Shimana nexsus

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Shimana nexsus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Mistähän saa noihin napoihin eri kulmilla olevia lukitus prikkoja, vai mikä lie tuon osan nimi. :roll: :roll: :roll:
Niitä on olemassa eri väreinä ja ne eri asetuskulmilla.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Shimana nexsus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mihin tarvitset eri kulmilla olevia?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Shimana nexsus

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kivijalkasta voi jostain löytyä, mutta helpommalla pääset kun netistä tilaat.

Mulla on muistaakseen vertikaali droppareille tarkoitettu pari. Taisivat olla sininen ja vihreä

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Shimana nexsus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Wacky kirjoitti: 28 Syys 2022, 15:28

Kivijalkasta voi jostain löytyä, mutta helpommalla pääset kun netistä tilaat.

Mulla on muistaakseen vertikaali droppareille tarkoitettu pari. Taisivat olla sininen ja vihreä

Mulla on sininen,vihree ja musta ,harmaa . Haen sellaista joka kävisi suoraan alhaalta , olikohan keltanen se toinen ??
Tosin en varma , täytyy käydä viellä paikallisessa . Jos heidän miljoona laatikossa.
Netistä en viellä löytänyt . :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Shimana nexsus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kertokaa mitä väliä sillä akselin asennolla oikein on? Itse olen asennellut nexusta vaikka mihin suuntaan olevilla dropouteilla ja aina on toiminut? Mitä tein väärin?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Shimana nexsus

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Niillä on tarkoitus estää akselia pyörähtämässä , kun esim. jarrutettaessa ja toinen tarkoitus on asettaa vaihteensiirto
oikeeseen kohtaan ja lukita se siihen .
Nää on vain sellaisia varmistuksia, kun kaikki haarukan lehdet ei ole kovin tarkaan valmistettu . Niin niihin jää liikaa välystä .

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Shimana nexsus

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 28 Syys 2022, 16:36

Kertokaa mitä väliä sillä akselin asennolla oikein on? Itse olen asennellut nexusta vaikka mihin suuntaan olevilla dropouteilla ja aina on toiminut? Mitä tein väärin?

Se dropparin prikka määrää sen, mihin suuntaan vaihtajavaijerin varsi osoittaa. Tavallisesti vaihdevaijeri tulee takahaarukan alahaaraa pitkin ja tuon varren pitää siis osoittaa suoraan eteen päin. Jos droppariprikka on väärä, osoittaa tuo varsi muualle kuin suoraan eteen ja vaihdevaijerin kanssa tulee ongelmia.

nexus7-3.jpg

Asentobrikka näkyy kuvassa huonosti, koska on musta. Se osoittaa mutterin alla vasemmalle yläviistoon, kun vaihdevaijerin varsi osoittaa suoraan oikealle.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Shimana nexsus

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Nojanalle kirjoitti: 28 Syys 2022, 16:51

Niillä on tarkoitus estää akselia pyörähtämässä , kun esim. jarrutetta

Jarrutusvoimat menee kai sen erillisen varren kautta, joka kiinnitetään vasempaan takakolmion alaputkeen, mutta polkuvoimat menee akselin kautta ja siinä prikkoja tarvitaan.

Kun asiaa miettii niin kestääkö se prikka tosiaan kaiken polkuvoiman? Jos 100-kiloinen kuski seisoo 170mm kammen päässä ja eturatas on kaksi kertaa takaratasta isompi, taakse tulee 83Nm. Prikka tukeutuu ehkä 1,5cm päähän momenttiakselista, joten siihen pisteeseen tulee 5,6kN voima. Tukipisteellä on pinta-alaa ehkä max 25 neliömilliä, joten paine on 110MPa yhtä prikkaa kohden (yksi prikka akselin molemmissa päissä).

prikka~2.jpg

Tietysti osa voimasta menee prikan ja rungon välisen kitkan kautta. Varmaan hyvinkin suuri osa. Kovia voimia tulee myös akselin ja prikan väliin. Eikä tässä tullut huomioitua vaihteiston välityksiä...

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Shimana nexsus

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Katsoin Alfine 8 -navasta, joka oli pystysuuntaisissa dropouteissa, että oikealle kuuluu sininen prikka ja vasemmalle vihreä.

prikkojen värit.jpg
prikkojen värit.jpg (110.2 KiB) Katsottu 1932 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Shimana nexsus

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 28 Syys 2022, 23:02

Jos droppariprikka on väärä, osoittaa tuo varsi muualle kuin suoraan eteen ja vaihdevaijerin kanssa tulee ongelmia.

No onneksi en aiemmin tiennyt tämän olevan ongelma :D
Kuva

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Shimana nexsus

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 29 Syys 2022, 01:56
Nojanalle kirjoitti: 28 Syys 2022, 16:51

Niillä on tarkoitus estää akselia pyörähtämässä , kun esim. jarrutetta

Jarrutusvoimat menee kai sen erillisen varren kautta, joka kiinnitetään vasempaan takakolmion alaputkeen, mutta polkuvoimat menee akselin kautta ja siinä prikkoja tarvitaan.

Kun asiaa miettii niin kestääkö se prikka tosiaan kaiken polkuvoiman? Jos 100-kiloinen kuski seisoo 170mm kammen päässä ja eturatas on kaksi kertaa takaratasta isompi, taakse tulee 83Nm. Prikka tukeutuu ehkä 1,5cm päähän momenttiakselista, joten siihen pisteeseen tulee 5,6kN voima. Tukipisteellä on pinta-alaa ehkä max 25 neliömilliä, joten paine on 110MPa yhtä prikkaa kohden (yksi prikka akselin molemmissa päissä).
prikka2.jpg
Tietysti osa voimasta menee prikan ja rungon välisen kitkan kautta. Varmaan hyvinkin suuri osa. Kovia voimia tulee myös akselin ja prikan väliin. Eikä tässä tullut huomioitua vaihteiston välityksiä...

Akselin ja prikan väliin tulee sama momentti kuin prikka siirtää haarukkaan.

Tuo momentti ei suinkaan ole sama kuin takarattaalle tuleva momentti ketjun kautta. Akselin haarukkaan siirtämä momentti jopa vaihtaa suuntaa nelosvaihteen kohdalla. Nelosella akseli ei välitä vääntömomenttia haarukkaan juuri lainkaan (1-0,989)xM. Nelosta pienemmillä vaihteilla akseli ottaa haarukasta lisämomenttia takapyörän pyörittämiseen, eli akseli haluaisi pyöriä taakse päin, nelosta suuremmilla vaihteilla eteen. Nämä momentit ovat tietenkin välityssuhteiden suhteessa.

Koodi: Valitse kaikki

Nexus Gear range
Nexus is a family of parts, of which the Nexus Inter 7 seven speed hub is one.
The overall range of the Nexus 7-speed is 245%:
Ratio	0.632	0.741	0.843	0.989	1.145	1.335	1.545
Step 	17.3%	13.8%	17.3%	15.8%	16.6%	15.8%	 

Suurimmalla vaihteella prikkojen välittämä momentti on (1-1,545)xM, eli noin puolet takarattaalle välittyvästä ketjuvaihteen momentista. Ykkösvaihteella (1-1/0,632)xM eli hitusen enemmän 0,58 x M.

Shimano anti rotation washers.png
Shimano anti rotation washers.png (389.59 KiB) Katsottu 1863 kertaa

Sheldon Brown sivulla hyvä selostus näistä prikoista. https://sheldonbrown.com/nexus-mech.html

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin