Pallonivelet

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Pallonivelet

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Kuinka paljon trikessä on merkitystä pallonivelien laadulla? Kuluuko huono heti löysäksi?

Hinnoissa on nimittäin aikamoisia eroja. Halpiksia saa Kiinasta kymmenesosalla siitä hinnasta, mitä nivel maksaa Suomessa.

images (10).jpeg
images (10).jpeg (25.16 KiB) Katsottu 1801 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Pallonivelet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kiinasta kun tilaa, niin laatu on mitä sattuu tulemaan. Voi olla ihan kelvollisia, mutta voi olla ala-arvoisiakin.
Itse olen luottanut paikallisen kivijalan 10x hintaan, kun voi käydä valittamassa, mikäli laatu ei vastaa odotuksia.
Tilaa ihmeessä kiinan halpikset, niin saadaan kokemuksia. Laita myyjän nimi näkyviin.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Pallonivelet

Viesti Kirjoittaja tm »

Itse tilasin Kiinasta (Aliexpress) noita halpoja palloniveliä (nivelvarsia), kun niitä tuli 1CV:hen yli 30 kpl...
Osassa oli jo uutena klappia enemmän kuin toisissa, mikään ei ollut välyksetön. No siellähän kolisevat :D .

Olivat halpoja kuin saippua, ajatus oli että jos 1CV:stä tulisi kelvollinen, niin sitten voisi investoida parempiin.
Ensimmäinen noin tuhat kilometriä on mennyt noillakin, mutta tosiaan äänettömät eivät ole...

Nuo mun ovat 8 mm kierteellä + reiällä, kun normaalisti kinnereissä on 6 mm.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pallonivelet

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 05 Kesä 2022, 22:57

Itse tilasin Kiinasta (Aliexpress) noita halpoja palloniveliä (nivelvarsia), kun niitä tuli 1CV:hen yli 30 kpl...
Osassa oli jo uutena klappia enemmän kuin toisissa, mikään ei ollut välyksetön. No siellähän kolisevat :D .

Olivat halpoja kuin saippua, ajatus oli että jos 1CV:stä tulisi kelvollinen, niin sitten voisi investoida parempiin.
Ensimmäinen noin tuhat kilometriä on mennyt noillakin, mutta tosiaan äänettömät eivät ole...

Nuo mun ovat 8 mm kierteellä + reiällä, kun normaalisti kinnereissä on 6 mm.

1CV-ketjussa on keskustelua elastomeerinivelvarsien tekemisestä. Ajatuksena korvata välyksellinen pallorako elastisella renkaalla sisäholkin ja silmukan välissä. https://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtop ... 43#p145843

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pallonivelet

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Minkälaisilla elastomeerinivelillä voisi toteuttaa A-tukivarsien nivelöinnin trikessä?

a-tukivarret~2.jpg

Näissä tarvitaan kuitenkin aika reilua liikerataa, jos jousitusta on 10cm, ja ohjausakselin päässä kahteen suuntaan. Rungon pään nivelöinnin voisi toteuttaa tosiaan kuvan ratkaisun sijaan myös kahdella pallonivelellä A:n "jalkojen" päistä.

Joku tällainen vaakatasoon kiinni runkoon ja A:n jalka reikään kiinni? Salliikohan tällainen 20 asteen liikkeen?

72-747_xl_1.jpg
72-747_xl_1.jpg (36.03 KiB) Katsottu 1682 kertaa
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pallonivelet

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Ensin tuntuisi loogiselta laittaa tuo reikä menosuuntaan, mutta sitten jousitusliikkeen pitäisi tapahtua reiän ja pultin välissä, mikä varmaan hioisi taas löysää tähän väliin.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Pallonivelet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei tuo sisäholkki saa pyöriä pultin päällä. Tai saa jos tykkää kolisevista ja lonksuvista välyksistä.

Kumipuslilla saadaan autoissa yllättävän isoja liikeratoja ja halutessaan moneen suuntaan. Puslan halkaisijaa kasvattamalla liikerataa saadaan suuremmaksi, koska joustavaa ainetta on enemmän.

Vastaa Viestiin