Etuveto + jousitus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Nebulus
Sisällöntuottaja
Viestit: 1051
Liittynyt: 10 Syys 2007, 19:40
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: Etuveto + jousitus

Viesti Kirjoittaja Nebulus »

Mää taas koin kaasuiskareilla varustetun flevon hirmu mukavaksi pyöräksi, siinä oli paras jousitus ajamistani nojakeista. Eturenkaan sutiminen lujempaa polkiessa häiritsi jonkin verran. En vaan tottunut jalkaohjaukseen kevään-kesän ajojen aikana, joten myin pyörän pois.

Alligt Kruiser - Actionbent Trike - Optima Baron - Rainbow Lyra - Flevobike - Zox lowracer - Nazca Paseo - Arcus velomobiili

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Etuveto + jousitus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Voihan se tietenkin olla, että laadukkaammilla kaasuiskareilla saa eri tunnelman, kuin pennin kumipaloilla :D

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etuveto + jousitus

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tuli vastaan tällainen tapa yhdistää etuveto ja etujousitus:
http://recumbents.com/wisil/fwdsusp/fwd_suspension.htm

fwd_susp_fork1.jpg
fwd_susp_fork1.jpg (21.67 KiB) Katsottu 560 kertaa
fwd_susp_fork2.jpg
fwd_susp_fork2.jpg (15.71 KiB) Katsottu 560 kertaa

Pyöränakselin ja jousitusnivelen välinen kulma on vähän outo, mutta ehkä jousitus puristuu pyörän ja kuskin massan alla sen verran, että tuo jousitusvarsi asettuu parempaan kulmaan.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Etuveto + jousitus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuossa on varmaan haettu sitä optimikohtaa, jossa ketjuvoima ei pompottaisi jousitusta.
Vaikea on tuossa rakennelmassa hyötyjen saada voitettua haitat.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etuveto + jousitus

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 21 Joulu 2023, 09:30

Tuossa on varmaan haettu sitä optimikohtaa, jossa ketjuvoima ei pompottaisi jousitusta.

Juuri niin, mutta mielestäni jouston pitäisi tapahtua enemmän ylä-ala-suuntaan, eli tuo vipu osoittaisi ennemmin näin:

parempi vivun suunta.jpg

Nykyisellään esim. katukivetykseen ajaminen ei aiheuta juuri lainkaan momenttia jousitusnivelen suhteen, eli jousitus ei liiku.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etuveto + jousitus

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Ketjun erkanemiskohta rattaalta siirtyy hieman pois jousitusnivelen linjalta jousituksen liikkuessa, joten pieni vaikutus polkemisella kyllä on jousitukseen.

ketjulinja siirtyy jousituksen mukana.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Etuveto + jousitus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pelkän ketjun vetovoiman lisäksi myös renkaan kitka aiheuttaa voimia jousitukseen.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etuveto + jousitus

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Rattaan säteen pitäisi siis olla vähän pienempi kuin jousitusvarren pituus, jotta ketju hieman puristaisi jousitusta, koska kitka pyrkii nostamaan jousitusta?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Etuveto + jousitus

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 21 Joulu 2023, 09:36
Vilijami kirjoitti: 21 Joulu 2023, 09:30

Tuossa on varmaan haettu sitä optimikohtaa, jossa ketjuvoima ei pompottaisi jousitusta.

Juuri niin, mutta mielestäni jouston pitäisi tapahtua enemmän ylä-ala-suuntaan, eli tuo vipu osoittaisi ennemmin näin:
parempi vivun suunta.jpg
Nykyisellään esim. katukivetykseen ajaminen ei aiheuta juuri lainkaan momenttia jousitusnivelen suhteen, eli jousitus ei liiku.

Eiköhän tuo vipu osoita juuri tuohon suuntaan, kun pyörän päällä on sinne kuuluva kuorma ja kuski. Siitä, mihin suuntaan se osoittaa ilman kuormaa nähdään vain ulosjoustovara. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Etuveto + jousitus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 21 Joulu 2023, 10:46

Rattaan säteen pitäisi siis olla vähän pienempi kuin jousitusvarren pituus, jotta ketju hieman puristaisi jousitusta, koska kitka pyrkii nostamaan jousitusta?

Mielestäni vetokitka puristaa jousitusta kasaan. Vertaa pystäriin, jossa polkuvoima/vetokitka nostaa rungon etupäätä. Tuossa esimerkkikuvassa tällöin joustolinkku pyörähtää vastapäivään.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Etuveto + jousitus

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 21 Joulu 2023, 11:39

Mielestäni vetokitka puristaa jousitusta kasaan. Vertaa pystäriin, jossa polkuvoima/vetokitka nostaa rungon etupäätä. Tuossa esimerkkikuvassa tällöin joustolinkku pyörähtää vastapäivään.

Niinpä tekee. Pitäisi aina piirtää kuva ensin.

kitka ja ketjuvoima.jpg

Kitkavoiman ja ketjuvoiman momentit ovat pyöränakselin suhteen samat. Silloin kitkavoiman momentti jousitusnivelen suhteen on paljon suurempi kuin ketjuvoiman momentti. Jos jousitusvarren yrittää mitoittaa niin, että momentit olisivat samat, varren pituus menee nollille.

Jos haluaa merkittävää joustomatkaa, alas tarvitaan suuri ratas ja ylös väliakselille vielä suurempi, jotta pienelle vetävälle kiekolle saa suuria välityksiä. Ei kovin käytännöllistä.

Vastaa Viestiin