Myydään Quest 008 velomobiili [MYYTY]

Nojapyörien kauppapaikka.
Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Myydään Quest 008 velomobiili ALENNETTU HINTA!!!

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:
kaitsu kirjoitti:

Mitenköhän kori kestää 13 kilon akkumurikoita lattialla? Täytyy varmaankin hitsata niillekin telineet..

Älä ala "hevosteleen" niiden akkujen kans. Saat julmetun raskaan hökötyksen aikaiseksi jota ei akkujen loputtua jaksa polkea mihinkään. Sähköapuhan tuossa on turha muualla paitsi ylämäissä. Eli pienet akut, ovat kevyet ja latautuvat nopeasti.
Raskaille akuille pitää tehdä raskaat telineet ja tukevoittaa koria, painoa tulee lisää, jarrut käyvät tehottomiksi ja jousitus heikoksi. Paino kun lisääntyy niin virrankulutus kasvaa ja taas mennään alusta, lisää akkuja, lisää rautaa, lisää sitä ja tätä. Ja taas alusta...

Jukka

Kyllä paino tietysti lisääntyy, jos lisätään painoa. Jos ajaja ja kulkuneuvo kevyine akkuineen on ensin vaikkapa 100 kg, ja kevyet korvataan 10 kg painavammilla, niin vierintävastus kasvaa 10 %. Ilmanvastus ei lisäänny lainkaan. Mäkeä ylös menee akkujen voimalla niin, ettei painoeroa juurikaan huomaa.

Itselläni on nyt 2 sähköpyörää, toisessa moottori ja akku painavat 20 kg, ja toisessa noin 7 kg. Ajo tuolla kevyemmällä ei ollut olennaisesti kevyemmän tuntuista, ei tasaisella eikä ylämäessä. Itse asiassa sitten alamäessä painavampi menee nopeammin.

Raskauden tuntu on enempi kiinni siitä, mitä vaihteita käyttää.

Itselleni halpoihin lyijyakkuihin tutustuminen on ollut myönteinen kokemus verrattuna odotuksiin, jotka pohjautuvat ahkeraan grammojen laskemisen seurantaan :). Kun nyt kolmatta sähköpyörää havittelen, niin on aika pähkäily, kannattaako akkuihin pistää 100 euroa vai 800 euroa. Raskaammalla varustuksella kunto kohoaa enempi ja hintojen erotuksella saa monenlaista kivaa vempainta , esimerkiksi.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12363
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Myydään Quest 008 velomobiili [MYYTY]

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No tässä nyt suunniteltiin monikossa 13kg "akkumurikoita"...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Myydään Quest 008 velomobiili [MYYTY]

Viesti Kirjoittaja optimistx »

jviirret kirjoitti:

No tässä nyt suunniteltiin monikossa 13kg "akkumurikoita"...

Jukka

Sitten kyllä menee tarpeettomaksi.(itse kuvittelin 3 kpl 12 voltin akkuja sarjaan, 36 V moottorille. Yhteispaino niille noin 13 kg). Kun lyijyakkuni 13 kg antaa puoli kilowattituntia ja sillä ajaa Uudenmaan ja Hämeen pikkuteidenkin mäkimaastoja yli 200 kilometriä (vain ylämäissä auttaen), niin mihin ihmeeseen tarvitsisi yli 400 - 600 km ajoa ilman latausmahdollisuutta? Ei riitä päivän tunnit semmoiseen. Yöllä lataus lienee aina mahdollista.

jupet
Viestit: 105
Liittynyt: 30 Heinä 2012, 22:07
Paikkakunta: Turku, Hki

Re: Myydään Quest 008 velomobiili [MYYTY]

Viesti Kirjoittaja jupet »

Kappas vaan, ei tullu seurattuu tätä ollenkaan.
Harmi että ei ihan tosimielellä oo näiden perään vielä hinkunu, olis kenties kannattanu :O

Mutta joo älä hyvä mies heti rupee tuunaamaan valmista.
Kannattaa nyt senverran ensin itseään rasittaa, että edes jälkeen ymmärtää onko niistä moottoreista ym. saanu mitään apua.

kaitsu
Viestit: 70
Liittynyt: 03 Kesä 2012, 14:23

Re: Myydään Quest 008 velomobiili [MYYTY]

Viesti Kirjoittaja kaitsu »

Aloin itsekin epäillä että tarvitsenko oikeasti suunnittelemiani kahta 48 v 20 Ah LiFePo4 akkua, jotka painaa 10-13 kg/kpl.
Kapasiteettia tulisi 40Ah, eli aika pirusti, yli kuusi kertaa enemmän kuin tavallisessa sähköpolkupyörässä. Kuitenkin velomobiili kuluttaa tasaisella maalla vain neljänneksen pystypyörän virrasta. En osaa edes arvata kuinka pitkän kantaman 40 Ah toisi velomobiiliin, yli 150 km varmasti.

Lisäksi jos velomobiililla ajelee lihasvoimallakin vajaata neljää kymppiä, ja lujempaa ei jaksa eikä useinkaan saa mennä, niin ei siinä paljoa sähköä tarvita. Suomen lakikin kieltää yli 25 kmh nopeuden moottorilla (kuinka sen edes voi todistaa muuten kuin laittamalla poliisi ajamaan?). Moottori kävisi ainoastaan ylämäessä ja kiihdytyksissä. Oletan siis että pieni ja kiinnityskiskolla varustettu 9 Ah akkukasetti riittäisi yhden päivän kiihdytyksiin ja ylämäkiin mainiosti. Mulla voisi olla näitä akkuja useita ja vaihtaisin työhuoneella täyden tilalle jos tulee päivässä paljon ajoa.

Viimeksi muokannut kaitsu, 01 Loka 2012, 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4333
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Myydään Quest 008 velomobiili [MYYTY]

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Täytyy nyt ottaa jo osaa tähän keskusteluun . Itsellä Nazcassa on 24V ja 8Ah ja ne kyllä riittää harkiten ajamalla noin 120km uutena. Nyt neljän vuoden jälkeen noin 70km. Taitaa loppua tuo varauskyky niistä. Siksi olen ostamassa 10-12Ah/24V akuston pyörääni. Sillä ei todellakaan kannata sitä ylimäärästä raijata mukana . Olen laskenut että tuolla uudella A-teholla, pääsen kunnialla ajaan Jyväskylä- Tamperevälin ja ei virta lopu kesken. Sillä välillä ei ole kuin noin viisi pahempaa nousua , joissa joutuisin muuten kävelymieheksi. Se käy välillä kunnian päälle. Minun vehkeellä , kun akut on kunnossa pääsee kyllä 29km/h mäkee ylös. Nyt vuosien jälkeen on voiman vajauksen takia nopeus pudonnut 17-23km/h välille. Ja ne aukkujen hinta suuhde, niin itse sijoitan rahani mielummin niihin geeliakkuihin ja en harkitsekkaan muita. Tänä kesänä kokeilin aurinkokennoja, ne ovat hyvät ratkaisu. Mutta tuovat vaan turhaa painoo. Onneksi nyt näyttää tulevan markinoille uudet kennot, jotka ovat ohuenpia ja keveempiä markinoille. Silloin harkitsen niiden käyttöö pidemmällä reissulla. Muuten kesällä ajoin 190km ,Savon mäkisiä teitä , näillä aurinkokennojen lisä apua hyväksi käytten ja viellä periilä akuissa oli voimaa jäljellä. :roll:

Avatar
tavasti
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2617
Liittynyt: 06 Elo 2007, 10:55
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Re: Myydään Quest 008 velomobiili [MYYTY]

Viesti Kirjoittaja tavasti »

kaitsu kirjoitti:

Aloin itsekin epäillä että tarvitsenko oikeasti suunnittelemiani kahta 48 v 20 Ah LiFePo4 akkua, jotka painaa 10-13 kg/kpl.
Kapasiteettia tulisi 40Ah, eli aika pirusti, yli kuusi kertaa enemmän kuin tavallisessa sähköpolkupyörässä. Kuitenkin velomobiili kuluttaa tasaisella maalla vain neljänneksen pystypyörän virrasta. En osaa edes arvata kuinka pitkän kantaman 40 Ah toisi velomobiiliin, yli 150 km varmasti.

24V / 10 Ah lyijyakku riittää mäkisessä maastossa sikamaisesti kuormittaen 30-40 km. Nätisti avustaen tuplat?

48V / 40Ah on 8 kertainen tuohon edellämainitsemaani, joten ylimitoitettu on.

Ajokkina Nazca Paseo 26/26 ja opeteltavana kiertopalkinto-Python

"... mutta ei se toimi kuoppaisella savisella soratiellä, varsinkaan jyrkässä ylämäessä!"
Harraste-businekseni: https://chordpak.com/paks/

Vastaa Viestiin