jviirret kirjoitti:kaitsu kirjoitti:Mitenköhän kori kestää 13 kilon akkumurikoita lattialla? Täytyy varmaankin hitsata niillekin telineet..
Älä ala "hevosteleen" niiden akkujen kans. Saat julmetun raskaan hökötyksen aikaiseksi jota ei akkujen loputtua jaksa polkea mihinkään. Sähköapuhan tuossa on turha muualla paitsi ylämäissä. Eli pienet akut, ovat kevyet ja latautuvat nopeasti.
Raskaille akuille pitää tehdä raskaat telineet ja tukevoittaa koria, painoa tulee lisää, jarrut käyvät tehottomiksi ja jousitus heikoksi. Paino kun lisääntyy niin virrankulutus kasvaa ja taas mennään alusta, lisää akkuja, lisää rautaa, lisää sitä ja tätä. Ja taas alusta...Jukka
Kyllä paino tietysti lisääntyy, jos lisätään painoa. Jos ajaja ja kulkuneuvo kevyine akkuineen on ensin vaikkapa 100 kg, ja kevyet korvataan 10 kg painavammilla, niin vierintävastus kasvaa 10 %. Ilmanvastus ei lisäänny lainkaan. Mäkeä ylös menee akkujen voimalla niin, ettei painoeroa juurikaan huomaa.
Itselläni on nyt 2 sähköpyörää, toisessa moottori ja akku painavat 20 kg, ja toisessa noin 7 kg. Ajo tuolla kevyemmällä ei ollut olennaisesti kevyemmän tuntuista, ei tasaisella eikä ylämäessä. Itse asiassa sitten alamäessä painavampi menee nopeammin.
Raskauden tuntu on enempi kiinni siitä, mitä vaihteita käyttää.
Itselleni halpoihin lyijyakkuihin tutustuminen on ollut myönteinen kokemus verrattuna odotuksiin, jotka pohjautuvat ahkeraan grammojen laskemisen seurantaan . Kun nyt kolmatta sähköpyörää havittelen, niin on aika pähkäily, kannattaako akkuihin pistää 100 euroa vai 800 euroa. Raskaammalla varustuksella kunto kohoaa enempi ja hintojen erotuksella saa monenlaista kivaa vempainta , esimerkiksi.