JT-Cruiser

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
JuhaniT
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Huhti 2017, 17:02

JT-Cruiser

Viesti Kirjoittaja JuhaniT »

Rosinante SH-14 on mainio vehje. Etuveto, takakiekko toispuoleisesti kiinni ja yläohjaus tekee pyörästä vakaan ja nopean. 20" etukiekosta johtuen tien epätasaisuudet tulee tosin tutuksi ja niitäkin on oppinut ottamaan vastaan, mutta ajattelin että voisiko asialle tehdä jotain. Aloin siis tekemän uutta vehjettä, jossa etu- ja takakiekko ovat samankokoiset 28", joka sen lisäksi että se olisi vähemmän brutaali epätasaisemmassa maastossa mahdollistaisi laajemman rengasvalikoiman ja sen että tarvitsisi olla vain yksi varakumi (siinä toivossa että molemmat kumit eivät puhkeavat samalla reissulla - joo osaan paikata, mutta kylmällä ilmalla liimaukset ei oikein tahdo onnistua, no ei aina muutenkaan).
Yritän säilyttää pyörässä Rosinantesta toispuoleisen takapyörän ja etuvedon. Lisäksi tavoite on saada pyörän paino alle 12kg. Rosinantessa keskiö ei käänny mutta tässä uudessa JT Cruiserissa keskiö kääntyy.

Tarkoitus olisi käyttää CroMo putkea (https://www.uniball.fi/cgi-bin/webio2ka ... rallycorsa) rungossa ja mahdollisesti hiilikuitua etuhaarukassa, ohjainputkessa ja putkissa, jotka menevät keskiöstä (BB) etukiekon navalle. Näistä materiaaleista en ole oikein varma; onko tuo kromimolybdeeniputki tarpeeksi jäykkää? Ilmeisesti se on kohtuu helppo hitsata tumpelommankin. En ole koskaan laminoinut, joten hiilikuituhaarukka voi olla vain unelma.
Kommentteja ja parannusehdotuksia kaipaisin ennen kuin hankin materiaalit.

Jossakin keskustelussa törmäsin väitteeseen että jätön pitäisi olla vähemmän kuin pystypyörässä sellaisessa nojapyörässä, jossa keskiö on etupyörän yläpuolella (kuten tässä). Väitettiin, että hitaissa nopeuksissa se on silloin vakaampi. Koska pyörän tulisi toimia myös kaupunkiajossa, hitaasti ajamisen vakaus on myös tärkeä.

Etuhaaruka, keskiö, ohjausputki
Physical Material CFRP

Runko
Etuosa: CroMo 40/1.5 mm
Takaosa: CroMo 30/1.5 mm
Takatuki: Cromo 22/1.5 mm
Etutuki: Cromo 22/1.5 mm
Physical Material Steel

Jättö 56mm
Ohjainkulma 76,6°
Keskiön korkeus (säädettävissä) 740mm
Istuinkorkeus noin 560mm
Kiekot 28”

Liitteet
JT-Cruiser v4-4.png
JT-Cruiser v4-3.png
JT-Cruiser v4-2.png
JT-Cruiser v4.png

<><><><Juhani><><><><>

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: JT-Cruiser

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kaikki teräkset on yhtä jäykkiä - oli huonekaluputki tai suurlujuusteräs. Ero on vaan siinä että kalliilla laaduilla myötöraja on ylempänä. Toisinsanoen jäykkyyteen et voi vaikuttaa teräslaadulla, mutta kestävyyteen voit.

Pyyttonini parani huomattavasti kasvattamalla putkea 30->40mm, mutta on vieläkin makuuni turhan löysä. Toisaalta ajeleehan monet latvialaisilla tyytyväisinä vaikka niissäkin on vain 40 millinen ts. löysä runko.

Vetäisin runkoputken ohentamattomana takanapaan asti. Tulisi jäykempi, mutta kevyempi. Joustava takahaarukka aiheuttaa pirullisia tuntemuksia ajossa. Mistäkö tiedän? Mun pyörässä on sellainen :cry:

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: JT-Cruiser

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Kuvittelisin, että hiilikuitua kannattaisi ensimmäisenä käyttää päärungossa. Silloin painosäästöt olisivat suurimmat. Onko haarukan jäykkyydellä niin paljon merkitystä MBB:ssä? Ohjaus on kuitenkin hidas jalkojen kanssa. Kuskin painoa ei ole ohjaustangolla kuten pystypyörässä, joten kuidun tärinää vaimentava vaikutuskin on haarukassa ehkä vähemmän tärkeä. Ei sillä, että tietäisin hiilikuidusta mitään :)

Tein viime kesänä aika samankaltaisen pyörän:
Kuva
viewtopic.php?f=3&t=6703
Olen haaveillut myös hiilikuituisesta versiosta :wink:

Pyöreästä teräksestä valitsisin päärunkoon mieluusti ainakin 50mm paksua putkea ja etupuomiin (ohjaustangolta poljinkeskiölle) 40mm, ja mahdollisimman ohuilla seinämillä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: JT-Cruiser

Viesti Kirjoittaja PW »

Kauniisti kaartaa runkoputki, milläs se taivutetaan? Yksi rakentaja foorumilla taivutti "kahen pihlajan välissä" :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: JT-Cruiser

Viesti Kirjoittaja Härski »

Geometrialtaan tuo mallinnus on ennemminkin nopea maantiepyörä, kuin kaupunkipyörä. Kaupungissa pitäisi olla suht pysty Noja kulma ja keskiö alhaalla. Mun fillari on aika liki ton näköinen korkeine keskiöineen, eikä sillä ole kauhean kiva mitään liikennevaloja, yms pikkutarkkoja paikkoja ajella.

Molemmat ominaisuudet muutuisi oikeaan suuntaan vain nostamalla perää.. Mistä tulee väkisinkin mieleen, että kannattaisiko perään tehdä säädettävä korkeus, mikäli haluat pyörään sekä kaupunki- että maantieominaisuuksia. Matalaan asentoon vain mitoittaa reilun jätön eturenkaalle, että ei käy hassusti sitten kun nostaa perän ylös. :D

Painohan siinä tietysti heti kärsii kun tekee liikkuvia osia.

.. Ai niin.. Ehdottomasti tosiaan kannattaa laittaa pää runkoon ainakin korkeus-suunnassa paksumpaa putkea. Ovaalia siis. Muuten tulee ärsyttävän löysä. Mulla tais olla jotain suuruusluokkaa 60x40 Ovaalia ja oon tyytyväinen ollu.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: JT-Cruiser

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

JuhaniT kirjoitti: 09 Tammi 2022, 22:21

Jossakin keskustelussa törmäsin väitteeseen että jätön pitäisi olla vähemmän kuin pystypyörässä sellaisessa nojapyörässä, jossa keskiö on etupyörän yläpuolella (kuten tässä). Väitettiin, että hitaissa nopeuksissa se on silloin vakaampi. Koska pyörän tulisi toimia myös kaupunkiajossa, hitaasti ajamisen vakaus on myös tärkeä.

Mun flevojuttuja varmaan oot lukenut. Siinä tulin siihen tulokseen, että mbb pyörässä loivahko ohjauskulma ja geometrinen nollajättö on paras hitaisiin ja tavallisiin pyöräilynopeuksiin. Toinen juttu on sitten nopeat kilpapyörät.

Miks tuossa kuvassa on poljinkeskiö noin korkealla? Noin 15cm sitä saisi helposti laskettua alemmas.

Tätä jorin pyörän keulan geometriaa kannattaa tarkalla silmällä katsella, jos kaupunkiajo on tähtäimessä.
Kuva

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: JT-Cruiser

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Jos tavoitteena on pyörä rennompaan ajoon, Cruzbike S40 on myös hyvä malli kopioitavaksi. Tuolta sivulta alas rullaamalla löytyy ohjauskulmat, jätöt yms.

S40-Complete-2021-900x900-blue_900x.jpg
S40-Complete-2021-900x900-blue_900x.jpg (68.87 KiB) Katsottu 1974 kertaa
Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: JT-Cruiser

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Härski kirjoitti: 10 Tammi 2022, 10:42

Kaupungissa pitäisi olla suht pysty Noja kulma ja keskiö alhaalla.

Puhtaassa kaupunkipyörässä ehkä. Jos taas maantieajoa on mainittavasti...
Kompromissihan pyörä aina on ja painottamalla liikaa/vain yhtä asiaa se menee täysin pilalle :(

No, mä taidan olla vastarannankiiski. Ajelen pyyttonilla selällään jalat kohti taivasta kaupungissakin, vaikka pyörässä on perän korkeussäätö :mrgreen:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: JT-Cruiser

Viesti Kirjoittaja PW »

Omissa mbb-pyörissäni on yleensä keskiö ollu alempana ku penkki. Mutta kuka tykkää äidistä kuka mummosta :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: JT-Cruiser

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

PW kirjoitti: 10 Tammi 2022, 13:40

Omissa mbb-pyörissäni on yleensä keskiö ollu alempana ku penkki. Mutta kuka tykkää äidistä kuka mummosta :mrgreen:

No mie tykkään mummosta , ihmekkös tuo kun itse pappa. :lol: :lol: Sit asiaan , tuo alenpana oleva systeemi sopii mulle. Varsinkin kun ajan mielelläni sorateitä ja muita sen kaltaisia. Liian makavaa ei enään kauheesti mieleen , kun vauhti ei se tärkein . Vaan mukava lepponen matka asento . Siis omalta kannalta. Tässä viimeisessä tekeleessä , kulmat ja jätöt on mulle kohillaan . Ettei kysytä missä , niin Stern 8 retki . :twisted:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: JT-Cruiser

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti: 10 Tammi 2022, 13:00

No, mä taidan olla vastarannankiiski. Ajelen pyyttonilla selällään jalat kohti taivasta kaupungissakin, vaikka pyörässä on perän korkeussäätö :mrgreen:

Sulla on tolkuton kokemus pythonista ja muutenkin vartalonhallinta-koordinaatiokyky ihan ammattiakrobaatin tasolla, silloin ei pikkujutut haittaa. :D

Avatar
JuhaniT
Viestit: 14
Liittynyt: 10 Huhti 2017, 17:02

Re: JT-Cruiser

Viesti Kirjoittaja JuhaniT »

Kiitoksia vastauksista. Yritän perustella mallia. Yritän saada aikaan nopean kulkuneuvon, jonka toisaalta toivoisi toimivan myös kaupunkiajossa, sen vuoksi on tarkoitus että selkänojaa voi suhteellisen helposti nostaa pystympään asentoon.
Materiaalipohdintoja olen minä myös tehnyt. Hiilikuitu olisi tosiaan kevyt ratkaisu, mutta aloin pohtimaan sitä että se on sitten joskus ongelmajätettä. Alumiini olisi myös kevyt vaihtoehto ja ehkä sitäkin oppisi hitsaamaan siinä missä raudankin (olen hitsannut tosi vähän). Hintakaan ei tulisi juuri kalliimmaksi jos verrataan kromo-putkeen.
Cruzbike on hyvä benchmark ja olenkin sitä hyödyntänyt. Täytyy vain tarkistaa vielä nuo kulmat.
Keskiö on aerodynamiikan ja tehokkaamman polkuvoiman vuoksi tuolla korkeudella, mutta voisi ehkä olla alempana, täytyy harkita sitä vielä uudestaan.
Mukavia samankaltaisuuksia Polkumiehen suunnitelman kanssa tosiaan. Pohdin että istuin voisi toimia myös tukirakenteena, jolloin emäputken paksuudeksi riittäisi tuo 40mm. Se voi kyllä olla ristiriidassa pystysäädön kanssa. Alumiinisena putken paksuus täytyisi harkita uudestaan, ehkä paksumpi putken seinä tekisi tehtävän.
Tuota ovaaliputkea olen minäkin pohtinut, sattuuko kukaan tietämään onko sitä jossain saatavilla? Ketjuputkien osalta sitä pohdin.

<><><><Juhani><><><><>

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: JT-Cruiser

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Jos tavoitteena on nopeus niin sitten korkea keskiö ja loiva selkänoja. Aerodynamiikka on parempi ja henki kulkee, kun lonkkakulma ei ole liian tiukka.

Jos taas haluaa rennon pyörän kaupunkiajoon, niin keskiö alas ja selkänoja pystyyn. Näkyvyys ja ketteryys on parempi.

Jos haluaa molemmat, saako selkänojan säädettävyydellä sitten helpommin nopeasta pyörästä kaupunkipyörän vai kaupunkipyörästä nopean? Jos kaupunkipyörän selkänoja säätyy loivemmaksi, lonkkakulma päätyy jonnekin lähelle 180 astetta. Varmaan huono polkea eikä aerodynamiikka silti ole yhtä hyvä kuin korkealla keskiöllä. Jos nopean pyörän selkänoja säätyy pystymmäksi, lonkkakulma menee tiukaksi, mutta tarvitsetko kaupungissa maksimaalista hapenottokykyä? Näin perustelisin asian itselleni :) Saranoitu ja säätyvä takahaarukka mahdollistaisi erilaisen tavan säätää nopean ja kaupunkipyörän välillä. Se pitäisi lonkkakulman aina samana, mutta ohjausgeometria taas muuttuisi.

Ovaaliputkia saa romupyöristä.

Jos rakentaisin Vendettan uudelleen, lisäisin akseliväliä hieman, että pää (korvan tasapainoelin) jää taka-akselin etupuolelle. Silloin ajaminen olisi helpompi oppia. Lisäksi vetävän renkaan pito paranisi hieman.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: JT-Cruiser

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Muutaman pyörän rakentaneena en lähtisi tuommoisilla rimpulaputkilla liikkeelle. Harmittais sitten vaan jälkikäteen. Muutaman olen 40 millisestä tehnyt - mutta kaksituuamainen on sitten se mihin olen päätynyt.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: JT-Cruiser

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Alumiinilla voi keventää vain jäykkää pyörää. Jos alumiinirakenne joustaa, väsyy se ennen pitkää poikki. Täten se on paljon alttiimpi mitoitusvirheille.

Teräs on ainoa jota voi suositella henkilölle, joka suosituksia tarvitsee. Se kestää runkona lähes ajokelvottoman löysänäkin eli sen voi mitoittaa arvaamalla ja kokeilemalla :)

Ovaaliputkea saa litistämällä pyöreää. Prässi ois tietysti kätevä, mutta jos pyörän osaa tehdä ei putkenlitistimen tekemisenkään pitäisi olla iso juttu.

Vastaa Viestiin