vaatii selvästi enemmän voimaa kuin tavallisilla.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: työkalut, kuusioavaimet

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Kannattaa ostaa halvalla ja sit isokasa kuusiokolo avaimia ja ruuveja varastoon . Pilata hyvässä lykyssä rungon kierteet . Kun oikein tuusaa.
Nyt asiaan , hyvä avain on sijoitus , joka poikii kyllä korjatessa itsensä takas. Niinkuin yleensä nää halvat pyörän korjaus työkalut , saa ainaskin paljon tuskaa ja veetä aikaiseksi .
Eli poikkeehan Etraan , tai vastaavaan työkaluja myyvään liikkeenseen . 8) 8)

Nick
Viestit: 38
Liittynyt: 21 Elo 2021, 22:14

Re: työkalut, kuusioavaimet

Viesti Kirjoittaja Nick »

Hyvä tuo että Kiinan tavaroille on tullut tulli, eipähän ihmiset tilaa niin paljon tavaraa säästääkseen paria euroa, muutoinkin joku kympinkin säästö tuntuu hölmölle kun joutuu odottamaan kuukauden pakettia :roll:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: työkalut, kuusioavaimet

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Nojanalle kirjoitti: 07 Loka 2021, 09:00

Kannattaa ostaa halvalla ja sit isokasa kuusiokolo avaimia ja ruuveja varastoon . Pilata hyvässä lykyssä rungon kierteet . Kun oikein tuusaa.

Jos halvalla kalulla pilaa rungon kierteet, tekee sen yhtä hyvin kalleimmalla mahdollisella :roll:

Itse olen sitä mieltä, että lähes kaikki vääntötyökalut ovat riittävän hyviä. Ei se pultti tiedä lukeeko avaimessa teräsville vai autoteema. Hyvä perussääntö, jolla pääsee jo pitkälle, on, että kuluneen näköistä avainta ei käytetä. Sellaisella on helppo pilata kannat.

Kalliita perustellaan usein pienemmällä väljyydellä. Ei pidä paikkaansa. Mittasin joskus omat kiintolenkkiavaimeni. Kaikki olivat standardin mukaisia ja kallein Fac0min avain on väljin. Merkitön drop forged on taas tiukin.

Tästä huolimatta kalliin ostaminen on hyvä neuvo. Jos neuvoja tarvii, toisin sanoen ei työkaluista mitään älyä, ei ymmärrä kelvottoman ja toimivan avaimen eroa. Kalliit on aina toimivia :) Toisaalta keskihintaisetkin ovat.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: työkalut, kuusioavaimet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti: 09 Loka 2021, 08:29

Itse olen sitä mieltä, että lähes kaikki vääntötyökalut ovat riittävän hyviä. Ei se pultti tiedä lukeeko avaimessa teräsville vai autoteema.

Ennen oli kaikki paremmin ( :wink: ) paitsi kiintoavaimet ja hylsysarjat. 80-90-lukujen taitteessa oli todellakin merkitystä mitä avaimessa luki. Ne anttiloiden työkalut olivat aivan paskoja. Nykyään halpakaupoistakin saa aivan kelvollista laatua. Pitää oikein etsiä, että löytää todella huonoja.
Vuonna -91 ostin kesätyöpalkallani Kamasan hylsy- ja kiintoavainsarjan 600 markkaa. Se oli käsittämätöntä, että tiukat/ruosteiset pultit sai auki työkalun särkymättä tai pultinkannan pyöristymättä.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: työkalut, kuusioavaimet

Viesti Kirjoittaja ki »

Sangyn kasaamiseen tarvitsen 4mm ja saumuriin 3mm. Ainakin sangyn on saanut kasattua mukana tulleella avaimellakin.Saumurissa on 2cm tilaa pultin ylapuolella eli pitaa olla pieni avain tai sellainen jota voi kayttaa pienessa kulmassakin. Avaimen materiaalin eika hinnan luulis maaraavan avaimen kovuuden. Myytavana on esim.kromi-vanadiumterasta.En osta allergian takia nikkeliä enkä kumia.Käytetyt materiaalit on usein jonkin verran vaikeeta selvittää. Niistä saa huonosti tietoa. Kaytto voi olla sen verran vahasta ja ei oo jarkea ostaa esim.markettikonetta varten kallista avainsarjaa. Mulla on jo sarja 1-6mm. Nyt vaan taydennan sarjaa.Ajattelin että tällasilla olis kivempi esim.kasata huonekaluja kun niissä on kädensija. https://www.aliexpress.com/item/3296593 ... LIzM8&mp=1. Esim. torx-ruuvimeisselin ostin Starkista jotta sain kunnollisen ergonomisen josta saa kunnon otteen.

Viimeksi muokannut ki, 10 Loka 2021, 23:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: työkalut, kuusioavaimet

Viesti Kirjoittaja ki »

Vilijami kirjoitti: 09 Loka 2021, 10:10
jooseha kirjoitti: 09 Loka 2021, 08:29

Itse olen sitä mieltä, että lähes kaikki vääntötyökalut ovat riittävän hyviä. Ei se pultti tiedä lukeeko avaimessa teräsville vai autoteema.

Ennen oli kaikki paremmin ( :wink: ) paitsi kiintoavaimet ja hylsysarjat. 80-90-lukujen taitteessa oli todellakin merkitystä mitä avaimessa luki. Ne anttiloiden työkalut olivat aivan paskoja. Nykyään halpakaupoistakin saa aivan kelvollista laatua. Pitää oikein etsiä, että löytää todella huonoja.
Vuonna -91 ostin kesätyöpalkallani Kamasan hylsy- ja kiintoavainsarjan 600 markkaa. Se oli käsittämätöntä, että tiukat/ruosteiset pultit sai auki työkalun särkymättä tai pultinkannan pyöristymättä.

katsoin ihan samaa. Vaikuttaa siltä että vähän kaikki kuusioavaimet on tehty riittävän hyvästä
materiaalista. Mä oon ostanut aikanaan hyvän jakoavaimen lisäksi 80-luvulla huoltsikalta jonkin halvan jakoavaimen jolla pidin pulttia toiselta puolelta kiinni kun irrotin pyörästä rengasta. Se on hyvin kestänyt tässä käytössä kun käyttöä tulee vähän.Ei kaiken tarvitse olla priimaa, riippuu käyttötarkoituksesta.

Nick
Viestit: 38
Liittynyt: 21 Elo 2021, 22:14

Re: työkalut, kuusioavaimet

Viesti Kirjoittaja Nick »

Näistä Aliexpresseistä sun muista sentti hinnan huijaripuljuista tilaaminen on mielestäni typerää kun ajatellaan millaiset olot siellä on työntekijöillä, tuommoisen t-kahva avainsarjan saat Suomesta 10v takuulla 30€ hintaan, paitsi kirjoitusasusta (Ä:n tilalla on A) päätellen voisin veikata että asut ulkomailla, mutta samoja työkalukauppoja löytyy toki sieltäkin.

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: työkalut, kuusioavaimet

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Mainostan Motonetin työkalua https://www.motonet.fi/fi/tuote/383862/ ... kolo-456Mm, tuossa tosin ei ole 3 mm avainta, mutta tuommoinen kolmio 4-5-6 kai on aika yleinen, ja hyödyllinen avain. Itsellä on ollut käytössä vaihdettavia paloja, mutta niillä on taipumusta tipahtaa ja kadota... ja tuo linkin työkalu on made in Taiwan, joten ei ole kiinalainen :)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: työkalut, kuusioavaimet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

jooseha kirjoitti: 09 Loka 2021, 08:29

Kalliita perustellaan usein pienemmällä väljyydellä. Ei pidä paikkaansa. Mittasin joskus omat kiintolenkkiavaimeni. Kaikki olivat standardin mukaisia ja kallein Fac0min avain on väljin. Merkitön drop forged on taas tiukin.

Suosittelen että kokeilet joskus noita Weran Hex Plus avaimia niin mielipide saattaa hieman muuttua niiden kohdalla. Eikä ne maksa mitään maltaita kun kaikki pyörän kanssa vaaditut saa alle 30e suomesta. Okei setissä ei ole 12 mm kuusiokoloavainta jota voi joskus tarvita, mut ei normaalisti

Vastaa Viestiin